Hingstvalsfunderingar inför 2019

Precis tittat på Helgstrands och Schockemöhles hingstvisning. Många fina! Förutom gamla favoriter vad Paul's Morricone-son och Fürst Toto extra trevliga, och för mig var Andreas Danciero den stora höjdpunkten :love:
 
Vi har beslutat att ta ytterligare ett föl på vårt fina sto e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer. Hon är själv ganska liten så hon behöver en hingst som lämnar stort och som är långlinjerad. Hon är vänlig och sund i temperamentet så vi är inte rädda för att lägga ngt hett på henne. Hon har en väldigt bra skritt och trav men lite mindre galopp. Ska man vara kritisk exteriört så har hon lite veka kotor och ganska så kort i ryggen.

Hon fick ett vackert stoföl -17 e.For Romance som ser väldigt lovande ut men kommer inte heller det bli någon jätte-häst.

Vi har fastnat lite för Vitalis, kanske inte den mest moderna hingsten men det är något med den och dess ungar som tilltalar.

Har ni någon input?
 
Vi har beslutat att ta ytterligare ett föl på vårt fina sto e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer. Hon är själv ganska liten så hon behöver en hingst som lämnar stort och som är långlinjerad. Hon är vänlig och sund i temperamentet så vi är inte rädda för att lägga ngt hett på henne. Hon har en väldigt bra skritt och trav men lite mindre galopp. Ska man vara kritisk exteriört så har hon lite veka kotor och ganska så kort i ryggen.

Hon fick ett vackert stoföl -17 e.For Romance som ser väldigt lovande ut men kommer inte heller det bli någon jätte-häst.

Vi har fastnat lite för Vitalis, kanske inte den mest moderna hingsten men det är något med den och dess ungar som tilltalar.

Har ni någon input?
Nu hittar jag inget om benen på honom men Springbank? Blir en del Donnerhall men via olika hingstar och en bit bakåt i tavlan (De Niro, Don Schufro och Donnerhall direkt). Vet inte hur rädd du är för att linjeavla?
 
Vi har beslutat att ta ytterligare ett föl på vårt fina sto e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer. Hon är själv ganska liten så hon behöver en hingst som lämnar stort och som är långlinjerad. Hon är vänlig och sund i temperamentet så vi är inte rädda för att lägga ngt hett på henne. Hon har en väldigt bra skritt och trav men lite mindre galopp. Ska man vara kritisk exteriört så har hon lite veka kotor och ganska så kort i ryggen.

Hon fick ett vackert stoföl -17 e.For Romance som ser väldigt lovande ut men kommer inte heller det bli någon jätte-häst.

Vi har fastnat lite för Vitalis, kanske inte den mest moderna hingsten men det är något med den och dess ungar som tilltalar.

Har ni någon input?

Jag skulle säga att han passar typstarka ston med korrekta framben. Han är med på mina listor också :D

Andra siäom kom på tanke:
Donkey Boy
Jameson RS2 - enough said
Kjento
Glamourdale
 
Tycker att Laidback Luke ser fin ut. Hoppas på att han blir godkänd vid bruksprovet. Skulle kunna tänka mig att inseminera med honom. 😊
 
Nu hittar jag inget om benen på honom men Springbank? Blir en del Donnerhall men via olika hingstar och en bit bakåt i tavlan (De Niro, Don Schufro och Donnerhall direkt). Vet inte hur rädd du är för att linjeavla?

Tack för tips! Egentligen inte rädd för linjeavel men för Springbank hade vi behövt wffs testa, inte för det verkar vars ngn stor grej kanske. Hm tar med honom i funderingarna!
 
Jag skulle säga att han passar typstarka ston med korrekta framben. Han är med på mina listor också :D

Andra siäom kom på tanke:
Donkey Boy
Jameson RS2 - enough said
Kjento
Glamourdale

Tack för alla tips!
Hur menar du med korrekta framben? Han ser ut att biljardera en del men tänker du även på benstället exteriört?

Donkey Boy hade vi med i funderingarna för förra hingstbeslutet och då föll den bort och jag vet inte om jag blivit mer förtjust i den nu. Jag upplever den dessutom lite petite, vilket vårt sto är också, hon behöver nog lite mer massa också för att stärka benstället lite.

Jameson RS såg jag för första gången häromdagen på hingstvisning och blev riktigt nyfiken! Egentligen lite för obeprövad för min smak men man kanske borde vara lite modig?!

Kjento är för grön och tilltalar mig inte helt.

Glamourdale såg jag också häromdagen ordentligt och den är ju flott men jag har dålig koll på vad den har lämnat?
 
Total US kan jag inte släppa heller, hans uppförsbacke är ju att dö för men sedan har han ju världens bästa ryttare på ryggen också.. Det är ju således lätt att bländas av hans bensprattel och det behöver ju inte va synonymt med att han är ett klokt hingstval samt att han är wffs positiv och ganska så liten själv väl?
 
@smulan87 Vitalis är intåad, och jag har sett i alla fall några avkommor som ärvt det. En bekant har ett korrekt sto (mormor också korrekt) vars avkomma blivit rätt kraftigt intåad, men är i övrigt superfin!

Total U.S har en känd svensk avelsprofil uttalar sig om som en hingst som nog inte blivit godkänd inom SWB pga. sin beställning. Tror dessutom inte han står på EU station liksom Toto Jr. och Trafalgar.

Glamourdale har jag sett en del unghingstar från som varit fina i typen med smidiga rörelser. Galoppen verkar gå i arv, men på vissa kunde skritten varit bättre. Helgstrand har köpt ev avkomma i år som känns jättespännande.

Vi skickade tagelprover till Laboklin för ett par veckor sedan och fick svar på mejl inom en vecka, var plättlätt! Har du svenskreggat med DNA kan du ju enkelt skicka till SLU utan att behöva ta ut någon som intygar identiteten på hästarna.
 
@smulan87 Vitalis är intåad, och jag har sett i alla fall några avkommor som ärvt det. En bekant har ett korrekt sto (mormor också korrekt) vars avkomma blivit rätt kraftigt intåad, men är i övrigt superfin!

Total U.S har en känd svensk avelsprofil uttalar sig om som en hingst som nog inte blivit godkänd inom SWB pga. sin beställning. Tror dessutom inte han står på EU station liksom Toto Jr. och Trafalgar.

Glamourdale har jag sett en del unghingstar från som varit fina i typen med smidiga rörelser. Galoppen verkar gå i arv, men på vissa kunde skritten varit bättre. Helgstrand har köpt ev avkomma i år som känns jättespännande.

Vi skickade tagelprover till Laboklin för ett par veckor sedan och fick svar på mejl inom en vecka, var plättlätt! Har du svenskreggat med DNA kan du ju enkelt skicka till SLU utan att behöva ta ut någon som intygar identiteten på hästarna.

Tack för dina kloka svar!

Stoet är väldigt korrekt och rak i benen själv bortsett från att hon har lite veka kotor men säger du att det ändå tycks gå igenom så är det ju ingen hit kanske. Dessutom har vi fått nog av krokiga ben då hennes föl från -17 hade karpusleder som inte var redo för livet utanför magen och det var en jädra resa med massa pyssel. Det var dock ren otur och inget som som skall vara ärftligt.

Total US har jag egentligen inte tittat så ingående på utan har bara som alla andra blivit såld på hans mekanik (och Edwards mästerliga ridning). Men hållbarhet går helt klart framför sprattel!

Vi har ju en Johnson-Florencio unge också som är helt ljuvlig och ser ut att bli stor så även Johnson är ett alternativ men hade varit lite spännande att ta något annat nu.

Låter bra med Glamourdales nedärvning av galoppen, den hade vi önskat förbättra. Skritt gör inget om den inte är super för stoet själv skrittar riktigt bra och stort och har således varit lite svår i samlingen.

GGW var på tapeten sist också men blev inte superimponerad av vad den visade på visningen senast, ser ganska forcerad och ditriden ut och piskade med svansen så den går nog bort nu.

Såg att många hingstar som visades på KWPNs visning var e.Bordeaux som helt gått förbi mig tidigare.. vad vet man om den? :)

Tack för info om testning, lätt ju enkelt!
 
Tack för dina kloka svar!

Stoet är väldigt korrekt och rak i benen själv bortsett från att hon har lite veka kotor men säger du att det ändå tycks gå igenom så är det ju ingen hit kanske. Dessutom har vi fått nog av krokiga ben då hennes föl från -17 hade karpusleder som inte var redo för livet utanför magen och det var en jädra resa med massa pyssel. Det var dock ren otur och inget som som skall vara ärftligt.

Total US har jag egentligen inte tittat så ingående på utan har bara som alla andra blivit såld på hans mekanik (och Edwards mästerliga ridning). Men hållbarhet går helt klart framför sprattel!

Vi har ju en Johnson-Florencio unge också som är helt ljuvlig och ser ut att bli stor så även Johnson är ett alternativ men hade varit lite spännande att ta något annat nu.

Låter bra med Glamourdales nedärvning av galoppen, den hade vi önskat förbättra. Skritt gör inget om den inte är super för stoet själv skrittar riktigt bra och stort och har således varit lite svår i samlingen.

GGW var på tapeten sist också men blev inte superimponerad av vad den visade på visningen senast, ser ganska forcerad och ditriden ut och piskade med svansen så den går nog bort nu.

Såg att många hingstar som visades på KWPNs visning var e.Bordeaux som helt gått förbi mig tidigare.. vad vet man om den? :)

Tack för info om testning, lätt ju enkelt!

Det kan ju ha varit en engångsgrej med karpusproblematik på fölet, men när man fått en som var lite besvärlig brukar jag vara ännu försiktigare nästa gång.

Personligen tycker jag Total US är fin även om jag tycker han sänker sig för mycket bak, men jag tror inte det går för oss att få några skick så jag har lagt de på hyllan lite och tittar efter söner.

GGW var spännande som treåring för mig och sedan har han inte fallit mig på läppen. För mycket Jazz tror jag, de får en viss rörelse som jag inte riktigt klickar med. Det sagt, hans unga avkommor är ofta väldigt vackra och välgående.

Bordeaux är lite av en storhet... Han tycks ha en Golden Cross med Rousseau, men jag har sett många med Ferro som mf också, samt övriga. Skulle jag generalisera skulle jag säga högresta, flotta med god bogfrihet. De har ibland knapp skritt men häftig galopp. Ibland brister bärigheten bak samt att rygg/nacke ibland är lite strama, då ofta i kombo med den klassiska korta, raka holländska ryggen.
 
Jag köpte ett nytt sto igår. Ett väldigt bussigt Cardentosto som gått 140 i Holland och har mormor i 160, samt syskon i 150.

Jag behöver någon kvick hingst med mycket blod och bra teknik. Denna märr hoppar på sin fantastiska inställning och scope

Grattis! :love: Har hon haft föl förut?
 
Jag köpte ett nytt sto igår. Ett väldigt bussigt Cardentosto som gått 140 i Holland och har mormor i 160, samt syskon i 150.

Jag behöver någon kvick hingst med mycket blod och bra teknik. Denna märr hoppar på sin fantastiska inställning och scope

Stakkatoblodet!😃 Eller Tobago Z ?Snabb som en vässla o hoppar med fantastisk teknik, kvittar hur den hingsten kommer på hindrena!
 
Stakkatoblodet!😃 Eller Tobago Z ?Snabb som en vässla o hoppar med fantastisk teknik, kvittar hur den hingsten kommer på hindrena!

Tobago Z är underbar - jag kanske borde köpa några strån till frysen. Än blir det inga gröna papper i SWB och det vill jag gärna ha. Antagligen kan man fixa det, men jag är nog lite för lat.

Gränsbos nya Laidback Luke kan vara av intresse om han blir godkänd
 
Tobago Z är underbar - jag kanske borde köpa några strån till frysen. Än blir det inga gröna papper i SWB och det vill jag gärna ha. Antagligen kan man fixa det, men jag är nog lite för lat.

Gränsbos nya Laidback Luke kan vara av intresse om han blir godkänd

Jag är intresserad av Tobago också , det lutar åt honom eller ett fullblod men vi väntar lite på hur det går med årets kommande föl o hur ekonomin ser ut i vår. Hur kan man få gröna papper med honom?
 
Tobago Z är underbar - jag kanske borde köpa några strån till frysen. Än blir det inga gröna papper i SWB och det vill jag gärna ha. Antagligen kan man fixa det, men jag är nog lite för lat.

Gränsbos nya Laidback Luke kan vara av intresse om han blir godkänd

Tobago måste nog göra prov först så jag tror inte det räcker med ditt engagemang ;).
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 018
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 012
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp