Hingstvalsfunderingar inför 2019

Mitt sto kastade sitt Conthargosfoster den 9 februari pga snurrad navelsträng. Hon behandlades och sköljdes och blev så småningom brunstig. Jag åkte till Flyinge där Schockemöhles team Sergio och Ana-Maria är superduktiga. Bactprovet visade e-coli och hon behandlades och seminerades med Chacfly 1 maj. Idag på 16 dagar är hon dräktig!! Tar inte ut i förskott än då hon hade två cystor också så vi måste kolla på 30 dagar så att allt är OK, men det känns ändå fantastiskt bra.
😀
 
Meh, de svenska hingstar jag varit interesserade av står så klart inte på EU-station så de kan inte skicka till Norge. :meh: Så nu tänker jag försöka med färskt skick från England (eller Irland, lite osäker faktiskt..) på Jaguar Mail till Heartbeat-stoet. :love:

Men skulle behöva en reserv i fall hon inte vill ovulera på en tisdag eller torsdag.... :p Vi kan få skick från DK på måndag, onsdag eller fredag. Men hittar verkligen inga interessanta fälttävlans-inriktade hingstar på färsk sperma i hela Danmark. Hjälp?

Och till det andra stoet kan jag inte bestämma mig om jag ska gå för Roven xx eller Sula Blue xx... (Men har åtminstonde lyckats dra ner det till två alternativ nu då :angel:) Tycker Roven ser lite bättre ut exteriört och han är mer beprovad med avkommor i höga klasser både ft och hoppning. Men SB ser ut att kunna vara en bra match för just detta sto, då han är lite mer långlinjerad och verkar ha en riktig bra terrängskalle.

Tankar/input anyone?
 
Meh, de svenska hingstar jag varit interesserade av står så klart inte på EU-station så de kan inte skicka till Norge. :meh: Så nu tänker jag försöka med färskt skick från England (eller Irland, lite osäker faktiskt..) på Jaguar Mail till Heartbeat-stoet. :love:

Men skulle behöva en reserv i fall hon inte vill ovulera på en tisdag eller torsdag.... :p Vi kan få skick från DK på måndag, onsdag eller fredag. Men hittar verkligen inga interessanta fälttävlans-inriktade hingstar på färsk sperma i hela Danmark. Hjälp?

Och till det andra stoet kan jag inte bestämma mig om jag ska gå för Roven xx eller Sula Blue xx... (Men har åtminstonde lyckats dra ner det till två alternativ nu då :angel:) Tycker Roven ser lite bättre ut exteriört och han är mer beprovad med avkommor i höga klasser både ft och hoppning. Men SB ser ut att kunna vara en bra match för just detta sto, då han är lite mer långlinjerad och verkar ha en riktig bra terrängskalle.

Tankar/input anyone?
Är ju verkligen ingen expert men har sett så otroligt många fina rovenavkommor så jag röstar på honom!
 
Leker lite med tanken på att betäcka min fyraåring. Hon är elektrisk, känslig, byggd med ngt hög rumpa, e zodiac ue Leandro. Lite omogen och skulle nog må bra av att få bli lite vuxen. Glad i hågen tänkte jag Zafferano men kom sen på att det ju blir linjeavel på Zack. Ni avelskunniga, hur illa är det? Gillar främst hans temperament!
 
@Kristall10 ang Benetton Dream håller jag med @DressageNerd ang allmänt för honom !

Jag har utöver det, bara stiftat NÄRA bekantskap med en härhemma - en 2 åring (med morfar D-day)
Helt fantastiskt vacker och långlinjerad häst - ffa väldigt ”färdig” i kroppen utifrån ålder. Temperament som guld. Livlig, alert, vaken, men otroligt vänlig och lätthanterad ändå . (Trots att den kom i sak nästintill ohanterad från skyddad verkstad på landsbygden och hamnade hos typ ”transportstyrelsen” gällande miljö och intryck och liv och rörelse).

Den blev såld på 2 dagar när annonsen lades ut .
 
Rosevelten omseminerad i morse med Ironman. Hon hade ovulerat innan seminering förra gången så det var inte konstigt att det inte tog sig, seminen ser fin ut annars.

Jag börjar trots det få second thoughts om Kjento även till henne om hon inte tar sig denna gången heller. Efter att ha hittat ytterligare en film där han galopperar som en gud känner jag ett extremt ha-begär till bägge stona faktiskt men Rosevelten ligger bäst i tid. Var det inte nån här inne som seminerat eller skulle göra det med honom, hur var seminen isf?
 
Rosevelten omseminerad i morse med Ironman. Hon hade ovulerat innan seminering förra gången så det var inte konstigt att det inte tog sig, seminen ser fin ut annars.

Jag börjar trots det få second thoughts om Kjento även till henne om hon inte tar sig denna gången heller. Efter att ha hittat ytterligare en film där han galopperar som en gud känner jag ett extremt ha-begär till bägge stona faktiskt men Rosevelten ligger bäst i tid. Var det inte nån här inne som seminerat eller skulle göra det med honom, hur var seminen isf?

Vet inte om det är nån mer här som kommer använda Kjento. Mitt sto var egentligen redo att semineras igår, men får inte skicket på honom förrän tisdag. Så håller tummarna att stoet håller ut till tisdag och att simmarna är pigga.
 
Vet inte om det är nån mer här som kommer använda Kjento. Mitt sto var egentligen redo att semineras igår, men får inte skicket på honom förrän tisdag. Så håller tummarna att stoet håller ut till tisdag och att simmarna är pigga.
Nackdelen med utlandsskick. Funderar faktiskt på att fråga efter fryst på honom för att undvika den situationen.
 
Jag hade nyss lista på intressanta hingstar men idag står jag helt blank 😐
Har kollat och kollat men det är inget som faller mig i smaken förutom hingstar som kostar en triljon. Jag lurar lite på samma som sist men redan när jag räknade på sannolik dag för insemination så hamnar det på röd dag och då är det lagom kul med utlandshingst.
Jag brukar vara ute i god tid med att bestämma hingst men i år är jag sen.
 
Mitt shetlandssto ska nu släppas till samma hingst som förra året. Årets föl kastade hon ju med 3 veckor kvar. Jag tror på kombinationen och hingsten är mycket trevlig och lugn så jag valde samma kort ☺
Känns spännande och kul 🤗😍

Hingsten är Melkers Extra-Terrestrial.
 
Har lite oplanerat fått ytterligare ett sto att betäcka.
Vill ha tips på hoppstammade hingstar med bra gång och hög ridbarhet, inte för hett mellan öronen då stoet är väldigt het men rätt så ridbar, hingsten får ej vara känd för att lämna stort och grovt.
Självklart korrekt benställning och WFFS fri.
Stammen är ovanlig och hon är ej släkt med någon av de hopphingstarna som finns i dagens läge så bara kör på med tips. 😄
 
Har lite oplanerat fått ytterligare ett sto att betäcka.
Vill ha tips på hoppstammade hingstar med bra gång och hög ridbarhet, inte för hett mellan öronen då stoet är väldigt het men rätt så ridbar, hingsten får ej vara känd för att lämna stort och grovt.
Självklart korrekt benställning och WFFS fri.
Stammen är ovanlig och hon är ej släkt med någon av de hopphingstarna som finns i dagens läge så bara kör på med tips. 😄
Canterbury
 
Har lite oplanerat fått ytterligare ett sto att betäcka.
Vill ha tips på hoppstammade hingstar med bra gång och hög ridbarhet, inte för hett mellan öronen då stoet är väldigt het men rätt så ridbar, hingsten får ej vara känd för att lämna stort och grovt.
Självklart korrekt benställning och WFFS fri.
Stammen är ovanlig och hon är ej släkt med någon av de hopphingstarna som finns i dagens läge så bara kör på med tips. 😄

Crelido, Contendro I, Hip Hop om det finns något fryst kvar..?
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 382
Senast: cherie
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp