Hingstval till hoppsto!

pricccen

Trådstartare
Jag tänkte höra vad ni tycker är en lämplig hingst till mitt sto. Jag har många egna funderingar men det är alltid kul att höra era åsikter..

Hon är e. Ramiro Z, har plac 140 cm hoppning. Hon är högställd med mycket trevlig modell, högbent. 165 cm i mkh.

Mitt mål med aveln är att få fram trevliga hopphästar av bra modell för tävling. :smirk:

:bow: :bow: :bow:
 
Vad är det för morfar? Är hon tung/lätt modell? Quite Easy verkar ju ge bra på de flesta ston... Vilka hingstar funderar du på?
 
Cosmopolite S - vacker hopphingst. Han är bara 7 år, tror jag, men har visat bra resultat på hoppbanan. Har bara träffat en avkomma, ett mycket vackert & trevligt sto.
 
Cosmopolite S är bara 5 år i år :) Han verkar vara en trevlig hingst och har som sagt visat bra resultat hittills.
 
Det beror på hur mycket pengar du har :D. Quidam de Revel hade väl varit trevligt.. Stanford är annars väldigt fin!
Fölet blir till salu sen eller? *blink*
 
Tack för era svar!
Hingstarna ni tycker är ju helt klart intressanta!
Quidam de Revel är ju helt klart en favorit men han kostar ju massor.. dom höjde ju priset på honom iår. *phuu* hade jag massor av pengar i överflöd skulle jag helt klart välja honom.. :crazy:

Har funderat lite på Parco :love:

Har ni fler förslag?

:bow: :bow: :bow:
 
Många hade nog kunnat döda för ett Ramirosto!

Jag är partisk till Roderik och A-Dur, som båda två kombinerar toppstam med god hoppförmåga och bra gångarter. Landgrafhingstarna Leuthen och Landlord har ju den senaste tiden visat framfötterna. Aerline H kombinerar de stora förärvarna och är en mycket snygg modell.

Vill du importera finns ju många hingstar ur Cor de la Bryérelinjen: Corrado I, Contendro till exempel, och givetvis ett flertal ur Nimmerdorlinjen, såsom Heartbreaker och dennes son Orlando.

Aerline H håller jag på i alla fall! :D
 
A-Dur är en hingst som faller mig i smaken, absolut inget fel på Heartbreaker eller Orlando..

Quite Easy har ju en suverän stam men jag tycker det är så himla många som betäckt med honom och då blir det genast inte lika roligt när det kommer krylla av QE avkommor här fram igenom.. men man kanske inte ska tänka så? :confused:

Tack för svaret förresten ;)
 
Det tycker jag med, det var därför jag varken skrev Cardento eller Quite Easy. (Cardentohästarna har dessutom en tendens att se ut som åsnor! :o)
 
haha!! :D cardento själv ser ut som en stor vit älg och avkommerna ser ut som åsnor... hoppas inte någon får en kängru =)
 
Men hoppa kan de! Jag är dock lite petig och vill ha hästar med bra exteriör, bra gång och bra hoppförmåga. Därför hoppas jag att Flyinges unga hingst Chawa (Wartsteiner - Cortez - Chagall), som inte bara hoppar som en gud utan rör sig dessutom klart över medel, är trevlig att titta på och verkar ha gott temperament. Så, nu vet alla vem de ska hålla tummarna för om han kommer till bruksprovet i år :D
 
Irco Mena har ju redan bevisat sitt värde som avelshäst genom sina avkommor, men jag tycker faktiskt att det blodet, åtminstone för tillfället, är rätt så ointressant eftersom det finns så gott om det.
 
Jo det är sant, men han känns ändå som en het kandidat om man vill ha en lite prestationssäker härstamning, givetvis finns ju många andra också men frågan är ska jag ta en bevisat bra hingst eller en ny stjärna?

:confused:
 
Tycker mina förslag ovan är rätt bra :D Skämt åsido, många av dem är ju också prestationssäkra. Landlord lämnde ju t ex Tsara som nyligen köpts av Meredith Michaels-Beerbaum efter sin seger i 6-årschampionatet, Leuthen I är ju pappa både till Lexon som kom tvåa eller trea bland treåringarna i hoppning och Lady of Leonesse (Poohs!) som vann 4-årschampionatet i fälttävlan. A-Dur är bland annat far till Tina Lunds unga svårklasshopphäst Andante och Sanni Larsens unga svårklassdressyrhäst Höjmosens (tror det stavas så) Avion.
 
Jag har blivit föräslkad i flyinges nya celle hingst Etrusco, han har en hoppteknik som heter duga!! Han är bara fem år och ska tydligen tävlas av Peter Eriksson så småning om.. skimmel är han.. mycket elegant! Funderar på honom själv..:love:
 
Tror inte Leuten är i avel nästa år, hörde av en hingsthållare att det inte tog sig i år.. (iallafall väldigt svårt att få stona dräktiga med honom).
 
Jasså! I år var det ju bara naturlig betäckning. Nå, saker och ting kan väl få sluta funka med ålderns rätt.
 

Liknande trådar

Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: fridshem
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Funderar på att betäcka mitt Hip Hop - Everest sto nästa år. Kanske för tidigt och veta vilka blodslinjer som faller väl ut med hip hop...
Svar
6
· Visningar
1 661
Senast: Concett
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Politik i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp