Bison

Trådstartare
Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram.
Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill ha i en häst och inga direkta nackdelar rid och hanteringsmässigt.

Hon är e Quite Easy - Bernstein, född 2005 och ca 163 cm.

Jag vill ha en häst i samma storlek. Stoet har väldigt milt humör, är snäll och okomplicerad på alla vis. Mjuk av naturen och lätt att rida.
Jag är mest intresserad av hoppning och lite fälttävlan på lägre nivå.
Vill ha en hingst med bra, reglerbar galopp, inte för stor, fint temperament ut
DSC_0030_zpszjzxqkf0.jpg
[/URL][/IMG] an massa nerv.
Vem skulle ni ha valt?
 
Hip Hop (för psyket och hoppningen) eller Canterbury (för snyggare typ och gång utan avkall på hoppningen), eller om du vill dressyra mer kanske Sibelius? Blir fortsatt lite kortare modell, men tror att den kombon hade kunnat bli jättehäftig!
 
Inte Canterbury, tycker han är rätt ful. Vill inte ha en långbent, ädel häst med stora gångarter. Den kommer jag inte kunna rida.
Vill att hingsten ska ligga så nära stoet som möjligt i storlek och gångartsmässigt.
 
Reserverar mig för att hingstarna möjligen kan vara något gamla...

Ravell: Den avkomman jag känner bäst, ett sto, är 149 cm i mkh (inget stort här inte!), och _knallgul_ :D
Hävdar sig bra i både hoppning och dressyr på lättklass nivå. Dock kanske avkomman också blir knallgul i ditt fall, då ju stoet också är gult... :p
Turban Rose: De avkommor jag sett har hoppat väldigt bra, och ingen har varit över 162 cm i mkh. Rör sig väldigt mjukt också.
Krevad: Verkar lämna lugna avkommor under 160 cm i mkh. Den jag kände bäst var som en filbunke, men hade ändå bra teknik när han väl orkade lyfta benen. Dock vet jag inte om Krevad lever längre, då nyss nämnda avkomma var född -85 typ....

Vet om det är supermycket till hjälp för dig, men i alla fall några hingstar som mig veterligen lämnar litet och vars avkommor är snälla och kan hoppa :)
 
Fetcher? Haft en 4-åring efter honom som jag gillade mycket. Liten, robust men ändå bra modell. Löshoppade riktigt bra och gick att rida ut på själv utan problem trots att hon var väldigt grön. Riktigt bra i skallen om man hade lite koll.
 
Ravell är död.

Turban Rose har varit död i över tio år.

Krevad har varit död i över 20 år och hans avkommor var ökända för sitt knepiga temperament. Kallades för "kliv av.
Ravell är väl inte död, jag klappade på honom för en månad sen eller två? Om det inte hänt helt nyligen.
Han är dock inget val till stoet ovan ändå, eftersom han också är e Bernstein.
Till TS: Canterbury kan vara ett bra val, Flambeau har både hopp och dressyr i stammen, saknar dock fullblodsinslag, men stoet kanske har? Om du tänker FT. För hoppning finns ju hur mycket som helst. Heartbeat-blod kanske, antingen han själv eller någon av hans fina söner...
 
Ravell är väl inte död, jag klappade på honom för en månad sen eller två? Om det inte hänt helt nyligen.
Han är dock inget val till stoet ovan ändå, eftersom han också är e Bernstein.
Till TS: Canterbury kan vara ett bra val, Flambeau har både hopp och dressyr i stammen, saknar dock fullblodsinslag, men stoet kanske har? Om du tänker FT. För hoppning finns ju hur mycket som helst. Heartbeat-blod kanske, antingen han själv eller någon av hans fina söner...

Som sagt, inte Canterbury eftersom jag inte alls gillar modellen. Jag vill ha en liten rubust häst av ponnymodell.
Fullblod ligger långt bak hos stoet men det är inget jag eftersträvar hos hingsten, kommer rida lättklass på sin höjd och bara för att det är roligt.
Målet är att få fram en trevlig hobbyhäst till mig själv.
 
Som sagt, inte Canterbury eftersom jag inte alls gillar modellen. Jag vill ha en liten rubust häst av ponnymodell.
Fullblod ligger långt bak hos stoet men det är inget jag eftersträvar hos hingsten, kommer rida lättklass på sin höjd och bara för att det är roligt.
Målet är att få fram en trevlig hobbyhäst till mig själv.
Minotauros? Används mycket i ponnyaveln.
 
Hasard verkar som en väldigt trevlig okomplicerad hingst, inga dressyrgångarter men mjuka och nog väldigt bekväma att rida. Annars håller jag med om Hip Hop!
 
Försökte tänka på små hopphingstar och kom på hingsten Dakar också som ska tävlas av Peder F nu, om den nu kommer vara i avel fortsättningsvis också. Den är ganska liten, visad i SWB men inte godkänd (så egentligen borde jag väl inte rek den, men eftersom ditt avelsmål skiljer sig något från SWBs avelsmål så) - går dock att använda på ettstolicens.. Har inte sett rörelserna men fick i alla fall 7-7-9 på treårstest. 8-10 i hoppning.
 
Bara för nöjets skull har jag tittat på hingstar under 165... (något som jag aldrig gjort förut om jag skulle skaffa ett sto och besluta mig avla på henne skitar jag snarare på 166+) Men tycker hingstar är kul att titta på och stamtavlor i alla fall.

Förutom de de har nämt så har vi dessa småttingar som kanske kan fungera på andra sätt med:
  1. Dirco Hästak. Vet inte ens om han är aktuell men liten med sina 161 är han ju ;).
  2. Algot. Jag gillar honom (objektivt jag vet), han är liten och endast en 7 på traven. "Avspänd men något oelastisk". Edit: Kom på att jag dessutom har hört mig att han har superbra dräktighetsprocent (typ 95-94%).
  3. Centaurus, också ingen supertrav och liten. Både han och Dirco har också i min smak en trevlig morfar. Det finns bättre hingstar men han känns "hållbar". Caracas blev själv 28 år (användes i avel fram tills sin död) och rider själv en son till honom som vid 19 fortfarande är igång och tävlar som vanligt. Min gamla tränare brukar säga att med den stammen blir du inte av med honom i första taget.
Finns ju flera små hästar typ: Capriano, men han känns nätt och gracil eller Camaro M men som inte ger lätta hästar direkt ("typisk Camaro M häst") etc.
 
Senast ändrad:
Kom på en till, som jag iaf vet är i livet; Contant Q! :D
Har sett honom hoppa IRL, vilken teknik! Är själv 159-160 cm i mkh, kan inte tänka mig att han ger några jätteavkommor? Blev även rekommenderad till ett väldigt stoigt sto, så antar att han lämnar snälla avkommor då också :)
 
Kom på en till, som jag iaf vet är i livet; Contant Q! :D
Har sett honom hoppa IRL, vilken teknik! Är själv 159-160 cm i mkh, kan inte tänka mig att han ger några jätteavkommor? Blev även rekommenderad till ett väldigt stoigt sto, så antar att han lämnar snälla avkommor då också :)

Contant Q är snarare 167(mätning på bruksprov)-170(mätning på kvalitetsbedömning)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 111
Senast: pastejja
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: Stina12
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp