Hingstproblem!!

Veronika

Trådstartare
Hade ju tänkt mig Dammen till mitt sto men denna säsongen ska han tydligen stå i Stockholmstrakten så det blir lite för långt iväg :(
Så nu behöver jag nya tips från er snälla och kunniga bekefalister ;)
För er som inte vet vad jag är ute efter kommer en repris:
Vill ha en hopphingst som inte ger lite mindre avkommor (läs under 165 cm), och som ger högställda, lätta/ädla avkommor med ridbarhet och bra temperament.. inte för långt bort. Alla önskemål kan säkert inte tillgodoses men så många som möjligt iaf ;)


Hon är e. Stanford u.Tiara ue. Brabant uue. Verdi
Hon är 159 cm och på mödernet verkar det finnas en hel del smått så frågan är ju vad som slår igenom, dvs om man vågar välja en ngt större hingst o "hoppas på det bästa" eller man ska satsa på en mindre med risken att avkomman blir för liten, typ 150 :crazy: Viktigaste är dock att avkomman blir något lättare i typen.

Hon är en bestämd dam och kan sätta sig på tvären när ngt inte passar henne. Kan vara lite tittig ute, dock ej överdrivet. Tävlad lite i hopp o FT (1.10 pga ryttaren). Hyfsade gångarter, lätt för att länga sig, energisk skritt, ngt kortgalopperad.

Kolla full stam HÄR


Såhär ser hon ut
Maja%20gammal.JPG


Sommarfet..
Majasidanjuli.jpg


Majasnettjuli.jpg


Majaframifrn.jpg


Och här är hennes enda avkomma e. King Marco och hon är ca 165 cm
Millanliten.jpg
 
Sv: Hingstproblem!!

Jag gillar Quite Easy, han hade nog kunnat passa bra, han lämnar inte så stort (vad jag sett) och han lämnar bra modell med trevligt temprament. Alternativt hade jag kunnat tänka mig Qalle, men då linjeavlar du på Stanford.
 
Sv: Hingstproblem!!

Ja, QE är ett alternativ men jag tycker han är något för dyr (1600+3000 vid 16 dgr+8000 lev.föl + moms) för en hobbyryttare som mig :o
Annars hade han nog passat bra..
Fler tips??
 
Sv: Hingstproblem!!

Bourbon? han ger bra allroundhästar och är inte så dyr. 2000:- i språng + 5000:- levande för (plus moms) tror jag.
 
Sv: Hingstproblem!!

Etrusco såg väldigt lätt och trevlig ut i modellen.Dessutom linjeavlad på Gotthard.
 
Sv: Hingstproblem!!

Jag föreslår också Etrusco! Har en åring efter honom som kommer bli ganska så stor men han har mamman att brås på också. Lite grövre modell men så är han ju nästan hel hannoveranare också , både på mammans och pappans sida :smirk:
Annars är jag mkt nöjd med lillen som är det snällaste och trevligaste man kan ha, rör sig bra gör han också.
 
Sv: Hingstproblem!!

Uskudar de Malais kanske? Han har själv tävlat på hög nivå och har gett många duktiga avkommor. Betäcker naturligt i Skåne och kostar lika mycket som Bourbon. Han rör sig dessutom trevligt och har absolut inte det man brukar kalla "fransk mun".
 
Sv: Hingstproblem!!

Crazy o Zoya: Tänkte faktiskt att jag ska åka till Flyinges hingstvisning nu i Mars så då ska jag titta lite extra på Etrusco om han kan vara en kandidat ;) så har ni fler tips på vilka Flyingehingstar jag ska titta lite extra på så hojta till :)

Har funderat lite på att ta ett rent fbl oxå, bla French Buffet men jag vet inte så mkt om honom och kan inte hitta ngt mer än det på VDL:s sida nån som har några åsikter om honom?
Har även kikat lite på Homme d´Honneur men hans första fölårgång kommer väl detta år om jag inte minns fel?


Andra tips/åsikter mottages tacksamt
 
Sv: Hingstproblem!!

Nej, de första fölen kom väl redan förra året? Han fick nog inte så jättemånga ston så det gäller att hitta dem...
 
Sv: Hingstproblem!!

Ang. hästar på Flyinge. Ett sto i stallet är dräktig med For Feeling, jäkligt snygg han med men tyvärr har han betäckt otroliga mängder ston i fjol och blivit lite av en modehingst.
Cathageno och Cosmopolite S är nog också värda att slänga ett öga på.

Ang. fbl-hingstar så tycker jag pesonligen att Blue Talk xx är en jäkligt snygg häst! Otroligt temperament också.
 
Sv: Hingstproblem!!

Finns video på nätet med French Buffet xx...om du söker så hittar du den nog om du är lite envis.(har hittat den förut)

Homme d´ Honnuer...har jag sett på video.Han är väldigt elastisk i sina rörelser!

Uskudar...internationellt toppblod till synnerligen bra pris...äldre avkommor i Danmark finns som HOPPAR HUS!

Cathageno-än så länge bra pris (kommer ju att stiga) hans pappa Caretino brukar ju ge väldigt ridbara hästar som ofta har bra rörelser ochså...morfar Rebel Z går inte av för hackor heller.Han är STOR!

Blue Talk har en väldigt trevlig modell...fölen ser lovande ut.(läckerbitar)

Cosmopolite S...har inte sett tillräckligt med avkommor än.

For Feeling...presterat suveränt redan...For Pleasure som pappa...betäckt en massa ston.

Camiell Flamingo Z är en trevlig gosse som du kan slänga ett extra öga på...har han blivit tyngre med åldern??

Lacteur var väldigt mysig i sitt temperament och trots att han gått igenom som gångartsbegåvning säger stammen mkt hopp och han har enligt Flyinge visat att han utvecklat talang för hoppningen med nu.

Qalle...sötingen...tja varför skulle linjeavel på Stanford vara så fel egentligen...
 
Sv: Hingstproblem!!

Jag tycker mycket om Cathageno, väntar en efter honom till midsommar.
Annars gillar jag även Camiell-Flamingo Z, eller som någon sa L´Acteur även om han inte passar min dam...
 
Sv: Hingstproblem!!

crazy skrev:
Finns video på nätet med French Buffet xx...om du söker så hittar du den nog om du är lite envis.(har hittat den förut)
Hittade en video, dock ej så bra kvalite´men han såg mkt trevlig ut :d
crazy skrev:
Homme d´ Honnuer...har jag sett på video.Han är väldigt elastisk i sina rörelser!
Ja, det var oxå vad jag fick höra..

crazy skrev:
Uskudar...internationellt toppblod till synnerligen bra pris...äldre avkommor i Danmark finns som HOPPAR HUS!!
Värt att kolla honom lite extra då :)
crazy skrev:
Cathageno-än så länge bra pris (kommer ju att stiga) hans pappa Caretino brukar ju ge väldigt ridbara hästar som ofta har bra rörelser ochså...morfar Rebel Z går inte av för hackor heller.Han är STOR!!
Kanske inte nåt alternativ för mig då om han är så stor :crazy:

crazy skrev:
Blue Talk har en väldigt trevlig modell...fölen ser lovande ut.(läckerbitar)
Vet inte, men det "klickar" inte när jag såg honom i hingstkatalogen

crazy skrev:
Cosmopolite S...har inte sett tillräckligt med avkommor än.
Tycker han ser trevlig ut så jag ska ta en extra titt på honom på hingstvisningen

crazy skrev:
For Feeling...presterat suveränt redan...For Pleasure som pappa...betäckt en massa ston..
Lite trist att använda en modehingst men det är bara min personliga åsikt..

crazy skrev:
Camiell Flamingo Z är en trevlig gosse som du kan slänga ett extra öga på...har han blivit tyngre med åldern??..
Kanske ngt stor men absolut värd att titta extra på :d

crazy skrev:
Lacteur var väldigt mysig i sitt temperament och trots att han gått igenom som gångartsbegåvning säger stammen mkt hopp och han har enligt Flyinge visat att han utvecklat talang för hoppningen med nu.
Ännu en att titta extra på ;)

crazy skrev:
Qalle...sötingen...tja varför skulle linjeavel på Stanford vara så fel egentligen...
Framhäver kanske de dåliga egenskaperna ännu mer :crazy:

Tur att många av hingstarna finns på Flyinge så slipper man åka land o rike runt alltför mkt :D
Även hingsttåget är ju i Helsingborg dagen innan Flyinge så det blir att besöka där med. Vet dock inte vilka som ska medverka, nån som vet??
 
Sv: Hingstproblem!!

Nog inte Stanford som gett dåliga egenskaper...Brabant är ju en Drabant son...resten kan man ju tänka sej.

Ett riktigt bra altervnativ som nedärver hästar som är dubbeltalanger är Alcatraz!Han har legat total etta i europa statestiken(om man slår ihop nedärvning för både hopp och dressyr).Dessa hästar har ofta en mkt bra temperament och ridbarhet. Nackdel:90 dygnsavgift.
 
Sv: Hingstproblem!!

crazy skrev:
Nog inte Stanford som gett dåliga egenskaper...Brabant är ju en Drabant son...resten kan man ju tänka sej..
Nä, du har ju rätt i det med Brabant/Drabant men jag har hört en del negativt om Stanfords nedärvning av humörsproblem, att dom är opåverkbara. Kan till viss del stämma in på min dam som struntar totalt i allt och alla när hon har bestämt sig för ngt ;) men det behöver ju inte komma från Stanford..

crazy skrev:
Ett riktigt bra altervnativ som nedärver hästar som är dubbeltalanger är Alcatraz!Han har legat total etta i europa statestiken(om man slår ihop nedärvning för både hopp och dressyr).Dessa hästar har ofta en mkt bra temperament och ridbarhet. Nackdel:90 dygnsavgift.
Är inte så road av 90 dygns avg. vill helst undvika det så långt det är möjligt
 
Sv: Hingstproblem!!

Casir Ask kanske ;)
Hoppar kanonbra och rör sig inte så dumt heller.
Han är ju dansk och det borde ju vara ganska nära iallafall...

Tyckte det stod 700 euro + moms + frakt
Du kan titta på www.bluehors.dk
 
Sv: Hingstproblem!!

Kika in på Helitrops hemsida och kolla in Last Liberty....han har en väldigt gedigen härstamning och ger föl av mkt trevlig nätt typ.De har ofta vackert huvud,god hållning och mkt bra halsansättning.Om du kollar på "Bildarkiv" ligger där flera förstoringar på bilder av hingstarna som är jättefina!

Last Liberty kan man välja vilken avgift man vill ha...dvs antingen 90 dygn eller levande föl.Tornesch är ju också snygg men storleken mindre...Last Liberty är större.
 
Sv: Hingstproblem!!

Tack för tipset med bilderna :bow: dom var ju verkligen råsnygga :love: :d spec. dom på Cosmopolite och Tornesch, ska bli jätteskoj att se dom IRL!
 
Sv: Hingstproblem!!

Tycker dessutom att det är toppen att man kan välja på 90 dgrs o lev. föl avg. hos Heliotrop :)
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 333
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har ett halvblodssto e.Danone (De Niro -Weltmeyer)- Electro - Ciceron . 170cm Hennes mormor Biscaya är Elit premierad, fick diplom...
Svar
6
· Visningar
1 961
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 723
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp