Hingstval...

Cyllene

Trådstartare
Jag kanske betäcker stoet i år trots allt, och nu är jag tacksam för lite åsikter och tips.

Fakta om stoet:

1,74 cm i mkh. Rejäl men absolut inte tung. Långbent. Bra ben. Ngt lång rygg.

Oerhört snäll och lugn vid hantering. Ganska svårriden, mkt sen mentalt. När hon väl är med en så är hon oerhört lättreglerad och fantastiskt hinderklok men ändå orädd. Hon hoppar hus med mycket styrka och bra teknik (ju större hinder desto bättre teknik.)

Fadern (Cashman e Contender - Argentan) har hoppat WC och ligger i topp i Tyskland gällande hoppindex. Han är dock känd för att lämna svåra avkommor. Jag har ridit både honom och ett 20-tal avkommor, det ligger mycket sanning i det.

Mödernet är mycket bra. Hon har en helbror som är godkänd i Tjeckien och som gick unghäst-VM som 6-åring. Hon har en halvbror e Espri som gick final i Bundeschamp samt går 1,50 med junior (deltog JEM). Mamman har en bror som är godkänd och gått svår hoppning. Mormor har en bror som är godkänd, stod på Celle och sedan exp Canada.

Morfar Wilhelm Tell II exporterades från Tyskland till USA där han gått både GP dressyr och hoppning. Akzent II i tredje led behöver väl ingen presentation...

Krav på hingsten:

- inte lång rygg, gärna mer kvadratisk i modellen och av mkt bra typ.

- elastisk både i rörelser och hoppning, mkt bra hoppteknik. Jag vill ha lite mer "gummiboll".

- prestationshingst, ingen yngre är aktuell eftersom stoet är helt oprövat. (Även om jag vet vad syskon lämnat...)


Jag har två alternativ, men båda dess är på fryst. Inte helt säker på att jag vill prova detta, så då vill jag helst ha tips på hingstar som finns på färsk.

Den enda jag kan komma på i dagsläget - lite kräsen :angel: är Casir Ask. Hittar inga nackdelar med honom. Men jag vill gärna ha andra förslag! Hade jag varit i Tyskland hade jag nog betäckt med Lordanos el Stalypso (trots att det inte är en prestationshingst) men det är jag ju inte nu....

Bilder på stoet:









Mager 4-åring (när jag fick hem henne till Sverige, hemsk bild men hon står bra)


Bror e Espri:



Bror e Cashman:

 
Sv: Hingstval...

Gud vilka långa bakben hon har!

Inte van att granska henne så kritiskt...

Kanske ska tillägga vilka frysalternativen är. Första alternativet är Highness himself, och han passar ju inte in på ovanstående krav över huvudtaget. Men det är av känslomässiga skäl plus att hennes helsyster lämnat ett stoföl e Highness som såldes svindyrt i Verden.

Andra alternativet är Calido.

Men som sagt var, jag vet inte om jag vill köra på fryst!
 
Sv: Hingstval...

Att du ska behöva hingsttips ;) Trodde du redan hade stenkoll

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog tagit highness...

Jag funderade på casir ask till mitt sto och pratade med LZ, men då sa hon att han kan ge lite lång rygg, och det kanske inte passar ditt sto då?
 
Sv: Hingstval...

Jag har egentligen noll koll, jag är bara så väldigt bra på att svamla! ;)

Löser det sig med fryst så blir det Highness, inget snack om saken. Frågan är just nu hur mycket fryst det finns. Inventering pågår.

Hrm. Jag har sett ganska många avkommor till Casir, ingen med anstymmelse till lång rygg. Men värt att kolla upp.

Därför det är bra att bolla idéer här! :)

Förresten, jag har glömt Landor S. Ett mycket starkt alternativ!

Måste erkänna att jag inte hunnit fundera så mycket.
 
Sv: Hingstval...

Landor s är fin!

En annan intressant som finns på färskt är Quattro, såg avkomman Susy eller vad den hette, på scandinavium, och den såg just så där gummibollsaktig ut som man kanske vill ha till ditt sto.

Nån som kanske inte visat vad han ger men som jag tycker är intressant just med tanke på ridbarhet och hoppförmåga är Careful.
 
Sv: Hingstval...

Quattro är helt klart ett alternativ, han är elastisk. Trots att det är en fux! ;)

Careful blir nog för tätt med Contender.
 
Sv: Hingstval...

Verkligen jättefint sto du har. Lord Z är en bra modell och har visat dessutom att han nedärver sig väl. Han finns nu tillgänglig i Sverige
 
Sv: Hingstval...

Gud vilka långa bakben hon har!


Andra alternativet är Calido.

Men som sagt var, jag vet inte om jag vill köra på fryst!

Vad tror du om Cagancho e. Calido? Han är iaf ganska kort i ryggen och har presterat bra, han har även ett mycket gott temperament och fick högt på ridbarhet i sitt prov.
 
Sv: Hingstval...

Jag måste säga att Cagancho faktiskt är en av mina favoriter om jag ska känna efter med hjärtat. Jag såg honom på Strömsholm för nåt årsedan och han är faktiskt ganska lik mitt sto men med bättre galopp.

Stammen är bra och nu visar han ju att han kan gå de högsta klasserna.

Jag har lite att fundera på!

Empire är också med på listan...
 
Sv: Hingstval...

Verkligen jättefint sto du har. Lord Z är en bra modell och har visat dessutom att han nedärver sig väl. Han finns nu tillgänglig i Sverige

Du har inga bilder på LZ-avkommor,(han är förbaskat dyr här hemma)
Gärna exteriör bild på honom.
/b
 
Sv: Hingstval...

Kan inte låta bli att skratta! :D

Han är inte bara stolt, han är väl en av de snyggaste också. Men ändå fux... ;)

/C - erkänner att fuxar inte ligger på topp... men så får man ju inte tänka!
 
Sv: Hingstval...

Ingen avkomma, men en härlig bild på honom själv:

image004.jpg


Håller dock med om att priset är högt jämfört med andra i samma kaliber!
 
Sv: Hingstval...

Jag måste säga att Cagancho faktiskt är en av mina favoriter om jag ska känna efter med hjärtat. Jag såg honom på Strömsholm för nåt årsedan och han är faktiskt ganska lik mitt sto men med bättre galopp.

Stammen är bra och nu visar han ju att han kan gå de högsta klasserna.

Jag har lite att fundera på!

Empire är också med på listan...

Jag fick en Empireavkomma för en vecka sedan, och i dag har jag bokat honom igen till mitt 172 cm grova sto. Pratade med Lene i dag och hon sa att de föl e. Empire som hade kommit hittills i år alla var ädla med långa ben och korta ryggar, precis som mitt, så han verkar nedärva en viss typ. På exteriörbilden ser Empire ut att ha lite lång rygg tycker jag, men mitt sto har ganska lång rygg och fölet fick det inte, så han nedärver nog inte det. Fölet fick också ett mycket vackert huvud, vilket jag tycker gör mycket av helhetsintrycket på hästen.
Här är lite bilder på underverket http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070509&cimg=2
 
Sv: Hingstval...

Jag fick en Empireavkomma för en vecka sedan, och i dag har jag bokat honom igen till mitt 172 cm grova sto. Pratade med Lene i dag och hon sa att de föl e. Empire som hade kommit hittills i år alla var ädla med långa ben och korta ryggar, precis som mitt, så han verkar nedärva en viss typ. På exteriörbilden ser Empire ut att ha lite lång rygg tycker jag, men mitt sto har ganska lång rygg och fölet fick det inte, så han nedärver nog inte det. Fölet fick också ett mycket vackert huvud, vilket jag tycker gör mycket av helhetsintrycket på hästen.
Här är lite bilder på underverket http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070509&cimg=2

Jag tror mer på Empire än Careful-hoppas E får stanna länge.
Grattis till en liten fining,visa gärna mer bilder när fölet blivit äldre!!

/b
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 049
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 204
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 104
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp