Hingstval till Gauguinsto

Croquis

Trådstartare
Jag har nästan blivit gråhårig av att läsa hingstkataloger och surfa runt på nätet i den evinnerliga jakten på den perfekta hingsten till mitt sto. Så snälla hjälp mig! :bow:

Damen i fråga är f-90 e: Gauguin de Lully - Curacao xx - Utrillo - Presto xx, ur stofamilj 52. Hon är lätt i modellen, men något lågställd och i mitt tycke lite lång i sin rygg. Halsen är väl ansatt och bogen ligger bra, benen är korrekta. Hon rör sig lätt och "runt" med mycket takt i alla gångarter, en gång i tiden bedömd med 8 or. Hon hoppar riktigt skapligt också. Hon är inte så stor, bara 160 cm, men upplevs som betydligt större när man rider henne.
Mellan öronen finns inget att klaga på, det är en klok häst. Hon är lätt att ha att göra med, samarbetsvillig och lyssnar bra på sin ryttare, men får kämpa lite med sin exteriör.

Hon har en avkomma f-03, e: Bugatti Hilltop. Han blev mer högställd än sin mor och rör sig riktigt trevlig. Han blev lite grövre än henne, mer som ett "normalt" halvblod, medans hon är mer fullblodslik.

Jag letar främst efter en gångartshingst, men kan också tänka mig en hinst som lämnar både gång och hopp eftersom stoet faktiskt tar sig över bommar på hyfsat sätt. Hingsten ska ha:
- Bra typ (helst 9 10 på typ), gärna med ngt kortare rygg
- Bra gångarter men mycket uppförsbacke, gärna med lite "snärtigare" fotförflyttning (förstår ni vad jag menar??:confused:) , stoet kan gärna bli lite för fast i sin takt ibland. Ser gärna ett bra hasarbete också.
- Inte för mycket massa
- Inte lämmna jättehästar (jag är bara 153 cm lång...:grin:)
- Avkomman är i första hand tänkt till mig själv men ska också gå att sälja.
- Ha bra dräktighet, hon börjar ju bli lite till åren och var dessutom inte helt lätt att få dräktig sist.

Är förtjust sen förut i R-blod, men det finns ju så mycket annat! Svenska hingstar känns spontant lite svårt eftersom hon har Utrillo i tredje led på båda sidor. Så, överös mig nu med förslag! För visst finns han, den perfekte hingsten?
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Jag har ett sto född 2005 UE:Gauguin de Lully.
Hon är efter Rubinrot.

Hennes mamma är dock stor och min är rejält stor, redan över 170.

Min är mycket trevlig, men något lång i sin rygg och som sagt rejält stor (men mamman har bara lämnat avkommor över 170).
Rör sig riktigt bra, framförallt är traven fin!
Hon är i lite överhull också på bilderna! ;)

20224880.jpg


Avsittning (ryttaren) men annars är det en bra bild från sidan så du får tänka bort mig och sadeln! ;)

19881376.jpg
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Tror inte att hon ville veta detta, utan andra förslag på hingstar än det hon nyss nämnt.


Ts: tyvärr kommer jag inte på något just nu, men det finns säkert någon mer insatt som kan komma fram med något riktigt smart. :)
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Nu är det ju ingen som vet hur storleken blir på hans avkommor ännu. Men annars tycker jag det hörs som om Tsarevitj stämmer bra in på det du vill ha
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Jasså, jag läste det som om hon var intresserad av hur R-blodet fungerat på Gauguin-ston?

Sorry, jag kan ta bort mitt inlägg om jag var fel ute!
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Jo visst är jag intresserad av R-blod, jag har ju provat den kombinationen själv. Kanske inte ska välja just Rubinrot till mitt sto eftersom han verkar ge lite för stort för min smak. Och den långa ryggen vill jag ju gärna få bort. Men det är alltid trevligt att se släkt! :D Blir nyfiken på vad som mer ligger bakom din?

Tsarevitj, hur var det nu med honom på bruksprovet? :confused: Det är ingen som jag direkt haft koll på så jag får nog titta på honom innan jag uttalar mig.
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Har en väninna som sitter i samma stol som dig, och hon använde förra året Channon, kommer att bli kul och se vad det blir när hon fölar i sommar.
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Hej!

Jag har ett sto med stammen: Gauguin-Presto xx-Celsius. Lite lika din:)

Hon är 164 cm, diplomsto 42 p, rör sig trevligt och taktmässigt, med mkt bra bakbensaktivitet.
Hon har fått en avkomma e Master f 1996, enligt beskrivn ädel och vacker (jag har bara sett den på film som föl - mkt vackert föl med väldigt bra trav).
Masteravkomman i sin tur fick en avkomma e Wetano som vann Mälardalens 3-årschampionat i gångarter. Den har jag aldrig sett.

Jag har en avkomma f 2006 e Nobel, också en mkt ädel dam, blir förmodligen 168-170 cm, hon är nu ca 164 cm, det mesta är ben:D

Sedan har hon en e Don Primero i magen, den vill inte komma ut ännu, trots att hon har gått 340 dygn idag!

Har du funderat på Figaro R? Florestanblod är väl känt för att inte ge så stort, om jag inte minns fel. Figaro R har själv en ganska kort rygg.

HeJe
 
Sv: Hingstval till Gauguinsto

Tsarevitj, hur var det nu med honom på bruksprovet? :confused: Det är ingen som jag direkt haft koll på så jag får nog titta på honom innan jag uttalar mig.

Så är ASVH:s avelsråd för honom:
Tsarevitj 1130:
En son till den mycket eftertraktade fullblodshingsten Prince Tatch xx, som med sin ädelhet
och sina goda grundgångarter karaktäriserade av lätthet, ”uppförsbacke” och snabb
reaktionsförmåga, bör passa som förädlarhingst till de flesta välbenade ston för en målinriktad
dressyravel.

Exteriört utlåtande: Ädel, långlinjerad, elegant, högställd. Vackert huvud, något bred nacke, välformad hals, lång manke, djup bog, långt välformat kors. Något tåtrång höger fram, gracil. Energisk, ganska rörlig, vägvinnande skritt. Lätt bogfri, energisk trav.
Poäng 99778=40 Dressyrindex 19,3
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp