Hingsttips till KWPN-sto dressyr?

madeleinegranlind

Trådstartare
Hej!

Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...

Mitt sto är KWPN e Lester u Elga ue Wellington. 170 i mkh, gått MsvB5 dressyr och 130 hoppning. Ska betäckas för första gången. Avkomman ska bli min nästa dressyrhäst är förhoppningen! Ska fungera som tävlingshäst på "hobbynivå" med målsättning svår klass. Stoet har tre bra grundgångarter och är väldigt framåt och arbetsvillig - precis min typ av häst! Har dock mycket nerv och kan ibland bli på gränsen till vad jag klarar att hantera som vanlig dödlig icke-proffs ryttare.

Film på stoet (lång film, jag vet, men det går ju att snabbspola ;)):

Hingsten jag söker:
-ska förstås förstärka stoets positiva egenskaper och gång
-ska gärna ha mer naturlig elasticitet/bogfrihet och uppförsbacke
-ska helst tillföra lite storlek (avkomman ska helst bli 170-175 cm, iallafall inte mindre än stoet)
-vara lite "coolare" med mindre nerv men ändå lätt, uppmärksam och framåt
-måste finnas tillgänglig på färsk och ha hög dräktighet (första försöket och stoet är 17 år)

Funderar just nu framförallt på:
Sir Donnerhall I
Fürst Romancier
Fürstenball
Spielberg

Vill att Avkomman ska gå att registrera i SWB och anslutas till BT etc så jag antar att hingsten måste vara godkänd i SWB?

Tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag, både på nämnda hingstar och andra!

Tack på förhand :)
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1509778499095.jpg
    FB_IMG_1509778499095.jpg
    49,3 KB · Visningar: 69
Hej!

Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...

Mitt sto är KWPN e Lester u Elga ue Wellington. 170 i mkh, gått MsvB5 dressyr och 130 hoppning. Ska betäckas för första gången. Avkomman ska bli min nästa dressyrhäst är förhoppningen! Ska fungera som tävlingshäst på "hobbynivå" med målsättning svår klass. Stoet har tre bra grundgångarter och är väldigt framåt och arbetsvillig - precis min typ av häst! Har dock mycket nerv och kan ibland bli på gränsen till vad jag klarar att hantera som vanlig dödlig icke-proffs ryttare.

Film på stoet (lång film, jag vet, men det går ju att snabbspola ;)):

Hingsten jag söker:
-ska förstås förstärka stoets positiva egenskaper och gång
-ska gärna ha mer naturlig elasticitet/bogfrihet och uppförsbacke
-ska helst tillföra lite storlek (avkomman ska helst bli 170-175 cm, iallafall inte mindre än stoet)
-vara lite "coolare" med mindre nerv men ändå lätt, uppmärksam och framåt
-måste finnas tillgänglig på färsk och ha hög dräktighet (första försöket och stoet är 17 år)

Funderar just nu framförallt på:
Sir Donnerhall I
Fürst Romancier
Fürstenball
Spielberg

Vill att Avkomman ska gå att registrera i SWB och anslutas till BT etc så jag antar att hingsten måste vara godkänd i SWB?

Tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag, både på nämnda hingstar och andra!

Tack på förhand :)
Springbank VH skulle jag kolla på.
 
Stostammen på din :love: Så mycket prestation. Hon har en hög, bra fullblodsgrad också.

Har stoet lätt för den lite högre samligen? Av de hingstar du nämnde är det Sir Donnerhall som är den bästa producenten av svårklass/GPhästar, men jag tycker han skall läggas på ston som har bäriga bakben och lätt för samlingen så han tillför mycket kraft framåt.
Har du tittat något på Rubin Royal? En stor producent av mycket ridbara hästar för de högsta klasserna.
 
Stostammen på din :love: Så mycket prestation. Hon har en hög, bra fullblodsgrad också.

Har stoet lätt för den lite högre samligen? Av de hingstar du nämnde är det Sir Donnerhall som är den bästa producenten av svårklass/GPhästar, men jag tycker han skall läggas på ston som har bäriga bakben och lätt för samlingen så han tillför mycket kraft framåt.
Har du tittat något på Rubin Royal? En stor producent av mycket ridbara hästar för de högsta klasserna.


Tack för bra tips! Vet du mycket om stona i hennes stam? Jag själv har väldigt dålig koll... Har tittat lite på Rubin Royal. Han verkar inte så pjåkig ;) Vet du hur stora hans avkommor blir?
 
Mitt sto har relativt lätt för samling så det är nog en fördel med en hingst som tillförför lite driv - det gillar jag med Sir Donnerhall. Samtidigt har jag förstått att F-hingstarna förärver bra temperament. Vad tror du om For Romance?
 
Mitt sto har relativt lätt för samling så det är nog en fördel med en hingst som tillförför lite driv - det gillar jag med Sir Donnerhall. Samtidigt har jag förstått att F-hingstarna förärver bra temperament. Vad tror du om For Romance?
Typ och temperamentsmässigt får du nog precis vad du letar efter med FR. Nackdelen med honom är ju att skritten inte är speciellt stor och jag tror att både Sir Donnerhall och Rubin Royal generellt tillför större gång naturligt men kanske sämre bakben (iaf SD) medan FR ungarna verkar röra sig bättre ju mer de utbildas så det beror nog helt på vad du tycker är viktigast. Tre jättefina hingstar allihop i vilket fall.
 
Då kan jag (som oxå sneglat på FR) passa på att fråga vad ni anser är skillnaden mellan I och II. Vilken föredrar ni? Inbillar mig att FR I har lite bättre typ?!
 
Då kan jag (som oxå sneglat på FR) passa på att fråga vad ni anser är skillnaden mellan I och II. Vilken föredrar ni? Inbillar mig att FR I har lite bättre typ?!
Jag är ju förstås lite partisk :angel:men föredrar klart ettan. Bättre typ och bättre villkor (generellt är ju PS-hingstarna katastrofalt prissatta med enbart språngavgift). Tycker tvåan rör sig bättre om jag ska vara helt ärlig men tycker ändå att han är lite intetsägande av någon anledning och har inte lika bra bakben. Sen är det förstås en smaksak och beror på vilket sto man har. Ettan ska man nog tex inte använda om man har ett sto med för kort skritt.
 
Jag är ju förstås lite partisk :angel:men föredrar klart ettan. Bättre typ och bättre villkor (generellt är ju PS-hingstarna katastrofalt prissatta med enbart språngavgift). Tycker tvåan rör sig bättre om jag ska vara helt ärlig men tycker ändå att han är lite intetsägande av någon anledning och har inte lika bra bakben. Sen är det förstås en smaksak och beror på vilket sto man har. Ettan ska man nog tex inte använda om man har ett sto med för kort skritt.

Ja villkoren är en klar fördel för ettan. Har ett sto med bra skritt och trav, lite sämre galopp. Riktigt bra bakben. Ok typ men behöver upp lite i fronten.Får fundera vidare i denna djungel:meh::)
Såg även sonen For Final som såg jätte fin ut!
 
Tack för bra tips! Vet du mycket om stona i hennes stam? Jag själv har väldigt dålig koll... Har tittat lite på Rubin Royal. Han verkar inte så pjåkig ;) Vet du hur stora hans avkommor blir?

Jag har ett konto hos KWPN så jag kollade lite i hennes stostam. Tyvärr tog jag inga skärmdumpar så nu måste jag förnya för i år innan jag kan kolla igen med det fanns mycket tävlande hästar (framförallt inom hoppning) vilket känns som ett bra koncept för att avla svårklasshästar i dressyr om man tittar på statistiken.
Rubin Royal's avkommor brujar vara av "god storlek" - Alltså inte små men inga bjässar. Jättesvårt att avla just på höjd tycker jag, men ett större sto bör ha god chans att ge höjden till avkommorna. Av hans godkäna avkommor ligger de flesta kring 170, och hans helsyskon ligger ju därikring också.
For Romance är absolut inte en dum tanke, en kombo av två av de hingstar du tittat på samt att han ju har en bror i Int, och är på god väg själv. Hans unga avkommor är väldigt stämplade av honom, på gott och ont. Rörliga alla, tycks vara bra att ha att göra med. Vissa tycker jag är lite för korta framför sadeln med lite grov/bred huvud-nacke-övergång. Kortheten är inget bekymmer, men just en fin nacke hade jag prioriterat i stoet. Hans lite korta skritt är perfekt när trampet skall in, men han är nog ingen som plussar på skrittpoängen i avkomman direkt. Men hur blev det med det där, är han i avel på färskt hela säsongen?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 025
Senast: Chamsin
·
Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 485
Senast: Equestra
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 687
Senast: dobbis
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 760
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp