Bukefalos 28 år!

Hingstips till dessa stona.

Emsan

Trådstartare
Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag betäcka mina tävlingsto.
Så hingsttips mottages gärna.

Sto 1 F2003 e.Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo)
Tävlat upp till 1.40 klasser.
Hingsten jag söker ska vara rätt komplett då jag vill ha en avkomma som kan gå hela vägen. Hingsten ska ha gångarter, scop, teknik, ridbarhet, bra temperament och ge storlek. Ej åt de hetare hållet då stoet är het med mycket temprament.

Hingstar jag funderar på är: Cohiba, Bravour; Heartbeat, Vivaldi K


Sto 2 F 2007 e. Quite Easy-Calypso II
Endast hunnit tävla upp till 1.10 klasser, matchades mot Falsterbo men nu satte min skada stopp för det tyvärr.
Söker en hingst som ger mycket scope, frambensteknik, gångarter, storlek och som är rädd om sig. Gärna en hingst som är kvick i frambenen och kan var lite åt det hetare hållet

Hingstar jag funderat på är Corlensky, Bravour, Contant Q, Nintender

Har ni några avkommor till dessa hingstar? andra åsikter eller förslag?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Cohiba och Nindenter passar bra till två sto

Okej, du får gärna ge lite mer info vad du grundar det på? Har du sett många avkommor till dessa hingstarna? Avkommorna är ju väldigt unga så svårt att säga vad de nedärver men jag har inte träffat några avkommor till dem, inte sett hingstarna live heller.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Cohiba såg jag på hingstvisningen i Gränsbo nu i år och jag blev lite imponerad. Verkar ha bra gångarter, lätt att rida och hoppade bra. Jag har dock inte sett några avkommor.

Heartbeat är, tycker jag, lite sävligare hingst och förhållandevis grov, så man bör ha ett lättare sto. Men han är himla fin. Har mött några avkommor men de har bara varit föl. Förresten såg jag Cross My heart på Flyinges hingstvisning (Heartbeat-Caletto I) och den imponerade inte alls på mig.

Nintender är jag också förtjust i men jag har ingen info om honom.

Annars kan du ju kolla på Cosmeo kanske?

Balou Du Rouet?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag tror Heartbeat hade passat mitt sto bra, hon är så ädel som en storhäst kan bli så henne är jag inte rädd att lägga på en hingst som är av den grövre modellen. Har haft många trevliga Heartbeat avkommor på nära håll, dock hade jag velat ha en hingst med billigare språngavgift eftersom det bli första gången hon ska insemineras. Kan tillägga att jag inte är intrsserad av fryst

Cosmeo gillar jag men har bara sett små avkommor till honom, och stoet är som sakt bara 1.59 i mkh.

Vem red Cohiba på hingstvisningen? Sa de något om att han skulle tävla i år?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Magnus Österlund. På Gränsbos hemsida finns en del av Cohibas visning. Jag minns inte om de sa något om tävling kanske hörs det på filmen?

Annars blev jag imponerad där av Boss VDL (Indoctro-Nimmerdor). Han finns också på Gränsbo's hemsida.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Hej Emsan! Jättetråkigt att du har skadat dig :(
Hoppas du snart kan var tillbaka i sadel ändå.
Ska du verkligen betäcka QE-avkomman? Kan du inte hitta någon som hjälper till att matcha den ett slag? Det blir ju så långt avbrott med föl......

Till 1:an tänkte jag, precis som du, på Bravour.
Till 2:an Camaro M, eller Contant Q.
Jag var inte så impomerad av Contant Q, förrän jag såg honom på Hingstävlingarna i Flyinge. :love::love::love:
WOW, vilken hingst! Han var så rapp i benen och hade en härlig inställning till hinder. Honom vill jag ha! Men jag ska ju inte betäcka i år.

2 andra som imponerade där var CLICK and CASH och CARÉME, som jag har gillat förut. Hoppas jag har bidragit med några idéer.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag hade också valt Heartbeat på mitt sto om han inte varit så dyr i språnget. Tycker det är en väldigt fin hingst. Mitt val går nu i stället till Heartbeats son Hasard som inte kostade mer än 2000kr i språnget.
Var annars sugen på Niveau men han ska bara tävla denna säsongen.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Det bästa hade varit att kunnat ha någon annan som red Quite Easy stoet men hon är väldigt speciell i hanteringen då hennes mamma dog vid födslen och det tar flera månader för henne att acceptera nya människor och ny miljö.

Jag såg också Contant Q i Flyinge och han såg riktigt fin ut. tror han hade komplerat Quite Easy stoet väldigt bra då hon behöver bli lite kvickare fram och lite mer "gummi".

Tack för dina tips ska titta närmare på dem.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag hade en Aerline H - QE avkomma med toppenrörelser, ben och teknik :) Och sett massa trevliga avkommor efter Aerline H.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

På första stoet tror jag mycket på Bravour och den andra Contant Q. Egentligen hade nog Contant Q kunnat funka på båda stona. I somras blev en Contant Q-Cortez bästa fölet på visningarna här. Den är jättesnygg och med mycket bra gång:).

Använder du Askös hingstar till båda stona kan du säkert förhandla dig till bättre pris;).
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Här har ni filmer på stona: Sto 1

http://www.youtube.com/watch?v=8oU4A0wcoiU

Som ni ser är hon liten och kvick så en hingst åt det större slaget och med mycket scope är viktigt. Hon är väldigt försiktig av sig, vill inte riva men råkar hon riva i en kombination så vågar hon inte hoppa klart. Det är nog hennes enda stora minus. Annars är hon en riktigt fighter.


sto nr 2

http://www.youtube.com/watch?v=cO7abG5ZiGY

http://www.youtube.com/watch?v=Lw5LbEqIv1s

Hon har varit lite sen och det är inte förren nu som har egen bjudning, tror mycket på henne men språngkvaliten är väldigt blandad men den senaste månaden har hon verkligen utvecklats, så det är jätte tråkigt att min skada satte stopp för våra planer. Som ni ser är hon lite käftig i munnen.

Ni som har Corlensky avkommor, hur är de i munnen? Har sett jätte många fina avkommor efter Corlenskyuute på tävlingsbanorna men har själv aldrig ridit någon.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Ja jag gillar Aerline avkommor, har en här hemma som jag haft på inridning och min uppfattning av Aerline avkommor är att de är trevliga med både gångarter och hopp. Men jag behöver verkligen storlek på hingstarna stona är bara 1,59 och 1.63 och riktiga flickhästar.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Okej, ja nackdelen är att det kan bli lite tufft med två hingstar som har betalning på 45-dagar, nu när jag inte kan arbeta fullt ut. Kombinerar träningar med inridnig/utbildning så det blir ju bara träningar ett bra tag framöver.

Vet ni om man kan förhandla med Askö om 45-dagar till tex 90 dagar?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Tittade på Stakkato Dream precis. Enligt faktabladet har han ingen språngavgift utan Dräktig (17dygn) 4000 SEK + moms Dräktig (90dygn) 5000 SEK + moms

Kan det stämma eller har det blivit fel, alla andra Hästaks hingstar har ju språng.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Stakkato Dream, skall enligt säkra källor inte ha den bästa spermakvalitén, så kan tänka mig att dte är därför han står på dygn istället för språng...Men han är super fin, så det kan ju helt klart vara värt att prova ngn brunst med de villkoren!

Nisse på Askö, brukar vara riktigt bra att ha att göra med, så även om han inte vill byta från 45 dygn (han går ju in med foster o föl då) så kan du säkert förhandla om att betala 45 dygnsavg på 90 dygn el så istället! ;)

Är fö väldigt nöjd med min Nintender-QE avkomma som visserligen kommer från en mkt stark stofamilj, men kommer bli lite mer högställd än mamma och även med min Cosmeo unge, som inte ser ut att bli mindre än syskonen.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Mitt sto som är litet har en Corlensky avkomma. Han är 167 nu. Han hoppade 10-10 på treårs, men sämre på kvalitén - han börjar inte hoppa förrän hindren blir stora, på små hinder kan frambenen hänga...han bryr sig inte riktigt. Han är helt okomplicerad på alla sätt och har alltid varit, inga problem med besvärlig mun heller.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Fannybadh
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 522
Senast: Görel
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 454
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp