Hingsttips dressyr till sto e: Eurocommerce Berlin ue: Sandro

CSO

Trådstartare
Hej!
Jag går i betäckningstankar till våren men har svårt att välja hingst till mitt sto då det är första gången inom avel för mig :) Har ett sto som är e: Eurocommerce Berlin och ue: Sandro som alltså är hoppstammat och framför allt går hoppning men som även har ett fint steg som jag är intresserad att avla vidare på fast dressyrinriktat, speciellt eftersom Sandro visat sig ge fina dressyravkommor. Hon är lite grövre i modellen men har trots det ett lägg och luftigt steg. Men vill därför inte ha en hingst som är lite "tung". Vill heller inte ha en alltför smäcker hingst, utan snarare behålla hennes modell eller möjligtvis få en något smäckrare avkomma. Har ni några tips kanske, ni experter? :D
 
Hade lagt en hopphingst men bra gång. Det är lätt att annars stå där men en avkomma som vare sig kan röra sig eller hoppa. Tycker att det är ändå en så pass bra stam att det är dumt att lägga dressyrhingst.
Jag hade tittat på
  • Numero Uno - Spännande kombination till ditt sto. Hingst som är välkänd och lämnar bra hopphästar, rör sig bra för att vara hopphingst, dock lite sämre skritt. Han fick 6-7-8 år 1998.
  • Last Liberty - En hingst som själv inte fick så bra gångartspoäng men har lämnat avkommor som rör sig bra! Elegant och smidig hingst som lätt blir bortglömd.
  • Balou Du Rouet - Nästan en perfekt kandidat. Rörlig hingst men bra hoppteknik som dessutom har visat sig bra som både tävlingshäst och avelsmaterial.
  • Contendro - Den avkomman som jag anser mest påminna om hans fina far Contender. Rör sig väldigt bra, hoppar otroligt fint.
 
Tack för svar! Har också tänkt lite att det kanske är att förstöra hennes fina stam. Har ni fler tips på multitalanger till hingstar? :D Så kanske jag själv kan använda avkomman som framför allt dressyrhäst, vilket är min primära inriktning numera, men vid eventuell försäljning ändå ha en fin hopphäst med bra stam.;)
 
Funderar på om Lambourghini kanske kan vara något? Snygg modell på häst tycker jag och ska nedärva bra inom både dressyr och hoppning. Ska ta mig en ordentlig titt på framför allt Balou du Rouet också. :love:
 
Senast ändrad:
Titta gärna på Common sense annars, trevlig svensk hingst som rör sig bra. (hoppstammad). Det finns även Sir Oldenburg och Canterbury om du vill ha multitalanghästar som är stationerade i Sverige.
Jag tycker att Lambourghini är förlegen och har tyvärr inte så mycket att tillföra i avelsamanghang (min personliga åsikt ;))
 
Titta gärna på Common sense annars, trevlig svensk hingst som rör sig bra. (hoppstammad). Det finns även Sir Oldenburg och Canterbury om du vill ha multitalanghästar som är stationerade i Sverige.
Jag tycker att Lambourghini är förlegen och har tyvärr inte så mycket att tillföra i avelsamanghang (min personliga åsikt ;))

Håller med, Lambourghini ska man nog välja av nostalgiska skäl i så fall, om man gillar stammen och kanske vill behålla avkomman själv.
 
Hade jag ett sto med den stammen (nu vet vi iofs inget om mödernet) hade jag absolut inte valt en sk "multitalang" utan en renodlad hopphingst. Möjligen en med "ovanligt" goda gångarter om man nu inte vill bortse från det.
 
Common Sense såg jag faktiskt själv för några år sedan och tycker om, minus för hans trav dock som jag inte tycker är speciellt bärig eller bogfri. Sir Oldenberg tycker jag är mycket fin, dock lämnar han lite lång rygg enligt min åsikt och vad jag sett. Men börjar efter era kommentarer tveka på om jag kanske inte ska lägga på en hopphingst ändå, som visat sig lämna fina avkommor i dressyr och inte tvärtom, alltså en dressyrhingst som kan lämna hoppavkommor. Vad tycker ni om Aerline H? :)
 
Det är kanske bättre att köpa ett dressyrstammat föl istället? Då ditt sto har så lite "dressyr" i sin stam. Det ända som finns är ju Sandro's far Sacramento Song xx, som var en multihingst. Annars finns det inte mycket att hämta gångartsmässigt i hennes stam.
 
Håller med @Hippocampus, om att det vore synd på ett så välstammat sto att ta något annat än en hopphingst. Dock finns det ju en hel del riktigt bra hopphingstar som även rör sig bra. Monte Bellini, Diverse Stakkato och Balou du Rouet-söner (Balou DVH 1134 har en galopp som får mig som dressyrmänniska att dregla) , Contendro, Canterbury mfl.
Personligen är jag väldigt förtjust i Aerline H men till ett sto med så bra stam som ditt skulle jag nog vilja använda en modernare/mer internationell hingst.
 
Tack för alla kommentarer, jag ska ta mig en rejäl funderare. Vill inte köpa ett annat föl då jag är så förtjust i henne att jag gärna får ett föl med liknande temperament. Känns "tryggare" att ha mamman och veta allt om henne. Ni gav tips på många fina hingstar som förtjänar att kollas upp lite noggrannare. Det är ju ingen svårklass-dressyr jag satsar på så att hitta en hingst med lite bättre steg men som ändå är klassad som en topphingst inom hoppning (eller nykomling, tycker det är spännande med de nya också) och rida dressyr upp till medelsvår samtidigt som jag har någon som utbildar den i hoppning för eventuell försäljning kanske inte är så dumt. Ska kolla upp hopphingstar som jag tycker rör sig trevligt. Tack igen!
 
En hingst som jag sneglat på är Come Back II, där har du hoppstammat som lämnat bra på dressyrsidan. Nackdelarna
är väl att han står i Danmark och sen läste jag nånstans att temperamentet är lite knepigt på honom, vet inte om det stämmer.
 
Haft tid att kolla in alla era fina hingsttips nu, ska nog försöka mig på en hopphingst men med fina gångarter som även visat sig lämna bra dressyravkommor. Vet att vissa av er tycker jag borde lägga en ren hopphingst men ibland måste man gå lite efter hjärtat också :D Planen är alltså att bevara en fin hoppstam men förbättra gångarterna så mycket som möjligt utan att förstöra hoppförmågan.

Har fastnat lite för Canterbury, Monte Bellini och Contendro som ni nämnt. :) Även fallit lite för Grafenstolz (riktigt fin fälttävlanshingst - inte mig emot) och goa Briar är ju inte att glömma ;) Lite tung för mitt sto dock...
 
Nu tycker jag att du har en massa bra förslag!
Helt rätt spår med hopphingst som också har fina gångarter.
Diarado tror jag blir den som är mest attraktiv stammässigt.
 
  • Gilla
Reactions: CSO
Instämmer med flera andra, mycket spännande hopp blod som bör tas tillvara. Är du intresserad av dubbel talang och kvalitetshingstar så har både Argentinus och Nimmerblodet rönt stora framgångar både inom hoppning och dressyr. Finns flera dubbel talanger men frågan är om man vill ha creme de la creme eller en ok hingst med fallenhet för både hopp och dressyr

Tack för alla kommentarer, jag ska ta mig en rejäl funderare. Vill inte köpa ett annat föl då jag är så förtjust i henne att jag gärna får ett föl med liknande temperament. Känns "tryggare" att ha mamman och veta allt om henne. Ni gav tips på många fina hingstar som förtjänar att kollas upp lite noggrannare. Det är ju ingen svårklass-dressyr jag satsar på så att hitta en hingst med lite bättre steg men som ändå är klassad som en topphingst inom hoppning (eller nykomling, tycker det är spännande med de nya också) och rida dressyr upp till medelsvår samtidigt som jag har någon som utbildar den i hoppning för eventuell försäljning kanske inte är så dumt. Ska kolla upp hopphingstar som jag tycker rör sig trevligt. Tack igen!
d
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
2 981
Senast: sun69shine
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 511
K
Avel Jag funderar på att embrobetäka mitt tävlingssto nästa sesång och börjar redan nu fundera lite smått på hingstval, och jag behöver lite...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: KallaMigBecca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp