Hingsttips mottages!

I

imelda

Min kompis som numera övertagit D-Day stoet (D-Day-Diamant-Utrillo) ska betäcka om henne på 30 dygns brunsten.
Någon som har några bra tips!

Jag har föreslagit Metall då jag tycker Ferroblodet verkar intressant.
Men jag har dålig koll på dressyrinriktad avel överlag.
Hon har fundert lite på Sandakan (linjeavel donnerhall...) eller Figaro R

Stoet är 158 cm mkh, och har ganska intressant blod på mammas sida. Modern Saida (32) har tävlat upp till MSV dressyr med många placeringar (junior el YR EM bla) och hade bra poäng på kvalitets 40 p exteriör och 9 9 i hoppning. Vet att hingsten Chagall också finns några led längre bak på mödernet.(Om någon känner till Saida el andra ston i stammen får ni gärna komma med lite info!)

daimtomkorning.jpg
http://www.rottweilern.se/hastsidan1/daimtomkorning.jpg
 
Sv: Hingsttips mottages!

Är det Zaida e Chagall u Zenta e Qantas xx u Stella e Biarritz som ligger i stammen? I så fall kan jag berätta mycket och jag vet att det finns andra bukefalister som har ättlingar, har t o m för mig att en ägde Zaida på hennes ålders höst.
 
Sv: Hingsttips mottages!

Nej, det är en annan Saida (23) hon är e Diamant-Utrillo-Sombrero
Hennes mor heter Soli (23) mormor Sofi (23) och mormorsmor Efrodite. Det är väl hon som är mamma till Chagall om jag inte missminner mig.
 
Sv: Hingsttips mottages!

Hej!

Hon var väl till salu förut? Jag försökte övertyga min sambo om att vi behövde ett sto till men iom att vi själva säljer av så....

Jättefint sto!

Appropå det...tror inte att Sandakan är ett bra val. Han är väldigt skarp i humöret vilket D-Day också nedärver (antagligen via Donnershwee). Även om stoet är bra mentalt kan det komma i nästa generation. Jag skulle nog välja någon annan hingst. Metall är nog inget dåligt val på ett sådant sto.

Mvh / A
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsttips mottages!

Ja hon var till salu förut men vi betäckte i stället och gjorde en deal med en kompis.

Jag tycker inte heller hon ska välja sandakan, kan bli för mkt av det goda ;)

Metall är nog inte så dumt, han lämnar ju lite storlek också vad jag har förstått...

vad finns det mer som kan vara lämpligt?
 
Sv: Hingsttips mottages!

Är inte så hemma på dressyravel men när jag var på hingstvisning på strömsholm blev jag väldigt förtjust i Silvano. Han verkade vara Cool, hade utstrålning... Skulle kunna tänka mig att ta honom om jag ska ha en dressyrhäst någon gång. Är annars mest inriktad på hoppning.
 
Sv: Hingsttips mottages!

Tror att du skulle välja hingstar som lämnar lite storlek och linjer,som även har bra temperament.Har sagt det förut,men håller på Riccione eller Royal Dance(samma ägare som D-Day kanske får du rabatt
Ferro/Sandro Hit till D-Day tror jag blir to much!

barb
 
Sv: Hingsttips mottages!

Jag tror att Métall skulle passa perfekt! Han har lämnat snygga föl, byggda i uppförsbacke & bra gångarter. Han hade det högst bedömda fölet förra året med 10 på traven!
 
Sv: Hingsttips mottages!

För mycket temperament! Metalls avkommor i Holland är inte särskilt högställda,de har ingen riktig motor bak,släpper gärna bakdelen,liksom hingsten själv gör,men visst har lämnat fina föl här hemma.

barb
 
Sv: Hingsttips mottages!

En dressyrhingst som nedärver ett mycket gott temperament är Bocelli. Jag har själv fött upp en avkomma och känner tre andra väl, de är coola, men arbetsvilliga och lättlärda. Nu är de bara två år ännu, men så långt har de bara varit mycket positiva att ha att göra med.
 
Sv: Hingsttips mottages!

Vad pratar du om!? Du verkar ju vara väldigt berest & kunnig.. Så du har sett alla Métalls avkommor i Holland då förstår jag..?! Haha.. så dumt skrivet, kan ju bara le.. :rofl: Skulle Métall lämna finare föl i bara för att han flyttat till Sverige? Såå stor skillnad är det inte på de svenska & holländska stona! Hingsten ifråga har mkt bra gångarter och mkt bra bakben! :banana:
 
Sv: Hingsttips mottages!

Det finns en väldigt gedigen bedömn av KWPN hingstars nedärvning att tillgå och jag vidhåller att han inte har nedärvt något särskilt tryck i bakkärran i Holland.Metalls stora gångart är nog traven.När det gäller fölen,verkar du nog snurra till det lite i jmfrs mellan Sverige Holland,har inte jämfört fölen i dessa länder.

ta det lugnt!!

barb
 
Sv: Hingsttips mottages!

Loppilopp skrev:
Jag tror att Métall skulle passa perfekt! Han har lämnat snygga föl, byggda i uppförsbacke & bra gångarter. Han hade det högst bedömda fölet förra året med 10 på traven!

Vad har du för förhållande till Millegarne igentligen ?!?!?

Du gör reklam eller går in i försvar så fort deras hingstar kommer påtal och då är det enda gången du skriver på Buke för att stoppa in en länk till Millegarnes hingstation ???

Mia:confused:
 
Sv: Hingsttips mottages!

barbarella skrev:
För mycket temperament! Metalls avkommor i Holland är inte särskilt högställda,de har ingen riktig motor bak,släpper gärna bakdelen,liksom hingsten själv gör,men visst har lämnat fina föl här hemma.

barb

Du skriver ju att avkommorna i Holland inte är högställda osv.. men att han har lämnat fina föl här hemma... Vad är det då du försöker säga?
 
Sv: Hingsttips mottages!

Reklam har jag inte gjort mer än ngn annan. Jag har tipsat om deras hingstar när ngn har bett om hjälp.

Försvarar dem gör jag för att jag gillar deras hingstar! Jag skriver INTE bara om dem, då har du läst fel..
 
Sv: Hingsttips mottages!

Titta på Ängagårdens Loredes 1107 (?)
Stor hingst med fantastiskt temperament. Var och tittade på honom IRL igår. Riktig social myskille och blodet i honom går ju inte av för hackor:bump:
 
Sv: Hingsttips mottages!

elle12 skrev:
En dressyrhingst som nedärver ett mycket gott temperament är Bocelli. Jag har själv fött upp en avkomma och känner tre andra väl, de är coola, men arbetsvilliga och lättlärda. Nu är de bara två år ännu, men så långt har de bara varit mycket positiva att ha att göra med.

Jag glömde tillägga att det med denna skulle bli linjeavel på Donnerhall i 3:e resp.4:e led. För ett tag sedan var det en tråd om lyckad linjeavel på honom i Tyskland.
 
Sv: Hingsttips mottages!

Är det i 3:e o 4:led blir det ju inte så många % linjeavel.

Bocelli är fin, skulle gärna vilja se en exteriörbild på honom. De som jag har hittat är under ryttare. Får inte vara en hingst med tendens till lång rygg då stoets är i längsta laget (troligen av donneschwee)

Har också hört att det varit ngt med benställningen (under hans uppväxt), finns det någon som vet mer om detta? kanske bara snack?

Såg en väldigt fin Bocelliunge förra året, kommer dock ej ihåg mödernet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp