Hingstval för 2023

Beteenden i sig är ju så svårgreppat. Det en person anser vara en svårriden häst kan vara "a piece of cake" för en annan även när de själva är på exakt samma utbildningsnivå. Eftersom en del (många) ryttare t.ex inte gillar hästar som bockar och andra liksom bara lyfter rumpan ur sadeln och låter dem bocka av sig. För grupp ett blir en sådan häst lätt inklassad som svårriden.

Vad ingår sedan i epitetet många? 2, 3, 5, 10, 30? Vad har människan (generellt sett, vem som helst) bakom för egentlig kunskap och preferenser? Exteriör och OCD å andra sidan för att ta två saker är något som är enklare att greppa och ta till sig. Likaså tävlingsresultat. Där man - om man tar sig tid - kan få ut hur mycket information som helst om hingstars förärvning bara genom att slå i databaserna hos FEI, Hippomundo, KWPN och HorseTelex :D
En häst med hård skalle behöver inte vara svårriden, men kan såklart vara.
Ex på folk som ser beteenden som slår igenom är uppfödare och beridare. Jag jobbade i tävlingstall i två år. Två säsongen var jag då med och red in unghästar. Vi fick in många unghästar efter en mycket populär hingst just då. Många av dem beteede sig likadant. Uppfödare ser också många saker tidigt. Både beteenden från stoet och hingstar.
 
Mitt sto är dräktigt för första gången. Hon verkar trivas med det väldigt bra och min dröm är att avla på nordsvenskar. :) Så om fölning går bra och hon verkar vara en bra mamma, samt det passar livet i övrigt, funderar jag på att betäcka nästa år igen. Det är ju helt klart mindre kostnader jämfört med sporthästar så risken är inte så stor rent prismässigt.

Har några favoriter men det kommer säkert ändra sig. Det beror på var de kommer stå nästa år och om alla är verksamma. Jag velar också mellan helsvensk stam eller om de får ha inblandning av norsk döle. Har en 3-åring i tankarna också som fick några ston i år, hoppas man hinner se något föl innan det är dags att bestämma sig. Jag skulle också vilja hälsa på dem vilket jag inte gjorde i år.

Uppifrån och ner, vänster: Brändabo Ådi, Dior. Höger: Dunder, Isidor.
IMG_20221028_223620.jpg
 
Mitt sto är dräktigt för första gången. Hon verkar trivas med det väldigt bra och min dröm är att avla på nordsvenskar. :) Så om fölning går bra och hon verkar vara en bra mamma, samt det passar livet i övrigt, funderar jag på att betäcka nästa år igen. Det är ju helt klart mindre kostnader jämfört med sporthästar så risken är inte så stor rent prismässigt.

Har några favoriter men det kommer säkert ändra sig. Det beror på var de kommer stå nästa år och om alla är verksamma. Jag velar också mellan helsvensk stam eller om de får ha inblandning av norsk döle. Har en 3-åring i tankarna också som fick några ston i år, hoppas man hinner se något föl innan det är dags att bestämma sig. Jag skulle också vilja hälsa på dem vilket jag inte gjorde i år.

Uppifrån och ner, vänster: Brändabo Ådi, Dior. Höger: Dunder, Isidor.
Visa bifogad fil 104090

Här måste jag nog säga att min favorit var Dior. Nu ser man ju inte bakdelen men en direkt harmonisk och väl sammansatt hingst med fina vinklar och en bra hals. Och vilka snälla ögon!
 
Här måste jag nog säga att min favorit var Dior. Nu ser man ju inte bakdelen men en direkt harmonisk och väl sammansatt hingst med fina vinklar och en bra hals. Och vilka snälla ögon!
Ja tyvärr blev bilderna lite beskurna. Men han är som du säger harmonisk och har varit en favorit länge här! Otroligt lugn hingst som både rids och körs och snäll mot stona. Topp på listan. :) Hade önskat i färg på fölet en riktig klassiker, brun med apelkastning, kolsvarta strumpor upp över knäna och mjölmule. :love:
 
Mitt sto är dräktigt för första gången. Hon verkar trivas med det väldigt bra och min dröm är att avla på nordsvenskar. :) Så om fölning går bra och hon verkar vara en bra mamma, samt det passar livet i övrigt, funderar jag på att betäcka nästa år igen. Det är ju helt klart mindre kostnader jämfört med sporthästar så risken är inte så stor rent prismässigt.

Har några favoriter men det kommer säkert ändra sig. Det beror på var de kommer stå nästa år och om alla är verksamma. Jag velar också mellan helsvensk stam eller om de får ha inblandning av norsk döle. Har en 3-åring i tankarna också som fick några ston i år, hoppas man hinner se något föl innan det är dags att bestämma sig. Jag skulle också vilja hälsa på dem vilket jag inte gjorde i år.

Uppifrån och ner, vänster: Brändabo Ådi, Dior. Höger: Dunder, Isidor.
Visa bifogad fil 104090

Av de hingstarna skulle jag välja Dunder, men det är ju för jag har sett honom och vet att han har ett väldigt bra temperament. Min särbo har betäckt i år med hans ägares andra hingst Benz.
 
Blir det betäckning till våren av mitt sto Luxus-Be My Cheif ligger Sibelius högst på listan. Stoet fick en fin och trevlig fölunge efter Fortnite i år men är inte ombetäckt i år. Jag har varit sugen på en avkomma till Sibelius länge då de verkar bli trevliga och röra sig bra. Men det är ju länge kvar!
 
Som planen ser ut nu inför 2023 så kommer jag sätta in mitt frysta embro (e Darco x Corlensky G x Magritte) i ett mottagarsto. Kommer även att göra Embryotransfer på stoet, hingstvalet ej klart än. Har några på listan.
Sen blir det ev något mer sto som betäcks, men högst troligen inte alla (har 6-7 st som kan betäckas). Beror lite på om jag får tag på en seminveterinär som kan komma hem till mig, har inte tid att köra iväg alla stona. Jag är utbildad seminassistent så jag kan seminera själv.
 
Mitt sto f.19 e.Don Frederic - Clever Hill Q - Jazz är dräktig med Aideean just nu, tanken är att betäcka om till våren. Just nu noll idéer på hingst… söker nån som drar upp storleken med mycket bakben & en stor fin galopp. Stoet är ca 164cm, kortare modell men snygg, korrekt exteriört & med 3 svin fina gångarter. Hon är modig & bra i huvudet dock en del attityd men är hon som sin mor så lugnar hon ner sig efter att ha fått föl. Tyvärr inte några egna prestationer pga en olycka i hagen som föl med fraktur i ett litet ben i ena framkotan som gör henne oridbar. Mamman är 8år, gått som avelssto fram tills förra året & nu såld som tävlingshäst & startad LB dessyr. Mormor är ELIT & har bla lämnat Autograf Q som gått UVM & nu går GP dressyr. Tips på hingstar? Var lite inne på Skyline to B förra året.

Funderar ev på att även betäcka mitt sto f.20 e.Janeiro Platinum - Sandro Hit -Cartier. Hon är stor, ca 170 redan men extremt snygg & högbent. Tre bra gångarter men kunde önskat lite mer kvickhet om man ska önska något. Typmässigt är hon i mina ögon väldigt komplett & storleksmässigt detsamma, så ingen hingst som drar ner storlek är intressant. Mamman har tävlat Msv dressyr, lämnat avkomma såld till Lövsta & exporterad utomlands, avkommor med diplom etc. Mamman har en bror som är godkänd hingst & likaså en morbror som gått UVM & är godkänd. Mamman är svin trevlig & extremt okomplicerad & nedärvt det till avkommorna. Stoet i fråga är super mild & lätt, modig, klok, snäll & arbetsvillig. Hade vågat slänga på nått lite skarpare på den stammen faktiskt. Försökt få mamman dräktig med Rosebank & Revolution utan resultat så helt klart varit lite sugen på att försöka med någon av dom på detta stoet. Men också varit sugen på Dom Frederic om jag kan få fatt i en dos. Någon med tips annars?
 
Mitt sto f.19 e.Don Frederic - Clever Hill Q - Jazz är dräktig med Aideean just nu, tanken är att betäcka om till våren. Just nu noll idéer på hingst… söker nån som drar upp storleken med mycket bakben & en stor fin galopp. Stoet är ca 164cm, kortare modell men snygg, korrekt exteriört & med 3 svin fina gångarter. Hon är modig & bra i huvudet dock en del attityd men är hon som sin mor så lugnar hon ner sig efter att ha fått föl. Tyvärr inte några egna prestationer pga en olycka i hagen som föl med fraktur i ett litet ben i ena framkotan som gör henne oridbar. Mamman är 8år, gått som avelssto fram tills förra året & nu såld som tävlingshäst & startad LB dessyr. Mormor är ELIT & har bla lämnat Autograf Q som gått UVM & nu går GP dressyr. Tips på hingstar? Var lite inne på Skyline to B förra året.
Secret på denna?
 
Funderar ev på att även betäcka mitt sto f.20 e.Janeiro Platinum - Sandro Hit -Cartier. Hon är stor, ca 170 redan men extremt snygg & högbent. Tre bra gångarter men kunde önskat lite mer kvickhet om man ska önska något. Typmässigt är hon i mina ögon väldigt komplett & storleksmässigt detsamma, så ingen hingst som drar ner storlek är intressant. Mamman har tävlat Msv dressyr, lämnat avkomma såld till Lövsta & exporterad utomlands, avkommor med diplom etc. Mamman har en bror som är godkänd hingst & likaså en morbror som gått UVM & är godkänd. Mamman är svin trevlig & extremt okomplicerad & nedärvt det till avkommorna. Stoet i fråga är super mild & lätt, modig, klok, snäll & arbetsvillig. Hade vågat slänga på nått lite skarpare på den stammen faktiskt. Försökt få mamman dräktig med Rosebank & Revolution utan resultat så helt klart varit lite sugen på att försöka med någon av dom på detta stoet. Men också varit sugen på Dom Frederic om jag kan få fatt i en dos. Någon med tips annars?
Las Vegas? Merlot VDL? Va Bene? Von und Zu? När du säger kvickt tänker jag kwpn.
 
Som planen ser ut nu inför 2023 så kommer jag sätta in mitt frysta embro (e Darco x Corlensky G x Magritte) i ett mottagarsto. Kommer även att göra Embryotransfer på stoet, hingstvalet ej klart än. Har några på listan.
Sen blir det ev något mer sto som betäcks, men högst troligen inte alla (har 6-7 st som kan betäckas). Beror lite på om jag får tag på en seminveterinär som kan komma hem till mig, har inte tid att köra iväg alla stona. Jag är utbildad seminassistent så jag kan seminera själv.
Vad kostar det att göra ett fryst embryo?

Jag antar att det är vettigt att det är fryst, då kan man ta det när det passar mottagarstoet?

Jag förstår att det beror på hingstval osv. Men själva proceduren?
 
Vad kostar det att göra ett fryst embryo?

Jag antar att det är vettigt att det är fryst, då kan man ta det när det passar mottagarstoet?

Jag förstår att det beror på hingstval osv. Men själva proceduren?

Jag betalade ca. 20-25.000 per äggplock och "inseminering" i DK, inkl uppstallning av stoet. Blev rätt dyrt pga kursen är så hög för danska kronor nu.

Själva sperman är mkt billigare än vid vanlig inseminering pga det går åt mycket mindre mängder (de sprutar in en spermacell i varje ägg), någon tusenlapp tror jag det var för den.
 
Vad kostar det att göra ett fryst embryo?

Jag antar att det är vettigt att det är fryst, då kan man ta det när det passar mottagarstoet?

Jag förstår att det beror på hingstval osv. Men själva proceduren?
Beror helt på vart du gör det. Priserna verkar variera kraftigt bara inom norra Europa! Men det kostar ju även att transportera hästar så beroende vart man bor (t.ex långt uppe i norden) och vart man gör det kan det ju bli hugget som stucket i slutändan.
 
Vad kostar det att göra ett fryst embryo?

Jag antar att det är vettigt att det är fryst, då kan man ta det när det passar mottagarstoet?

Jag förstår att det beror på hingstval osv. Men själva proceduren?
Här har du prislistan till en av de mest kända Danska aktörerna som utför ET. http://get2vet.dk/files/2022_Informations-dokument_ET.pdf

Myrsjö Gård gör embryotransfer med TAI/FAI och har en fast avgift på 40" inkl. moms för tre brunster, hingstavgifter ej inräknade.
Lövsta tar 15" för att påbörja och därefter tillkommer det avgifter för uppstallning, hingstavgifter, behandlingar av donatorstoet, och vid lyckad dräktighet tillkommer 25" som avgift för dräktighet och leasing av mottagarsto. Jag antar att priserna är +moms eftersom de brukar ställa ut sina avgifter på så vis.
 
Här har du prislistan till en av de mest kända Danska aktörerna som utför ET. http://get2vet.dk/files/2022_Informations-dokument_ET.pdf

Myrsjö Gård gör embryotransfer med TAI/FAI och har en fast avgift på 40" inkl. moms för tre brunster, hingstavgifter ej inräknade.
Lövsta tar 15" för att påbörja och därefter tillkommer det avgifter för uppstallning, hingstavgifter, behandlingar av donatorstoet, och vid lyckad dräktighet tillkommer 25" som avgift för dräktighet och leasing av mottagarsto. Jag antar att priserna är +moms eftersom de brukar ställa ut sina avgifter på så vis.

Fast ingen av dessa erbjuder väl nerfrysning av embryo, som frågan rörde sig om?
 
Vad kostar det att göra ett fryst embryo?

Jag antar att det är vettigt att det är fryst, då kan man ta det när det passar mottagarstoet?

Jag förstår att det beror på hingstval osv. Men själva proceduren?
3 st OPU hos Höjelse kostade 28000 kr, 3 st ICSI hos VetEmbryo kostade 30525 kr. Det blir 58525 kr. Jag har två frysta embryon så det blir 29262.50 per embryo. (jag är företagare så jag har ej betalat någon moms, den tillkommer om man är privatperson)

sperman kostade 13000 kr, men jag har kvar av strået så jag kan göra fler försök nästa år.

sen kostar det en summa varje månad att ha embryon nedfrysta, minns inte hur mycket just nu men det är ingen större summa.

uppstallning av stoet ingår ej utan det tillkommer, jag har dock ej räknat med det i ovanstående uträkning. Utan det är bara själva tillverkningen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 004
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 136
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp