Hingstval - bråttom!

Zog

Trådstartare
Mitt sto är skadat och nu måste jag snabbt bestämma mig för hingst om jag ska hinna betäcka. Jag vill ha massa förslag!

Sto:
Aerline H - Ceylon. 163 cm. Bedömning vid stambokföringen: 8-8-7-8-8
Fördelar:
mkt spänstig
mkt bra frambensteknik
rädd om sig
hög ridbarhet när hon är avspänd
känslig
rund och lättreglerad galopp

Nackdelar:
Blir svårpåverkbar när hon blir spänd och kan då låsa sig helt
Lite liten
Blir lätt lite snabb i takten i traven
haft en del skador
svår att få dräktig den enda gången hon har betäckts (svårbehanu)ndlade bakterier, behöver inte ha betydelse

"önskelista":
Bra temeperament (VIKTIGT)
Hopphingst
Lite högre
Bra bakben
Gärna tävlat mkt oh visat god hållbarhet
Hyfsade gångarter
Inte för dyr och gärna levande föl- avgift istället för 90 dygn eftersom jag är sent ute och lite tveksamt om han blir dräktig.

Hon har haft ett föl e Nobel (född 2010) som jag är nöjd med, verkar dock vara lite liten, kanske ngt lågt ansatt hals och rör sig än så länge lite "pinnigt" i trav.

Det var nog allt! Ös på med idéer, tack!!
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Har funderat lite på det... Hip Hop varkar ge lite litet, men kanske Fetcher. Svårt med Fetcher eftersom man inte vet vad han ger...
 
Sv: Hingstval - bråttom!

ja det är sant, risken med Fille och hans söner är att det kan bli lite smått. Men annars tycker jag att de stämmer in väldigt bra !

Bravour är ju också en hingst som verkar har supertemp och är ganska stor. Men man vet ju varken hur stora ungarna blir eller hur temperamentet blir.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Carte d'Or är kanske en att titta på? Vet inte riktigt hur story han lämnar, men med stammen borde det bli storlek. Han är A-prem och har bra villkor för året.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Carte d'Or är rätt nära släkt med Aerline H. Corde är pappa resp farfar.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Kunde ju varit intressant annars.

Jag har sett en del fint efter Last Liberty. Han har ju bara 0,4 på mankhöjd på blup, men vad tror ni om honom?
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Intressant linjeavel:p. Usch ibland tänker man inte så långt helt enkelt. Inte första gången och blir inte sista:D.

ts: Last Liberty är väl en sån där typiskt underskattad hingst som lätt glöms bort. De föl jag sett här på buke har iaf varit väldigt fina:).
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Gillar Last Liberty! Lämnar bra modell och bra rörelser förutom hoppningen förstås!
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Kan verkligen rekommendera bravour.
Han har nog allt det du önskade och är en nallebjörn att hantera och rida. Urmysig på alla sätt o vis.
Visst har han 8 på benen oxå?

Dock ska man ha i åtanke att cornet obolensky finns bakom o han är inte helt lätt alla gånger.
Samt att han är ung o vi vet inte vad han nedärver.

Vad är det för skador stoet haft?
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Canterbury är mitt tips:)

Verkar vara en jättefin hingst, han har både hoppning och gångarter.
Dessutom intressant med föl efter honom för vad jag har hört så ska han bara vara ett år i Sverige.

Nobel-avkomman lät ju inte som en typisk Nobel-häst. Dom brukar ju bli stora med trevliga gångarter.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Hon har haft problem med karpaltunnelsyndrom. Det var därför hon betäckes första gången. Opererades i våras, men är halt. Veterinären tyckte jag skulle betäcka igen. Vi diskuterade hållbarheten, svårt att säga om det nedärvs.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Tack för förslag, ska kolla upp det.

Nobel-ungen är jag som sagt nöjd med. Hon har väldigt mycket utstrålning och ett härligt temperament. Jag tror hon är liten, å andra sidan föddes hon sent i fjol och går med ettåringar som föddes tidigt, så jag kanske jämför för mycket med dem.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Till alla!
Jag har bestämt mig för Fetcher i år.

/Zog
 
Sv: Hingstval - bråttom!

Tror att du gjort ett utmärkt val !
Då börjar tumhållning att också resten blir utmärkt :-D
 
Sv: Hingstval - bråttom!

jag tror också att du gör ett utmärkt val!

Frågan om Cornet Obolensky är jag väldigt fundersam om. Han själv verkar vara en individ med rätt så säkra åsikter. Men hans avkommor, speciellt alla hans godkända hingstar, får ju superlativ för sitt temperament! Så frågan är om de får temperament senare när det krävs mer av dem, eller om CO kanske har blivit "präglad" till o vara tuff? Än så länge verkar han iaf inte ha nedärvt den sidan av sig själv.
 
Sv: Hingstval - bråttom!

KL
I måndags var hon konstaterad dräktig på dygn 16 :)
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: Freazer
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: maria_b
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp