Hingsttips Tack!

Krisse

Trådstartare
Nu så här under hösten/vintern börjar man ju redan tänka på nästa avelssäsong...;) Nästa år kommer vara mitt första år i halvblodsaveln så jag behöver lite tips!

Köpte i somras ett diplomsto och hennes stoföl, tanken är att stoet skall betäckas nästa år.

Stoet är född 1991 eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx. Hon är ca 163 cm hög. När hon fick sitt diplom bedömdes hon med siffrorna 8-8-7-8-9=40 p. Bl a med kommentarerna Typ: "Kvadratisk feminin" Huvud Hals Bål Kors: "Djup bog & bål, väl markerad manke" Extr.& rörelsernas korrekthet: "Torra ledg. nöjakt. korrekt men hastrång. veka kotor bak" Skritt: "Vägv. taktmässig" Trav: "Mkt rörlig & vägvinnande med gott påskjut"

Stoet har fått 5 stoföl varav flera varit klass 1 eller någon poäng därunder. Fölet som föddes i år som är efter Figaro R är vi mycket nöjda med! Tyvärr kunde hon dock inte visas på fölmönstring.

"Krav" på hingsten från min sida är att han skall väga upp stoets svagheter; han skall alltså inte ha veka kotor eller vara hastrång. Hans hovar får gärna vara av god kvalitet eftersom mitt sto har sk "fullblodshovar" och årets föl har haft lite problem med sina hovar (som nu rättat till sig). Jag prioriterar också givetvis hingstens RIDBARHET...

Några hingsttips???

Främst dressyrhingstar...:banana:

Men vilken hopphingst skulle ni valt till henne? Eller är Magritte "för mycket dressyrnedärvare" för att en sådan kombination skulle bli lyckat?:angel:

Som ni märker behöver jag hjälp...tacksam för svar!

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Just nu är jag ganska insnöad på Don Primero, risken är dock att det blir en liten avkomma. Don Primero leder treårsstatistiken över gångartshingstarna och han börjar dessutom bli gammal och det är märkligt att inte fler vill använda honom.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag skulle valt Majim G.
Har ett sto efter honom så visst jag är "partisk"...
Men det är väl inte så långt från er, eller, jag kanske är snett på det...
 
Sv: Hingsttips Tack!

Lucky Point blev godkänd i Sverige i år.

Tycker inte att Magritte kan anses som en ren dressyrförvärvare, pappa och farfar gick ju båda svår hoppning, och morfar Ciceron hade 7 avkommor i svår hoppning men bara en i svår dressyr, om jag minns rätt.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Just nu är jag ganska insnöad på Don Primero, risken är dock att det blir en liten avkomma. Don Primero leder treårsstatistiken över gångartshingstarna och han börjar dessutom bli gammal och det är märkligt att inte fler vill använda honom.

Har också funderat på honom eftersom jag sett statistiken och läst i ridsport special hur olyckliga tyskarna var när han exporterades till Sverige... Man ja...det är ju just storleken som jag är rädd för, mitt sto är ju inte jättestor och tyvärr vet jag inte hur stora hennes vuxna avkommor är:(

Vågar man chansa? Just pga åldern borde man ju ta honom så fort det går :D *funderar vidare*

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag skulle valt Majim G.
Har ett sto efter honom så visst jag är "partisk"...
Men det är väl inte så långt från er, eller, jag kanske är snett på det...

Kan nog stämma att han finns i de södra regionerna i alla fall. Varför skulle vi välja honom? Vilka egenskaper har han tycker du?

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Tycker inte att Magritte kan anses som en ren dressyrförvärvare, pappa och farfar gick ju båda svår hoppning, och morfar Ciceron hade 7 avkommor i svår hoppning men bara en i svår dressyr, om jag minns rätt.

Ok:bump: Då kan man ju tänka sig att lägga en hoppehingst i framtiden... Vi lär ju ändå avla på dressyr med Figaro R - Magritte avkomman (om allt nu går som man tänkt sig:angel: )

Vilken hoppehingst skulle ni då välja till ett Magritte sto som har en fullblodsmamma?

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag valde honom pga. den höga exteriörpoängen han erhållit (43p 99889) och på jämnheten i hans bruksprov (ville ha en trevlig ridhäst som kan passa vilken diciplin som och det fick jag).
Genomgående 8 på gångarter och 7/8 i hoppbetyg. TH8/8 TD6/8.
Om jag inte är helt fel på det så är han tävlad msv hopp och dressyr, någon av diciplinerna av junior(?).
Hans avkommor som jag har sett har alla varit ädla, lätta individer som rör sig trevligt och hoppar med bra teknik. Min avkomma har mycket bra hoppteknik.
Okomplicerad och "färdig" har denna avkomma alltid varit.

Hans äldsta avkommor är 6år och han har väl ok, statistik på sina avkommor.
Mister Pooh har ju varit genomgående i topp i sina årgångstävlingar i fälttävlan och sen är där en avkomma Bosyska (-01) som låg i topp på årets årgångstävlingar i hoppning.

Men han är kanske mer av en hopphingst om man går på hans blodslinjer med bl.a.
Sit This One Out, Ramiro, Nimmerdor, Amor, Courville, Marco Polo.

Vad du än väljer så lycka till!!
 
Sv: Hingsttips Tack!

Ok tack för infon!

Majim G är en hingst jag får kolla upp och lära mig mer om. Har tänkt mig att välja en dressyrhingst så här första gången eftersom stoet bara fått avkommor efter gångartshingstar innan - om ett par år kanske jag vågar "exprimentera" lite mer och välja en mer utpräglad hopphingst. Borde nog själv utreda stoets hoppteknik också:angel:

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Har nog läst någonstans att han ger runt genomsnittet:angel: Någon som vet hur höga stona är som blivit betäckt med honom?

Eftersom han själv är rätt liten kanske många stoägare som har små ston inte vågar betäcka med honom och att han ger genomsnittlig mankhöjd p g a det? *egna funderingar*

Önskar avkommor över 165 cm

Fler tips mottages tacksamt! :banana:

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

*kl*

Egentligen är det lite märkligt att folk är så rädda för "små" hästar, det finss så många små tjejer som också vill rida och tävla dressyr med bra gångartshästar...
 
Sv: Hingsttips Tack!

*kl*

Egentligen är det lite märkligt att folk är så rädda för "små" hästar, det finss så många små tjejer som också vill rida och tävla dressyr med bra gångartshästar...

Precis så har vi faktiskt resonerat här hemma idag. Det borde finnas en stor marknad för "små" dressyrhästar eftersom det är så många tjejer som rider dressyr - OM det nu blir en liten avkomma. Med tanke på att stoet är 162-163 cm så kan det ju bli "litet" vilken hingst man än tar! Plus att jag i a f läste på ASVH's sida att Don Primero ger "normal höga till höga" hästar - hans egen höjd verkar alltså inte spela någon roll.

Så nu är jag helt insnöad på Don primero:love:

Någon som vet vilken poäng han fick på benen? Has/kotor? Lynne/temperament på avkommor? Läste någonstans att Donnerhall blod "lugnar"? Stoet är lugnt som en filbunke - än så länge:smirk:

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Här i Sverige tror jag inte att det finns enskilda siffror på honom eftersom han var så gammal när han kom hit. Men om du söker på honom går det säkert att hitta siffror från hans bruksprov i Tyskland.

Fanns två ston efter honom i gångartsfinalen för fyraåringar är det nån som vet hur stora de var?
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag vill rekommendera Channon 1082, efter Rubignon 961 u. Chanti e. Mazarin 852 u. Champagne e. Good Future 741 - Chagall 455.

Hopp 7,0 77
Gång 8,5 989
Ridbarhet 888

En mkt lätt hingst med mkt luft under magen. Jag har använt honom i år och är nöjd med den service som stuteriet har och står för.

Lotta
 
Sv: Hingsttips Tack!

Precis så har vi faktiskt resonerat här hemma idag. Det borde finnas en stor marknad för "små" dressyrhästar eftersom det är så många tjejer som rider dressyr - OM det nu blir en liten avkomma.

/Kristin


Jaaaa! Att det faktiskt finns uppfödare som vågar tänka i de banorna! :bow:
Jag är 162 själv och inte så grov i kroppsbyggnaden och det känns inte kul med en 167 + häst för mig. Även om den är lättriden osv så när man har musklat upp hästen rejält så blir det mycket att sitta på. Och inte är det snyggt när man ser tjejer på alltför stora hästar. Man vill ju ha lite harmoni i ekipaget.

Jag skulle vilja se en inriktning på mindre hästar men som är långlinjerade, mycket elastiska och stora i gesterna(pratar mest dressyr här). Jag tror att de kan hävda sig alldeles utmärkt på tävlingsbanorna mot "jättehästarna".

Men marknaden verkar vara så inriktad på hästar som är runt 170 så jag förstår att det är näst intill kontroversiellt att våga satsa på mindre hästar. :crazy:

En härligt rörlig men mindre häst borde passa många ryttare. :love:

Vet att detta blev lite offtopic, men tyckte att det var verkligen värt att lyftas fram
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag tror att Hermes storlek gjorde att han inte fick fler ston iår. Känns som de flesta ryttare vill ha 165 cm hästar eller över, känns lite riskabelt att välja en liten hingst, men jag har verkligen fått upp ögonen för Hermes, men tänk om avkomman skulle bli liten.. Jag är 171 cm.. Man kan ju alltd sälja, men det känns ju roligare om man avlar fram en fin avkomma som man faktiskt KAN behålla om man nu vill. Jag tror 160 cm är smärtgränsen för hur liten häst jag hade kunnat ha i min ägo(långa ben).
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 146
Senast: Habina
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 888
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp