Bukefalos 28 år!

hingstval och andel fullblod

token

Trådstartare
har 2 ston som ska betäckas.

Har kollat lite på horestelex där man kan välja hingst o sto o se hur stammen på blivande föl blir, andel fbl, hur många gånger en hingst förekommer i stamtavlan om man ser 9 led tillbaks osv...

den hingsten jag hade tänkt på ena stoet gör så det blir 51 % fullblod, lite väl mycket kan jag ju tycka. Eller vill man ha såpass mycket som hälften idag???

Har valet mellan zacharov och zambesi. Zacharov har ju presterat bättre på tävlingsbanan, redan placeringar i 1,60 medans zambesi inte är i närheten av det ens....

Hade från början funderingar på Clinton o heartbreaker och zacharov och zambesi är ju deras söner....Tycker ju där att clinton är mycket trevligare än Heartbreaker.

sto nummer två kommer jag nog ta cardento på, han lämnar ju såpass bra avkommor och jag har redan 2 efter honom som är superfina.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Hej har själv betäckt mitt fullblodssto med en halvblodshingst dom själv har angloblod längre bak och jag tror visst man behöver mycket fullblod.Har man långsiktig avel måste man ju använda fullblod nån gång är min personliga uppfattning.Mitt bästa hoppsto hade fullblod både på mormor,morfar,farfar o farmors sida!:).Sen är det ju viktigt och hitta fullblod som passar halvbloden.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Problemet med den ungen kommer knappast vara andelen fullblod utan snarare att den tilltänkta modern i dagens läge lider av en grov exteriör defekt. Att betäcka en 3 åring med den defekten och anse det vara utan problem och sen sitta och funderar på % satsen fullblod känns för mig som en lite konstig prioritering.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Jag håller med dig.

Förstår inte vitsen av att stressa med en häst med karprygg, där man inte kan veta riktigt hur det kommer påverka stoet framöver.

Jag tycker att det omfattas av
"Avel får inte medföra lidande för hästarna

Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt. "
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Nu börjar det likna trakasserier, vilket inte är tillåtet på Bukefalos. Du och flera andra har redan uttryckt vad ni tycker om att använda TSs sto i avel i en annan tråd som handlar om hingtsval. Där kan det vara lämpligt att diskutera huruvida stoet ska betäckas eller inte.

I denna tråd är diskussionen hur stor andel fullblod man vill ha i avkomman, inget annat. Inlägg med annat innehåll kommer att plockas bort.

Görel - moderator
 
Sv: hingstval och andel fullblod

ta och titta på vad ni själva har för hästar innan ni trakasserar andra i varenda tråd. Jag skulle kunna kommentera er träning och hästhållning till leda, men jag gör inte det.

jag har förresten mer än ett sto
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Hej har själv betäckt mitt fullblodssto med en halvblodshingst dom själv har angloblod längre bak och jag tror visst man behöver mycket fullblod.Har man långsiktig avel måste man ju använda fullblod nån gång är min personliga uppfattning.Mitt bästa hoppsto hade fullblod både på mormor,morfar,farfar o farmors sida!:).Sen är det ju viktigt och hitta fullblod som passar halvbloden.

jo fullblod vill man ju ha i dom :) min förra tävlingshäst var rent fullblod och visades på kvaliten med 9/10 i hoppning, så jag är absolut inte emot fullblod, tvärtom. Frågan är väl mer om det är efterfrågat idag med hög andel fullblod i hopphästar på elitnivå???

När jag hade mitt fullblod så var det ju en del som tycke att fnys...fullblod kan inte gå svår hoppning o bla bla bla..och nu typ 10 år senare så ska det vara massa fullblod helt plötsligt :angel:
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Jag tror inte så många tittar på fullblodsprocenten såtillvida att de går in och gör kalkyl, vissa kanske inte vill ha "hälften fullblod", men då är det kanske snarare att de inte vill ha fullblod i första led. Så jag hade inte hängt upp mig så mycket på just de procenten!
 
Sv: hingstval och andel fullblod

ta och titta på vad ni själva har för hästar innan ni trakasserar andra i varenda tråd. Jag skulle kunna kommentera er träning och hästhållning till leda, men jag gör inte det.

jag har förresten mer än ett sto


Hmm, så nu är det dags att gå till personangrepp?
Jag kan för den delen berätta att jag har ett sto som jag har utbildat och tävlat själv upp till 140, vilket enligt mig själv är ganska bra gjort. Jag har tävlat internationellt, och varit med i talangsatsningar. En korsbandsskada hos mig gjorde tyvärr så att jag inte kunde rida på ett tag, så nu är hon dräktig. Men men, jag och hästen kanske är dåliga.....


För att svara på din ursprungsfråga: Jag gillar när hästarna ligger mellan 30-50% xx, ger oftast sportiga, långbenta och uthålliga individer.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Du vet ju själv varför folk känner till din hästhållning och är intresserade av att ifrågasätta.

För övrigt håller jag med Panamera ang procenten fullblod, även om jag inte är så insatt i just den aveln.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

det där stämmer inte alls. det var gott om fullblod i hästarna tidigare. Snarare så att det är mindre populärt nu eftersom det finns så många ädla halvblod att fullblodsinslaget inte behövs.
 
Sv: hingstval och andel fullblod

Det är alltid eftertraktat med fullblod. Själv har jag en med 69% fullblod i. Jag personligen backar lite när jag ser hingstar med knappt 20% fullblod i. Jag vill ha mycket fullblod! Å andra sidan blir det inget problem i framtiden med betäckning då mitt sto innehåller själv mycket fullblod.

Det var mycket viktigt för i tiden med fullblod då halvbloden inte var så ädla. Dåtidens fullblod ( de renrasiga) gick ju OS i olika grenar dessutom.

Idag är det många som vill ha fullblod i andra eller tredje led känns det som. Både hopp-och fälttävlansmänniskor.
 

Liknande trådar

Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 314
Senast: token
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: pastejja
·
  • Låst
Avel har ett sto E: Cardento-Cortus som ska betäckas iår. Ej inriden än så vet ej så mkt egentligen om henne. Rör sig ok men lite klunsig...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: Görel
·
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 264
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp