Hingstval till xx sto

mik

Trådstartare
Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto.

Be my chief - music streak. ca 161 cm.

http://http://www.blup.se/sv-SE/horses/228458-mellay-xx

Bra skritt, ren och stort övertramp.
Bra trav, god takt om hon slappnar av, bra bakben.
Ok galopp, lite markbunden och något svårreglerad.

MKT bakbensaktivitet, tyvärr inte lika bra front vilket gör att hon hamnar lite i framvikt om hon tappar balansen. Hon är inte byggd direkt i nedförsbacke utan man får den känslan ibland i ridningen när hon skjuter på med bakbenen mer än hon klarar av att balansera upp.

Hoppar spänstigt, modigt och relativt väl, dock något hängande framben och lite lång språngkurva.

Letar (nog) främst efter en dressyrhingst som kan hoppa, eller en hopphingst som kan röra sej.......
Den måste ha en bra front, bra storlek och god ridbarhet.

Skulle gärna ha använt tex Ludwigs Champion om han hade funnits kvar...

Hellst hingstar som finns i Sverige, men kan även vara intresserad av utlänska hingstar.

Hon har en avkomma (-11) efter A-dur sen innan som ser helt ok ut, men är i minsta laget.....
 
Sv: Hingstval till xx sto

Ja ingen verkar ju tycka nått....

Är det för att man inte kan komma på nån hiongst eller är det för att man tycker att jag helt enkelt borde låta bli....?

Har själv kollat runt lite bland de hingstar som finns och hittat några jag gillar.
Kanske kan ni säga vad ni tycker om dessa iallafall.

Cosmeo
Bravour
Cohiba
Contant Q
Hasard
Camaro M
Sir oldenburg
Bellagio
 
Sv: Hingstval till xx sto

Jag skulle vilja lägga till Nobel till din lista. Rör sig bra, hoppar bra och kan ge lite storlek. Ja och om du har råd så passar ju även Briar in på den beskrivningen. Men till skillnad mot Nobel så kan han ju lite mer humör om det vill sig. Nobel brukar ge lugnt.
 
Sv: Hingstval till xx sto

Tack!

Jag vill inte ha mer humör än vad det redan finns ;), så Briar går lite bort. Är även lite tveksam till Camaro M av samma anledning. Har för mej att han kan ge lite vasst och känsligt....
 
Sv: Hingstval till xx sto

Floricello valde jag till xx för bra typ, snygg front, bra galopp och ridbarhet.

Dina hingstval spretar rätt rejält, vad är du ute efter?
 
Sv: Hingstval till xx sto

Ja ingen verkar ju tycka nått....

Är det för att man inte kan komma på nån hiongst eller är det för att man tycker att jag helt enkelt borde låta bli....?

Har själv kollat runt lite bland de hingstar som finns och hittat några jag gillar.
Kanske kan ni säga vad ni tycker om dessa iallafall.

Cosmeo
Bravour
Cohiba
Contant Q
Hasard
Camaro M
Sir oldenburg
Bellagio

Av dessa skulle jag inte använda Camaro M. Han lämnar mkt känsliga avkommer så då far man fundera på om det passar en.Sir Oldenburg tycker jag låter som ett bra val och även Contant Q. Sen hållerjag med ovan att Nobel är en bra kandidat. Sen finns det ju den äldre räven feliciano ;)
 
Sv: Hingstval till xx sto

jo jag är mkt väl medveten om att det spretar. Jag kanske borde ha skrivit att jag vill ha en allroundhäst mot fälttävlan som hoppar klokt och rör sej taktmässigt, lagom stort, och rent.

Mitt sto har själv dessa kvaliteer så jag vill förstärka det och ha en bättre front än vad hon själv har.

Jag vill ha en trevlig ridhäst till mej själv men som även kan vara gångbar på marknaden.
 
Sv: Hingstval till xx sto

Känslighet är ju bra, men stoet har redan det så att det räcker...
 
Sv: Hingstval till xx sto

Jag har själv i flera år varit sugen på att göra kombinationen Fetcher N - fullblod. Fetcher är för mig en väldigt komplett hingst med både exteriör, gångarter och väldigt bra hoppning. Fast jag saknar lite kvickhet och gnista. Och det är där jag tror att kombinationen Fetcher/fullblod (rätt fullblod...) är intressant.
 
Sv: Hingstval till xx sto

Har dålig koll på både Boss och Magic Park, ska kolla lite på dom också!
 
Sv: Hingstval till xx sto

Titta också på Hip Hop. Han ger hopp och gång ihop med ridbarhet.
 
Sv: Hingstval till xx sto

Hej!

detta blir eventuellt lite OT, men men.
Jag känner din häst, då jag arbetar i stallet hon stod när hon fortfarande löpte, roligt att se henne igen, hon ser väldigt fin ut! :)
Alltid spännande att se vad det blir av dem när de sprungit klart.

Vi har haft totalt tre ston (Mellay inräknad) i stallet med samma mamma (alltså Melanie).
En av dessa har använts i lite halvblodsavel (minst två avkommor), men jag hittar bara en reggad avkomma, denna är e. Okeanos.

Jag kan inte ge dig konkreta råd om vilken hingst du ska välja, men jag tycker du ska fortsätta fokusera på psyke/känslighet när du letar vidare.
Anledningen till att jag säger det är just att jag känt och hanterat alla tre systrarna och ingen av dem har varit särskilt enkla och lugna. Jag får för mig att det är deras mamma Melanie som nedärver ett känsligt psyke, då alla avkommorna haft olika fäder, men ändå blivit snarlika i sitt beteende.

Hoppas du hittar en fin hingst till Mellay, lycka till :)
 
Sv: Hingstval till xx sto

Åhhh vad roligt att du känner henne :).

Jag tycker inte att hon är extremt känslig utan snarare orädd och otittig, men som sagt hon är ju fullblod.... Även när hon freakar ur så känner man sej aldrig rädd för hon har koll på läget. Hon är extremt lättlärd och speciell häst som jag har lärt mej att tycka mkt om. Fast hon kan se ut som en huggorm så är hon egentligen en ganska gullig häst.

Sen vill jag inte förstärka hennes temperament, utan det gör inget om avkomman blir liiiite mindre tempererad.

Men som sagt så spånar jag bara lite om att ev betäcka, om jag gör det så blir det framåt maj/juni.
 
Sv: Hingstval till xx sto

Knapplån
Jag ska försöka följa din tråd då jag också har ett fullblods sto efter Be My Cheif som jag tänkte betäcka i vår. De hingstar som jag funderat på är Figaro R eller Canterbury, även Sir Oldenburg som jag såg även du hade med.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval till xx sto

Kanske lite äldre hingst, men finns tillgänglig på FAI.. men men.. hade JAG haft ett xx-sto hade jag valt att köpa tre doser efter Bernstein. Har själv ett Bernstein -xx- sto som både hoppar bra och rör sig fint.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 777
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 451
Senast: Freazer
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 484
Senast: HMQ
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 026
Senast: Chamsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp