Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

superstar

Trådstartare
Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr innan betäckning blev av och livet har bestått av annat i några år. Nu är jag återigen med sto, som dock ska ridas några år innan det blir föl men det är ju sååå roligt och lärorikt att fantisera, planera och drömma. Så, vad skulle ni föreslå för hingstar till detta sto?

http://blup.se/sv-SE/horses/167454-coton-40-swb

Jag har bara haft henne i tre veckor men min beskrivning skulle i dagsläget bli:

Snällt och okomplicerat sto som är mycket positiv till arbete och trygg och vänlig i sinnet. Het att rida och hoppa. Mycket hinderklok och trevlig bakbensteknik. Rör sig ok med bra, reglerbar galopp (svårt när man knappt sett dem röra sig, jag sitter ju alltid på... Måste be om att bli filmad snart!). Något lång i sin rygg, men med korrekta ben och bra hovar. Snygg hals, ev lite brett ansatt.

Har en avkomma efter Eurocommerce Berlin som enligt uppfödaren verkar lovande med trevligt temperament, framförallt i hoppningen. Den ska visas på kvalitets nästa år och det ska bli superspännande att se hur det går!

Önskar hopphingst med bra steg, inte för mycket nerv i ridningen och inte för lång rygg. Jag har tappat alla mina tidigare kunskaper på området så nu ser jag fram emot era kloka råd ;-)

:bump:
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Åh vad intressant, våra ston låter väldigt lika! Här ska jag också kika in för att få tips :)
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Enligt nämnden har Canterbury lång något öppen ländrygg.

Här är fler förslag utifrån det du beskriver att du letar efter hos en hingst Diarado, Lucky Point, Nintender och Pessoa kommer jag på just nu.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Lucky Point är nog inte den bäste om man inte att avkomman ska bli lite nervig. Ingen garanti för varken det ena eller andra men det är det ju aldrig med avel. Man han själv är inte helt enkel, kanske en bra tävlingsindivid men inte för alla ryttare.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Får väl avvakta och se hur hennes avkomma beter sig också, men själv har hon nerv så det räcker och blir över i ridningen! Trygg och snäll, men het! Jag gillar det, men mer bör det inte bli :-)

Av de ovan nämnda gillar jag pessoa riktigt mycket! Ska absolut kika vidare på honom! Även Lucky Point faller mig i smaken, men med lite obs för temperamentet då... Diarado är ju också kalasfin, men lite för dyr för min plånbok tyvärr!
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Cosmeo och Lambourgihni är dom jag kan tänka mig.
Speciellt Lambo brukar lämna snygga avkommor med bra extriör. Är ju hopphingst men lämnar bra gångarter ofta med bra action i steget.
Har själv kikat på honom till mitt Cortez sto som låter precis som din både i temprament och extriör. Hon har redan två avkommor en e: Feliciano ( hoppdiplom på kvalitén) och en som är född -11 e Nobel. Båda har fått en bättre extriör ( kortare rygg) än vad hon själv har.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Cosmeo ser ju trevlig ut, letar mer fakta om honom nu, det var tomt på språngrulla!

Som jag skrev innan gillar jag Pessoa, dock klurar jag på om han kan vara lite gammal till mitt sto? Hon har ju ingen superung/-ny stam själv och man vill ju ändå att aveln ska gå framåt. Iofs är ju detta bara lösa drömmar än så länge, hon ska tävla ett par år först. Men under tiden kan ju jag passa på att lära mig mer :-) Detsamma gäller Lambourgini egentligen, känns lite gammalt. Även om jag gillar honom skarpt!

Tänker jag helt fel nu? Jag är total nubörjare! Men jag har ett ganska säkert kort i mitt sto och det känns som att det är sådana ston som henne som man kan lägga yngre hingstar på... Å andra sidan kommer hon troligtvis/förhoppningsvis hinna få några föl under livet och då finns det ju tid att pröva lite av varje...
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Tycker att det varierar hur jag tänker. Jag tycker inte att "gammalt" är fel när det har bevisat sig funka (Lambo tex är ju höjd till A på väldigt få avkommor, men dom har gått bra)
Hinderna blir inte högre, det är banorna som blir mer tekniska. Kan hästen hoppa så kan den, sen är det upp till ryttaren att förvalta och utbilda hästen.
Den avkoman hon har är ju inte helt "modern" i stammen heller men är ju ändå lovande?

Men sen kan ju nytt vara spännande så klart ;) Och som du säger så om man ska ta några avkommor så kan det vara roligt att variera sig
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Hip Hop och Baltimore är två hingstar som faller mig i smaken, vad tror ni om dessa med hänsyn till det jag skrivit tidigare? Även lambo ligger kvar högt upp på listan.

En annan fråga, mitt sto är ett selektionssto, vad har detta för praktisk betydelse för mig? Får jag förmånligare villkor på något vis eller på vilket sätt lockas jag till att avla på mitt sto?
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Hip Hop tycker jag ger trevliga avkommor, både i hoppning, gångarter och temperament. De jag har arbetat med har dock varit små, runt 1.60-1.62 och han ligger ju på -1.4 på blupen.

Baltimore tror jag är en hingst som kan gå hela vägen med rätt matchning och en avkomma e.Baltimore borde vara lättsåld. Har inga större erfarenheter av hans avkommor och vad han lämnar men de avkommorna jag sett har sett trevliga ut med bra typ.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Hip hop hade gått bort i "mitt" val med tanke på att du beskriver din egen som lite lång i ryggen vilket Hip hop också är och lika så hans far där det även står i rekomendationerna att han bör inte läggas på ston som e lågställda eller har lång rygg.
Känns som det "hänger med" i generationerna liksom..

Baltimore tycker jag om!!
Men om man läser i trådarna här där folk har avkommor efter honom så har en del tydligen blivit ganska skarpa. Dock har jag ingen egen erfarenhet av varken honom själv eller några avkommor så jag låter det vara öppet ;)
Men man kanske ska välja vilket sto man lägger honom på sas :)
Och ditt sto har ju stam för att skaffa humör... :angel:
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Anledningen till att jag tänkte på Hip Hop var just det trevliga tempramentet men lång rygg är jag rädd för så då går han bort ändå.

Baltimore ska jag ha kvar i minnet då det är dags, så får vi se vad som händer med hans avkommor. Temperamentet på mitt sto är toppen från backen, hon är hur snäll och okomplicerad som helst (än så länge!) men det ör just i ridningen hon har alldeles för mycket som kokar... Hon är en väldigt typisk Cortez-avkomma, både till utseendet och temperamentet, som jag har förstått det. Var Emmertons gener tog vägen vet jag inte ;-) Fast han kanske också ger heta hästar med maffig hals och lång rygg?

Finns det några hästar som är kända för att bli bra i kombination med Cortez?
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Jag har också ett Cortez sto och henne kan han inte svära sig fri från ;)
Också typisk honom i extriören, som din, brett ansatt hals med mycket resning (alla har alltid tagit henne för en hingst..) något lång i ryggen.
Min är dock väldigt ifrågasättande i både hanteringen och från ryggen, ganska pigg/het att rida, lite lättsteessad och kan lätt "gå upp i varv" liksom.

Hon har en avkomma e: Feliciano ( trots rekomendationerna om ryggen för det visste jag inte då) och han är trots detta mycket kortare än sin mamma..? Han är en riktig kubik ;) men han hoppade lätt till sig ett diplom på kvaliteten :)
Och sen har hon en e:Nobel född -11 och hon har både humör och energi! Dock en ädlare modell än mamman.

Mitt val till mitt sto står mellan Cosmeo högst på listan där efter Baltimore och Sir Oldenburg :)

Linjer som ska passa bra med Cortez ska vara "L blodet" vad jag har hört iaf :)
Men faktiskt även med fbl, även om min första tanke är att det skulle kunna bli hett ;) Men har med detta i åtanken även kollat lite på Homme D'honeur. Även jag inte tycker att han har den bästa extriören så ska han lämna ett fantastiskt temperament och med trevliga aktiva gångarter :)
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Väcker upp min gamla tråd! När den skapades var det bara "på skoj" men nu har jag själv skadat knäet ganska illa och det verkar som om jag i värsta fall inte kommer att kunna rida på x antal månader och det har gjort att tankarna på en betäckning kommit tillbaka.

Ska nu kika igenom den lista jag gjort utefter ovan nämnda förslag men fyll gärna på. Temperamentet är prio 1, mitt sto är fantastiskt trevlig att hantera, hon går fram överallt och har ett underbart hopphuvud men har för mycket nerv för att de flesta hobbyryttare ska finna något nöje i att rida henne. Prio 2 är en bra överlinje, ej för lång. De egenskaper jag vill behålla från stoet är en mycket bra hoppkapacitet och hoppridbarhet (9-10 på treårs) och jag vill ha minst lika bra gångarter på avkomman som på mamman.

Säljbar stam är ju inte fel eftersom detta kommer lite plötsligt och jag inte vet ännu vad jag kommer att göra med avkomman.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Baltimore, hur är det med humöret? Han har ju hunnit få ett gäng avkommor så det bör ju finnas lite att kika på. Det är en mycket snygg hingst som faller mig väl i smaken. Bara FAI i år vad jag kan se, men det användes iofs sist och då tog hon sig på första försöket så...?
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Ekonomin spelar också in... Mitt sto är ett selektionssto och de hingstar som ger rabatt till dessa känns ju såklart nära till hands att använda.

Corriendo Tau är uppfödd på granngården och en fantastiskt snygg hingst i precis min smak, men har linjer som gör mig skeptisk gällande temperamentet, vad säger ni?
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Jag har bestämt mig för att prova Hasard 1245 på mitt sto, pratade med hingstägaren och då de berättade om hans fina temperament valde jag honom. Dessutom har jag sett honom några gånger och gillar hans hoppteknik väldigt, han hoppar väl och verkar rädd om sig och det är vad jag söker till min avkomma. Dessutom är han inte lika dyr som sin pappa. Så min rekommendation är Hasard titta lite extra på honom..
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Tack för tipset :bow: jag kikade in honom. Trevlig men ger mig ingen wow-känsla, jag vet inte varför.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Nu inläggsbombar jag här, återstår att se om någon läser ;-) Men det lutar nu åt Cosmeo om det blir betäckning. Han och mitt sto har båda Cor de la Bryere som morfars pappa resp. farfars pappa men jag antar att det är okej?
 

Liknande trådar

Avel För första gången kan jag inte alls välja hingst till mitt sto. Tycker inte att någon duger (vadå kräsen). Hon är dräktig med sitt 7:e...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Filuran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp