Hingstval 2004

F

Francess

Hej! Sitter här och funderar över vilken hingst jag ska betäcka mitt nytillskott med. Ungstoet är welsh av cobtyp (C) e: Rookery Full Flight RWC, 1 ue: The Hale Helios RW 56.

Hon blir tre nästa år och ska visas till sommaren! Är det ok att visa betäckt sto? Kan tänka mig att jag låter betäcka henne i maj-juni. Hon är gulbrun om någon är intresserad (blir ev skimmel då mamman är skimmel (född isabell), men hon visar ännu inga tecken på att skimla av). Hon är dessutom sabino och har två blå ögon.

Avkomman vill jag kunna regga som ridponny.

Nån som har någon bra idé om lämplig hingst? Tacksam! :bump:
 
Man får tävla stona fram till femte dräktighetsmånaden och jag tror att det är samma för att visa på premiering/utställning.
 
Hej
Har du inga mer avelsmål än att du ska kunna registrera avkomman som ridponny????
Power Boy är kanske en hingst som skulle passa.
 
Jo, naturligtvis! Vill ju att det ska bli en bra tävlingsponny! Och helst även snygg att se på. Högbent, långlinjerad men hålla sig inom ponnymåttet. Inte gärna skimmel. Eftersom mitt sto är gulbrun finns ju chans till isabella, som jag tycker är snygg färg!

Är ridponnyhingstarna uppdelade i hoppning/dressyr/körning precis om halvbloden?
 
En del ponnyhingstar lämnar väl mer eller mindre bra hopp/gång etc. Men jag tycker att man ska vara lite försiktig med att dela in dem i "fack". Det finns ju hingstar inom både ponny/halvblod som är dubbeltalanger, dvs hoppar bra och har bra gångarter. Det ät väl det bästa.
 
Absolut, kan bara hålla med! Det var därför jag frågade, men det framgick nog inte :o
 
Varför inte Small-Land Masquerade BRP 2 eller Warleigh Nightjar BRP 1. Avkomman registreras som Brittisk Ridponny.

Blomman
 
Var hittar jag mer info om dem? Tror inte jag såg dem på Ridponnysidan. Finns de i Sverige? Reggas de i sverige eller england?
 
De finns på BRFs hemsida , avkomman reggas i Sverige om jag inte hat helt fel. Info om det finns på hemsidan.......
Lycka till med ditt hingstval!

Blomman
 
Tack för infon! Men, vad är det för skilnad på svensk och brittisk ridponny? Mer än namnet?
 
Den "enda" skillnaden är väl att i Brittisk Ridponny ingår endast de engelska ponnyraserna och fullblod, Svensk Ridponny kan innehålla andra raser som t ex russ och halvblod mm. Så egentligen är väl många av de ponnyer som är reggade i ASRP som sv ridponny Brittiska Ridponnyer, eller? Sen är typen viktig i Br Rp avel, att de ska vara eleganta, bra temperament och kunna prestera, kan inte svara på hur ASRP vill ha det, de ändrar sig lite då och då.

Blomman
 
Det finns bra rasbeskrivningar på föreningarnas hemsidor.
Lite kortfattat: Svensk ridponnys avelsmål är nog att producera bra sport/tävlingsponnyer. Brittisk ridponny är nog lite mer inriktat på att producera vackra ponnyer (de är kollosalt vackra på bilderna) för show/utställning/ridklasser.
En skillnad som jag har för mig, är att Brittisk ridponnyförening är inte med i Svenska Ponnyavelsförbundet, vilket gör att deras registrerade ponnyer inte kan delta på arrangemang i SPAF:s regi.
 
Mmm, jag har också fått den infon på annat håll. Visst är de brittiska vackra, men jag stödjer hellre den svenska ridponnyaveln! Även om jag har en engelsk ras... Tycker svenska förbundet har mer att erbjuda i längden. Är själv mer intresserad av sport/tävlingshästar än utställningsvarianten.
 
Ingen av BRP hingstarna är godkända i ASRP. Båda har visats på bruksprov för ASRP.
 
För att förtydliga. Ingen av OVANNÄMNDA BRP hingstar menar jag.
 
Jag skulle inte välja Power Boy, men det är ju för att jag personligen inte gillar hans LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA rygg. Han har ju förvisso givit en massa "bra" avkommor, men jag gillar honom inte personligen. Däremot är jag väldigt förtjust i Verona's Bo-Gi och Green River xx.
 
Jag funderar nu på att seminera med Blue Talk xx. Tror det kan bli en bra kombination!
 
Blue Talk???? Varför välja en så stor hingst? Och han är väl inte godkänd för RP-avel?
 
Storleken spelar ju ingen roll vid semin. Ingen aning om han är godkänd.
 
Men alltså, du ville ju ha en PONNY om jag förstod rätt, varför då betäcka med en stor fullblodshingst? Och nej, han är inte godkänd för RP-avel.
 

Liknande trådar

Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
2 933
Senast: Görel
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: cissiny
·
F
Avel Vilka (godkända!) halvblodshingstar (mot hopp) betäcker ponnyston egentligen? Jag har ett C-ponnysto som blir 3 i maj (f 2001 alltså)...
2
Svar
37
· Visningar
3 043
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp