Hingstval för 2023

Min dröm är att betäcka mitt tredje fullblidssto e. Relaible Man xx med Furst Dior eller Furst Jazz. Gillar furstenballblodet också. Men först ska hon tävlas lite innan det blir avel 🙂
Kollade nyligen på hingsttävling och tyckte han var riktigt fin, lite habegär för egen del och jag gillar inte många av fadern hingstavkommor. Den hingstägaren brukar ju vara bra på att behålla dem så man törs nog vänta ett par år 😊
 
Jag drömmer om att ha råd att avla igen. Idealet vore att samarbeta med någon så det blev till att dela kostnader, glädje och misslyckanden. Men jag vet inte hur det skulle gå till att hitta den personen.
För att sälja avkommor då? Vi har haft några sådana duos och trios i trakten som tillsammans ibland köpt in unghästar och utbildat för att sälja vidare, samt fött upp lite föl och sålt. Det är nog viktigt att man har samma vision och inte behov av att detaljstyra för mycket. Vi var på gång för några år sedan men en stoägare och dennes sto, men denne backade då den fulla kostnadsbilden för att betäcka och hålla ett dräktigt sto och föl blev klar. En ryttare som hade en annan tävlingshästar att lägga pengar och krut på, de är inte galna nog att avla 🙃
 
För att sälja avkommor då? Vi har haft några sådana duos och trios i trakten som tillsammans ibland köpt in unghästar och utbildat för att sälja vidare, samt fött upp lite föl och sålt. Det är nog viktigt att man har samma vision och inte behov av att detaljstyra för mycket. Vi var på gång för några år sedan men en stoägare och dennes sto, men denne backade då den fulla kostnadsbilden för att betäcka och hålla ett dräktigt sto och föl blev klar. En ryttare som hade en annan tävlingshästar att lägga pengar och krut på, de är inte galna nog att avla 🙃
Ja precis, antingen för att sälja, eller köpa loss hela själv och ha sen. Men då se till att uppfödaren som är med får skäligt betalt. Det kostar att föda upp hästar, i tid och pengar, och det skulle som sagt vara ett sätt att göra ngt ihop. Men det är OT, mer än att jag gärna skulle betäcka med LeFormidable (tyvärr inte EU-station så det går nog bort)…
 
Ja precis, antingen för att sälja, eller köpa loss hela själv och ha sen. Men då se till att uppfödaren som är med får skäligt betalt. Det kostar att föda upp hästar, i tid och pengar, och det skulle som sagt vara ett sätt att göra ngt ihop. Men det är OT, mer än att jag gärna skulle betäcka med LeFormidable (tyvärr inte EU-station så det går nog bort)…
Jag vet en danska som har enskilda doser från honom man kan köpa för ca. 4000 per strå. Det verkar vara en riktig avelskomet så det är ju typiskt att han inte står på EU-station i dagsläget.
 
Vad tycker vi om H-Ekwador? (Herladik xx-Corofino).
😱 Not my cup of tea.

Få hästar med Heraldik xx är intressanta eftersom de enligt min standard, som baserar sig på svenska bruksprov och kvalitetstävlan mer än 15 år tillbaka i tiden, oftast har både bristande exteriör och tråkigt temperament.

Min åsikt är att folk måste börja med att fundera på vilka ryttare (tänker mest fälttävlan) som varit framgångsrika med en Heraldik xx-avkomma under sadeln och utgå från det.

Efter det kan man börja kolla de faktiska resultaten på avkommor från den här hingsten och eller halvbrodern Herald III och dra sina egna slutsater.
 
Vad tycker vi om H-Ekwador? (Herladik xx-Corofino).

Jag har sperma från honom i frysen, men tror kanske inte han passar så bra till det sto jag ursprungligen tänkt lägga honom på. Så får se hur jag gör - evt skulle han kunna funka bättre med Heartbeat-stoet som just nu har et superfint Mighty Magic föl.

Svårt när man inte sett några avkommor IRL tycker jag... så hojta till om du hittar några... (visst var det du som frågat på Fb?)
 
Jag har sperma från honom i frysen, men tror kanske inte han passar så bra till det sto jag ursprungligen tänkt lägga honom på. Så får se hur jag gör - evt skulle han kunna funka bättre med Heartbeat-stoet som just nu har et superfint Mighty Magic föl.

Svårt när man inte sett några avkommor IRL tycker jag... så hojta till om du hittar några... (visst var det du som frågat på Fb?)
Japp 😂 måste fråga överallt. Men nä, känns inte intressant faktiskt längre. Svårt att hitta bilder och inga avkommor verkar ge avtryck.
 
Jag har sperma från honom i frysen, men tror kanske inte han passar så bra till det sto jag ursprungligen tänkt lägga honom på. Så får se hur jag gör - evt skulle han kunna funka bättre med Heartbeat-stoet som just nu har et superfint Mighty Magic föl.

Svårt när man inte sett några avkommor IRL tycker jag... så hojta till om du hittar några... (visst var det du som frågat på Fb?)
Screenshot_20230113_170946_SmugMug.jpg


H-Ekwador x Contender
 
Jag köpte ett avelssto som jag eventuellt tänkte betäcka i vår men är helt ny på detta. Håller på och läser så mycket jag hinner på vad de innebär med betäckning och förhoppningsvis ett föl i slutändan. Har nu kommit till hingstval och tänkte kolla om det är någon erfaren som har något tips om vilken jag kan tänkas välja då jag tycker de flesta hingstar beskrivs som fantastiska.

Stoet är e. Quite Hopeful ue. Cordano Z
Det jag önskar är en avkomma som ska bli min blivande ridhäst.
De viktigaste för mig är
* Bra temprament/ridbarhet helst inte så mycket nerv, hobby häst helt enkelt.
* Hållbar
* Önskar lite mera storlek på avkomman då stoet är 164 cm, helst runt 170 cm.
* Gärna hoppstam
 
Jag köpte ett avelssto som jag eventuellt tänkte betäcka i vår men är helt ny på detta. Håller på och läser så mycket jag hinner på vad de innebär med betäckning och förhoppningsvis ett föl i slutändan. Har nu kommit till hingstval och tänkte kolla om det är någon erfaren som har något tips om vilken jag kan tänkas välja då jag tycker de flesta hingstar beskrivs som fantastiska.

Stoet är e. Quite Hopeful ue. Cordano Z
Det jag önskar är en avkomma som ska bli min blivande ridhäst.
De viktigaste för mig är
* Bra temprament/ridbarhet helst inte så mycket nerv, hobby häst helt enkelt.
* Hållbar
* Önskar lite mera storlek på avkomman då stoet är 164 cm, helst runt 170 cm.
* Gärna hoppstam
Jag har hört av avkommor till Fetcher-N skall vara otroligt trevliga.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av honom.
 
😱 Not my cup of tea.

Få hästar med Heraldik xx är intressanta eftersom de enligt min standard, som baserar sig på svenska bruksprov och kvalitetstävlan mer än 15 år tillbaka i tiden, oftast har både bristande exteriör och tråkigt temperament.

Min åsikt är att folk måste börja med att fundera på vilka ryttare (tänker mest fälttävlan) som varit framgångsrika med en Heraldik xx-avkomma under sadeln och utgå från det.

Efter det kan man börja kolla de faktiska resultaten på avkommor från den här hingsten och eller halvbrodern Herald III och dra sina egna slutsater.
Jag har kollat igenom alla Heraldik xx avkommor och kan bara hitta två med bedömningsresultat. De har haft varierande poäng, en hade riktigt dåligt poäng på extermiteter medans den andre hade 7 poäng. Svårt och säga nått om en hingst med så få bedömda avkommor i Sverige tycker jag.🤷‍♀️
 
Har någon erfarenhet av Blue Hors Baron?

Jag tycker han ser fantastisk ut!
Sett han live några gånger genom åren, bland annat första gången han visades fram i Danmark. Var en av de absolut bästa det året som jag kommer ihåg (Revolution var kanske den mest omtalade det året dock) men han ser ut att ha svårt för samling. Blue Hors uttryckte att han inte går GP på grund av han halkat efter i sin utbildning, men rent avelsmässigt tycker jag att den där skjutande, långsamma bakdelen är viktigt att ta hänsyn till. Alla avkommor jag sett har varit av lätt, högställd typ med sprättiga framben. Han har lite långa bakben och kan nedärvda detta, och veka kotor bak. Avkommorna jag sett (ridna) har haft fina gångarter.
 
Jag har kollat igenom alla Heraldik xx avkommor och kan bara hitta två med bedömningsresultat. De har haft varierande poäng, en hade riktigt dåligt poäng på extermiteter medans den andre hade 7 poäng. Svårt och säga nått om en hingst med så få bedömda avkommor i Sverige tycker jag.🤷‍♀️
Kanske var luddig. Jag har ingen aning om vad han lämnat i Sverige. Men få av hans avkommor och barnbarn skulle bedömas särskilt högt enligt den svenska modellen som jag minns och lärt mig den och tagit med mig hemifrån. Utöver det har jag nog sett fler Heraldik xx- hästar in action än de flesta.

Kollar man på HorseTelex har han 16 avkommor på nuvarande CCI4*-S, CCI4*-L och CCI5*-L nivå. Kollar man resultaten är de väldigt skiftande. Inte ens Klimke kunde få Abraxxas att hoppa felfritt i hoppningen så hon fick vänta med en seger i nuvarande 5*-L och individuella EM-medaljer tills hon satt på SAP Hale Bob OLD.

Abraxxas å sin sida kommer nog ingen att glömma från EM 2011 när han och Klimke gick in som ledare i den avslutande hoppningen och drog på sig 24 straff.

En avkomma blev ökänd när den skickade av sin ryttare i dressyrprovet på en tävling, medan en annan under långt tid totalt vägrade gå ur startboxen och ut i terrängen.

Halunke som dubbelsegrade med Michael Jung EM i Malmö var borta hela säsongen efter och 2015 blev hans sista när han avbröt tävlingen i CCI5* Pau. Butts Avedon hade svårt med hoppningen under hela sin karriär.

H-Ekwador som det frågades om i tråden har sju tävlande avkommor i Tyskland födda mellan 2010 och 2015. En av dem, som är född 2010, har gjort en start i fälttävlan på 90cm och that's it.

Herald 3 gjorde bra ifrån sig i hoppning men kommer ur ett äkta starkt möderne, två av hans fyra syskon som är listade hos FN-verlag, har precis som han själv tävlat och vunnit svår hoppning. Mamman har i sin tur två syskon i svår klass.

Så jag upprepar vad jag tidigare sagt. Vill man använda Heraldik xx-blod bör man först göra sig grundarbete och se vad som funkar och vad som inte funkade ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 984
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 593
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp