Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

H

Helena T

Ja då har man kommit till tiden då lillan ska fylla 3 och tankar på betäckning är i full gång. Jag har några egna funderingar men önskar gärna input.

Mitt sto, ett stimulansföl med mycket härligt temperament i kombo med stam och hennes egna egenskaper gör att jag hela tiden vart inställd på betäckning som 3-åring (förutsatt att allt går som det sak naturligtvis).

Cambria
Camaro M - Quite Easy - National Zenith xx

ytterligare stamtavla samt statiskt, se blup:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/209323-cambria-36-swb

bilder där som 1-åring samt 2,5 (aug 2009)
Hon har ju som alla hästar för - å nackdelar och hon är ju inte heller färdigvuxen men men...

ytterligare bilder,
http://www.pixbox.se/alb975445

Mina funderingar kring hingst, pga maiden-sto önskar jag:
helst en dubbeltalang (även om det är hoppinriktnig jag avlar mot)
färsk semin, svenskstationerad hingst
gärna äldre hingst med egna meriter/goda meriter från avkommor

Jag har landat på,
New Balance - vad vet ni om hans temerament? Hans egna och avkommorna resultat tycker jag är talande annars gällande prestation.
Empire - temperanent/avkommors prestation?
Careful
Saint Amour är dock lite fundersam över hans stl samt att han i år endast vart tillgägnlig på fryst.

"Bubblare"
Aerline H
Callahan
Ninternder

Jag tar naturligtvis även emot ytterligare tips!!
Tack,
mvh Helena T
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Om du vill ha en hingst som visat framfötterna både på hopp och dressyrbanan så kanske Nobel skulle kunna vara något för dig? Det finns bilder och filmer på honom samt mer info på Gränsbo Stuteris hemsida. :idea:
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Jag har ett Empiresto som är 4 år i år.
Hon gick 3-årstestet förra året med hoppdiplom 9-9 och klass 1 dressyr 8-8-8.
Hon har ett superbra temperament, lättlärd och lyhörd. Inget som är några problem, hon har egen motor och är rolig att både hoppa (fantastisk teknik) och rida dressyr (underbara gångarer) på. Hon får idel lovord från tränare som sett henne.
Endast tävlad några pay and jump i våras och felfri varje gång.
Nu är hon betäckt med Nintender som ju är din "bubblare" därför satsade jag inte på något championat det här året. Tanken är att försöka kvala henne till 5 och 6 årschampionatet när hon är 6 resp 7 år gammal. Tror mycket på den här damen :-)
Empire finns ju inte längre kvar i landet och jag vet inte hur det ser ut nästa år med färsk semin.
Du kan se min lilla skrutta i mitt galleri. Fråga gärna om du undrar något annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Cardento har många gånger passat bra ihop med Calido blod. Allra helst han själv, men jag hade gärna tagit mig en titt på hans son Cyklon också.

Cuper lämnar moderna hopphästar, har sett ett par stycken som både varit snygga och hoppat bra.

Gillar själv Diabeau som Eklunda tar in, och Baltimore.
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Ja Nobel skulle ligga högt upp om det vore för Landgraf-linjen..då jag redan har 2*L (Calido - QE) så har jag valt bort allihop, i alla fall nu på första fölet...
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Jaha, då förstår jag! :idea: Då är Cuper inte heller av intresse? Finns en annan fin hingst som både kan röra sig och hoppa och det är Dirco. Följande text är tagen från ägaren Hästak´s hemsida:

Dircos avkommorna: Han har visat fem mycket fina föl omgångar. I bra storlek. Ädla högställda med mycket vackra huvuden, Välformade halsar och med rund bärig galopp. Flera föl har vunnit sina Championat. samt varit högt placerade på Riksföl.

Flera avkommor efter honom har segrat vid 3års tester runt om i Sverige. Han är också far till flera fyra åringar som vunnit Kvalitetstävlan i hoppning.

Dirco hade ur sin första årgång Kvalade femåringar till Falsterbo och Breeders som där gått till final 2007.

I år blir hans äldsta avkommorna 6år och även i år ser det lovande ut med avkommor till Championaten.
Hans årgångar har inte varit så stora med procent startande hästar är mycket hög och topp placerade avkommor av dem är otroligt hög.

Vi kan tydligt se han starka nedärvning i sin fina ridbarhet, sin stora spänst, galopp och fina hoppteknik.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Dirco är trevlig på många sätt, men någon dubbeltalang är han väl inte riktigt, vare sig till stammen eller nedärvningen? Jag skulle nog se honom som en ren hopphingst.
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Ja precis - Cuper går bort även han, en intressant stam dock och mitt alt till honom skulle Chacco-Blue men som idag faller bort pga importfaktorn...

Dirco håller jag väl med om att han är mer renodlad hopphingst och känns inte helt het i detta fall.

Jag ska däremot titta lite mer på Cardento (som jag av nga anledning aldrig känt mig dragen till men hans och hans avkommor talar ju sitt eget språk!) samt avkommor, Cyklon.

Tack för tips - kom gärna med fler!!!
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Intressant, vore skoj å se din unge i vår! Jag hade missat att Empire inte finns kvar i landet...kanske gör utbudet valet åt mig tills maj!?
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Cardento finns ju heller inte kvar i landet. Så om du vill ha färskt på honom blir det import. Om han nu kommer lämna det nästa år.
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Cardento har ju lämnat många bra hopphästar, men multibegåvningar? Men iofs, om du har mycket gång från mödernet så kan det ju slå igenom ändå. Hip Hop kanske? Eller Majim G, om du gillar Sit this one out xx?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Jo precis, Cardento kommer nog inte bli aktuell...Majim hade jag glömt! Kollade upp honom och verkar end (i år iaf) på N utanför Kalmar så det sulle bli en lång resa.

Ingen som vet något mer om New Balance temperament? Många hingstar föll bort i första urvalet påg Landgraf så fortsätt gärna komma med förslag :D
/H
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Dirco håller jag väl med om att han är mer renodlad hopphingst och känns inte helt het i detta fall.

Du menar att han är renodlad i stammen? Jag har träffat Dirco under en period och han rör sig jättefint och ägarens andra avkommor efter honom har samma lätta och taktmässiga steg.
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Förresten, vad sägs om Alcatraz? Han har lämnat avkommor som går svåra klasser i både hoppning och dressyr. Han är väl verkligen en hingst som lämnat dubbeltalanger. En mycket fin äldre herre! :idea:
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Vill du har helt fritt från Landgraf-blod alltså? Vad svårt det blev trots bara två led + xx!

Ska jag vara ärlig kommer du inte hitta något tillräckligt bra med de kraven på att hingsten ska stå i Sverige. Jag funderar vidare men kan inte komma på någon...

Kom på en helt plötsligt - Hip Hop?
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Ok, jag vet inte så mkt om Dircos avkommor, ska ta och kolla upp det lite närmare. Vet du vad han lämnar i stl då han själv bara är 1,60?

Alcatraz har jag faktiskt alltid vart förtjust i. Han har däremot inte haft så bra betäcknings% så jag funderar lite på hur bra hans simmare skulle funka på ett maidensto.

Ingen som har något om Callahan/Carful eller för den delen ngn annan Contenderkille utan Landgraf i sig? eller har jag lämnat min grundtanke om dubbeltang då kanske..?
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Haha precis! Landgraf finns både hår å där :D

jag jag börjar fundera på det där med sve-hingst själv. Faktum är jag nu fått inte mindre än 3 förslag på HipHop så jag kanske ska ta och titta till honom på allvar nu!

det finns en morbror till mitt sto e. Acacio (blir Acacio-NationalZ på honom då..) som är väldigt grov i förhållande till sin QE-syser = mot till mitt sto. Av de Acacio jag sett har det vart rel grova i förhållande till hur han själv ser ut (dock en j**vla tryck i avstampet!!) men det är basera på endast 4 avkommor så jag kan va ute å cykla :/

tänka gärna mer :D
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Jag var inne på Common Sense för att få Contendro-blodet men han är ju väldigt oprövad. Jag tror annars att den kanske bästa Contender-sonen vi har i Sverige är Converter. Han har ju själv inte lämnat så mycket än men avkommorna till hans äldre bror sopar banorna i unghästklasserna i Tyskland. (Lite köttbulle-varning på honom dock...)

Eller det finns fler bra Contender-söner, men han är min favorit och dessutom relativt Landgraf-fri! (Landgraf i 3:eled på Contender...)
 
Sv: Hingstval till hbl CamaroM-QE-xx

Jo jag tyckte att det fanns massa Contenderkillar men så började jag rensa LG...men du har rätt, har titat lite på Converter men han hamnade lite bakom då han e rel ny även han...stamtavlan m Silvio på mödenet är däremot tilltalande :)

Callhan var jag inne på mest för Contendro-blodet men jag vet inte, tycker han har sett lite svårriden då få tillfällen jag sett honom så han måste få nga år till innan jag vågar...gick ju iof bra nu på championatet men det e ju inte precis ett blåbär som sitter på!!

Jag har även tittat lite nga av de danska hingstarna, Ask har ju införskaffat nga nya intressatna killar tycker jag men då är jag tillbaka på oprövade hingstar igen...Tur jag har nga månader på mig!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp