Hingstuppvisningar

Cat_and_rat

Trådstartare
Klippt från horse2rider

Stallion Shows and the negative effects
Feb 6 2012
Last weekend was with another stallion show, this time at Holkenbrink.

The row of stallion shows will never end, and for the very popular Rock Forever, it now appears to be enough. Although he looks like a stallion with a very good temperament, weekend after weekend in an overheated atmosphere with the audience right next to the arena, the spot light and the music turned up became this weekend also too much for Rock Forever.

The young stallion Franziskus has also been one of the active stallions on promotion tour together with both Silbermond, Conen and Rocky Lee.

Also Silbermond as use to be cool and focused on his rider, but could no longer go unaffected throughout the presentation. Franziskus became very spooky.

The stallion Conen was the only one who went his presentation without turmoil and incidentally turned out really nice.

It may not be necessary for a top class stallion like Rock Forever to be shown in extreme extensions every weekend when a demanding breeding season is waiting along with a promising career in the dressage ring.

The Dutch stallion Ampere seems to be lost as a future competition stallion, as he as a very young stallion went all Europe around being showed by all the stallion shows and only learned that in the ring is only for full power.

För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att hingstarna måste visas på detta sätt?
Är inte hingstvisningar med gångarter i övertempo och stressade hingstar förlegat? Vill inte stoägarna se hingstarna på tävlingsbanan istället?
 
Sv: Hingstuppvisningar

Är detta verkligen en svenskt problem? SÅ hemskt många hingstvisningar känner i alla fall inte jag till i Sverige.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Man undrar ju !

Jag tycker det är förvånande att så få hingstar är anmälda till hingstklasserna på bruks. Det är ju tidernas chans att visa sina hingstar.

Nu är det många dagar kvar av anmälningstiden så jag hoppas verkligen att det kommer ett helt gäng till
 
Sv: Hingstuppvisningar

Tror inte heller att det är ett problem i Sverige. Är lite för få och små visningar tror jag för att det ska vara ett större stressmoment. Däremot är jag rätt förundrad över att inte fler väljer att göra ordentliga reklamvideor för sina hingstar. En bra film där hingsten visar hur den beter sig i vardagshantering, olika träningsmoment och på tävlingsplats ger ju oerhört mycket mer än att se en hingst som showtravar runt runt medan publiken klappar händerna i takt.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Håller med.

Det mesta man får se är en och samma bild och en filmsnutt där hingsten rids. Sen är det stopp.

Vore trevligt att se lite vad som händer när hingsten inte rids i ridhus.

Hampton tycker jag presenteras riktigt bra.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Håller helt med, han framstår som en otroligt vänlig och positiv hingst på den videon. Även Sir Donnerhall och Herzensdieb finns det liknande videor på så visst finns dom men jag skulle vilja se att fler följer det exemplet.

Frågan är om det bara generellt brister i marknadsföringen när det inte produceras fler såna filmer eller om man helt enkelt inte kan få hingsten att bete sig såpass bra att man vill visa det för stoägarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstuppvisningar

Om inte annat så blir det ett svenskt problem när hingstarna kommer hit (eller finns tillgängliga på seminimport).

Ta Ampere t ex, han kunde inte tävla på hela förra året, enligt hingsthållaren så beror det på att han blev stressad på hingstvisningarna förrförra året. Samma sak med Topaasch. Han tävlades väl aldrig, även då uppgav hingsthållaren att det var de stressiga hingstvisningarna som hingsten hade deltagit i flera år tidigare som var orsaken.

Men dessa hingstar fick ändå betäcka många ston här i Sverige (också), alla de stoägarna brydde sig inte om att hingstarna inte visades på tävlingsbanan. Så, visst har stoägarna del i att en del hingstägare hellre visar upp sina hingstar i "show-trav" än på riktiga tävlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstuppvisningar

Ta Ampere t ex, han kunde inte tävla på hela förra året, enligt hingsthållaren så beror det på att han blev stressad på hingstvisningarna förrförra året.

Hmmm, så att han ser ut att ha problem med bakknäna har att göra med att han har varit "stressad"? Tycker inte han ser fräsch ut på tullstorps filmer heller om man jämför med hur han rörde sig när han var yngre även om han i alla fall kan skritta rent nu. Överarbetad på något sätt har han garanterat varit men tror knappast att han är sönderstressad enbart på grund av visningarna.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Hmmm, så att han ser ut att ha problem med bakknäna har att göra med att han har varit "stressad"? Tycker inte han ser fräsch ut på tullstorps filmer heller om man jämför med hur han rörde sig när han var yngre även om han i alla fall kan skritta rent nu. Överarbetad på något sätt har han garanterat varit men tror knappast att han är sönderstressad enbart på grund av visningarna.

Lyssna och se själva...
http://www.youtube.com/watch?v=7lL-cfIOFMs&feature=related

Sedan betäckte han alltså 142 ston i Sverige, någon som vet om det skickas till ston utomlands också?
 
Sv: Hingstuppvisningar

Är detta verkligen en svenskt problem? SÅ hemskt många hingstvisningar känner i alla fall inte jag till i Sverige.

Nej, jag menade inte att hingstar som står i Sverige stressas på hingstvisningar men i o m att svenska stoägare använder hingstar som stressas utomlands så bidrar vi till ett system där hingstar stressas runt på dvs visningar.
På flera av importseminhingstarna ligger flera filmer på youtube där de är uppenbart stressade, det är nästan omöjligt att hitta flimer där bra skritt och arbetstrav visas upp, ändå får dessa hingstar många ston även från Sverige.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Nej, jag menade inte att hingstar som står i Sverige stressas på hingstvisningar men i o m att svenska stoägare använder hingstar som stressas utomlands så bidrar vi till ett system där hingstar stressas runt på dvs visningar.
På flera av importseminhingstarna ligger flera filmer på youtube där de är uppenbart stressade, det är nästan omöjligt att hitta flimer där bra skritt och arbetstrav visas upp, ändå får dessa hingstar många ston även från Sverige.

Då förstår jag vad du menar och det ska naturligvis uppmärksammas om det är ett utbrett problem. De hingstar du nämner verkar alla vara dressyrhingstar, kanske är problemet vanligare där och det är därför jag inte känner till det?

Bland hopphingstar tycker jag oftast man är intresserad av hur de presterar dvs på tävlingsbanorna.
 
Sv: Hingstuppvisningar

Det är ett problem och alla hingstar klarar det inte. Just Rock Forever är intressant att titta på eftersom han dessutom är gammal nog och verkligen har presterat på topp på tävlingsbanan.

Titta på Totilas, Matiné, Bretton Woods, Charmeur osv. Det ska tydligen vara häftigt, flashigt och showigt för att det ska vara intressant inom dressyren nu. Bågen spänd till det yttersta och ibland smäller det!

Det har ju länge varit ett dilemma att man avlat för att få flashiga föl men att de sen inte kan leverera på banorna, nu levererar man flashiga hingstar som det krävs Edward Gal för att rida på.

Rätt eller fel?
 
Sv: Hingstuppvisningar

Och ja det här är ett problem från Sverige eftersom vi använder hingstarna och tittar på visningarna...

Och nej, för hopphästarna är det inte alls lika dant. En av Europas största förärvare har bara gått visningar och aldrig tävlingar för det klarade han inte, men det pratas det inget om och avkommorna går jättebra så då spelade det ju ingen större roll!
 
Sv: Hingstuppvisningar

Tror att de som sagt att det inte är ett problem i Sverige syftar till att hingstvisningarna vi har här inte stressar sönder hingstarna. Sen är det klart att vi bidrar till problemet om vi använder hingstar som visas på den typen av visningar.
Hästmässigt kan det säkert bli ett problem i framtiden när "de stabila gammelsvenska stona" är borta och det normala är en snäppet livligare häst som redan är e: högenergihingst. Jag redan ett sånt sto och det är ordentligt svårt att hitta en mentalt lösgjord, cool, rörlig dressyrhingst som inte går på spänning och som har prestationer. Såpass svårt att flera av de jag är mest intresserad av i dagsläget faktiskt är helt eller delvis hoppstammade. Som det är nu är det svårt att veta vad som är en mentalt sönderstressad hingst pga att den pressats för hårt och vad som bara är klena nerver.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstuppvisningar

Nu hårddrog jag ju och överdrev lite för det finns många trevliga dressyrhingstar som sen leverar när det är show och de sprätter runt. Men för första gången så börjar tom jag undra vart det ska ta vägen. Det är väl tämligen konstaterat att Rath inte reder ut Totilas och han är en av Tysklands duktigare ryttare med enorm uppbackning och det får mig såklart att fundera på hur han är. Och tittar man på de holländska unghingstarna som Scholtens rider runt på så ser de helt fantastiska ut och jag "vill också ha" för det ser ju jättekul ut, men vart ska det ta vägen? Lösgjordhet, takt och harmoni har liksom bytts ut mot något annat....

Men som sagt var, det dröjer innan vi är där och du har ju rätt i att det inte är ngt problem här. I Tyskland är kampen om stona enorm och mängden hingstvisningar över landet lika stor. En kompis i Tyskland på ett stort känt stuteri red närmre 60 hingstvisningar en säsong, många av hingstarna gick de flesta. Men nej, många klarar inte att tävlas efter det!
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 750
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
611
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 712
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp