Hingstvalsfunderingar inför 2019

Jag ska sälja mitt fullblod (för 2 år sen typ..) men om jag inte gör det är jag sugen på att betäcka. Men allt annat måste ha funkat då, vi måste flytta osv. Jag har ridit henne nu och hon är hoppad 80 cm och det är ett under med tanke på hur hon är ;) Men hon är riktigt duktig, visst, ingen stjärna men vilken hindertyp man än visar så hoppar hon. Börjar man vingla lite, hon hoppar. Fast hon är helt orutinerad. Hon pullar som fasen, alltid.
Hon är efter Songline xx.
Isåfall har jag mest tittat på Grey Top, Dexter R och så lite irländska hingstar. O bubblare...Carmena Z och Puissance. Men då är det ju fryst.
 
Tittade på video från tyska 14-dagarstesten och råkade se en svensk(!) hingst, Liberace for U e. Dante Weltino ue. Underworld XX som var helt underbar! Tydligen ägs han av Lövsta och godkändes med en fin poängrad. 70% fbl, mamman ELIT, från Dante dubblad på Weltmeyer och en riktigt fin galopp. Är han tillgänglig på något sätt är nog hingstvalet till Semiramis klart :love:
 
Tittade på video från tyska 14-dagarstesten och råkade se en svensk(!) hingst, Liberace for U e. Dante Weltino ue. Underworld XX som var helt underbar! Tydligen ägs han av Lövsta och godkändes med en fin poängrad. 70% fbl, mamman ELIT, från Dante dubblad på Weltmeyer och en riktigt fin galopp. Är han tillgänglig på något sätt är nog hingstvalet till Semiramis klart :love:

Jag såg att uppfödaren lagt upp att han blivit godkänd, men ingen film! Tycker också han verkar väldigt intressant, även om jag nu sagt att jag ska ha en äldre hingst och inte nödvändigtvis behöver fylla på med fullblod på min... Men hade kanske passat bra på systern e. Floricello om hon ska betäckas i framtiden :).
 
Jag såg att uppfödaren lagt upp att han blivit godkänd, men ingen film! Tycker också han verkar väldigt intressant, även om jag nu sagt att jag ska ha en äldre hingst och inte nödvändigtvis behöver fylla på med fullblod på min... Men hade kanske passat bra på systern e. Floricello om hon ska betäckas i framtiden :).

Clipmyhorse sänder alltid testridningen från 14-dagarsproven, brukar titta då man får se en hel del fint 🙂 Är du medlem kan du titta i arkivet, han gick i Schlieckau.
 
Sitter och funderar på min lilla räka e Cristallo, vad som skulle passa rent blodsmässigt till henne i framtiden. På fädernet är det Cornet Oblensky (Clinton och Corrado längre bak); Cassini (Capitol-blod).

På mödernet ligger Lord (Ladykiller xx) och Argentan längre bak, kombinerat med helsvenskt med Anart och Spinda-linjen, en väldigt bra gren av Spinda har jag insett i efterhand.

Om man ska spåna helt utan att se till individen (stor/liten, grov/ädel osv). Finns det speciella linjer som borde passa dem hon redan har? Har även funderat på om det är dags att plocka in mer fullblod i nästa generation eller är dagens hopphästar så högt i blod ändå att det inte behövs?
 
Jag har stora planer på att betäcka mitt tävlingssto som nu är uppe på 140 och tävlar. Det får bli ET på henne för hon ska fortsätta tävla och jag vågar inte riskera en dräktighet efter att jag så tragiskt förlorade hennes mor högdräktig för 1,5 år sen.

Hon är f. 2009 e. Baltimore - Nostradamus - Chapman och är oerhört fokuserad på hinder men rätt :angel: nervig annars med fina bakben och usla framben (ett jäkla avstamp så det går bra ändå) och mycket vägvinnande galopp.
Har velat fram o tillbaka men nu har jag nog en lista på några stycken Checkter, Crown Z, Casanova och Triton Hästak är väl de starkaste kandidaterna. Men sen kommer ju bruksprovet och då är det säkert någon där som faller i smaken. Svårt som tusan när det är ny märr o man inte vet vad hon ger.
 
Funderar på att betäcka nästa år igen (föra blev inget föl).
Är inne på Balou peggio eller Bravor men måste testa stot för WFFS först då båda hingstarna är bärare, har Fetcher N Som reserv om stot är bärare då jag har för mig att han inte är det.
Är även sugen på ett Mr vain föl men tror inte han passar mitt sto.
 
Lite kluven inför nästa års avelssäsong.Har mitt ena Fullblod e.Most Welcome ue.Diligo.Funderar på antingen en dressyrhingst (skovens rafael), hopphingst (igen) eller fullblodshingst.Vad är er erfarenhet av dressyrblod på fullblod ?
 
Lite kluven inför nästa års avelssäsong.Har mitt ena Fullblod e.Most Welcome ue.Diligo.Funderar på antingen en dressyrhingst (skovens rafael), hopphingst (igen) eller fullblodshingst.Vad är er erfarenhet av dressyrblod på fullblod ?

Tänker du behålla eller sälja? Har stoet presterat något/vad har hon för kvalitèer?

Skovens Rafael er superfin och jag tycker det låter spännande att lägga honom på ett fullblod, såfrämt det är ett fbl med bra ridhästmodell och korrekta ben. Såg i blup att SR's avkommor har tendens att biljardera, så det får man akta sig för så inte stoet gör samma.

Har tyvärr inte sett så många bra korsningar fbl x dressyrblod, men tror främst det beror på att föräldradjuren (särskilt stona) inte varit tillräckligt bra kvalitè...
 
Tänker du behålla eller sälja? Har stoet presterat något/vad har hon för kvalitèer?

Skovens Rafael er superfin och jag tycker det låter spännande att lägga honom på ett fullblod, såfrämt det är ett fbl med bra ridhästmodell och korrekta ben. Såg i blup att SR's avkommor har tendens att biljardera, så det får man akta sig för så inte stoet gör samma.

Har tyvärr inte sett så många bra korsningar fbl x dressyrblod, men tror främst det beror på att föräldradjuren (särskilt stona) inte varit tillräckligt bra kvalitè...
Tänkt till att sälja.Har redan en 5-åring valack och en åring hemma efter stoet.Båda efter hopphingstar.Superlynne på båda.Åringen rör sig bra.Stoet har korrekta ben men dåliga framhovar så jag använder bara hingstar med bra hovivalite :).
 
:)
Lite kluven inför nästa års avelssäsong.Har mitt ena Fullblod e.Most Welcome ue.Diligo.Funderar på antingen en dressyrhingst (skovens rafael), hopphingst (igen) eller fullblodshingst.Vad är er erfarenhet av dressyrblod på fullblod ?

Tänk på att testa ditt sto då Skovens Rafael har anlag för WFFS. I år var han bara på fryst.
Annars kan du tillverka en Trakehner :love: om du vill ha en avkomma för fälttävlan ? :)
 
Lite kluven inför nästa års avelssäsong.Har mitt ena Fullblod e.Most Welcome ue.Diligo.Funderar på antingen en dressyrhingst (skovens rafael), hopphingst (igen) eller fullblodshingst.Vad är er erfarenhet av dressyrblod på fullblod ?

Hur rör hon sig själv?

Det är ju med fullblod som med alla raser, vissa individer rör sig bättre än andra. Just Diligo har ju flera avkommor som varit framgångsrika på dressyrbanan. Mago xx har jag för mig var uttagen till OS -96.
Most Welcome har jag ingen koll på alls.
 
Hur rör hon sig själv?

Det är ju med fullblod som med alla raser, vissa individer rör sig bättre än andra. Just Diligo har ju flera avkommor som varit framgångsrika på dressyrbanan. Mago xx har jag för mig var uttagen till OS -96.
Most Welcome har jag ingen koll på alls.
Ah kul läsning😃.Hon har fin skritt jobbar genom kroppen o bra övertramp.Traven är inte vägvinnande, men bra tryck och energi.Sambon har alltid sagt att hon tar sig fort fram ( men den ser inte vägvinnande ut).Galoppen är rund om nått bockandes 😂
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 019
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 013
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp