Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

F

Flash

Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en svårhanterlig ponny. Han är fortfarande hingst, vilket mest beror på att jag blev rekommenderd att inte kastrera honom eftersom hingstar påstods vara "resistenta" mot fång :confused: - eller åtminstone inte vara så lättfödda och känsliga. Inte vet jag - fång har han sluppit, men det beror nog mest på att han behandlas på samma sätt som fångponnyn :idea: ...

Jag har haft ponnyn sedan han var ett år, och han har alltid varit nafsig och fruktansvärt envis, t.o.m. jämfört med en "normal" shetlandsponny... rejält envis, med andra ord :smirk: . Att han inte var en lämplig barnponny gjorde visserligen inget, eftersom jag är vuxen och har unghästvana. Dock har jag ingen erfarenhet av vuxna hingstar, och det är det jag undrar över - vad är egentligen en hingstig hingst? Min ponny har utvecklat ett rent ut sagt vidrigt beteende :devil: ; Han "morrar" ( :eek: ) och hugger när saker och ting inte passar honom, utan anledning eller att man utmanar honom på något sätt. Jag kan gå en trevlig skogspromenad med honom, och helt plötsligt bli huggen i benet eller handen :mad: , och sedan är han lugn och snäll igen :angel:... Eller så står han snällt och avslappnat i stallet, och blir ryktad, och bara anfaller. Efteråt är han skamsen i två röda sekunder, sedan som vanligt igen. (Snälla! Säg inte att jag ska bita tillbaka - dels har jag provat det, inte så kul på en lurvig shettis som fäller för fullt, dels fungerar det inte med en 80 cm hög häst som befinner sig i min knähöjd...)

Jag har försökt träna bort beteendet, med NH-övningar och vanligt sunt förnuft, men det har blivit värre det senaste året. I hästflocken är han ranglåg.

Jag har ingen aning vad som hänt med min tidigare ganska lätthanterliga kille. Kan man kalla hans uppförande för hingstighet? Eller är han en liten oberäknerlig djävul? Eller en kombination av båda? Ouppfostad? Självklart förväntar jag mig ingen analys över internet ( :rofl: ) men kanske någon har varit med om något liknande någon gång? Ska tillägga det också, att ponnyn inte är intresserad av ston, inte skriker och far rundor när främmande hästar rider förbi och inte används i avel.

Jag är tacksam för alla kommentarer! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Tycker de låter dumt att hålla hästen som hingst bara för att dreas känslighet att få fång skulle vara mindre, alla hästar kan få fång, det gällar att vara obeservant på vad dom käkar, mängden osv.
Så för hästens välbefinnande hade jag kastrerat.

Ett knep jag har kört med när min hingst var naffsig var att ha med en vattenspruta vid dom tillfällen han brukade dumma sig..han fck sig ett litet sprut på mule när han tuggade.....fungerer utmärkt.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Jag tycker ärligt talat att du bör kastrera! Eller samtala med vet om vad hon/han tycker!

Viska kastrera våran om några dagar. Han är en :devil: med mina frieservalacker! Biter o sparkar dom men oss människor låter han bli.

Kanske för jag var på honom som en hök när han var yngre. Han är 5 år nu.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

RebeckaKihlberg skrev:
Tycker de låter dumt att hålla hästen som hingst bara för att deras känslighet att få fång skulle vara mindre, alla hästar kan få fång, det gällar att vara obeservant på vad dom käkar, mängden osv.

Jo, jag vet :o . Men tilläggas ska kanske att det var min veterinär som tyckte att han kunde gå som hingst av ovanstående anledning - just för att det ju då inte var några problem med honom som just hingst då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Tack för ditt svar, och lycka till med hingsten!
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Eh.. tack för vad känns de som. :o Tycker inte jag bidrog med mycket. Men var så god :banana:

Skulle dock vara intressant ifall man kunde få fram mer info om det stämmer med hingstar o fång!

Skriv gärna hur du har bestämt dig! Behålla som hingst eller kastrera! Lycka till vilket fall som helst.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Hur mycket stimuleras han? Kan det vara så att han har vanlig hederlig överskottenergi?
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Frieser skrev:
Skulle dock vara intressant ifall man kunde få fram mer info om det stämmer med hingstar o fång!

Jag kan bara hålla med! Angående fång så finns det hur många teorier som helst...

Men visst är det så att man generellt brukar säga att dräktiga ston, föl och unghästar över lag slipper fång? Det är kanske en gammal, numera raderad teori, vad vet jag? Min fångponny har enligt förra ägaren haft problem med fång sedan han var ett år (då valack), så på honom stämmer det inte, åtminstone :smirk: . Men ska man tro att han är ett undantag från regeln, så varför skulle inte hingstar ha en annorlunda ämnesomsättning/förbränning som påverkar motståndskraften - eller hur man ska uttrycka det :confused: - mot fånganfall? Å andra sidan, det går inte att dra alla hingstar över en kam. De är ju individer de också, såklart. Vissa är lättfödda, vissa inte. Jag har en ridinstruktör som behöll sin shettis som hingst till han var tre, men efter att han blev kastrerad blev han rund som en boll och fick hållas på sträng diet för att inte rulla fram. Men fång fick han inte, trots att han gick på vanligt hästbete!

Angående min lille hingst, så är han lättfödd redan nu...

Ska ringa min veterinär och diskutera det här med kastrering med henne imorgon.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Liquid Diamond skrev:
Hur mycket stimuleras han? Kan det vara så att han har vanlig hederlig överskottenergi?

Ponnyn är absolut het av naturen - hela hans personlighet kommer inte från testiklarna, för att uttrycka mig i klartext ;) ! Om han stimuleras tillräckligt? Det är en samvetsfråga. Den här vintern har jag hållit igång honom mer än vanligt; tömkört och promenerat, och han leker och busar ofta och gärna med de andra i hagen. Hästarna har fri tillgång på grovfoder, fina hagar och är ute från tidig morgon till sen kväll.

Men visst, det finns alltid något man kunde gjort bättre, och visst jag kan inte svära mig fri från att det är ett hanterings- alternativt beteendefel från min sida, att hingsten är som han är. Man är väl ingen vidare hästmänniska om man inte inser att det finns mycket mer att lära sig, och att de flesta problemen i relationen häst-människa ligger hos oss "tvåbeningar"?
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Troligen är han bara busig och allmänt "full i fan", han vill troligen ha igång dig. Min gamla 20-åriga märr anfaller mig ibland flera gånger om dagen vid alla möjliga och omöjliga tillfällen, just för att hon känner för det just då och är busig som :devil: . Hon brukar bita mig i näven eller i baken men hon biter bara lagom hårt för att jag ska fastna. Du får lära din lilla buse att bitas försiktigt. Ha mycket närkontakt med honom och ge honom morgonkram och kvällskram varje dag. Det ger jag min madam som var jättestressad och absolut inget att lita på när jag fick henne. Med mycket kärlek och närkontakt har jag fått en underbart tillgiven häst som fortfarande har barnasinnet kvar och som lyssnar på mig när jag talar om vad jag vill att hon ska göra. Vi har aldrig bråkat på allvar och vi har aldrig kommit fram till vem som egentligen är ledare. Lycka till med din buse.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

:rofl: :rofl:

Jag har faktiskt stött på inlägg av dig förut, Ride on! Trots att man väl inte kan påstå att du följer anvisningarna i klassisk Horsmanship :angel: , så tycker jag att det bevisar att alla hästar kan hitta en människa som passar just honom eller henne :love: ! Jag kan bara gratulera till god hästkommunikation :bow: !

Fast jag råkar tycka att min lilla skitstövel till shetlänning kan sluta bitas :mad: . Hade han bara nafsat eller tagit tag i kläder, så okej, det hade jag väl stått ut med - nästan i alla fall :crazy: , men nu är det så att han hugger så det både blir blåmärken och blodvite. Och eftersom han inte gör det rutinmässigt, eller när något går honom emot eller känns "jobbigt", så tolkar inte jag det som lek från hans sida. Speciellt inte nu när man slutat bulta på sig tjocka vinterkläder, som ju faktiskt skyddat mot vassa tänder hela vintern :p .

Mitt halvblod är också nafsig, men från hans sida är det bara på skoj, och bara för "sakens skull". Han skulle aldrig komma på tanken att bita tag i något annat än jackärmen eller - höjden av nöjen; dra av mattes mössa/keps och hålla den så högt upp i luften att matte inte når den :D. Den som inte märkt att hästar har humor, den har aldrig träffat mina tre!!
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

En hingst som inte skall användas i avel eller är lätthanterlig skall självklart kastreras! Tala med din vetrinär...
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Det är precis det jag ska också :idea: ...
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Varför behålla som hingst bara för ett den är lätthanterlig?
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Det har inget att göra med godis tro ? Gamle gosiga, snälla Luff blev en djävul om han fick socker - slet sönder jackor och högg verkligen efter allt i veckor efter att ha fått EN sockerbit. Han hade sockerförbud men det hände alltid att någon ny i stallet skulle ge - dom ångrade sig.

Sen varför man har hingst - för att det är kul att jobba med hingstar, jag skulle gärna ha hingst igen utan att för den skull ha några avelsambitioner men det är så tråkigt att låta dom gå ensamma och svårt att hitta en bra partner.
ÅHHHH tänk er hållningen på en kallblodstravarhingst, att få rida som en kung - förlåt drottning
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Som du skrev så är det svårt att ge ett svar när man inte ser hur hästen uppför sig IRL. Men spontant skulle jag vilja säga att han är ouppfostrad.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Håller med, det är kul att jobba med hingstar. Sen kan det vara så att jag brukar inte komma överens med ston, då jag är en riktig pissemärr själv.

Men har jag en hingst så brukar jag köpa en till, eller i värsta fall en valack.
 
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

Hej allihopa!

Nej, han blir inte valack! Som min veterinär sa imorse, han är varken ouppfostrad (sorry Mizz ;) ) eller elak, däremot ganska hingstig. Och visst kan han bli kastrerad, men resultatet kommer säkert bara att bli att jag har en hingstig valack, och det är inte mycker bättre. Ponnyn är sju år gammal, och ett hingstigt beteende sitter lika mycket i huvudet som i andra, lite mer privata maskulina kroppsdelar. Nu var han inte hingstig när han var fem år gammal, och jag valde att behålla honom som hingst, så att jag gjorde fel som inte kastrerade kan man ju få tycka om man vill. Med facit i hand, kanske? Men allvarligt talat, jag tycker gränslöst mycket om min lilla svarta ponny :love: , kanske just för att han är den han är? Och han har inte bitits på tre dagar nu :bow: - ouppfostad, hingstig, elak eller en kombination av alla tre - jag är glad att jag har honom :)

Jag har turen att bara ha två valackar förutom hingsten, så aldrig i livet att han skulle gå själv bara för att han är hingst :eek: .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstig, ouppfostrad eller "bara" elak?

För mig är det ouppfostrat OM hingstigheten på ngt sätt går ut över människan. Kliar det så i en häst att den bara måste ta ett bett i en så kan det komma värre saker sedan. Men som jag skrev då man inte kan se i IRL är det svårt att bedömma situationen. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp