Hingstig valack?

Alle_69

Trådstartare
Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är arbetsvillig med hög ridbarhet men har lite egna idéer om vissa saker i ridningen (som t.ex vart man ska gå när man rider ut). Men han har en del hingstiga beteenden t.ex att han blåser upp sig bland ston, och stoen reagerar på honom och brunstar och skvätter och sådant. Han är gapig, ranghög och kan va väldigt hård i huvudet. Han vevar med frambenen ibland runt andra hästar. Vi har börjat fundera på om han kanske är klapphingst? Och vi undrar om någon som varit med om likande har råd? Han blev kastrerad vid 1 enligt uppfödaren.

Alla tips och funderingar välkomna!
 
Båda mina killar är förvisso kastrerade ganska sent, runt 3 år, men de har massa hingstbeteenden kvar. Det skits på varandras högar, det vevas framben vid bus med varandra och nya hästmöten, ston älskar dom båda, och får jag för liten hage till dom på clinic blir det mycket skrik och fight (då delar jag på hagen, men har dom några hundra kvm går det bra). Går vi på promenad vill båda helst ha huvudet i backen så dom kan snosa upp spår och bajs från andra hästar.

Skillnaden mot om de vore hingstar på riktigt är att dom inte blir fullt så tjejgalna som om dom vore hingstar. Dom har inte riktigt koll på vad ett brunstigt sto egentligen vill. Dom slåss inte på blodigt allvar, ingen får sår.

Men att dom har kvar "hingstkaraktär" ser jag inte som något konstigt.

Dom var inte "hårda i huvudet" varken före eller efter dock. Det ser jag mer som ett personlighetsdrag som inte är könsberoende, och i viss mån handlar det om relationen till människan och hur dom är tränade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 476
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 573
Hästhantering Hejsan! Jag har en liten fråga som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut? Det är så att jag har kastrerat min minihingst...
Svar
14
· Visningar
3 727
Senast: Julienne
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp