Hingstråd!

Hoppetosse

Trådstartare
Hej!
Tittar in här igen efter många många år:)
Har ett lite brådskande hingstval att göra då planerna ang mitt sto ändrades litegrann:)

Hon är e radisson- beethoven- orlandi

Trevligt sto med superpsyke hoppar väl genom ryggen, mkt kapacitet. Rör sig trevligt, med minus för traven. Hög ridbarhet. I grövsta laget kan jag tycka, vill lätta upp lite. Ngt kort hals som är brett ansatt med ganska branta bogar och ganska lång i kroppen. Blir lite framtung om hon inte rids rätt.

Det jag söker hos en hingst är en lätt högrest sporttyp med bra gång och stor försiktighet i hoppningen. Vill att den ska ha mkt tryck i.

De som ligger högst nu är Canterbury, crelido och corporal. Vad tror ni om dem? Andra förslag? Gärna bra kvalitet då det är hennes första föl:)

Tack på förhand
 
Vad tycker du om Common Sense, Armani Code och Magic Park? Lätta i typen, bra gång, stor hoppkapacitet. Mitt sto är dräktig m Magic Park, och han hade 92 % dräktighet förra året. :)
 
@Hoppetosse

Jag skulle räkna bort Corporal pga. hans typ, trav och stam. Jag tror inte han kommer bidra med de egenskaper du vill ha i avkomman. Både Cardento och Grosso Z tenderar att ge lite korta framben med lite massa och Cardento brukar ha en del ganska långa avkommor.

Crelido och Canterbury är typmässigt raka motsatsen till Corporal och tycks passa mer in på beskrivningen av vad du vill ha i hingsten. Jag tror Canterbury ger mer allroundtalang och Crelido kanske lite mer på hoppsidan, men det är ren spekulation då Canterburys avkommor är unga än så länge.

Magic Park är ett bra förslag, Armani code likaså. Dock tror jag mer på MP då om man går på stammen då L-blodet i Armani Code's stam enligt min uppfattning brukar lämna en del känsliga och inte okomplicerade men bra hästar. Argentinus-blodet i MP brukar enligt min erfarenhet ge en del allroundtalang och ganska behagligt temperament. MP själv är ett exempel på detta.

Common Sense är ett utmärkt val om man har ett sto av god storlek. Jättefin hingst, men lämnar mindre avkommor över lag. Är stoet i fråga ~170cm är han idealisk, är hon under 165cm skulle jag ta en större hingst. Men jag är längre än vissa karlar så jag är ju såklart inriktad på lite större hästar typ ~166-173cm.
 
Tack för era svar!
Har hunnit kika lite på MP och han ser väldigt fin ut! Men ganska rejäl också? Tyckte han såg ut som det på en av filmerna:) ska kolla upp både Armani code och common sense:)

Hon är 168 cm hög och jag har inga problem med stl så länge dem är lätta:)

Jag är inte så orolig om hingsten lämnar avkommor med lite hetta, stoet är lugnet själv och det hade inte gjort ngt med lite mera nerv i henne:)
 
Vad tror ni om spitfire z?

Common sense föll mig inte riktigt i smaken, kan dock inte förklara varför:o :D

Just nu är kandidaterna
Crelido
Armani code
Magic park
Canterbury
(Spitfire z)

Är det någon som ni tror blir mer attraktiv på marknaden?
 
Canterbury är en kanon hingst,fina föl och såååååååååååååå trevlig. Crelido gillar jag också har haft en dotter till honom.
 
Vad tror ni om spitfire z?

Common sense föll mig inte riktigt i smaken, kan dock inte förklara varför:o :D

Just nu är kandidaterna
Crelido
Armani code
Magic park
Canterbury
(Spitfire z)

Är det någon som ni tror blir mer attraktiv på marknaden?

Spitfire Z var riktigt läcker, och personligen gillar jag stammen. Fadern Stalypso är en favorit sen många år. Avkommorna bukar vara vackert typade, lätta, normalstora och känsliga. Skulle kalla dem introverta då känsligheten går inåt. Inget för "vem som helst" då en sådan häst kan bli förstörd psykiskt men kanonhästar när de får trygghet och en bra ryttare. Jag gillar det, och stammen på Spitfire är höst attraktiv internationellt.
Bra ben och ridbarhet har han också. Fin hingst. Ville jag ha ett säkrare kort skulle jag dock ta fadern :angel:

Om Magic Park: Han är inte jättelätt i modellen, inte heller tung utan mitt emellan. Jag tycker hans typ är harmonisk men har man ett kralligt sto skulle jag ta någon lättare hingst. Tycker hingsten har två stora fördelar: Han har en bra helhet (riktigt bra hopp, ridbarhet och gång) samt att han har en väldigt bra skalle. Hetsar inte upp sig utan har bra fokus och suger tag i hindren. Tävlingsfilm nedan som du kanske sett men som enligt mig bevisar ovan påstådda:

Över lag tror jag att blir avkomman en bra häst är alla ovan nämnda stammar attraktiva. Alla hingstarna är moderna och upp till standard.
 
Ojoj!:o Ni gör det inte lätt för mig:D

Vilken beslutsångest!
Stalypso hade varit super men han är ju lite dyr i språnget för ett sto som inte varit betäckt innan
Magic park går då bort, vill ha en så lätt avkomma som möjligt:)
Ska kika på red hot chili:)

Tack!:bow:
 
Av dina senaste kandidater tycker jag Etalon Lux verkar spännande. Ser ut att vara lite av det hetare slaget på en video hos hingsthållaren. :) Och har kvalat till Falsterbo, plus fin-fin stam.

Daquar däremot tycker jag har sett lite tittig och försiktig ut tidigare... :confused:
 
Har lite nyare konkurrenter
Daquar
Etalon Lux
Turmalin(FAI men inget språng)

Några tankar?

Jag har betäckt i år med Etalon Lux,
Jag såg honom på bruksprovet som 4-åring och var inte super imponerad han var som jag upplevde det sent tagen.
Följde han utveckling och betäckte i år med honom och ser mycket framemot resultatet!
Gillar stammen mycket, han har dessutom ett väldigt bra möderne vilket jag tycker många av våra hingstar saknar.
Det är en hingst med tryck som är ädel, kort i kroppen och i uppförsbacke.

Daquar är fin men lite för "tråkig" för min smak. Men smaken är som baken:). Då skulle jag betäcka direkt med pappan i stället.
 

Liknande trådar

Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 561
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: maria_b
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 772
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp