Hingstvalsfunderingar inför 2019

Okej, är ni intresserade kan ni kanske höra med SWB, blev osäker på vad som gäller. Står såhär i hingstreglementet:

"Hingstar som någon gång legat bland de 30 bästa individuellt rankade tävlingshästarna på WBFSH:s årsranking för dressyr eller hoppning är automatiskt berättigade till betäckningslicens för SWB påföljande år och ytterligare 5 år framåt (gäller fr.o.m. 2012 års ranking). Därefter ska uppföljning av hingstens förärvning göras. Förutom att vara bland de 30 bästa ska hingstarna vara godkända i något avelsförbund för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB. Dessa hingstar har automatiskt dispens från SWB:s hälsokrav. Även för dessa hingstar ska dock röntgenstatus verifieras genom bilder/intyg och hälsointyg begäras in för att en vederhäftig konsumentupplysning ska kunna ges SWB-uppfödare. Exteriörbeskrivning är ej obligatoriskt för dessa hingstar. "

Tobago Z ligger på 8e plats på årsrankingen 2018

http://www.wbfsh.org/files/Breeders_Showjumping_final_2018.pdf
 
Okej, är ni intresserade kan ni kanske höra med SWB, blev osäker på vad som gäller. Står såhär i hingstreglementet:

"Hingstar som någon gång legat bland de 30 bästa individuellt rankade tävlingshästarna på WBFSH:s årsranking för dressyr eller hoppning är automatiskt berättigade till betäckningslicens för SWB påföljande år och ytterligare 5 år framåt (gäller fr.o.m. 2012 års ranking). Därefter ska uppföljning av hingstens förärvning göras. Förutom att vara bland de 30 bästa ska hingstarna vara godkända i något avelsförbund för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB. Dessa hingstar har automatiskt dispens från SWB:s hälsokrav. Även för dessa hingstar ska dock röntgenstatus verifieras genom bilder/intyg och hälsointyg begäras in för att en vederhäftig konsumentupplysning ska kunna ges SWB-uppfödare. Exteriörbeskrivning är ej obligatoriskt för dessa hingstar. "

Tobago Z ligger på 8e plats på årsrankingen 2018

http://www.wbfsh.org/files/Breeders_Showjumping_final_2018.pdf

Men shit vad bra! Jag min dumskalle har trott att det bara var som fadershingst. Och tidigare var det väl topp 15 (men jag vet att det ändrats)?
 
Kommer att få låna magen på en kompis fina SWB sto i år så nu har jag två ston att betäcka varav en har jag bestämt vilken hingst redan.

Stoet är ca 170 har jag för mig, lämnat stort tidigare. Har bra typ och ben. Ganska så explosiv och det är mkt nerv i henne. Avkomman är tänkt till tävling i framtiden på högre nivå. Stoet har själv presterat upp till 145 hoppning och har syskon i svår klass samt avkommor som börjat komma upp i msv klass nu.

Önskar tips på hopphingst som lämnar åt det lite mindre hållet (önsketänkande skulle vara att avkomman blev 165-168 cm hög😁), är elastisk/gummibollsaktig. Färg på hingsten kvittar såklart. Gärna wffs fri. Ska finnas på färskt. Bra benställning viktigt. Sen är det ett plus om den även rör sig bra och kanske kan coola ner psyket lite ;-)
 
Okej, är ni intresserade kan ni kanske höra med SWB, blev osäker på vad som gäller. Står såhär i hingstreglementet:

"Hingstar som någon gång legat bland de 30 bästa individuellt rankade tävlingshästarna på WBFSH:s årsranking för dressyr eller hoppning är automatiskt berättigade till betäckningslicens för SWB påföljande år och ytterligare 5 år framåt (gäller fr.o.m. 2012 års ranking). Därefter ska uppföljning av hingstens förärvning göras. Förutom att vara bland de 30 bästa ska hingstarna vara godkända i något avelsförbund för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB. Dessa hingstar har automatiskt dispens från SWB:s hälsokrav. Även för dessa hingstar ska dock röntgenstatus verifieras genom bilder/intyg och hälsointyg begäras in för att en vederhäftig konsumentupplysning ska kunna ges SWB-uppfödare. Exteriörbeskrivning är ej obligatoriskt för dessa hingstar. "

Tobago Z ligger på 8e plats på årsrankingen 2018

http://www.wbfsh.org/files/Breeders_Showjumping_final_2018.pdf


Jag har kollat och det är inga problem att lösa ett-sto licens på honom.
Det behövs hälsointyg och WFFS status
 
Vad för dressyrhingstar/-linjer brukar lämna bra galopp, samt modern typ (högställd med bra front och kort rygg)?
 
De hingstarna som jag varit intresserade av har av olika anledningar fallit bort tex pga finns endast på fryst osv. En av hingstarna verkar det som den ska göra 50 dagars prov i KWPN då den ej blev godkänd här i Sverige. Är det någon som vet när det provet börjar och slutar samt om det då går att få den på ett sto licens om den blir godkänd där?
 
Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta varit på tapeten:
Hur är Van Vivaldi i temperamentet och hur verkar hans avkommor bli?
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 019
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 012
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp