Hingstval till dressyrsto

pastejja

Trådstartare
Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har gjort sitt bästa för att ta hand om mig på tävlingsplatsen. Inte lätt att få fantastiska poäng när ryttaren glömmer rida, andas och dessutom rider fel väg. Tränare(och domare) tycker det är självklart att hon ska i avelsboxen. Har diskuterat detta en del eftersom hon har gammal stam och hopplöst blup. Hon har varit frisk som en nötkärna fram tills i sommar när hon fick ledinflammationer båda fram. Hon har en otrolig arbetsmoral och energi och rör sig trevligt, galoppen är hennes svagaste gångart. Trygg, stabil och intelligent. Stenåldersstam med Hubertus som pappa och Magritte som morfar. Hon har bra konstruktion men är av den äldre typen. Bra ben och hals. Mycket lätt för att samla sig. Önskar att jag kunnat mer tidigare för det är en riktigt bra häst egentligen. Mycket utstrålning.

Första målet med avkomman är att jag vill ha en efterträdare, jag skulle vara väldigt nöjd med en klon egentligen. Jag önskar ett stoföl så jag räknar med att det kan bli en valack och denna behöver gå att sälja. Jag räknar inte med några jättesummor för hennes avkomma men jag vill inte ha en hingst som gör det svårare än nödvändigt. Hennes tidigare avkommor har präglats mycket av pappan i typ och temperament.

Det jag absolut vill ha hos hingsten, för att stoet redanhar detta:
-frisk och sund
-god arbetsmoral
-bra ben
-bra hals
-bra sadelläge
-lättsamt temperament
-hög ridbarhet
-bra storlek (stoet är 168-169,passar mig)

Övrigt jag önskar av hingsten är att den ger avkommor som:
-har längre ben
-bra galopp
-går att sälja (om det blir en valack)

Hög fertilitet står också högt på listan, då stoet är gammalt. Hon har fina brunster men det var ett tag sedan hon hade föl. Vi bor i Lund, funderar på om det är taktiskt att ta en hingst man kan köra till första försöket.

Jag har så klart tankar om möjliga hingstar, och vi vet inte vad som händer under bruksprovet. Tar gärna emot input.
 
Utan att tänka så himla mycket på alla hingstar som finns är mitt spontana val Benetton Dream, vet dock inte om han ens kommer finnas på färskt nästa år. Han verkar lämna väldigt trevliga hästar med just fint psyke. Bedömningsmässigt går de väl också rätt bra och du får upp storlek. En vän har en avkomma ue Londonderry som har fin front, härlig takt och är mycket lättsam i all hantering.
 
Vår Firenzeavkomma utmärkte sig framför allt genom sitt fantastiska huvud och sin glädje inför all typ av arbete och utmaningar - men tycker nog att de andra delarna fanns med också - förutom storleken, han blev stor. Men mamman lämnar stort, så det är nog svårt att lasta hingsten för det helt och hållet.
 
Vår Firenzeavkomma utmärkte sig framför allt genom sitt fantastiska huvud och sin glädje inför all typ av arbete och utmaningar - men tycker nog att de andra delarna fanns med också - förutom storleken, han blev stor. Men mamman lämnar stort, så det är nog svårt att lasta hingsten för det helt och hållet.

Nu har jag bara träffat en enda Firenzehäst och det är en kompis här som har den. Den är rätt omodern, tråkig halsansättnig och lågställd. Dessutom har den två lägen, antingen ignorerar den sin ryttare genom att vara off eller så är den helt på och går inte att få stopp på. Precis genomgången på klinik, så frisk är den. Lägg till att den är hyperkänslig för ljud, extremt svårlastad och har demolerat ett släp fullständigt för att den blev rädd för bakluckan.

Firenze är en jättefin hingst med härlig stam, men den här hästen har verkligen förstört honom för mig. Men det är bara En häst, han kan säkert lämna fina och trevliga också :).
 
Nu har jag bara träffat en enda Firenzehäst och det är en kompis här som har den. Den är rätt omodern, tråkig halsansättnig och lågställd. Dessutom har den två lägen, antingen ignorerar den sin ryttare genom att vara off eller så är den helt på och går inte att få stopp på. Precis genomgången på klinik, så frisk är den. Lägg till att den är hyperkänslig för ljud, extremt svårlastad och har demolerat ett släp fullständigt för att den blev rädd för bakluckan.

Firenze är en jättefin hingst med härlig stam, men den här hästen har verkligen förstört honom för mig. Men det är bara En häst, han kan säkert lämna fina och trevliga också :).
Ja hingsten är ju bara en bit av det hela! Jag bygger ju dessutom min positiva uppfattning i princip på min uppfödning ;-) Fast vi har flera andra jättefina häromkring också, så inte bara - och jag kan inte minnas att jag sätt någon tråkig och absolut ingen dum.
 
Mitt förslag är Dalwhinnie. Har sett honom både på tävlingsbanan och på stationen och har alltid betett sig mycket vettigt. Jag har även träffat ett gäng avkommor från föl och upp till femåringar som alla varit väldigt vettiga att ha att göra med.

De blir kanske inte så stora som du önskar men annars har han fina gröna staplar på blup https://www.blup.se/sv-SE/horses/170760-dalwhinnie-swb/indexes
känner också flera som haft lätt att sälja sina avkommor efter honom.
 
Osäkert hur Ben kommer vara tillgänglig, han har ju dragits med återkommande skador, och då han varit igång har det varit fryssperma som gäller. Personligen väljer jag honom inte till ett sto med svag galopp då jag tycker han har svårt med den högre samlingen/piruetter. Det är bara en åsikt, men sonen Bon Coeur (som står på Lövsta) är bättre än fadern på alla sätt. Trampar redan fint trots ung ålder, bättre galopp från Sandro-blodet.
Dalwhinnie som ovan nämnts, dock funkar skicken ännu inte helt bra och ett äldre sto hade jag lämnat av henne på hingstens station för att få bäst chanser.
Conde Nord och Harlem D har båda allt som önskas och utmärkt fertilitet, samt står i Sverige.
 
Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har gjort sitt bästa för att ta hand om mig på tävlingsplatsen. Inte lätt att få fantastiska poäng när ryttaren glömmer rida, andas och dessutom rider fel väg. Tränare(och domare) tycker det är självklart att hon ska i avelsboxen. Har diskuterat detta en del eftersom hon har gammal stam och hopplöst blup. Hon har varit frisk som en nötkärna fram tills i sommar när hon fick ledinflammationer båda fram. Hon har en otrolig arbetsmoral och energi och rör sig trevligt, galoppen är hennes svagaste gångart. Trygg, stabil och intelligent. Stenåldersstam med Hubertus som pappa och Magritte som morfar. Hon har bra konstruktion men är av den äldre typen. Bra ben och hals. Mycket lätt för att samla sig. Önskar att jag kunnat mer tidigare för det är en riktigt bra häst egentligen. Mycket utstrålning.

Första målet med avkomman är att jag vill ha en efterträdare, jag skulle vara väldigt nöjd med en klon egentligen. Jag önskar ett stoföl så jag räknar med att det kan bli en valack och denna behöver gå att sälja. Jag räknar inte med några jättesummor för hennes avkomma men jag vill inte ha en hingst som gör det svårare än nödvändigt. Hennes tidigare avkommor har präglats mycket av pappan i typ och temperament.

Det jag absolut vill ha hos hingsten, för att stoet redanhar detta:
-frisk och sund
-god arbetsmoral
-bra ben
-bra hals
-bra sadelläge
-lättsamt temperament
-hög ridbarhet
-bra storlek (stoet är 168-169,passar mig)

Övrigt jag önskar av hingsten är att den ger avkommor som:
-har längre ben
-bra galopp
-går att sälja (om det blir en valack)

Hög fertilitet står också högt på listan, då stoet är gammalt. Hon har fina brunster men det var ett tag sedan hon hade föl. Vi bor i Lund, funderar på om det är taktiskt att ta en hingst man kan köra till första försöket.

Jag har så klart tankar om möjliga hingstar, och vi vet inte vad som händer under bruksprovet. Tar gärna emot input.
Så roligt att se ett inlägg ifrån dig! Det var längesedan du var aktiv här känns det som.
Har inget bra tips på hingst just men jag var bara tvungen att skriva den här kommentaren :)
 
Lägger in en bild på tanten också. Har inte varit så bra på att fota tyvärr, men denna är ganska rättvis. Hon har normalstort huvud i verkligheten och tyvärr står jag lite högre än henne när fotot tas..
 

Bifogade filer

  • 07FF986B-F3B5-44AB-B01E-52A826D48187.jpeg
    07FF986B-F3B5-44AB-B01E-52A826D48187.jpeg
    548,3 KB · Visningar: 97
Utan att tänka så himla mycket på alla hingstar som finns är mitt spontana val Benetton Dream, vet dock inte om han ens kommer finnas på färskt nästa år. Han verkar lämna väldigt trevliga hästar med just fint psyke. Bedömningsmässigt går de väl också rätt bra och du får upp storlek. En vän har en avkomma ue Londonderry som har fin front, härlig takt och är mycket lättsam i all hantering.

Benetton Dream har jag kollat på. Funderar lite på skickkostnad om man har ett sto som inte är superfertilt. Det har ju blivit lite dyrare, får bara ha det med i kalkylen..

Londonderry har jag dålig koll på. Kollar in honom ikväll!
 
Vår Firenzeavkomma utmärkte sig framför allt genom sitt fantastiska huvud och sin glädje inför all typ av arbete och utmaningar - men tycker nog att de andra delarna fanns med också - förutom storleken, han blev stor. Men mamman lämnar stort, så det är nog svårt att lasta hingsten för det helt och hållet.

Jag har hört flera som säger att hans avkommor är väldigt fina. En och annan säger att de inte blir så lätta.. men det finns ju ett möderne också..

Storleksmässigt tror jag att stoet lämnar lite större men inte enormt mycket större.. har inte det stora statistiska underlaget med endast 2 avkommor..
 
Kanske Gränsbo Stuteri utanför Ängelholm kan ha nått du gillar, dom har många fina dressyr hingstar 😊

Gränsbo har jag besökt senast i år med ett helt annat sto. De är väldigt proffsiga och har fina hingstar. Vi vet inte vad de kommer ha nästa år, men danskarna åker väl hem och ersätts.

Bocelli får jag inte grepp om riktigt, jag undrar om jag är för lite ute och kollar på tävlingar.. ;) vad jag kan läsa mig till blir de ridbara, trevliga men inte alltid skitsnygga.. vill gärna veta mer.. sedan funderar jag på om han är för gammal nu när jag har så gamla gener i stoet? Kanske bättre att välja en yngre hingst?

Zuidenwind har jag en efter, mitt intryck är att hans avkommor präglas mycket av stoet, och om jag har ett sto som lämnar avkommor som präglas mycket av hingsten så vet jag inte alls vad som kommer ut 😂.

Har de fler permanenta dressyrhingstar där? Kan inte komma på nu..
 
Mitt förslag är Dalwhinnie. Har sett honom både på tävlingsbanan och på stationen och har alltid betett sig mycket vettigt. Jag har även träffat ett gäng avkommor från föl och upp till femåringar som alla varit väldigt vettiga att ha att göra med.

De blir kanske inte så stora som du önskar men annars har han fina gröna staplar på blup https://www.blup.se/sv-SE/horses/170760-dalwhinnie-swb/indexes
känner också flera som haft lätt att sälja sina avkommor efter honom.

Dalwhinnie gillar jag verkligen, han är nog min drömmatchning egentligen. Det enda minuset är fertiliteten då mitt sto också är ett osäkert kort. Hade jag bott närmare hade jag kört dit..
 
Säger oxå Benetton Dream om stot inte är kraftig.
Har träffat några efter honom och alla riktigt trevliga och snygga oavsett sto.

Jag har inget broblem med en kraftig avkomma, bara den har längre ben., kraftig tax är inte målet. BDs pappa verkar lågställd på foto men BD verkar inte lämna lågställt, men man vet ju aldrig vad gener hittar på.
 
Osäkert hur Ben kommer vara tillgänglig, han har ju dragits med återkommande skador, och då han varit igång har det varit fryssperma som gäller. Personligen väljer jag honom inte till ett sto med svag galopp då jag tycker han har svårt med den högre samlingen/piruetter. Det är bara en åsikt, men sonen Bon Coeur (som står på Lövsta) är bättre än fadern på alla sätt. Trampar redan fint trots ung ålder, bättre galopp från Sandro-blodet.
Dalwhinnie som ovan nämnts, dock funkar skicken ännu inte helt bra och ett äldre sto hade jag lämnat av henne på hingstens station för att få bäst chanser.
Conde Nord och Harlem D har båda allt som önskas och utmärkt fertilitet, samt står i Sverige.

Vad har BD haft för skador? Har inte detaljstuderat hans galopp, får göra det..

Bon Coeur ser fantastiskt fin ut!

Conde Nord har jag inte fastnat för, det är något med hans mekanik tror jag. Snygg hingst med snygga avkommor!

Harlem D är också superfin!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 024
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: maria_b
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 373
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp