Hingstval till litet Cortus-sto?

Beetlebum

Trådstartare
Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval till detta sto. Mina kunskaper är helt okej, intresset enormt men jag har aldrig haft ett eget sto att betäcka, så att bolla idéer med främlingar hade varit av intresse.

Stoet i fråga är född 2000 och efter Cortus (Cantus-Ahorn Z-Capitol I) och undan ett ridponnysto som har La Paz (Ladalco-Ramiro Z-Joost) på fädernet och arab samt ridponny på mödernet. Hon är ca 160 cm hög och väldigt nätt i modellen (se bilder).

Sedan tidigare har hon en avkomma (*05, e. Cardento) som nyligen debuterat 145 med väldigt bra resultat. Själv har hon gått tom 110 och i princip varit placerad i varje klass hon startat. Skulle säga att hon har kapacitet tom 130 men då hon gått på ridskola en del har hon inte riktigt fått chansen att visa vad hon går för. I övrigt en otroligt snäll liten häst, ställer upp i alla lägen och har en helt fantastisk inställning i hoppningen, en riktig vinnarskalle. Aldrig varit halt eller sjuk minus att hon hade borrelia som treåring.

Största minuset är hennes storlek samt att hennes gångarter inte är någon hit. Galoppen är ganska "stolpig" så att addera lite gång + storlek skulle jag säga är ett måste. Hon är otroligt rädd om sig och river ytterst sällan, är smidig som en katt men har något hängande framben (= hoppar inte alltid så ekonomiskt) och har inte heller alltid ryggen med sig.

Kan skicka film på PM om någon är intresserad.

http://i.imgur.com/kOrxj7Y.jpg
http://i.imgur.com/48KzWbC.jpg
 
Om hon är lätt att få dräktig hade jag använt Cardento igen ifall att hans sperma är bra. Annars hade jag kollat på någon annan med Capitolblod. Indoctro kanske
 
Om hon är lätt att få dräktig hade jag använt Cardento igen ifall att hans sperma är bra. Annars hade jag kollat på någon annan med Capitolblod. Indoctro kanske

Senaste och hittills enda fölet kom 2005, så det var ett tag sedan hon var dräktig. Den gången gick det dock på första försöket. Cardento är så klart ett toppalternativ med tanke på hur bra det blev sist, och Indoctro är en personlig favorit. Drömhingsten om man ska våga sig på FAI är dock Kannan, men det vore ju så klart ett osäkrare kort än Cardento/annan Capitol-hingst.
 
Ingen mer? :(

Jag vill inte ha Contender-blod då jag har rätt dåliga erfarenheter av dessa hästar, alldeles för mycket nerv... Nu har stoet förvisso superskalle, men har träffat en rad och hört mycket om hästar med just Contender i sig som varit rädda för allt, allt, allt, så det vore väl dumt att chansa.

Gällande storleken är hennes avkomma ~167, så han är en bit större än mamma och det är ju positivt.
 
Bravour är en annan som jag tror kan passa
Hans första kull med treåringar gick ju väldigt bra i våras och jag tror att han ger storlek, dessutom verkar han själv i allafall extremt cool (även om han har den pappan som han har) och så hoppar han ju förstås fantastiskt, dessutom har han rätt hyffsade gångarter i övrigt också.
 
Helt klart intressant! Är det något sto jag skulle våga lägga lite CO-blod på är det väl den här då hon har så himla bra huvud. Sedan vet man ju aldrig vad det blir av avkomman ändå, but still! Har även kikat lite på Corlensky-sonen Silber Sky, har en nära bekant som fick en avkomma efter honom i fjol och den är riktigt fin + attityd men på ett bra sätt. Han har ju dessutom Cardento på mödernet. Tycker dock att Bravour är bättre i modellen till ett nättare sto + att man som du säger kan se lite mer av avkommorna i hans fall.
 
Cardento är inte lätt att få dräktigt med, de bra batcharna med sperma börjar ta slut och dessutom blir ditt sto till våren 11 år äldre än när hon betäcktes sist vilket inte gynnar fertiliteten. Vad får hingsten kosta? Vill du ha en äldre riktigt beprövad eller kan du tänka dig yngre hingstar?
 
Cardento är inte lätt att få dräktigt med, de bra batcharna med sperma börjar ta slut och dessutom blir ditt sto till våren 11 år äldre än när hon betäcktes sist vilket inte gynnar fertiliteten. Vad får hingsten kosta? Vill du ha en äldre riktigt beprövad eller kan du tänka dig yngre hingstar?

Tack för svar! Nej, jag håller med dig där, vill gärna ha en hingst med bra dräktighets%.

Det är en släkting som är väldigt förtjust i stoet i fråga som betalar, så jag vet inte helt säkert. Fick ja när jag visade Kannan i alla fall, och han ligger på 3000 + 15 000 efter 90 dagars. Så under det i alla falll... Och jag är ganska öppen när det kommer till ålder, men inte för ungt kanske. Vore ett + om äldsta avkommorna var i alla fall 3-4 så att man hade någonting att gå på.
 
Cabachon kanske?

Niveau om han kommer tillbaka till aveln, lämnar bra gång på sina avkommor oxå.
Kannan är ju aldrig fel, bra dräktighet och avkommorna brukar alltid hoppa väldigt bra, exteriören blir dock inte alltid den bästa.
Vill man ha något ännu dyrare men som är fantastisk så finns ju London :)
 
Senaste och hittills enda fölet kom 2005, så det var ett tag sedan hon var dräktig. Den gången gick det dock på första försöket. Cardento är så klart ett toppalternativ med tanke på hur bra det blev sist, och Indoctro är en personlig favorit. Drömhingsten om man ska våga sig på FAI är dock Kannan, men det vore ju så klart ett osäkrare kort än Cardento/annan Capitol-hingst.

Jag tror Kannan på fryst är betydligt säkrare än Cardento och Indoctro i dag. Varför inte Favorit Ask, har blodet, storleken och bra dräktighet. Tar hon sig på fryst är Kannan ett mkt bra tips.
 
Nu har jag suttit och sållat bland samtliga hingstar som fanns på Språngrulla. 20 st återstår efter att jag plockat bort icke önskvärda stamtavlor, allt för unga och/eller små hingstar, höga språngavgifter (gjorde ett undantag för London...), samt en del hingstar som jag vet inte passar mig/stoet (pga låg dräktighets% eller annat).

@spagan nämnde Cabachon och jo, det hade allt suttit fint, men 11 000 i spångavgift var lite over the top för mig, i alla fall med ett sto som inte varit dräktig på ett bra tag.

@fridshem nämnde Favorit Ask och han fick vara kvar trots att äldsta avkommorna är såpass unga (hittade i alla fall någon 4-åring vilket var ett +).

Hingstarna som blev kvar efter min lilla förstaselektering var Bravour, Spender S, Favorit Ask, Crelido, London, Orlando, Carmargue, Cuper, Heartbeat, Baltimore, Click and Cash, Corporal VDL, Casiro, Catoki, Kannan, Lordanos, Untouchable, Caressini L, Last Liberty och Radisson VDL. En hel drös är det och jag skulle gärna vilja veta mer om dessa + åsikter om matchning med ovan nämnda sto. :)

Capitol-blodet finns i andra led hos Carmargue, Click and Cash, Corporal, Casiro samt Caressini. Corporal har egentligen för unga avkommor, men tycker att han är förbannat fin + att han är efter Cardento, så därför fick han vara med.
 
Nu har jag suttit och sållat bland samtliga hingstar som fanns på Språngrulla. 20 st återstår efter att jag plockat bort icke önskvärda stamtavlor, allt för unga och/eller små hingstar, höga språngavgifter (gjorde ett undantag för London...), samt en del hingstar som jag vet inte passar mig/stoet (pga låg dräktighets% eller annat).

@spagan nämnde Cabachon och jo, det hade allt suttit fint, men 11 000 i spångavgift var lite over the top för mig, i alla fall med ett sto som inte varit dräktig på ett bra tag.

@fridshem nämnde Favorit Ask och han fick vara kvar trots att äldsta avkommorna är såpass unga (hittade i alla fall någon 4-åring vilket var ett +).

Hingstarna som blev kvar efter min lilla förstaselektering var Bravour, Spender S, Favorit Ask, Crelido, London, Orlando, Carmargue, Cuper, Heartbeat, Baltimore, Click and Cash, Corporal VDL, Casiro, Catoki, Kannan, Lordanos, Untouchable, Caressini L, Last Liberty och Radisson VDL. En hel drös är det och jag skulle gärna vilja veta mer om dessa + åsikter om matchning med ovan nämnda sto. :)

Capitol-blodet finns i andra led hos Carmargue, Click and Cash, Corporal, Casiro samt Caressini. Corporal har egentligen för unga avkommor, men tycker att han är förbannat fin + att han är efter Cardento, så därför fick han vara med.
Untouchable är en av mina favoriter, men lyckas du få på färsk kontakta mig jag jobbar på det just nu, fryst var ingen höjdare Jag har också kollat London. Samt Carmargue Som verkar förvärva bra, men osäker på dräktighetsprocenten
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp