Hingstval inför -08

N

nässla

Jag funderar fram och tillbaka på om jag ändå inte skulle betäcka min häst nästa vår, det börjar vara sista chansen nu då hon är född -89... Har fortfarande inte bestämt mig, men lite tips på hingstar att hålla ögonen på vore trevligt.
Det handlar om halvblod, borde jag kanske tillägga...

Mina önskemål då:
- Bra psyke, arbetsvillig
- Bra överlinje, ej för lång rygg
- Bra benställ
- Inriktning på gångarter, men hoppförmåga är ett stort plus
- Gärna ett "känt namn" för att få en mer attraktiv stam, om det är så att hingsten själv är ett känt namn eller kommer ur en känd linje spelar mindre roll (kanske ett konstigt önskemål men om man skulle vara tvungen att sälja så)
- Bör ej lämna alltför stort, runt 165 cm är vad jag skulle önska

Stoet ifråga är 159 cm, e. Warrigall - Hill's Double xx med xx-mamma. Väldigt trevligt psyke, gillar att arbeta, tuff, men har en del att önska exteriört.
 
Sv: Hingstval inför -08

Jag gillar Warsteiner. Vi har haft 2 hästar efter honom. Men dom kan bli stora!!! Vårat sto blev 170cm. Hennes mamma är endast 158cm hög. Hon är väldigt snäll att hantera men vissa perioder är hon jobbig att rida. Är som en bomb!! Men är ändå väldigt samarbets villig och lätt lärd. Riktigt tävlings häst! :)

Bocelli är en annan bra hingst! Väldigt bra gångarter och ett trevligt temprament! Har tre avkommer efter honom. Väldigt mysiga och kommer nog inte att bli så stora.
 
Sv: Hingstval inför -08

Ööhum ...
Jag uppfattar det som att ditt sto inte haft föl förut, och då är det väl kanske lite sent att börja vid tjugo års ålder, eller?

Sedan undrar jag varför du vill avla på ett sto som har "en del att önska exteriört".

Köp ett tjusigt föl istället och var med nästan hela vägen.
 
Sv: Hingstval inför -08

Såvitt jag vet tvistar fortfarande de lärde om när det är för sent att betäcka ett sto. Men min mentor när det gäller avel har fått föl efter förstföderskor 20+ utan komplikationer för sto eller föl.

Visst har min häst en del att önska exteriört, men hon har även en hel del plus både exteriört och framförallt mentalt, vilket jag anser är minst lika viktigt. Och, ärligt talat, hur många avlar endast på perfekta hästar?

Men, för det första har jag inte ens bestämt mig för att betäcka, och för det andra handlade inte tråden om huruvida det är värt att avla på mitt sto. I det fallet väljer jag att rådgöra med människor som känner hästen ifråga.
Däremot tar jag gärna emot tips på hingstar man kan hålla ögonen på utifall att det blir betäckning.
 
Sv: Hingstval inför -08

Bocelli är en hingst jag faktiskt spanat lite på, gillar modellen på honom! Men visst hade han ganska dåliga resultat i hoppning? Visserligen finns hoppförmåga så det räcker och blir över hos den ev. blivande mamman.
Warsteiner har jag mest sett stort efter, i och för sig är min häst liten och har bara små hästar bakom sig, men det kanske är dumt att chansa...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval inför -08

Tack för tipsen :bow:
Rent spontant gillar jag Bourbon bäst av dina förslag, han uppfyller ju helt klart kraven att både ha bra gång och kunna hoppa.
 
Sv: Hingstval inför -08

För det mesta är det inget problem vid fölningen trots att det är en äldre förstföderska. Däremot kan det vara mycket svårare att dem dräktiga vid den åldern. Så du får nog vara beredd på att det kan strula och kosta endel. Men visst kan det gå problemfritt också.

Vad det gäller hingstval så kan det ju vara bra att veta vad exteriört som är ditt stos nackdelar resp. fördelar för att kunna ge ett vettigt hingsttips. Hingsten bör ju inte ha ditt stos nackdelar och bör förstärka fördelarna.

Såvitt jag vet tvistar fortfarande de lärde om när det är för sent att betäcka ett sto. Men min mentor när det gäller avel har fått föl efter förstföderskor 20+ utan komplikationer för sto eller föl.

Visst har min häst en del att önska exteriört, men hon har även en hel del plus både exteriört och framförallt mentalt, vilket jag anser är minst lika viktigt. Och, ärligt talat, hur många avlar endast på perfekta hästar?

Men, för det första har jag inte ens bestämt mig för att betäcka, och för det andra handlade inte tråden om huruvida det är värt att avla på mitt sto. I det fallet väljer jag att rådgöra med människor som känner hästen ifråga.
Däremot tar jag gärna emot tips på hingstar man kan hålla ögonen på utifall att det blir betäckning.
 
Sv: Hingstval inför -08

För det mesta är det inget problem vid fölningen trots att det är en äldre förstföderska. Däremot kan det vara mycket svårare att dem dräktiga vid den åldern. Så du får nog vara beredd på att det kan strula och kosta endel. Men visst kan det gå problemfritt också.

Vad det gäller hingstval så kan det ju vara bra att veta vad exteriört som är ditt stos nackdelar resp. fördelar för att kunna ge ett vettigt hingsttips. Hingsten bör ju inte ha ditt stos nackdelar och bör förstärka fördelarna.

Skulle det var så att det blir betäckning är jag ju beredd på att det är en chanstagning, men å andra sidan är det ju inte hela världen om det inte skulle bli nåt heller. Blir hon inte dräktig är det för att hon inte klarar av att bära ett föl, så resonerar jag.

Exteriört, ja, hennes stora nackdelar är väl det jag har fokuserat på hos hingsten... Man kan säga att hon har en ganska svag överlinje, något svankig. Hon har lite väl stupande bogar samt är inåttåad fram. Bakpartiet är väl inte exceptionellt åt något håll, kanske att man skulle kunna önska lite lite mer vinklade hasar. Hon har god halsansättning, elegant huvud. Har även hört många säga att de undantaget överlinjen gillar modellen på häst, då hon är ganska så robust men ändå rör sig väldigt lätt och är kvick.
Hon är visad som treåring med sjuor rakt igenom, har tyvärr inte fått tag i kritiken från det.
 
Sv: Hingstval inför -08

Du har inget kort på stoet? Är hon högställd eller mer åt det lågställda hållet. Inte så ädel gissar jag eftersom du skriver robust, men innebär det riktigt grov eller bara åt det kraftigare hållet.
Vill du ha en hingst som förädlar eller ger mer massa?

Om man tittar på rena gångartshingstar så kanske Bocelli eller Highlander skulle kunna passa bra, om hon har bra skritt vill säga (när det gäller Highlander). Figaro R kanske också kan vara nåt, men han har 7:a på benen, så det beror på vad du tycker om det.
Vill man ha mer hopp i så finns det ju några hopphingstar med bra gångarter tex Corlensky G, Ludwigs Champ och Aerline H (den senare har dock lite längre rygg och verkar ge lite större avkommor).
Om du kan tänka dig importsemin så finns ju tex Herzendieb som fick höga poäng på det tyska bruksprovet både i gångarter och hoppning.
 
Sv: Hingstval inför -08

Kom på Tsarevitj och Wilton bland årets nygokända som också kan vara intressanta. Båda hade ju bra på hoppningen trots att de är gångartshingstar.
 
Sv: Hingstval inför -08

Tornesch 1042 så klart!
När du beskriver vad du vill ha, så tänker jag direkt på honom. Fick själv mitt första Torneschföl förra Söndagen och oj, vilken häst!
Detta var föl nummer 25-30 (första föddes 1990) och det är faktiskt den som rört sig kanske bäst (?) hittills... Då har vi ändå med våra hoppstammar lyckats få fram GP hästar, Breeders Trophy och Scandinavian Open placerade samt kvalitetstävlansvinnare tidigare.
Last Liberty och Quite Easy skulle nog oxå passa bra, men T smäller nog högst, Lux (fadern) är ju bland det hetaste blodet utomlands och eftersom han både vann bruksprov, Scandinavian Open (trots att han olyckligtvis blev blind på ena ögat -05)och var bästa svenska häst på unghäst VM-05. Han rör sig mycket bra med plus, plus för galoppen! Dessutom skall han tävlas av Malin Baryard from. i höst, så nästa år lär han inte gå att lösa...

Hur som helst, lycka till i ditt hingstval och om du ringer Helena Hugoson 042-220473 som äger honom så kan hon säkert skicka en hingst DVD. Kolla även www.heliotrop.se, där finns han på bild.

MVH.
Maria
 
Sv: Hingstval inför -08

Har haft en riktig datorkrasch så jag har inte hunnit få upp bilder än. Men hon är kvadratisk mot lågställd skulle jag säga. Lite mer av den äldre modellen av halvblod men med bättre halsansättning.

Det är en stor häst i en liten kropp kan man säga, har sett ryttare på upp mot 180 cm på henne och hon ser ändå inte ut som en ponny.

Optimalt för mig vore ju att behålla massan men kanske få det lite mer högställt, utan att gå till det extrema med jättelånga ben.
 
Sv: Hingstval inför -08

Vi använde Quite Easy på vårt "gammeldags" hbl. Nu är ju iofs han lite mer hoppbetonad, men Qalle (e QE) är ju en multitalang.
Har träffat flera Bourbon-avkommor, samtliga väldigt trevliga och med bra rörelser.
 
Sv: Hingstval inför -08

Vi är väldigt nöjda med Bocelli! Men vi inrikar oss på dressyr. Vågar inte säga ngt om hans hoppförmåga. Alla våra hästar efter honom är ganska unga än... Men alla är lätta att hantera även hingsten. Lugna men pigga och glada. Väldigt bra gångarter!! Flyger över marken!!
Vi hoppas på ett 4 föl efter honom nästa år! :D Bara hålla tummarna att hon blir dräktig!
 
Sv: Hingstval inför -08

Kom just att tänka på en till, Akribori. :d
En multitalang, främst dressyrinriktad men med stam för hoppning. Han fick betygen 10 9 8 7 7 =41p. Kolla på Flyinges hemsida.
 
Sv: Hingstval inför -08

Vi har betäckt 2 ston med Bocceli
ett diplom sto e. Stanford. ue. Jaguar
och ett sto e. Chapman, ue. Jaguar.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 436
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Långnos
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Jealle
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 665
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp