Hingstval - Sto e. Rubiquil (Rubinstein I) ue. El Corona

DressageNerd

Trådstartare
Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren.

F. 2003
170cm hög
e. Rubiquil (Rubinstein I)
u. Inette
ue. El Corona

Jag köpte denna häst outbildad år 2009 och har sedan dess tävlat henne upp till MSVC med många placeringar och vinster. Bytena är i skrivande stund nästan helt befästa, skolorna i trav och galopp fina, hon gör halvpiruetter samt att vi har börjat jobba mot piaff och passage.

Den information jag lyckats hitta om mödernet ser trevligt ut. Stolinjen har ägts av J. Maurice, som tycks vara ett någorlunda känt namn i KWPN, i flera generationer. Hennes mor Inette är halvsyster till Joyce och Jamaica som tillsammans med Rubquil lämnat avkommorna Hexagon's Truman och Hexagon's Ollright som båda går/gått GP dressyr.
Inette (Dr. index 135) själv har bl.a. lämnat dottern Ninette/Nisjida (Dr. index 142) e. Iglesias (Rubinstein I) som 5-åring år 2000 kom 9:a i finalen i unghäst-VM. Jag har även funnit ytterliggare 2 avkommor, Zinette och Pinette (Dr. index 122) men det är svårt att hitta information om dem och ev. fler avkommor.

Styrkor:

-Samarbetsvillig
-Energisk
-Trevlig gång (Mycket tryck och höga knän, skritten blir kort när hon spänner sig)
-Fungerar bra utanför ridbanan trots att det är mycket tryck i henne
-Bra benställning, endast ngt. tät bak
-Bra storlek
-Uttrycksfull
-Bra ansatt hals som kunde vara lite längre

Svagheter:

-Ngt. platt och kort i korset
-Lågställd
-Kunde vara mer modern i typen
-Är lite gloig ibland och tappar fokus på ryttaren (men dock inte tittig och skuttig)
-Kunde vara mer lyhörd
-Kunde vara mer elastisk
-Hoppar gärna men helt utan talang

Hon har en del skavanker från sitt tidigare liv i Nederländerna (imp. 2009), bla. ett revben på höger sida som varit av och en mild krosskada på en ländkota. Är lite stel i bålen åt höger, och tar ett lite kortare steg med vänster bak. Det är svårt att bedöma hur mycket dessa gamla skavanker påverkar henne kroppsligt, samt hennes kapacitet men hon har hos mig alltid varit energisk, positiv och hel. Jag tänker att hon i alla fall inte hade preseterat sämre utan sagda skavanker.

Jag har letat efter hingstar som är:

-Högställda
-Modernt typade
-Har bra ridbarhet
-Tre elastiska gångarter
-Minst en årgång 3-åringar
-Bra dräktighet
-Helst med lite eller inget Rubinstein I-blod
-Runt 170cm i mankhöjd
-Som ej är kort el. platt i korset
-Tävlingsresultat är ett plus

Just nu är jag mest inne på två hingstar: Blue Hors Zack och Tailormade Temptation. De har båda det jag letar efter samt att deras 09;or har sett väldigt fina ut.
Hingstar som jag också tittat på men som inte känns aktuella detta år (första gångenhon betäcks) av olika anledningar: Skoven's Rafael (blir mycket Rubinstein), Florencio, Sir Donnerhall, Fürst Romancier, Dalwhinnie, Floricello (kanske lite stor), Don de Jeu (blev förälskad på bruksprovet), Bellagio.

Till sist tre inte bilder på damen för att få en uppfattning om exteriören:

DSC01197_zps5ba03087.jpg
DSC01364_zpse47330f0.jpg
DSC01198_zps3e18c245.jpg
 

Liknande trådar

Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 365
Senast: smulan87
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: token
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
923
Senast: Linn_H
·
T
  • Låst
Avel Har ett sto e: Dammen774 u: Svea Corona ue: Dragon465. Funderar på vad jag skulle lägga på henne. Finns ju så många hingstar och jag...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp