Hingstval, svenskstammat!

Tabasco

Trådstartare
Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan
inte låta bli att börja planera :angel:
Tilläggas bör att det här med avel på riktigt är helt nytt för mig så såga mig
inte längs med fotknölarna om jag tänker galet :D

Har fått låna ett 17-årigt underbart sött litet sto e.Trofé ue.Silvan
http://www.blup.se/sv-SE/horses/133740-la-troya-57-swb

En liten tjej på ca 160cm (minst 170 när man showar för nya kompisar dock :D)
Verkar ha ett trevligt och sansat temperament med möjligtvis lite nerv och
egen vilja, ingen döing ialf!
Har 3 tidigare avkommor varav en e.Akribori gick treårstest i år med gott resultat!
Kan luska ut omdöme osv om det är av intresse för hingstval.

Stoet själv fick vid stambokföring följande omdöme:

Typ: Feminin ädel något oharmonisk 8
Huvud,hals och bål: Vackert huvud, brant bog, låg bakom manken, toppigt kors
välmusklad skank(?) 7
Extremiter och rörelsernas korrekthet: välbenad från sidan, tillfredställande korrekt. 8
Skritt: energisk något kort 7
Trav: taktmässig markbunden 6
summa: 36

Största och första kravet på hingst är SVENSKSTAMMAD!
Där är jag nördigt bestämd på den punkten.
Så alltså, jag vill ha en multiavkomma med bra steg och som hoppar bra och är svenskstammad.
Den är väl främst tänkt som min framtida ridhäst men man vet aldrig vad som
händer så en hingst som ger en säljbar avkomma är ju ganska klokt.

Hingsten bör ge följande:
Jag vill ha en större avkomma än stoet.
Dock inget tungt vräkigt åbäke utan bara mer höjd!
Gärna något som förbättrar stoets steg.
En hingst med trevligt och bra temperament, vill bygga vidare på vad som verkar
vara ett trevligt temperament hos stoet.

Gärna lite förslag på äldre hingst där man kan se vad han nedärver på avkommorna!

Hingstar jag småtittat på lite och fallit för är Chirlon, Okeanos och Lamborghini.
Jag kanske är helt ute och cyklar så rätta mig kvickt om jag tänker fel!

Vad mer behöver ni veta för att hjälpa mig? :angel:
Rörigt inlägg men vad gör man inte när man blivit kär :love:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Om du tittar i stapeldiagrammet så ser du varför det stoet inte bör vara i avel,staplarna ska gå UPPÅT inte neråt.
Och gärna gammal svensk stam??!! :eek: Vad vill du avla fram ? vagnshästar?:angel:
Det ser ju ännu värre ut på modern,så förklara hur du tänkte där?!!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Haha nej inga vagnshästar tack :D
Gammal svensk stam är kanske fel uttryck, svenkstammat för att det
intresserar mig och något jag anser ska "bevaras".

Angående dessa staplar, vad grundas de på egentligen?
Känner till ett sto som som 3-åring (eller vid annan ålder kanske? minns inte)
var Elmia 2:a eller om det var 3:a som har ännu mera röda staplar.
Hur går det ihop?

Jag tycker personligen att det är en trevlig individ med en trevlig stam värd
att avla på, om hon kan ge något bra till mig?!
Är ute efter en allround häst för hobbyridning/lättare tävling.
Hon har tre tidigare fina avkommor varav minst en (ingen info om de två andra)
blev klass 1 föl och klass 1 vid treårstestet. Fast det kanske inte säger så
mycket egentligen? :o
Jag är som sagt inte så insatt i de delarna av avel så dina frågor i ditt inlägg tas emot
med intresse! :bow:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Vet inte om du är felinformerad eller om någon lurat/ljugit för dig,men ingen av avkommerna är visade på 3 års.
Ingen har tävlat,det finns inga meriter eller goda visningsresultat varken på mamma,syskon.
Och gängse regel brukar vara gammal sto -ung hingst,ungt sto-gammal hingst.
Innom hästavel precis som teknik,husbyggen,hundar mm så vill man att det ska gå framåt inte 20 år bakåt i tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jodå en avkomma är visad på treårs i år, alltså inga resultat på blup.se ännu.

Men jag är inte alls förtjust i de moderna hästarna som det ska vara nu.
De faller mig inte i smaken helt enkelt.
Jag vill inte ha en 2 meter hög häst på tändsticksben som knappt håller
som uppstoppad gunghäst.
Eller har jag kanske bara mött dåliga exemplar jag vet inte.
Och det som är modernt är ju nödvändigtvis inte bra, tyvärr.
Som sagt är det inte gammalt jag vill ha utan svenskt. En modern men svenskstammad
hingst måste det väl finnas?

Men tack för dina åsikter även om det inte var såna här kommentarer
jag räknat med :)
Avelsfolket jag känner har tyckt att hon verkat intressant och borde passa
till det jag är ute efter.
Bara att kasta bort de tankarna då? :o

Frågar igen:
Angående dessa staplar, vad grundas de på egentligen?
Känner till ett sto som som 3-åring (eller vid annan ålder kanske? minns inte)
var Elmia 2:a eller om det var 3:a som har ännu mera röda staplar.
Hur går det ihop?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Hon kan visst ha en avkomma som är visad i år, har själv en 06 som visades i år men det resultatet har inte kommit med på blup sidan ännu. Vad det gäller hingst valet så säger jag också att en ung hingst nog skulle vara bra. Det har ju redan skrivits här men så är det ung hingst till gammalt sto.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag tycker visst att du ska betäcka ditt sto om det känns rätt och jag tycker också att man skall värna om det svenska. Föresten så tycker jag också om de lite rejälare hästarna. Det viktiga är att välja en hingst som kompleterar stoet. En hingst som jag själv tycker bra om är Chirlon.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tack för ditt svar!
Ja jag är också lite förtjust i Chirlon, men då blir det ju en gammal hingst på ett
gammalt sto?
Dock har ju mitt sto Ceylon som morfars far, är det på tok för nära?
Jag tycker det är svårt att avgöra om en hingst passar och kompletterar mitt sto
det är alltså där jag vill ha lite hjälp från er bukefolk som kanske har lite mer
kunskap om hingstarna i sig!
Och tips om vad som kan kunna passa mitt sto.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Chirlon är väll ingen ung hingst direkt, men det är svårt att hitta hingstar med gammal helsvensk stamm. Men det finns ju Black coffe, Briar,Hermes och Rambo,Lambourgini,Magini,Master,Okeanos,Ravell,Zephyr. Du kan ju leta information om dessa och se om det är någon som kan falla dig i smaken,du kan titta på Biggles också.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag tror inte det blir något problem med ceylon det ligger ju inte för nära,tycker jag. Men att hitta svenska hingstar är inte det lättaste idag.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Bara det visar ju att svensk avel misslyckats,mycket pga att vi avlar bakåt :idea:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tycker inte att vi avlar bakåt. Finns väldigt få riktigt svenskstammade individer kvar idag men Briar, Hermes, Okeanos och Tip Top är några exempel på att svenska avel står sig i stark internationell konkurens. Sen har det blivit poppigt i Sveirge att tro att allt utanför vårt lands gränser är så mycket bättre. Men det köper iaf inte jag.

Att Chirlon är tillbaka i svensk avel på gamla dar ser inte jag som att vi går bakåt i tiden. Hans avkommor har satt ett gott avtryck i svensk dressyr med många fina gångartshästar! Varför ska man inte använda en hingst som lämnar fina tävlingshästar bara för att han är till åren? Modern eller ej är egentligen oviktigt-bara slutresultatet-en fantastisk individ med massor av gång är detsamma kan det väl kvitta om det är gammal stam.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag slår ett slag för Okeanos till ditt sto! En stor högrest hingst med härlig gång med massor av luft:). Tror det passar ditt sto utmärkt!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Hermes är min egen favorit - svenskstammad och lite ädlare modell av häst.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Men säger man att Chirlon är rätt och slätt en dressyrhingst och ingen
multitalang/ger multitalanger eller hur ligger det till?
Som sagt vill jag ha en multitalang till avkomma ingen tävlingsmaskin!
En allroundhäst med trevligt temperament som rör sig trevligt och hoppar bra.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tycker inte att vi avlar bakåt. Finns väldigt få riktigt svenskstammade individer kvar idag men Briar, Hermes, Okeanos och Tip Top är några exempel på att svenska avel står sig i stark internationell konkurens.

Att Chirlon är tillbaka i svensk avel på gamla dar ser inte jag som att vi går bakåt i tiden. Modern eller ej är egentligen oviktigt-bara slutresultatet-en fantastisk individ med massor av gång är detsamma kan det väl kvitta om det är gammal stam.

Och var är deras UNGA godkända söner :confused:
Anledningen till importhingstarna är ju att vi tydligen inte själva kan producera GK svensk stammade hingstar,utan behöver det utländska blodet för att det ska bli rätt.:angel:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Ja jag har som sagt kikat mycket på Okeanos och han faller mig verkligen i smaken!
Uppfattningen jag har fått är också att han själv är/ger multitalanger?

Lamborghini då? har inte lyckats hitta så mycket info om honom.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Både Hermes och Rambo verkar lite för små tycker jag.
stoet är enbart 160cm men skulle gärna se en avkomma på minst 165cm.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Vad roligt att det finns fler än jag (och ett fåtal andra) på det här forumet som gillar svenska hingstar. Tycker att dina hingstval verkar bra, speciellt Chirlon ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har en avkomma efter honom född i år som ser ut att bli jättefin i mina ögon och en till på väg nästa år så jag har nog min bestämda uppfattning om honom. Om du vill kan jag PM:a lite bilder på årets unge eller så kan du gå in och kolla på henne på föl 09-tråden.
Jag har även en Hermes-avkomma född -08 med samma mamma som ovanstående föl men henne är jag inte helt nöjd med då hon verkar bli ganska liten, dock har hon ett fantastiskt temperament och är i övrigt OK.

Jag gillar inte heller de långbenta typerna utan vill ha en häst med liiiite mer massa, tycker tyskarna liknar de där kottehästarna med tandpetar-ben man byggde som barn lite :D.

Hoppas Görel hittar tråden för hon kan nog ge dig bra tips stammässigt, hon borde dessutom kunna ge dig ett bra svar om Ceylon är för nära. Har för mig att han kan ge lite dåligt benställ men där kan jag ha fel.
Tyvärr har jag lite dålig koll på staplarna men jag vet ju att ju grönare desto bättre rent statistiskt, frågan är hur det ser ut i verkligheten. Har stoet avkommor som inte är visade så antar jag att det blir rödare staplar eftersom det då räknas bara på stoet och inte på vad hon nedärver, här spånar jag bara så jag kan ha fel :angel:

Lycka till med ditt val och välkommen i "nördklubben"
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Och var är deras UNGA godkända söner :confused:
Anledningen till importhingstarna är ju att vi tydligen inte själva kan producera GK svensk stammade hingstar,utan behöver det utländska blodet för att det ska bli rätt.:angel:

Jag skulle säga att anledningen till att det inte finns en hel hop unga godkända hingstar med dessa svenska hingstar som fäder är för att de används för lite. Det finns helt enkelt inte ett tillräckligt stort avelsunderlag med helsvensk stam, Den senast helsvenska godkända hingsten lär vara Impuls och det är väl inte så farligt längesen? Tråkigt bara att han inte var fertil:(. Briar har lämnat ett gäng godkända hingstar liksom Master.

Tror inte att vi behöver det utländska blodet för att det ska bli "rätt". Men eftersom avelsunderlaget i ex Tyskland är helt enormt vore det väl konstigt att de inte snabbare får fram toppindivider än vad vår svenska avel gör?
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 668
Senast: Nafayette
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 690
Senast: dobbis
·
M
Avel Jag har ett connemarasto (stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/misty+star) som ska betäckas till våren/sommaren. Problemet är...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Misty Star
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp