Hingstråd hopphingst.

kopparberg

Trådstartare
Jag har aldrig avlat men länge velat göra det. Nu har jag äntligen köpt ett sto som jag så småningom tänker betäcka. "Så småningom" är lite flytande när det inträffar, jag både vill rida och tävla denna underbara häst ett par år och avla nu samtidigt, vilket ju inte går.
Men allafall, tänkte jag skulle fråga alla dessa skickliga människor här på Buke vad de råder mig till för hingst om jag bestämmer mig för att betäcka snart.

Mitt sto är 170 cm hög, högställd i modellen och relativt lätt i typen. Hingsten behöver inte komplettera ngt negativt exteriört hos henne.
Hon har mkt hög ridbarhet och ett fantastiskt temperament, 100% okomplicerad i allt. Rädd om sig i hoppningen, hinderklok och förståndig. Hon har massor med vinster och placeringar tom 1,20, har startat 1,30 med placering.
Ok skritt och trav, bra bärig galopp och bra takt i traven.
Hon är av rasen Brandenburger e: Drosselbart - Jirko.

Vad jag vill ha i en avkomma är:
En hopphäst, inga krav på ngn supergång för dressyr.
Minst runt 170 cm i mankhöjd, vill inte ha en hingst som ger ädlare modell avkommor, avkomman får inte bli ädlare än mitt sto, jag är nästan 180 cm lång, måste ha en inte allt för ädel häst med rejäl mankhöjd.
Bra temperament! Jag tävlar på 1,20 nivå med sikte på att kanske rida 1,30, jag vill ha en häst det är kul att rida, träna och tävla med! Inget svårridet och svårhanterligt som "hoppar som f-n" men som är för en proffsryttare. Visst, får jag nya Butterfly Flip tackar jag ju och tar emot och säljer, men jag avlar inte för det.

Nu är ju visserligen min avatar pytteliten, men där är en bild på mitt sto.

Råd?
 
Sv: Hingstråd hopphingst.

Contendro tycker jag är ett säkert kort. Bra huvud (ridit 3-4 st och hanterat fler) och de är allmänt trevliga och lätta och roliga att jobba. De hoppar överlag väldigt bra och det blir en bra storlek på de flesta. Något som de jag ridit dessutom har gemensamt är galoppen - helt underbar galopp att rida! Kanske en ideé?
 
Sv: Hingstråd hopphingst.

Pratade med ASVH om honom förra året och fick svaret att han generellt lämnar ädelt och små hästar...Men annars är det ju en superfin hingst med super härstammning!
 
Sv: Hingstråd hopphingst.

Vad är det för stam på honom? Nu såg jag att han tyvärr "lämnar smått", men annars lät det som ngt som skulle passa mig.
Jag vill ju ha ngt som är bra i temperamentet, det och hållbarhet är nr 1 för mig.
 
Sv: Hingstråd hopphingst.

Contender - Reichsgraf - Rasputin

Har också hört tidigare att han lämnat smått. Men de jag har träffat har varit mellan 1,65 - 1,70 ungefär. Det beror ju på vad man söker.
Men han lämnar iallfall ett kanontemperament och bra hoppförmåga - han är ett säkert kort.:)
 
Sv: Hingstråd hopphingst.

Tack för tipset! Man kan nog inte stirra sig blind på storleken på hingstens avkommor, för man vet ju ändå inte till 100% hur stor ens egen avkomma blir!
Ska googla och hitta ngn bild på honom!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 296
Senast: cirkus
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp