Hingstval för 2023

Freazer

Trådstartare
Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte.

Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det någon som vet om det finns någon Zangersheide hingst som ger gröna papper i SWB?
Någon annan som har börjat fundera kring sitt/sina hingstval inför 2023?
 
Är det nån dom har erfarenhet av Diarado och han söner? Jag har läst lite rykten om att han o hans söner kan ge långa kotor och efter årets föl är nog det som jag vill ”minska risken” för.
 
Är det nån dom har erfarenhet av Diarado och han söner? Jag har läst lite rykten om att han o hans söner kan ge långa kotor och efter årets föl är nog det som jag vill ”minska risken” för.
Har ägt en e.Diarado, normal, haft en i träning, ganska normal men mer åt det längre hållet än korta om man kan säga så. En e.Mr Vain, normal. Men mammorna har inte haft långa kotor själva heller.
Har även haft en uppstallad här e.Diaron som också vart normal.
 
Har ägt en e.Diarado, normal, haft en i träning, ganska normal men mer åt det längre hållet än korta om man kan säga så. En e.Mr Vain, normal. Men mammorna har inte haft långa kotor själva heller.
Har även haft en uppstallad här e.Diaron som också vart normal.
Tack! Mitt sto är ju lite lång i kotorna men för henne har aldrig hållbarheten (galopphäst i 6 år) varit problem. Denna fölunge är också lång och föddes ju också väldigt vek men efter vård ser bra ut nu, men ändå lång, får se vad som sker.
Jag kollar på Diacontinus (Diarado-Contendro) och Duplexx (Diarado-Heraldik xx).
 
Tack! Mitt sto är ju lite lång i kotorna men för henne har aldrig hållbarheten (galopphäst i 6 år) varit problem. Denna fölunge är också lång och föddes ju också väldigt vek men efter vård ser bra ut nu, men ändå lång, får se vad som sker.
Jag kollar på Diacontinus (Diarado-Contendro) och Duplexx (Diarado-Heraldik xx).
Då hade jag ändå valt bort hingstar som har gett långa kotor även om ditt sto inte haft problem med det. Känner inte till Diacontinus eller Duplexx så väl dock.
 
Inte jag heller tyvärr. Duplexx är ung så det finns nog inte så mycket info.
Såg i en fb tråd i att ngn hade letat fram att dom veka kotorna kom från Diarados mamma (?). Kanske annat Diamantblod skulle funka annars? Du avlar för fälttävlan? Gillar du inte Colmander? Tycker att han verkar bli väldigt hyllad hela tiden.
 
Såg i en fb tråd i att ngn hade letat fram att dom veka kotorna kom från Diarados mamma (?). Kanske annat Diamantblod skulle funka annars? Du avlar för fälttävlan? Gillar du inte Colmander? Tycker att han verkar bli väldigt hyllad hela tiden.
Har provat Colmander men det tog sig inte tyvärr.
 
Ny fråga, detta med att mitt föl kom ut och gick på kotorna och var så vek. Är det "otur" eller arv? Vågar man ta samma hingst igen?
 
Tack! Mitt sto är ju lite lång i kotorna men för henne har aldrig hållbarheten (galopphäst i 6 år) varit problem. Denna fölunge är också lång och föddes ju också väldigt vek men efter vård ser bra ut nu, men ändå lång, får se vad som sker.
Jag kollar på Diacontinus (Diarado-Contendro) och Duplexx (Diarado-Heraldik xx).
Duplexx är kanonfin men om du oroar dig för långa kotor, benställningar och exteriör i största allmänhet bör du nog undvika Heraldik XX rakt av.
 
Ny fråga, detta med att mitt föl kom ut och gick på kotorna och var så vek. Är det "otur" eller arv? Vågar man ta samma hingst igen?
Tycker det är en svår fråga. Vi har två helsyskon, det är totalt olika. Storasyster född gigantiskt med långa ben och veka kotor runt om. Lillasyster född väldigt liten och är idag knappt över ponny mått utan skor, född med fyra fina raka ben. Storasyster är ca 165 i mankhöjd. Vad som spelat in? Ingen aning för både mamman och pappan har/hade fina ben.
 
Min lista var färdig redam i Juni 😆
Vill se listan!

Jag tänker betäcka min Loppan nästa år, hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup. Hon har tidigare fått avkommor efter Flambeau och Diero lux n. Båda mkt fina i modellen och väldigt trevliga hästar! Nästa gång tänker jag mig avla mot fälttävlan (vilket varit målet med de andra också iofs), drömmen hade varit Upsilon eller Chilli morning. Men vad finns det annars? Provade utlandshingst förrförra året men hade otur med ovuleringen hela säsongen (och hormonsprutorna gav inget), funderar på om fryst är bättre?
 
Vill se listan!

Jag tänker betäcka min Loppan nästa år, hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup. Hon har tidigare fått avkommor efter Flambeau och Diero lux n. Båda mkt fina i modellen och väldigt trevliga hästar! Nästa gång tänker jag mig avla mot fälttävlan (vilket varit målet med de andra också iofs), drömmen hade varit Upsilon eller Chilli morning. Men vad finns det annars? Provade utlandshingst förrförra året men hade otur med ovuleringen hela säsongen (och hormonsprutorna gav inget), funderar på om fryst är bättre?
Några tips för fälttävlan;

Kon-Tiki Quality (Kannan x In the Wings XX) verkar i Belgien. Är uttagen till UVM.

Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall) verkar i UK. Gjorde UVM förra året å blir nog uttagen i år med.

Leipheimer van 't Verahof (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX) verkar i Belgien. Nominerad till VM 2022. Helbrorsan Fletcha fick åka istället.

Klonerna av Cruising, Encore och Arish (Seacrest x Nordlys XX) verkar på Irland.

Duplexx (Diarado x Heraldik XX) verkar i Tyskland. Snygg häst efter Diarado å gillar man Heraldik X borde det vara en slamdunk.

Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto) verkar i Belgien. Egna meriter i 4* och kommer med färg.

Stammen på din får mig att tänka Leipheimer van 't Verahof, Headleys Deluxe eller en klon av Cruising 🙃
 
Vill se listan!

Jag tänker betäcka min Loppan nästa år, hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup. Hon har tidigare fått avkommor efter Flambeau och Diero lux n. Båda mkt fina i modellen och väldigt trevliga hästar! Nästa gång tänker jag mig avla mot fälttävlan (vilket varit målet med de andra också iofs), drömmen hade varit Upsilon eller Chilli morning. Men vad finns det annars? Provade utlandshingst förrförra året men hade otur med ovuleringen hela säsongen (och hormonsprutorna gav inget), funderar på om fryst är bättre?

Fryst är åtminstonde sjukt mkt smidigare, förutom att man måste åka in och kolla stoet stup i kvarten om man inte har uppstallad på stationen. Men jag ser i princip alltid till att ha något fryst i backup i fall det blir strul med utlandsskicken.

Både Chilli Morning och Upsilon är väl förhållandevis små? Annars fina hästar båda två.

Om man tittar på stammar nu under VM, så är det Jaguar Mail och Grafenstolz som har flest avkommor med. JM har dock usel kvalitè på fryst och var sjukt bökig att få tag på färskt när jag försökte...
 
Fryst är åtminstonde sjukt mkt smidigare, förutom att man måste åka in och kolla stoet stup i kvarten om man inte har uppstallad på stationen. Men jag ser i princip alltid till att ha något fryst i backup i fall det blir strul med utlandsskicken.

Både Chilli Morning och Upsilon är väl förhållandevis små? Annars fina hästar båda två.

Om man tittar på stammar nu under VM, så är det Jaguar Mail och Grafenstolz som har flest avkommor med. JM har dock usel kvalitè på fryst och var sjukt bökig att få tag på färskt när jag försökte...
Med tanke på hur lång tid det tagit för JM att få avkommor (och han har mängder) som syns på mer än en tävling på den här nivån hade jag aldrig valt att använda honom ändå. De flesta i fälttävlan försvinner snabbt ur omloppsbana när de går högre än nuvarande 2*. Vad som händer med eventuella avkommor med hoppinriktning har jag aldrig brötar ner mig i.
 
Vill se listan!

Jag tänker betäcka min Loppan nästa år, hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup. Hon har tidigare fått avkommor efter Flambeau och Diero lux n. Båda mkt fina i modellen och väldigt trevliga hästar! Nästa gång tänker jag mig avla mot fälttävlan (vilket varit målet med de andra också iofs), drömmen hade varit Upsilon eller Chilli morning. Men vad finns det annars? Provade utlandshingst förrförra året men hade otur med ovuleringen hela säsongen (och hormonsprutorna gav inget), funderar på om fryst är bättre?

Vill du ha svenskstationerad som backup så finns Tenor du Gue, vet flera som använt honom till fälttävlansavel. Han har inte så många avkommor men en i 3* och har ganska mycket fransk anglo i sig. Han lättar kanske inte upp jättemycket men på din som har ganska mycket fullblod kan det nog funka.
 
Några tips för fälttävlan;

Kon-Tiki Quality (Kannan x In the Wings XX) verkar i Belgien. Är uttagen till UVM.

Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall) verkar i UK. Gjorde UVM förra året å blir nog uttagen i år med.

Leipheimer van 't Verahof (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX) verkar i Belgien. Nominerad till VM 2022. Helbrorsan Fletcha fick åka istället.

Klonerna av Cruising, Encore och Arish (Seacrest x Nordlys XX) verkar på Irland.

Duplexx (Diarado x Heraldik XX) verkar i Tyskland. Snygg häst efter Diarado å gillar man Heraldik X borde det vara en slamdunk.

Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto) verkar i Belgien. Egna meriter i 4* och kommer med färg.

Stammen på din får mig att tänka Leipheimer van 't Verahof, Headleys Deluxe eller en klon av Cruising 🙃
Är verkligen emot kloner men det hade varit häftigt att ha en ”Cruising”.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 984
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 584
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp