Hingstval 2022

Hansson1998

Trådstartare
Hej! Har ett väldigt nätt sto på ca 1.58 och efter kollat runt efter lite hingstar så verkar Total Hope bra. Men va finns de för fördelar och nackdelar med honom? Stoet är väldigt bra bärighet med schvung och vill ha en hingst som kompletterar och ger kvalite.
 
Hej! Har ett väldigt nätt sto på ca 1.58 och efter kollat runt efter lite hingstar så verkar Total Hope bra. Men va finns de för fördelar och nackdelar med honom? Stoet är väldigt bra bärighet med schvung och vill ha en hingst som kompletterar och ger kvalite.
Vad är det som gör att du tycker att Total Hope är bra om du inte vet vad han har för egenskaper? :)
 
Mina five cents om hingsten:

Fördelar: Goda ridhästegenskaper, de avkommor jag sett har varit arbetsvilliga och framåt. Rent kvalitetsmässigt har han goda grundgångarter och förbättrar ofta dem i sina avkommor. Avkommorna brukar ha mjuk rygg och rör sig genom kroppen. Storleken på det jag sett har varierat men ingen jag kan minnas har varit modell stor med dagens mått mätta.
Nackdelar: Exteriören, han är inte särskilt proportionerlig eller tilltalande och nerärver en del grovhet, stora huvuden, kort hals och ibland långa bakben. Han nerärver även sina raka haser. Dessutom tycker jag han har bakben som inte kommer in under kroppen och har sett detta gå igen i avkommor i unghästklasser.

Med andra ord hade jag använt honom på normalstora/större, eleganta ston av utmärkt typ med väl ställda bakben som placerar dessa under sig i rörelse. Hon skall dessutom ha och ge god halsansättning och tillräcklig längd på halsen till sina avkommor.
 
Nackdelar: Exteriören, han är inte särskilt proportionerlig eller tilltalande och nerärver en del grovhet, stora huvuden, kort hals och ibland långa bakben. Han nerärver även sina raka haser. Dessutom tycker jag han har bakben som inte kommer in under kroppen och har sett detta gå igen i avkommor i unghästklasser.
Har sett flera med extremt korta ryggar också. Ger säkert jättetrevliga hästar men jag har inte sett en enda som jag skulle vilja benämna som snygg i modellen :o
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
543
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 997
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp