Jag har kollat igenom alla Heraldik xx avkommor och kan bara hitta två med bedömningsresultat. De har haft varierande poäng, en hade riktigt dåligt poäng på extermiteter medans den andre hade 7 poäng. Svårt och säga nått om en hingst med så få bedömda avkommor i Sverige tycker jag.
Kanske var luddig. Jag har ingen aning om vad han lämnat i Sverige. Men få av hans avkommor och barnbarn skulle bedömas särskilt högt enligt den svenska modellen som jag minns och lärt mig den och tagit med mig hemifrån. Utöver det har jag nog sett fler Heraldik xx- hästar in action än de flesta.
Kollar man på HorseTelex har han 16 avkommor på nuvarande CCI4*-S, CCI4*-L och CCI5*-L nivå. Kollar man resultaten är de väldigt skiftande. Inte ens Klimke kunde få Abraxxas att hoppa felfritt i hoppningen så hon fick vänta med en seger i nuvarande 5*-L och individuella EM-medaljer tills hon satt på SAP Hale Bob OLD.
Abraxxas å sin sida kommer nog ingen att glömma från EM 2011 när han och Klimke gick in som ledare i den avslutande hoppningen och drog på sig 24 straff.
En avkomma blev ökänd när den skickade av sin ryttare i dressyrprovet på en tävling, medan en annan under långt tid totalt vägrade gå ur startboxen och ut i terrängen.
Halunke som dubbelsegrade med Michael Jung EM i Malmö var borta hela säsongen efter och 2015 blev hans sista när han avbröt tävlingen i CCI5* Pau. Butts Avedon hade svårt med hoppningen under hela sin karriär.
H-Ekwador som det frågades om i tråden har sju tävlande avkommor i Tyskland födda mellan 2010 och 2015. En av dem, som är född 2010, har gjort en start i fälttävlan på 90cm och that's it.
Herald 3 gjorde bra ifrån sig i hoppning men kommer ur ett äkta starkt möderne, två av hans fyra syskon som är listade hos FN-verlag, har precis som han själv tävlat och vunnit svår hoppning. Mamman har i sin tur två syskon i svår klass.
Så jag upprepar vad jag tidigare sagt. Vill man använda Heraldik xx-blod bör man först göra sig grundarbete och se vad som funkar och vad som inte funkade