Hingstval för 2023

Kanske var luddig. Jag har ingen aning om vad han lämnat i Sverige. Men få av hans avkommor och barnbarn skulle bedömas särskilt högt enligt den svenska modellen som jag minns och lärt mig den och tagit med mig hemifrån. Utöver det har jag nog sett fler Heraldik xx- hästar in action än de flesta.

Kollar man på HorseTelex har han 16 avkommor på nuvarande CCI4*-S, CCI4*-L och CCI5*-L nivå. Kollar man resultaten är de väldigt skiftande. Inte ens Klimke kunde få Abraxxas att hoppa felfritt i hoppningen så hon fick vänta med en seger i nuvarande 5*-L och individuella EM-medaljer tills hon satt på SAP Hale Bob OLD.

Abraxxas å sin sida kommer nog ingen att glömma från EM 2011 när han och Klimke gick in som ledare i den avslutande hoppningen och drog på sig 24 straff.

En avkomma blev ökänd när den skickade av sin ryttare i dressyrprovet på en tävling, medan en annan under långt tid totalt vägrade gå ur startboxen och ut i terrängen.

Halunke som dubbelsegrade med Michael Jung EM i Malmö var borta hela säsongen efter och 2015 blev hans sista när han avbröt tävlingen i CCI5* Pau. Butts Avedon hade svårt med hoppningen under hela sin karriär.

H-Ekwador som det frågades om i tråden har sju tävlande avkommor i Tyskland födda mellan 2010 och 2015. En av dem, som är född 2010, har gjort en start i fälttävlan på 90cm och that's it.

Herald 3 gjorde bra ifrån sig i hoppning men kommer ur ett äkta starkt möderne, två av hans fyra syskon som är listade hos FN-verlag, har precis som han själv tävlat och vunnit svår hoppning. Mamman har i sin tur två syskon i svår klass.

Så jag upprepar vad jag tidigare sagt. Vill man använda Heraldik xx-blod bör man först göra sig grundarbete och se vad som funkar och vad som inte funkade ;)
Tack för förtydligande 😊
 
Jag köpte ett avelssto som jag eventuellt tänkte betäcka i vår men är helt ny på detta. Håller på och läser så mycket jag hinner på vad de innebär med betäckning och förhoppningsvis ett föl i slutändan. Har nu kommit till hingstval och tänkte kolla om det är någon erfaren som har något tips om vilken jag kan tänkas välja då jag tycker de flesta hingstar beskrivs som fantastiska.

Stoet är e. Quite Hopeful ue. Cordano Z
Det jag önskar är en avkomma som ska bli min blivande ridhäst.
De viktigaste för mig är
* Bra temprament/ridbarhet helst inte så mycket nerv, hobby häst helt enkelt.
* Hållbar
* Önskar lite mera storlek på avkomman då stoet är 164 cm, helst runt 170 cm.
* Gärna hoppstam
Kolla Colmander. Har sett honom på flera tävlingar och han har verkligen sett så "enkel" ut. Avkommorna verkar också väldigt ridbara och trevliga.
 
Sett han live några gånger genom åren, bland annat första gången han visades fram i Danmark. Var en av de absolut bästa det året som jag kommer ihåg (Revolution var kanske den mest omtalade det året dock) men han ser ut att ha svårt för samling. Blue Hors uttryckte att han inte går GP på grund av han halkat efter i sin utbildning, men rent avelsmässigt tycker jag att den där skjutande, långsamma bakdelen är viktigt att ta hänsyn till. Alla avkommor jag sett har varit av lätt, högställd typ med sprättiga framben. Han har lite långa bakben och kan nedärvda detta, och veka kotor bak. Avkommorna jag sett (ridna) har haft fina gångarter.
Tack! Vad roligt att få veta mer!

Han har verkligen imponerande framben. Veka kotor var inte bra för den fröken jag har haft i åtanke dock.

Hon är också något vek, men hon har kort rygg, så jag skulle nog vilja ha någon lite mer långlinjerad.
20221112_150409.jpg
 
Är de lika varandra, tycker du?
Nej, egentligen inte men visst har de gemensamma drag.

Åke (den första) var oerhört vacker, lätt i typen med mycket luft under magen och totalt hindergalen. :D Det var svårare att styra ifrån än att hoppa, oavsett vad det var. Tuff och modig, alltid glad och f ö ungefär som en flat eller irländsk setter, energin tog aldrig slut. :D
Bra teknik på hinder och rörde sig helt ok, det fanns förbättringspotential i ffa traven men vi hann inte färdigt.
En optimal fälttävlanshäst just för att han var modig men ändå rädd om sig så han blev inte farlig som en del av de hindertokiga kan bli. Runt 173 cm hög.

Freddie (den nuvarande) är också vacker men en lite annan typ, inte fullt så ädel utan mer lik Fetcher själv, eller VÄLDIGT lik Fetcher faktiskt. Hoppar minst lika bra men är mer hopphäst, har rundare galopp och lite scopigare i sprången och är lite fegare - han är inte direkt nåt fälttävlansmaterial - dels lite tittig och dels tar det för lång tid runt banan när man gör ett statement i varje galoppsprång. ;)
Han skulle däremot kunna bli en fin dressyrhäst, han har förutom en fantastisk galopp en riktigt trevlig trav med ett stort register och en ridbarhet som jag faktiskt aldrig upplevt förut. Om han var hund skulle han vara en showlabbe, sitter i knät på vem som helst men är lite feg ibland. :D Han är 168.

Det de har gemensamt är ett glatt och arbetsvilligt lynne, de har båda också varit totalt okomplicerade på marken i all hantering, de är båda väldigt snälla och båda har mycket bling, dvs bläsar och strumpor lite här och var och det verkar Fetcher nedärva. :)

Och eg är väl detta även ett svar till @Sonea :)
 
Nej, egentligen inte men visst har de gemensamma drag.

Åke (den första) var oerhört vacker, lätt i typen med mycket luft under magen och totalt hindergalen. :D Det var svårare att styra ifrån än att hoppa, oavsett vad det var. Tuff och modig, alltid glad och f ö ungefär som en flat eller irländsk setter, energin tog aldrig slut. :D
Bra teknik på hinder och rörde sig helt ok, det fanns förbättringspotential i ffa traven men vi hann inte färdigt.
En optimal fälttävlanshäst just för att han var modig men ändå rädd om sig så han blev inte farlig som en del av de hindertokiga kan bli. Runt 173 cm hög.

Freddie (den nuvarande) är också vacker men en lite annan typ, inte fullt så ädel utan mer lik Fetcher själv, eller VÄLDIGT lik Fetcher faktiskt. Hoppar minst lika bra men är mer hopphäst, har rundare galopp och lite scopigare i sprången och är lite fegare - han är inte direkt nåt fälttävlansmaterial - dels lite tittig och dels tar det för lång tid runt banan när man gör ett statement i varje galoppsprång. ;)
Han skulle däremot kunna bli en fin dressyrhäst, han har förutom en fantastisk galopp en riktigt trevlig trav med ett stort register och en ridbarhet som jag faktiskt aldrig upplevt förut. Om han var hund skulle han vara en showlabbe, sitter i knät på vem som helst men är lite feg ibland. :D Han är 168.

Det de har gemensamt är ett glatt och arbetsvilligt lynne, de har båda också varit totalt okomplicerade på marken i all hantering, de är båda väldigt snälla och båda har mycket bling, dvs bläsar och strumpor lite här och var och det verkar Fetcher nedärva. :)

Och eg är väl detta även ett svar till @Sonea :)
Vet du om han finns på exportsimmare? 🤪
 
Tack! Vad roligt att få veta mer!

Han har verkligen imponerande framben. Veka kotor var inte bra för den fröken jag har haft i åtanke dock.

Hon är också något vek, men hon har kort rygg, så jag skulle nog vilja ha någon lite mer långlinjerad.Visa bifogad fil 110469
Vad mer skulle du önska i hingsten och är det något specifikt blod som ligger nära henne som går bort? Beprövat eller ungt och aktuellt? Jag hade nog inte velat chansa med kotorna om stoet inte har tidigare avkommor med normala kotor bak. Men det här är ditt ungsto, den e. Suarez/De Noir om jag minns rätt? En del tyska blod och hingstar bör kunna komma med linjerna, man får sålla på benställningarna bara.
 
Vad mer skulle du önska i hingsten och är det något specifikt blod som ligger nära henne som går bort? Beprövat eller ungt och aktuellt? Jag hade nog inte velat chansa med kotorna om stoet inte har tidigare avkommor med normala kotor bak. Men det här är ditt ungsto, den e. Suarez/De Noir om jag minns rätt? En del tyska blod och hingstar bör kunna komma med linjerna, man får sålla på benställningarna bara.
Det är Freestyle-De Noir på stoet.

Gossen är efter Suarez.

Och sedan vad skulle jag önska? :idea: :angel::love:

Massor.

Men jag drömmer nog mest. Andra hälften här hemma är inte övertygad om att avel är ett så säkert kort att hålla på med.
 
Det är Freestyle-De Noir på stoet.

Gossen är efter Suarez.

Och sedan vad skulle jag önska? :idea: :angel::love:

Massor.

Men jag drömmer nog mest. Andra hälften här hemma är inte övertygad om att avel är ett så säkert kort att hålla på med.
Det har han helt rätt i! Jag tror det blir skakiga år för aveln framöver. Och aha, visste inte att du hade två ue. De Noir. Med Freestyle som far vet man ju var kotorna kommer ifrån :angel1:
 
Det har han helt rätt i! Jag tror det blir skakiga år för aveln framöver. Och aha, visste inte att du hade två ue. De Noir. Med Freestyle som far vet man ju var kotorna kommer ifrån :angel1:
Jo, de är kusiner. Och lika trevliga båda två, även om han är försiktig och mild och frågar om allt går bra, innan han tar initiativ och hon är lite framåt och "hoppsan, fick jag inte dra iväg till gräset"?

Men det de har gemensamt är att de älskar att bli kliade och vara nära alla människor.

Freestyle är jättefin, men jag gillar nog Suarez mer.

Och aveln, ja, det lär bli ett överskott på hästar, tror jag. För att isf få sålt, får man nog ha riktigt bra material och gärna ett namn. Själv är jag ju ännu helt novis.
 
Tror jag kollade för några år sedan och att han inte stod på EU-station... :cautious:

Men - skulle inte du göra dressyrhäst? Eller var det ett annat sto kanske?
Funderar på en dressyrare till mig själv men de enda jag verkar fatta tycke för kommer ur blodslinjer med multitalang 🤣

Men har några kompisar som skulle kunna dra nytta av Fetcher N 🙃
 
Funderar på en dressyrare till mig själv men de enda jag verkar fatta tycke för kommer ur blodslinjer med multitalang 🤣

Men har några kompisar som skulle kunna dra nytta av Fetcher N 🙃

Ev. alternativ till Fetcher: En annan hingst som finns på fryst med bra kvalitet och som även är gdk i Tyskland, och som verkar lämna superbra ridbarhet, är Carême.

Jag har två avkommor på ett sto som är minst sagt "spännande" att rida, och fyraåringen (äldsta) är supercool och superenkel med precis allting, tror hon kommer bli fantastisk i fälttävlan pga sitt mod kombinerat med hög ridbarhet. Och älskar verkligen att hoppa, har letat hinder överallt sedan hon var föl. Den yngre har jag knappt hanterat, hon känns aningen mera vaken, men oerhört snäll och lättlärd. De är även fina exteriört och rör sig väl.
 
Jag köpte ett avelssto som jag eventuellt tänkte betäcka i vår men är helt ny på detta. Håller på och läser så mycket jag hinner på vad de innebär med betäckning och förhoppningsvis ett föl i slutändan. Har nu kommit till hingstval och tänkte kolla om det är någon erfaren som har något tips om vilken jag kan tänkas välja då jag tycker de flesta hingstar beskrivs som fantastiska.

Stoet är e. Quite Hopeful ue. Cordano Z
Det jag önskar är en avkomma som ska bli min blivande ridhäst.
De viktigaste för mig är
* Bra temprament/ridbarhet helst inte så mycket nerv, hobby häst helt enkelt.
* Hållbar
* Önskar lite mera storlek på avkomman då stoet är 164 cm, helst runt 170 cm.
* Gärna hoppstam
Corporal VDL är tillbaka i Sverige. Min egen efter honom hade fantastiskt temperament och har hört flera som varit bra i huvudet.
 
Jag är lite sugen på att se om jag kan hitta ett lämpligt sto att lägga Zino på. Har blivit enormt imponerad av det jag sett av honom men det enda sto med allroundstam jag har nu är för gammal för fler föl.
Jag har ett dressyrsto som jag tror jag ska betäcka i år och och jag sätter mig helst inte i en sån situation att jag måste försöka låna in eller lämna bort för att få tag i en fölkompis senare. Utmärkt ursäkt för att utöka hästbeståndet med ett avelssto till tror jag :angel:
 
Jag är lite sugen på att se om jag kan hitta ett lämpligt sto att lägga Zino på. Har blivit enormt imponerad av det jag sett av honom men det enda sto med allroundstam jag har nu är för gammal för fler föl.
Jag har ett dressyrsto som jag tror jag ska betäcka i år och och jag sätter mig helst inte i en sån situation att jag måste försöka låna in eller lämna bort för att få tag i en fölkompis senare. Utmärkt ursäkt för att utöka hästbeståndet med ett avelssto till tror jag :angel:
Verkligen härligt hingst Zino 😊
 
Någon som kan någonting om quarter? Pleasure är väl att föredra för det jag vill ha. Har lyckats få två riktigt välmeriterade AQHA-ston i hagen, utan att själv kunna speciellt mycket om western. Det ena är ett äldre avelssto som vann Congress, The Tom Powers, NSBA Breeders Cup, etc, etc, etc, som ung innan hon tog slut i ena frambenet och hamnade i Sverige som avelssto. Den andra är svenskfödd med massor av meriter.

Söker en lugn, mentalt superbra hingst med tydliga av och på knappar. En ren pleasure-hingst är att föredra, och gärna någonting som är lättsålt ifall ungarna ska säljas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 984
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 588
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp