Hingstvalsfunderingar inför 2019

Crelido, Contendro I, Hip Hop om det finns något fryst kvar..?

Crelido är en favorit men funderar på om hans semi är bra?
Contendro I har jag ingen erfarenhet av.
Hip hop blir kanske för litet och grovt🤔
Stoet har haft föl tidigare men det var "längesedan" nu. Vet bara en i närheten som är bra på fryst och jag vill inte använda den stationen.
I-landsproblem 😝
 
Crelido är en favorit men funderar på om hans semi är bra?
Contendro I har jag ingen erfarenhet av.
Hip hop blir kanske för litet och grovt🤔
Stoet har haft föl tidigare men det var "längesedan" nu. Vet bara en i närheten som är bra på fryst och jag vill inte använda den stationen.
I-landsproblem 😝
Vi försökte med Crelido för 6 (?) år sedan och redan då var semin dålig tyvärr. Generaliserat tog sig stona som stod i skåne och de som stod uppåt i landet inte (=en extra transportdag). Vi bytte till Canterbury. Avkomman gick breeders som fyraåring i fälttävlan och det är inget fel på hoppkapaciteten och gångarter ;) Behöver just nu mest växa ikapp sin kropp då han blev stor.
 
Har lite oplanerat fått ytterligare ett sto att betäcka.
Vill ha tips på hoppstammade hingstar med bra gång och hög ridbarhet, inte för hett mellan öronen då stoet är väldigt het men rätt så ridbar, hingsten får ej vara känd för att lämna stort och grovt.
Självklart korrekt benställning och WFFS fri.
Stammen är ovanlig och hon är ej släkt med någon av de hopphingstarna som finns i dagens läge så bara kör på med tips. 😄
Mr Vain?
Annars gillar jag också Canterbury, men det är två rätt olika hingstar exteriört, så beroende på hur stoet ser ut så passar kanske någon av dem?
 
Vi försökte med Crelido för 6 (?) år sedan och redan då var semin dålig tyvärr. Generaliserat tog sig stona som stod i skåne och de som stod uppåt i landet inte (=en extra transportdag). Vi bytte till Canterbury. Avkomman gick breeders som fyraåring i fälttävlan och det är inget fel på hoppkapaciteten och gångarter ;) Behöver just nu mest växa ikapp sin kropp då han blev stor.

Ja jag har för mig att det var så med semin.. hur stor är Canterbury avkomman nu och hur hög var mamman?
 
Mr Vain?
Annars gillar jag också Canterbury, men det är två rätt olika hingstar exteriört, så beroende på hur stoet ser ut så passar kanske någon av dem?

Mr vain är fin men påminner nog lite mkt om stoet i kroppen, vill inte det ska bli ännu kortare rygg än vad stoet har.
 
Ja jag har för mig att det var så med semin.. hur stor är Canterbury avkomman nu och hur hög var mamman?
Det kan ju såklart se annorlunda ut idag men det är vår erfarenhet tyvärr.
Avkomman är 175+ idag som femåring. Mamma var 166, hälften fullblod och väldigt lätt, upplevdes mindre. Brukar skoja att det blev en miss i produktionen angående avkomman för han borde inte blivit så stor och han är nog ett undantag från resten av syskonen.
 
@Freazer jag använde Crelido senast för 5 år sedan (dvs efter @Murray) och den sperman vi fick såg jättebra ut. Men vi bor 20 min från flygplatsen så vi fick leveransen samma dag som han tappades (seminerade på kvällen, vid 21-22 tiden om jag minns rätt). Kvaliteen kan ju dock helt klart ha försämrats med åren.
 
@Freazer King louie lämnar väldig variation på storlek på sina avkommor. jag har 3 stycken hemma och 2 av dom är ca 165 i manken nu och dom är 4 år. sen har jag en avkomma som är lite mindre men hon växer nog till sig på betet i år. Han lämnar superbra temperament på sina avkommor och bra steg och snygga är dom också :) mamman till en av avkommorna var bara 159 i manken.
 
Tankar om Viggo b MagiQ?

(gärna generella tankar men också till cardento-xx sto med fälttävlans som sikte för avkomman)
 
Tankar om Viggo b MagiQ?

(gärna generella tankar men också till cardento-xx sto med fälttävlans som sikte för avkomman)

Han är fin, sett honom flera gr irl. Står på Heliotrop i år har jag för mig att jag har sett/läst.
Tyvärr inte ngn som passar mina ston men ska bli intressant att följa honom. Han är väldigt vacker med sin fina färg. 😊
 
Tankar om Viggo b MagiQ?

(gärna generella tankar men också till cardento-xx sto med fälttävlans som sikte för avkomman)

Jag tycker väldigt mycket om hans pappa. :up: Men om jag skulle våga använda honom för fälttävlansavel så skulle det behöva vara till ett sto med riktigt bra terrängskalle. För det finns vel inte några ur hans linjer som går FT, eller gör det?
 
Tankar om Viggo b MagiQ?

(gärna generella tankar men också till cardento-xx sto med fälttävlans som sikte för avkomman)
Jag är inte så förtjust i honom, har för mig det var något med benen jag inte gillade. Färgen är ovanlig men då skulle jag hellre ta Zafferano eller Kambarbay för fälttävlan. Men allt beror såklart på hur stoet ser ut.
 
Han är fin, sett honom flera gr irl. Står på Heliotrop i år har jag för mig att jag har sett/läst.
Tyvärr inte ngn som passar mina ston men ska bli intressant att följa honom. Han är väldigt vacker med sin fina färg. 😊
Tack snälla för svar, roligt att höra!

Jag tycker väldigt mycket om hans pappa. :up: Men om jag skulle våga använda honom för fälttävlansavel så skulle det behöva vara till ett sto med riktigt bra terrängskalle. För det finns vel inte några ur hans linjer som går FT, eller gör det?
Jag gillar pappan väldigt mycket också & det var därför jag la honom på minnet, men då baserat på hoppningen. Det har du förstås rätt i, stoet har själv endast gått hoppning.

Jag är inte så förtjust i honom, har för mig det var något med benen jag inte gillade. Färgen är ovanlig men då skulle jag hellre ta Zafferano eller Kambarbay för fälttävlan. Men allt beror såklart på hur stoet ser ut.
Färgen är egentligen inte särskilt viktig, stoet är skimmel så rätt stor chans att färgen bleks av ;)



Har frågat om råd här om förut om hingst och det är nog fortfarande Mr Vain och Baloe HP (samt några till) som ligger i topp. Hon fölade i natt, så nu är det dags att bestämma sig. :D
 
Tack snälla för svar, roligt att höra!


Jag gillar pappan väldigt mycket också & det var därför jag la honom på minnet, men då baserat på hoppningen. Det har du förstås rätt i, stoet har själv endast gått hoppning.


Färgen är egentligen inte särskilt viktig, stoet är skimmel så rätt stor chans att färgen bleks av ;)



Har frågat om råd här om förut om hingst och det är nog fortfarande Mr Vain och Baloe HP (samt några till) som ligger i topp. Hon fölade i natt, så nu är det dags att bestämma sig. :D

Jag har träffat Baloé flera gr också. Mkt trevlig och fin hingst. Avkommorna jag har sett har han typat väl och han ska ju ha en riktigt bra ridbarhet också 😊👍
 
Jag har träffat Baloé flera gr också. Mkt trevlig och fin hingst. Avkommorna jag har sett har han typat väl och han ska ju ha en riktigt bra ridbarhet också 😊👍
Tack! Tycker han ser fantastisk ut. Varför jag tvekar är främst att jag hade önskat lite mer trav med tanke på fälttävlanssyftet och cardento - xx inte har den flashigaste traven heller men också att årgången nästa år verkar bli rätt stor (även om det inte är en jättestor/-avgörande grej).
 
Tack! Tycker han ser fantastisk ut. Varför jag tvekar är främst att jag hade önskat lite mer trav med tanke på fälttävlanssyftet och cardento - xx inte har den flashigaste traven heller men också att årgången nästa år verkar bli rätt stor (även om det inte är en jättestor/-avgörande grej).
Aha förstår. Då kanske Mr Vain passar bättre av dem två? Jag är inte så hej på vad som passar till ft 😁
 
Tack! Tycker han ser fantastisk ut. Varför jag tvekar är främst att jag hade önskat lite mer trav med tanke på fälttävlanssyftet och cardento - xx inte har den flashigaste traven heller men också att årgången nästa år verkar bli rätt stor (även om det inte är en jättestor/-avgörande grej).

Vad har han fått på traven? Hans pappa har ju en mkt taktmässig och fin trav, jag tycker takten och att de kommer in under sig med bakbenen i traven är viktigare än att det ser flashigt ut, har de en bra takt så kan man rida dit mera "flash" sedan.

Minns inte om han varit uppe förut till ditt sto, men Colmanders avkommor har jag sett några som travat bra.
 
Vad har han fått på traven? Hans pappa har ju en mkt taktmässig och fin trav, jag tycker takten och att de kommer in under sig med bakbenen i traven är viktigare än att det ser flashigt ut, har de en bra takt så kan man rida dit mera "flash" sedan.

Minns inte om han varit uppe förut till ditt sto, men Colmanders avkommor har jag sett några som travat bra.
6a. Flashig trav var kanske ett lite plumpet ordval, det är inte det jag eftersträvar men skulle vilja förbättra grundtraven.
Jag har (och alltid haft) Colmander i tankarna, har väl inte riktigt 'fallit' för honom bara även om jag ser honom som ett raionellt bra val :)
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 398
Senast: cherie
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 697
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp