Hingstval - dressyr

rostad

Trådstartare
Har under en längre tid suttit och funderat på betäcka mitt sto. Hon börjar komma upp i åldern (f-00) och vill inte vänta för länge. Har sagt att hon ska betäckas i år men har haft svårt med hingstvalet. Det var vandrat till och från hela tiden. Ena veckan har jag bestämt mig för en hingst och andra veckan för en annan. Blir fölet ett sto behåller jag det, men blir det en hingst kommer jag troligtvis sälja det. Även om stoet inte har någon internationell stam så vill jag att hingsten ska ha det. Gärna en ny och spännande hingst.

Stoet är efter Bernstein - xx, 166cm (lagom stl enl mig), super trevlig trav och galopp, ng. kort skritt. Kort hals, lång rygg och kanske inte den bästa extremiteten. Hon har aldrig blivit bedömd. Trevligt temprament. Skulle gärna blivit av med "fbl" överlinjen, dvs. något svag. Långbent och mkt luft under sig och höga knän, men har ändå lätt för att länga sig.

Avkomman vill jag ska bli en bra tävlingshäst och vill gärna behålla luftigheten, storleken och tempramentet.

Stolinjen som hon är efter, är känd för att ge hästar med högaknän, så hingsten behöver inte ha det, men helst inte allt för rakbent.
Men som sagt, vill jag gärna ha en internationell hingst.
Jag har tittat på Dream boy, Sezuan (som alla andra), londontime och 50 andra hingstar :crazy:

Hingsten får gärna vara inom "rimlig" prisklass (inte totilas-prisklass)


Några tips?

Tacksam för svar
 
Sv: Hingstval - dressyr

Jag är inne lite på Snap Shot, vad tror du om det?

Floricello tror jag inte skulle passa till min, då hon skulle behöva en hingst med starkare överlinje (FB-sticker in på henne).
 
Sv: Hingstval - dressyr

Floricello rekommenderas annars just för typen, hans avkommor fick höga typbetyg på fölchampionaten i somras.

Sezuan och annat Zackblod skulle jag undvika.

Om man tittar på tex Bocelli verkar Don Schufro passa Bernsteinston, kanske Don romantic?
 
Sv: Hingstval - dressyr

Floricello rekommenderas annars just för typen, hans avkommor fick höga typbetyg på fölchampionaten i somras.

Sezuan och annat Zackblod skulle jag undvika.

Om man tittar på tex Bocelli verkar Don Schufro passa Bernsteinston, kanske Don romantic?

Vet du hur DR´s avkommors skritt har blivit? Eftersom han fick 6,75 på skritt under materialpröningen.
 
Sv: Hingstval - dressyr

Don Romantics danska unghästsindex 236 avkommor 99% säkerhet

Skridt: 112
Trav: 130
Galop: 150
Ridelighed: 126
Kapacitet: 135
 
Sv: Hingstval - dressyr

varför inte Certus NL? eftersom du gärna ville ha nytt och har för mig att han har DS på mödernet..

Jag är ju själv förtjust i hans far Zuidenwind.
 
Sv: Hingstval - dressyr

varför inte Certus NL? eftersom du gärna ville ha nytt och har för mig att han har DS på mödernet..

Jag är ju själv förtjust i hans far Zuidenwind.

Gillar stammen, eftersom Både DS och Figaro brukar passa bra med Bernstein. Men även han känner jag att överlinjen är lite svag. Lagom stl på han, vill inte ha någon jätte hingst. Han verkar jätte trevlig i tempramentet :love:
 
Sv: Hingstval - dressyr

Snap Shot såg trevlig ut det lilla jag såg på bruks, har inte sett honom under ryttare dock.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med Floricellos överlinje, jag tycker han har en väldigt stark överlinje? Exteriört utlåtande "väl ansatt hals med något bred nacke, markerad manke, djup bog och bål, välmusklad ländrygg och kors".

Då skulle jag nog snarare säga att Sir Donnerhall-blodet ger lite vekare, längre ländrygg. Något att tänka på kanske också att många har lite plant kors, något både Bernstein och Napoleon också har. Detta har inte slagit igenom på mitt sto, hon har mer sin mammas "fullblodsrumpa" (morfar är xx), men det finns ju där bakom ändå vilket gjort att jag valt bort det blodet.

Och Zack-blod, som Sezuan du var inne på, skulle jag nog också säga generellt är svagare och "kantigare" i överlinjen. Ofta lite sämre skritt också. Jag skulle också vara (och är) extra försiktig med just OCD eftersom Bernstein ända har haft lite rykte om sig att lämna "skrammel". Nu har vi ju inga officiella siffror på det som de har i Holland nu, så det är svårt att veta om det finns någon riktig substans i det. Men jag tycker personligen det är dumt att chansa!

Personligen gillar jag faktiskt även Twiligt, han går ju själv bra på tävlingsbanorna och har bra avkommeindex. Inte så stor heller! Skulle nog varken kalla överlinjen extremt stark eller svag.

Don Frederic var det många som gillade på Flyinges visning, han skulle jag kunna tänka mig till mitt sto!
 
Sv: Hingstval - dressyr

Det med Sir Donnerhall (lång ländrygg) visste jag inte :o verkligen något att tänka över..

Jag skulle vilja ha en längre och mer välvad hals, ganska lite grövre. Men inte för bred nertill. Hingsten får gärna ha lite kortare rygg.

Jag lägger ut en bild på stoet, kanske inte den bästa.. men men. Med tiden har hon blivit "maffig".

Som ni säkert kan se, så har hon lite kort hals.

Namnloumlst-1_zpsa68ccceb.jpg


Det med Bernstein och lösabenbitar är bara en myt. Bernstein själv, hade inga. Jag har tre Bernstein hästar, varav 2 är e och 1 är ue. Detta stoet har haft lösabenbitar som unghäst, så jag bör nog väl någon annan än Sezuan.
 
Sv: Hingstval - dressyr

Eller, kanske inte extremt vek, men jag tycker mig ha sett den tendensen på de jag sett. Men korset brukar vara mer tydligt.

Shooting Star e.SD: http://blup.se/images/horses/223839_02.jpg
Sohn der Sonne e.SD: http://blup.se/images/horses/225474_01.jpg
Sponge Bob e. SDII http://www.tidningenridsport.se/Global/Bilder februari 2013/3SpongeBob 3.jpg

Kollade du närmre på Skovens Rafael? Där har du också Don Schufro -blod. Dock även Romanov som har OCD.

Vad säger du om Carlton Hill? Dalwhinnie?
 
Sv: Hingstval - dressyr

Älskar Sohn der sonne! Kommer han att finnas tillgänglig i år?

Jag vet om att jag ringde och pratade med Flyinge i höstas, då drog jag upp S Rafael. De rekomenderade mig att välja en annan, varför kommer jag inte ihåg :S

Tycker att Carlton Hill är något intetsägande, har samma trav som mitt sto.
Dalwhinnie gillar jag, så han ska jag fundera lite på.
 
Sv: Hingstval - dressyr

Jag tror inte det, har nog hört att han ev skulle kastreras? Där skulle jag dock säga att vi har den svagaste överlinjen hittils ;)

S Rafael fick faktiskt inte så bra "fölkritik" i DV, ganska blandad kvalitet och enligt den ska han användas till typsäkra ädla ston. Jag har gillat de avkommor jag har sett dock! Fast det har varit med väldigt fint möderne också.

Jag blev faktiskt lite förvånad när jag såg att Dalwhinnie inte haft så många ston. Har en känsla av att det kan bli ett rejält uppsving för honom detta året dock!
 
Sv: Hingstval - dressyr

Sohn der Sonne ska vara skuren.

Han rör sig bra men hans exteriör lämnar ju mycket att önska. I princip platt kors, gracil, inkorrekt i benen.
 
Sv: Hingstval - dressyr

Vad tråkigt, hade inte skadat ifall han fanns i aveln lite längre
 
Sv: Hingstval - dressyr

Mina hingstförslag på hingstar som är godkända i ASVH och som har bra avkommeindex på det du vill förbättra.

Belissimo M
Damsey
Dancier
Hohenstein
Twiligt
 
Sv: Hingstval - dressyr

Är det bara jag som är ute och cyklar, men har inte Twiligt kort skritt??

Sedan, finns Dancier och Hohenstein tillgänglig i Sverige? D.v.s. någon som tar in han?
 
Sv: Hingstval - dressyr

Twiligt har 121 i avkommeindex i skritt vilket är helt OK tycker jag. Läser du testryttarnas omdömme på bruksprovet hade de inget anmärka på den.

När det gäller Dancier och Hohenstein kan du kontakta de som tidigare löst licens på hingsten eller ta kontakt med Euro Hingst Saed som har båda hingstarna i sitt program. Du får räkna med att lösa ensto-licens själv.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 042
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 077
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp