Hingstval 2011

F-Blod

Trådstartare
Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig.

Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade det som att vissa här på boarden uppskattade diskussionen och kanske framförallt de lite mer djupgående hingstanalyser som skrevs.

Jag vet att många helst skulle vilja följa den gamla devisen:
”Para den bästa med den bästa och hoppas på det bästa” det är dessvärre få förunnat att ha den plånboken som behövs för det.

Det krävs naturligtvis en myriad av olika faktorer som skall falla på plats för att lyckas föda upp en kanon. Avsikten med denna tråd rör endast den delen som berör blodslinjerna. Att utifrån sin egna ekonomiska förutsättning få ut bäst förutsättningar för allt det slit uppfödning innebär startar med att hitta rätt i hingstdjungeln.

Jag har tidigare inte gjort någon hemlighet av att jag tycker delar av hingstkatalogens prioriteringar och slutomdömen är delvis missvisande och i vissa fall rent felaktiga, den utgör dock en bra grund och en hel del rena statistiska fakta är otvistliga. Den danska motsvarigheten är mer en ren ”reklambroschyr” dock enligt min uppfattning med bättre/intressantare fysiska individer d.v.s hästar.

Jag gillar att diskutera blodslinjer och skall i mån av tid försöka mig på en genomgång av några av de ”Nya” hingstar som kommit till Skandinavien senast året och vars avkommor ännu ej synat ovalerna på våra breddgrader. Kom gärna med förslag på vilka hingstar vi ska titta lite närmare på.

Först ut blir MINGUN.
Denna blåblodiga herre har redan hunnit med att betäcka några år i USA uppstallad på Lane´s End. Där var dock konkurrensen stenhård eller vad sägs om grannar som A.P.Indy, Curlin, City Zip, Mineshaft, Smart Strike, Pleasant Tap för att nämna några smakprov.

MINGUN har alltså stationerats i Skandinavien, närmare bestämt York Stuteri i Danmark, och borde bli en välbesökt herre även om prislappen är med våra mått mätt hög (20.000 Danska Kronor).

På tävlingsbanan blev han ”Blacktypers” och hans tävlingskarriär kan ni läsa om på York´s hemsida. Dryga $200.000 blev det på kontot, men det är inte därför han känns som högintressant för skandinavisk avel. Det är hans blod.

Låt oss börja nästla med stammen på Fädernet.
Far: A.P. Indy
Farfar: Seattle Slew
Farmorsfar: Secretariat

Alla 3 ovanstående är Chef de Race hingstar och tillhör Crème de Creme med otaliga grupplöpsframgångar bland sina avkommor i allra hårdaste tänkbara motstånd i världen.

Speed finns i överflöd (bl.a. 3*4 Bold Ruler) och Secretariats nedärvning bland i första hand sina döttrar är väl känt.

Vi håller oss kvar vid pappa (A.P. Indy) Sire of sire´s.
Drygt 125 avkommor är stakeswinners däribland avelshingstarna
Bernadini ($3.000.000), Mineshaft($2.200.000), Pulpit($700.000), Stephen Got Even($1.000.000), Golden Missile($2.200.000), Aptitude($1.800.000) m.fl. m.fl.

Bland A.P.Indy´s döttrar återfinns 5-6 stycken med över $1.000.000 på sina intäktskonton. Lu Ravi är värst med sina ($1.800.000). Möjligen kan tyckas att Rags To Riches var en ännu större talang som dessvärre skadade sig (fraktur vänster karled) i sitt livs 7:e start. 5 segrar hann det bli och $1.300.000 på kontot.

Hur har då A.P. Indy funkat i kombination med aktuell morfarshingst (Nureyev).
Ja förutom York´s Hingst Mingun ($200.000) återfinns bl.a. Just as Well($800.000), Let($600.000). Intressant dock att det återfinns ett par hingstar med denna kombination (Pappa A.P. Indy-Morfar Nureyev) som idag står som avelshingstar i Chile, Turkiet, Sydafrika, USA(flertal) samt Mexico.

Kuriosa i sammanhanget är att A.P. Indy lyckats riktigt skapligt med märrar efter Lyphard (något att ta fasta på med tanke på att vi i Sverige har en hel drös med märrar efter Funambule och Diaghlyphard som båda ståtar med Lyphard som pappa.

Egentligen skulle det kunna skrivas spaltmeter om A.P. Indy och hans far Seattle Slew, men vi måste ju få plats med mödernet också.

Mingun´s Möderne:
Mamma: Miesque….behöver det sägas mer???

De här damen född 1984 hade en fantastisk tävlingskarriär som fortsatte med en grym avelsdito.

Vi börjar med hennes framgångar under sadeln: 2 st. Gr.1 segrar som 2-åring---- 5 st. Gr.1 segrar som 3-åring-----3 st. Gr.1 segrar som 4-åring. Bland dessa Gr.1 segrar återfinns Engelska Guiness 1000, Breeders Mile (2 gånger på 2 försök). Lägg därtill några andraplatser i Gr.1 löp (bl.a. Queen Elizabeth II S) Över $2.000.000 blev det till slut vilket måste ses som grymt bra för den tiden.

Den som trodde att damen i fråga tävlat bort all sin energi inför avelsarbetet kom snart på andra tankar. 5 blacktypers har det blivit. Förutom Mingun-Misques Son-Moon is Up-East of the Moon så har jag sparat det bästa till sist….Kingmambo.
Vad den sistnämnde har uträttat i avel innan han gick i pension ifjol överträffas inte av alltför många de sista årtiondena.

Vanligtvis brukar jag försöka analyser flera generationer bakåt på mödernet för att hitta gott om smultron. När det gäller Mingun räcker det gott att titta på mamman och det hon efterlämnat sig bakåt. Jag kan dock inte utelämna Minguns moster Yogya (e Riverman). Yogya var själv ingen demon på banan (Ostartad) men väl mor till Six Perfections (e. Celtic Swing) som sparang in över £1.100.000 och redan låtit tala om sig i aveln.

Ska man sammanfatta blodslinjerna i Mingun kan man göra det med ett enda ord: Världsklass.

I ansedda avelstidningar runt om bland de stora nationerna talar man om ”Kunglig härstamning” direktöversatt när man kommenterade Mingun efter sina vinster på banan och det var nog med stora förhoppningar han togs till ett av USA´s ledande stuteriet Lane´s End efter avslutad karriär.

Mingun första avkommor är idag 3 år och bland dessa i första årgången återfinns Gunners och Nehru som de bättre.
I de relativt små kullarna hittar vi dock det riktiga guldkornet bland de som föddes 2008. Han ståtar med namnet Bug Juice och kommer garanterat att låta höra talas om sig nästa år. I år som tvååring började han trevande med en 3:e plats för att efter det ha tagit 3 raka segrar. $268.000 har det blivit så här långt och som han segrat på slutet. Näst senast seger med 7 längder i ett Stakes med blygsamma $83.000 i förstapris. I sin senaste start Breeders Futurity Stakes med $169.000 i förstapris vann Bug Juice med 10 längder. Klockan stannade på 1:10:24 över 6f (1207m) av denna 2-åring. Någon närliggande start har jag inte hittat men med tanke på att Jänkarna publicerar snabbjobb och att Bug Juice gått sådana kontinuerligt (sista 8 Nov en Breeze på 6f på 1:15) kan man nog förvänta sig ytterliggare start inom kort. Innan den penningstinna Breedershelgen var Bug Juice 2:a bland Nordamerikas 2-åringar avseende insprugna slantar vilket naturligtvis är riktigt starka papper. Det skall bli väldigt spännande att se vad denna kanon kan uträtta nästa år som är hästens klassiska säsong. . En extremt lyckad sådan och York Stuteri sitter på ett Guldägg.

Slutligen en titt på DP/DI/CD dvs. Dosage Pedigree
Mingun har DP= 7-11-29-1-0 (48) DI=2,1 och CD=0,5
Siffrorna skvallrar om att här finns speed för att sätta fart på många typer av sto-mtrl.
Conduit Mare Profile har ett mer staminainriktat utseende och tillsammans med Prinsquillo som hingst på 4:e mamman så finns det anledning att tro att vissa avkommor får viss stamina.

Mingun är med 100% säkerhet bärare av X-factor (genen som sägs kunna ge "stort Hjärta")vilka alltså hans döttrar kommer att ärva.

A.P. Indy har lyckats mot såväl Mr Prospector-varianter som Northern Dancer´s söner. Det finns anledning att tro att Mingun har liknande egenskaper.

En inte alltför vild gissning kan vara att Mingun gener får sprinterstons avkommor att gå mot Mile och att Staminaston´s avkommor får något kortare distansförmåga än sin mor.
För märrar med Sadler´s Wells i 2-3 gen. ser det klart intressant ut för de lite längre distanserna.

20.000 Dkr är högt för att vara i Skandinavien, men förmodligen det lägsta belopp den kommer att kosta. Skulle Bug Juice lyckas som jag tror den kan, kommer nog fler än Skandinaver besöka York´s stuteri med sina märrar om nu inte jänkarna vill ha tillbaka honom ;-))

Själv ser jag Mingun som en av de mest spännande hingstar som tagits till Skandinavien i modern tid, därmed inte sagt att han lyckas. Ett stort plustecken blir det dock i min hingstlista. Man skall dock inte lägga alla ägg i samma korg utan analyserna kommer att fortsätta under vintern.

Med vänlig hälsning
F-Blod
 
Sv: Hingstval 2011

Lite dålig respons :devil: i förra veckan tycker efter det att den första av de ”nya” hingstarna (Mingun) betats av.
Skam den som ger sig, och jag vet att det finns en och annan här inne som bedriver avel. Nästa hingst att synas lite närmare blir den sedan i våras på Svista uppstallade herren Zaahid.

Zaahid e. Sakhee u.Morjana (e.Pleasant Colony).

Zaahid tävlade under Maktoum´s/Godolphins blåa färger och hann med 4 segrar 2 andraplatser och lika många 3:e på 17 starter. Zaahid lyckades aldrig vinna någon ”Blacktype” men tävlade flitigt i den stenhårda Class 2 Hcp. Sin största framgång var nog när han segrade i ” Totesport Victoria Cup” en seger som var värd dryga 52 tusen pund. I samband med att han dök upp på svensk mark kunde vi läsa i Skandinavisk Galopp´s nätupplaga att hästen ”Rankats” till TF109 2 säsonger i rad. Den sistnämda uppgiften har jag inte lyckats få bekräftad. Den officiella Ratingen (OR) var som högst 99 (efter 2:a platsen i ”William Hill Lincoln Cl.2 Hcp värd £23.325). Den högsta ratingen Racingpost givit (RPR) var 106, men som sagt så var den Officiella Ratingen (OR) aldrig högre än 99 av det jag lyckats hitta och ytterliggare ett bevis för att olika ”handicapper´s” ser samma prestationer med olika ögon.

Zaahid tävlade mest och bäst över 7-8f (1400-1600m). Hade jag fått gissa medan hästen fortfarande var föl skulle jag trott på större distansförmåga. Pappan Sakhee stod ju som exempel betydligt längre (seger i Arcén) och hans avkommor brukar ju åtminstone hålla bortåt 10f. Detsamma kan man faktiskt också säga om morfar Pleasent Colony´s avkommor som inte sällan står derbydistansen.

Låt oss titta lite närmare på stammen i sin helhet.

Fadern Sakhee har följande hingstlinjeväg till Nearco:
Sakhee-Bahri-Riverman-Never Bend- Nasrullah-Nearco.
Min gissning är att Sakhee fått sin distansförmåga från sitt modern och då främst genom morfar Sadlers Wells och Mormors far Ribot.

Ribot återfinns dessutom även i Zaahid´s möderne (Morfar´s Farfar) och där har vi alltså 1 av Zaahid´s linjeavelskomponenter (inom 5 gen). De andra är Northern Dancer (4*5) och Never Bend (4*5 via sitt faderskap till såväl Riverman som Mill Reef).
Linjeavel alltså på Never Bend (Speed observera dock att Never Bends två aktuella söner inte lämnat ”samma” typ av avkommor: Riverman mestadel 8-10f medans Mill Reef´s ofta stod ett furlongs längre), Northern Dancer (Speed/Middle) och slutligen Ribot (Stamina).

Det som är mest spännande tycker jag dock är Zaahid´s möderne. Här återfinns en hel del intressant. Morfar Pleasant Colony har ju lämnat kanoner som Pleasantly Perfect med segrar i såväl Dubai World Cup som Breeders Classic, Behrens med ett flertal Gr1 segrar samt en andraplats i Dubai World Cup, Denon med flera Grupplöpssegrar samt sist men inte minst St Jovite 2:a i Epsom Derby, seger i Irish Derby samt seger i King George som 3-åring.

Zaahid´s Mamma Murjana var det nog ganska höga förväntningar på när hon köptes av Shadwell som åring för $500.000. Hon motsvarade kanske inte förväntningarna på banan då hon avslutade sin karriär med tävlingsstat. 1 seger 4 andra 1 tredjeplats och mindre än 13.000 dollar på kontot. Bättre gick det då för Mormor Golden Reef som Gr2 och hade andraplatser i såväl Gr.1 som Gr2..hennes konto landade på dryga 180.000 Dollar.

Vad har vi då för ”Stjärnor” sprugna ur Zaahid´s mödernelinjer.

Mamma Murjana har 2 Blacktype-systrar i Chanting (e.Danehill) och Cherokee Reef (e.Cherokee Colony). Bland hennes systrar återfinns också Tap for Gold som i sin tur är mamma till flera blacktypers. Tittar man vidare i mödernet visar det sig väldigt framgångsrikt med kombination med just Pleasant Colony vilket kan skvallra om en del spännande gener i Zaahid´s avkommor.

Vad kan man då förvänta sig för distansförmåga på Zaahid´s avkommor?:confused:

Som alltid har ju avelsstona en inte helt oväsentlig påverkan,men i just fallet med Zaahid som pappa är det extra svåranalyserat. Kommer hans ”Speedgener från Never Bend – Northern Dancer-Mr Prospector (Mormorfar) slå igenom eller kan vi förvänta oss att Linjeaveln på Ribot + Sadlers Wells + Pleasant Colony´s + Sakhee distansförmåga blir dominerande?

Själv var ju Zaahid bäst på mile eller något kortare……frågetecknen är flera.

Skall jag försöka mig på en gissning tror jag att staminan får övertag och att märrar med sprintgener kan få avkommor som står mile. Mile-Staminamärrar får avkommor som står 10-12f.

Jag har själv aldrig sett Zaahid live men på bild ser det ut att vara en kompakt och kraftig kille ganska kvadratisk något att tänka på för de som värderar exteriören som prioriterad faktor. Själv tycker jag det är svårt att bedöma vilka delar av exteriören som nedärvs innan man sett några avkommor.

Varken pappan (Sakhee) eller Farfar (Bahri) har kilometerlånga och granna meritlistor inom aveln men där man lyckats har det inte sällan varit tillsammans med ston ur Northern Dancersöner som morfäder. Sakhees 2 bästa avkommor är Sakhees Secret (e. secreto) och Presvis (e.Never so Bold ur Bold Rulervarianten av Nashrullahlinjen).
Sakhees Secret debuterade ifjol som avelshingst och står uppstallad Whitsbury Manor Stud i England för £5.500 och har alltså sina första åringar till försäljning nästa år 2011. Sakhees Secret var en sprinter av rang och har kanske inte riktigt samma typ av möderne som Zaahid.

Zaahid skulle enligt uppgift ha tjuvstartat med att betäcka några av Helanders egna märrar redan i år. Vad priset blir till kommande betäckningssäsong vet jag i skrivande stund inget om.

Zaahid ska rimligen via främst sitt möderne kunna tillföra Svensk avel en hel del nytt och fräscht. Vad tror ni?

Har ni förslag på Hingstar som det skall kollas lite mera ingående på ?

Hälsningar
F-Blod ;)
 
Sv: Hingstval 2011

Lite dålig respons :devil: i förra veckan tycker efter det att den första av de ”nya” hingstarna (Mingun) betats av.
Skam den som ger sig, och jag vet att det finns en och annan här inne som bedriver avel.

Jag sitter här tålmodigt och väntar på nästa ;) Mycket intressant läsning måste jag säga. Tack :bow::bow:
 
Sv: Hingstval 2011

Tack för dina fantastiska analyser! Att jag inte kommenterat tidigare beror på att jag har velat sätta mig ner och läsa igenom dina inlägg noggrant. Det är mycket information att suga till sig. Ska träffa några goda uppfödarvänner i morgon och tänkte skriva ut det du skrivit och ta med mig!

Återigen: Tack!:D
 
Sv: Hingstval 2011

Har inte läst om Zaahid ännu men jag tackar verkligen för att du orkar skriva dessa inlägg. Mycket intressant. :bow:

Jag skulle för övrigt gärna vilja läsa om Philomatheia, Rävdansens nya hingst. :)
 
Sv: Hingstval 2011

Apropå Mingun....

Hans så här långt bästa avkomma "Bug Juice" jobbade en 36,2 igår inför sin nästa uppgift på Lördag. Delta Downs Lopp 7 ett stakes Gr3 med sammanlagd prissumma på $1.000.000.

Vinst där och vi får ytterliggare bevis på vilken kanonhingst det kommit till Skandinavien. Inget lätt sällskap dock men efter att ha skådat Big Juice senaste start är jag i tron att han startar med mycket god chans.

Här följer en länk för er som vill se senaste starten (Gratis): http://www.fingerlakesracetrack.com/new-york-horse-racing_2716.aspx

Klicka er fram till Lopp 8 från den 2/10-2010
 
Sv: Hingstval 2011

Vilket jobb du lagt ner på att ta fram fakta och vad kul att läsa :)

Har betäckt ett av mina ston (e: Celtic Swing, ue: Be My Guest) med Zaahid så det var intressant att läsa lite mer om honom. Han har betäckt några fler ston än Svistas egna, introduktionspriset var 3000 + moms 1 oktober och det var halva priset så gissningsvis kommer han kosta 6000 + moms nästa år, förutom språngavgiften. Men det är som sagt bara en gissning!

Angående exteriören så har han vissa likheter med en belgian blue, eller kanske quarter om vi ska hålla oss till hästraser... Stor och kraftig bakkärra och mycket muskler. För övrigt har han fina hovar (sådant som jag tittar på, vill försöka avla fräscha hållbara hästar), och så har han ett otroligt lugnt och fint temperament, supersnäll att hantera och rida. (Också något som var viktigt vid hingstvalet till detta sto :angel: ) Inte hingstig alls, och en riktig gentleman vid betäckning.

Du verkar insatt i avel, har du någon idé om vad resultatet av min kombination kan bli? Rent härstamningsmässigt isåfall. Stoet kunde aldrig komma till sin rätt i löp då hon hade allför mycket problem med sin kropp efter en tråkig skada som föl.

Följer tråden, ser fram emot näste hingst till rakning!
 
Sv: Hingstval 2011

Hej Kalahari.
Jag hade författat ett långt och utömligt svar på din frågeställning när jag lagom till postandet blev av med linan…. Försöker igen och denna gång i lite förkortad version.

Antar att din märr är Celtic Flash.

Ur denna mödernelinjen har vi sett hästar som Est Est Est- Kingbird- Queen Of Racing- Crossofisio-Delaroche. Samtliga dessa var väl som bäst på distanser under milen.

Undantaget är väl Mazzarin som helst ska hålla på ett par varv… men då har vi också Mirio som pappa.

Celtic Swing dvs märrens pappa har en liknande stat. På sina avkommor bäst mellan 6-8f. De vassaste avkommorna från Celtic Swing är ju Takeover Target och Six Perfections som båda var bäst på 6-8f.

Jag tror alltså att din märr med stor säkerhet hade lyckats bäst på distanser under milen eller kanske max just en mile om hon kunnat göra sig själv rättvis på banan. Får man slå till med en gissning tror jag 1350 dt hade passat allra bäst….(Jag läser din smiley som att det var ett litet yrväder på banan.

Ser vi då till din blivande avkomma finns det anledning att tro att runt 7-8f borde vara det optimala, med en övre gräns på ytterliggare någon 200-hundring. Möjligen kan ett ev. nedärvt lite lugnare lynne skapa utrymme för lite till.

Dosage Profile blir 3-5-7-1-0 (16) DI=2,56 och CD 0,63
Conduit Mare Profile Speed=13 Stamina=14
Ovanstående siffror bekräftar min analys att din avkomma hamnar I intervallet 7-9f.

Tyngsta linje-Influenser i blivande avkomman är bl.a.
Mr Prospector 4*4 (Speed)
Northern Dancer 4*5 (Speed/Middle)
Ribot 5*5 (Endast hingssidan) (Stamina)
Mill Reef 5*5 (Middle)

Även dessa talar för en blivande häst med distansförmåga kring max 8f-9f …..

Hoppas allt går bra och lycka till med ditt avelsarbete.
:bump:
 
Sv: Hingstval 2011

Jag tror alltså att din märr med stor säkerhet hade lyckats bäst på distanser under milen eller kanske max just en mile om hon kunnat göra sig själv rättvis på banan. Får man slå till med en gissning tror jag 1350 dt hade passat allra bäst….(Jag läser din smiley som att det var ett litet yrväder på banan.

Förtydligande

Jag vet att Celtic Flash matchades över längre distanser än 7-8f.....men ovanstående är vad jag rent blodslinjemässigt tror varit bäst....:o
 
Sv: Hingstval 2011

Får inte fram loppet, det står att det läses in men sen händer nada...

Tittade på Minguns två avkommor som löpt i England och Mingun Bell är 1 för 1 på all weather. ;)

Och den Bug Juice måste vara en riktigt bra häst. Mingun verkar klart intressant för våra förhållanden.
 
Sv: Hingstval 2011

Om man går ännu längre utanför landets gränser så finns det en hel del intressanta hingstar i Tyskland. Vore kul att höra din analys av Sabiango, far till Jive och en intressant blandning av tyskt och kaliforniskt blod.

Enligt artiklar i BloodHorse ska han vara en utpräglad gräshäst och har dessutom haft problem med sina fötter men det kan vara tillfälligheter. Geir Stabell skrev en artikel om "typiska gräshästar" där han hävdade att det ofta beror på att hästarna har "typiska grästränare".:angel:

Har du tillgång till någon data om Sabiangos avkommor??

Ser fram emot att höra din åsikt!:laugh:
 
Sv: Hingstval 2011

Får inte fram loppet, det står att det läses in men sen händer nada...

Tittade på Minguns två avkommor som löpt i England och Mingun Bell är 1 för 1 på all weather. ;)

Och den Bug Juice måste vara en riktigt bra häst. Mingun verkar klart intressant för våra förhållanden.

Tittade nyss...gick bra.

Har du möjligen en spärr mot Pop-Up?
 
Sv: Hingstval 2011

Om man går ännu längre utanför landets gränser så finns det en hel del intressanta hingstar i Tyskland. Vore kul att höra din analys av Sabiango, far till Jive och en intressant blandning av tyskt och kaliforniskt blod.

Enligt artiklar i BloodHorse ska han vara en utpräglad gräshäst och har dessutom haft problem med sina fötter men det kan vara tillfälligheter. Geir Stabell skrev en artikel om "typiska gräshästar" där han hävdade att det ofta beror på att hästarna har "typiska grästränare".:angel:

Har du tillgång till någon data om Sabiangos avkommor??

Ser fram emot att höra din åsikt!:laugh:

Väldigt få avkommor hittills.

Generellt är ju det mesta som härstammar från Acatenango hästar som brukar stå halva dan, så också Sabiango.

Bästa avkommorna hittills:

Ostler (3:a i Listed)
Dodor
Murano
First Sandia
Narima

Har de ärvt pappa Sabiango´s stamina-egenskaper är det ju inte ovanligt att de tar lite längre tid på sig (de äldsta är väl 3 i år).

Jive har ju lite att leva upp till halvsyster med Django (och liknande gener även på fädernet eftersom Django´s pappa var Acatenango)....

Att det skulle vara exeptionellt utpräglade gräsindivider kräver ju en jämförelse.... De flesta hästarna med Sabiango som far har ju endast erbjudits Gräs så här långt så jag tycker det är för tidigt att fastslå Sabiango till "gräsavkommefacket"...

MVH
F-Blod
 
Sv: Hingstval 2011

Det blir nog lätt så i USA, en europeisk häst som gått på gräs får gå på gräs där också så länge det funkar. Man ändrar inte på något som fungerar. Men Sabinagos mödernelinje är väl DT om jag inte minns helt fel, men kanske inte utpräglad kalifornisk speed. Tror att dom stod till och med 1600 meter...

Ann Ferland har skrivit en analys av Sabinangos bror, Silvano:http://www.pedigreepost.net/archives/SilvanoAnnFerland.html

Jive har i alla fall visat att hon kan vinna på Jägersros DT, hon blev dessutom slagen för första gången när hon testade Täbys gräs - inte för att det betyder att hon inte gillar gräs, vad som helst kan ju ha hänt där.
 
Sv: Hingstval 2011

Tack! Nu funkade det! OK, ett restricted stake på Finger Lakes är ju inte så himla mycket att skryta om men sättet han gör det på är klart imponerande. Man kan ju inte mer än att vinna.

Att titta på hans mödernelinje ger inte så mycket - finns knappast några ston här i Skandinavien med liknande utseende. Men visst blir man sugen på en sådan!

Ska blir verkligt spännande att se vad det kan blir. Får ordna en Öl och föl-resa till York och titta på Mingun.:D
 
Sv: Hingstval 2011

20.000 Dkr är högt för att vara i Skandinavien, men förmodligen det lägsta belopp den kommer att kosta. Skulle Bug Juice lyckas som jag tror den kan, kommer nog fler än Skandinaver besöka York´s stuteri med sina märrar om nu inte jänkarna vill ha tillbaka honom ;-))

Man får heller inte glömma att för de professionella uppfödarna gäller det att välja en hingst vars avkommor går att sälja.......:angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Tack! Nu funkade det! OK, ett restricted stake på Finger Lakes är ju inte så himla mycket att skryta om men sättet han gör det på är klart imponerande. Man kan ju inte mer än att vinna.

Att titta på hans mödernelinje ger inte så mycket - finns knappast några ston här i Skandinavien med liknande utseende. Men visst blir man sugen på en sådan!

Ska blir verkligt spännande att se vad det kan blir. Får ordna en Öl och föl-resa till York och titta på Mingun.:D

Nej jag vet att det inte ska dras för stora växlar av hans segrar...ännu.

Dagens race är dock högt doterat och jämte segraren i Breeders Juvenile brukar vara de som går till vintern med förväntningar inför kommande "stora" uppgifter nästa år. Bara att den nämns med respekt inför detta lopp är gott nog för ett bevis för hästens kapacitet. Därmed inte sagt att den vinner.

Vad det gäller Bug Juice´s mödernefinns en hel del intressant...kanske t.o.m p.g.a inlägg tidigare i denna tråd.

Bug Juice mamma heter Twilight Empress e. Twilight Agenda.

Du har rätt att vi inte hittar någon märr med den pappan, men väl besläktade med Twilight Empress Farfar (Devils Bag). Han är nämligen helbror till Glorius Song som i sin tur är mor till såväl Rahy som Singspiel. Sådana inslag i morfarslinjen finns på ett flertal märrar i Sverige.

Bug Juice tillhör Female Family 2-n. Samma som Est-Est-Est, To the Queen, Quenn of racing, Mazzarin, Celtic Flash, Delaroche m.fl som faktiskt redan nämts i denna tråd..Hur nära...??

Tja Kalahari´s Celtic Flash´s 6:e mor (Ascona) är Bug Juice´s 5:e mor....alltid något:rofl:
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 447
Senast: Freazer
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 353
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 917
Senast: Vingra
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 219
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp