Bukefalos 28 år!

Hingstig/tokig valack.

elaktroniqe

Trådstartare
Har tre valacker, alla har (även tillsammans) gått med ston förr utan problem. I söndags tog jag hem min nya märr och släppte ihop dem med valackerna. De har lösdrift och är ute dygnet runt. Och nu är min 22 åriga valack som förbytt :O Han har alltid (jag har haft honom sen han var 12) varit världens snällaste och aldrig visat hingsttendenser, inte ens med ston som brunstat. Tidigare i veckan när jag tagit in märr'n för att göra något med henne, så har jag lagt märke till att han har sprungit í hagen och skrikit efter henne, vilket även de andra valackerna har gjort, men inte alls lika mycket. Och idag när jag tog in honom för att göra något med honom så vart han helt galen, han höll på att springa över mig, riva omkull och bara skrek och snurrade och ignorerade mig totalt. :( Jag såg att hon börjat brunsta i förrgår, men det känns inte som om det är det som gör det? Vad har hänt med min gosse? :O Vad ska jag ta mig till? Jag är desperat, han är ju ohanterbar! Snälla hjälp :nailbiting: :banghead:
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Sära på dom, man ska inte ha valacker och ston ihop av just den här anledningen.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Men han bryr sig ju inte om henne när han är i hagen tillsammans med henne, mer än att han går tillsammans med henne, precis som de andra hästarna. Och jag kan inte sära på dem då de går på lösdrift. Och han har ju gått med otal andra ston förr. :(
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Som sagt, att sära på dom helt är det enda du kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstig/tokig valack.

Min valack blev "galen hingst" en dag förra hösten. När jag kom stod ett sto i stallet, och han kom galopperande för att möta mig vid grinden. Varpå han nästan rusade rakt över mig och försökte att betäcka i stallgången (här drämde jag grimskaftet i skallen på honom och lyckades bryta dumheterna). Skrek, blåste upp hela kroppen, ut med snoppen.. Jag fick berättat för mig att han betäckt sagda sto hela dagen, i princip. Vilket han aldrig gjort tidigare, inte ens visat tendenser eller försiktigt intresse. Sen blev han sig själv igen, och har inte betett sig så sedan dess. I våras/början av sommaren betäckte han samma sto några gånger (stoets ägare är medveten och med på noterna, ska tilläggas, annars skulle han flyttat till annan hage!). Hon är den enda han betäcker, någonsin. Ett av de andra stona, en ung fröken, jagade honom som en tok när hon brunstade - tuggade, tryckte upp rumpan mot honom, skvätte, showade till sig..men han tittade knappt på henne, utan blev mest irriterad och gick därifrån.

Jag tror på att alla valacker betäcker. Men inte alla ston, vissa kanske bara ett sto av alla som finns. Om inte beteendet lägger sig, så skulle jag sära på dem. Dels pga skaderisken för båda hästarna, dels pga stressen för din valack. Har du ingen mer hage, så skulle jag smälla upp ett extra staket i hagen (dvs dela av den).
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Vad trevlig man kan vara då. Varför ens kommentera om du inte har något svar som hjälper mig?
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Därför att det enda du kan göra är att sära på dom helt. Valacken har fått för sig att detta är hans sto och det kommer inte släppa hux flux.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Han betäcker inte, jagar inte de andra valackerna, är inte "på" henne
och bryr sig inte om ifall jon går tio meter bort och betar med någin av de andra valackerna. .
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Vad trevlig man kan vara då. Varför ens kommentera om du inte har något svar som hjälper mig?

På vilket sätt hjälper inte svaret dig? Det enda du kan göra är ju att sära på dem, det finns ingen mirakelkur. Det är inte bra att ha ston med valacker.
...och hur vet du att han inte betäcker? Sitter du och tittar på dem hela dagarna? ;)
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Sära på dem. Det fungerar uppenbarligen inte att ha dem ihop, oavsett om de går bra ihop i hagen tillsammans eller inte. Om det inte varit ett problem hade du väl inte skrivit om det?
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Dom tidigare skrivit: sära på dem.

Eller så väntar du och ser vad som händer när hon slutar brunsta.
Hade mitt sto med en valack under en kort period, sära på dem när hon brunstade för valacken försökte betäcka, när hon inte var brunstig var hon som en häxa ;) så han kom inte i närheten.

Dock rekommenderar jag inte att ha sto och valack tillsammans. Många gånger stöter man på sånna problem som du har nu.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Det finns en anledning till att man låter ston och valacker gå var för sig. Skaderisken ökar när man blandar könen. Visst kan det gå bra att ha en mixad flock men när det blir som ts berättar så särar man på dom, så enkelt är det.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Ja, jag brukar också ha dem i separata flockar... och rekommenderar inte att ha dem tillsammans (som jag skrev).
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Men han bryr sig ju inte om henne när han är i hagen tillsammans med henne, mer än att han går tillsammans med henne, precis som de andra hästarna. Och jag kan inte sära på dem då de går på lösdrift. Och han har ju gått med otal andra ston förr. :(

Men det där har väl med "personkemi" att göra. Alla älskar inte alla men din valack gillar detta sto skarpt. Inte alls omöjligt att han kan gå ihop med något annat sto i framtiden men med just detta sto kommer det inte att funka. Blir väldigt besvärligt för dig men jag håller med de andra om att du måste sära på dem.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Är du helt säker på att han ändå inte betäcker?

Jag och en kompis skulle ha våra på samma bete, tillsammans med andra. Blandad flock, ALDRIG varit några problem för varken hennes valack eller mitt sto, men dom två ihop blev inget bra, han blev helt nedkärad i min och lämnade inte hennes sida, men annars normal i hagen, det tog ett tag, min häst blev väldigt trött av sig där, hittade bland annat en bloddroppe under svansen men inget sår och ingen fattade något tills stallägaren vaknade en natt och såg han betäcka min som en tok. Han gjorde så så fort ingen var i närheten! Hästarna särades på illa kvickt och mitt sto blev som vanligt igen :)

Han kan än i dag gå ihop med ston utan problem, dock inte mitt sto ;)
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Sära på dom, man ska inte ha valacker och ston ihop av just den här anledningen.

Vadå, inte ska ha???

I just detta fall kanske det inte funkar men jag har en trevlig blandflock hemma utan problem. Var inte så kategorisk!
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Jag hade förra hästen (sto) i blandflock utan problem, och nuvarande valack går i ordinarie stallet (vi är bortresta f.n.) i blandflock (där han som sagt har ett sto som han betäcker ett par gånger per år). Extremt lugna och harmoniska flockar i båda fallen. Men man får ju ändå vara medveten om risken att någon valack betäcker något sto. Och vill man inte ta den risken, då bör man inte ha blandflock, imo.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Kl

På vilket sätt är den hingstig?

Utifrån det som är beskrivet kan jag nog inte klassa hästen som hingstig i sitt beteende faktiskt.

ts:
Du har en ny häst i flocken som bara befunnit sig där ett kort tag och för mig låter det där snarare som något slags separationsproblem/att den nya flocken inte "landat" ännu i första hand.
Vissa individer tål inte till en början att deras nyfunna kompisar försvinner utom synhåll och blir osäker/vill hålla koll på sin flock.

(Vi hade i år 2st ston som blev oskiljaktiga den första veckan, skrek efter varandra och var allmänt galna..efter det sket de totalt i varandra resten av sommaren)

Jag hade börjat med att ge dem tid och låta dem vara ifred i största möjliga mån i sin hage/med flocken och sen börja ta ut individer var för sig för att se vad som händer.

En valack som är hingstig för mig är en som typ verkligen betäcker konstant/regelbundet/väldigt ofta, uppvaktar ston och beter sig riktigt hormonstint med temperament i allmänhet.
Sådana ska inte gå tillsammans med ston alls men är också för mig något riktigt, riktigt ovanligt..har hittills stött på endast en valack som betett sig så.

Jag går mot strömmen däremot som många skrivit tidigare och säger att det är fullt möjligt med fungerande blandflockar där valackarna inte betäcker alls eller intresserar sig av stona öht under brunst.
Även om risken finns så behöver man inte måla fan på väggen och jag tycker som så att ifall sto och valack är helt med på noterna och inte våldsför sig på varandra om det nu inträffar någon enstaka gång behöver inte det vara hela världen heller - det behöver inte orsaka skador bara för att det inträffar!
Jag drar jämförelsen att det är stor risk att hästar sparkar varandra men förhoppningsvis så sparkar de inte benen av varandra även om det händer..Trots det måste sparkskador vara betydligt vanligare än betäckningsskador tror jag. Men somsagt..de får inte våldsföra sig på varandra på något vis, då måste man sära.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstig/tokig valack.

Hej!

Hade min 22-åring sprungit runt i hagen och varit alldeles vild när stoet försvann hade jag tagit stoet ur hagen. Jag hade i detta fall (när ingen betäckning setts) mest varit oroligt för att valacken skulle springa sönder sig.

Läste lite noggrannare och konstaterade att valacken dessutom snurrat runt och inte uppmärksammat människor, i det läget hade jag omgående tagit ut stoet ur hagen, jag har ingen som helst lust att bli skadad när jag tar ut stoet ur hagen och den risken är stor!

Någon annan lösning hade jag tyvärr inte sett, hästar är stora djur och det är lätt att bli allvarligt skadad, även om hästen inte menar att skada. För alla inblandades skull hade jag delat flocken.

/Lavinia, som sett flera valacker "som aldrig betäcker" betäcka och helt glömma människorna i närheten. Jag hade inte velat riskera livet för att ha en viss häst i en viss hage.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

En ny häst i hagen som när ts skrev tråden då stått i hagen i knappa veckan hade jag inte enbart skyllt på brunstigt sto eller "hingstig valack" utan för mig kan det lika gärna vara att flocken inte är balanserad ännu. Främst enligt beskrivningen som är här, där jag inte direkt tolkar hästen som hingstig faktiskt.. men allra helst är det ju lättast att se irl för att helt säkert uttala sig..
Jag är dock av den åsikten att vi människor ibland har lite för bråttom med nya hästar och deras acklimatisering på nytt ställe eller när det blir förändringar kring våra hästar.

En del individer är otroligt känsliga för förändringar eller när det kommer nya hästar och blir helt tokiga av att man tar den nya kompisen därifrån..de/den tappar kontrollen och blir oroliga när kompisen försvinner ur synhåll samt att den själv då kan få separationsångest när man tar den från flocken.
Detta sker också fast de inte delar hage, min tanke är då: Vad är det som säger att den blir lugnare av att de går i olika hagar?
Jag rekommenderar alltid att för det första, vid ihopsläpp så ska man låta hästarna vara ifred i 1-2 veckor och sära på dem så lite som möjligt under den tiden (om inte absolut nödvändigt pga hästar som ej går ihop), allra helst inte alls före de hittat en trygghet till varandra/i flocken.
En del far tex på tävlingar och träningar i flera dagar fast flocken är "ny" vilket är en stor risk att göra flocken eller individer stökiga.

Jag hade därför avvaktat lite till för att se hur det utvecklar sig innan jag tvärsäkert hade uttalat mig om exakt vad det beror på.
Nya hästar kan alltid göra en lugn flock rörig ett litet tag.

Men som du säger, man ska inte riskera att skada sig så hade det inte gett med sig på någon vecka till eller två hade jag nog också särat och se om problemet löser sig den vägen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 304
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 483
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp