Hingstvalsfunderingar inför 2019

sorbifolia

Trådstartare
Betäckningssesongen 2018 är över, så dags att börja planera för nästa år! Vad har ni för hingstar i åtanke för era ston?
 
Jag har ingen att betäcka då, men hade årets föl varit äldre så hade jag kikat på Kannando. Tror kannan-blodet passar på henne med Last Liberty bakom, där får man alltid tänka storlek upp eftersom mödernet är litet. Sett att Kannando lämnat rätt trevliga fölresultat över lag i år när jag skrollar igenom fölrapporterna på Ridsport...

Får rätta mig själv...Kannando hade inte funkat på Cajsa eftersom Cassini II ligger bakom Camargue... Då får jag väl ändra till mitt förstahandsval som är Contendro i, trots att risken finns att han lämnar litet och bara går på fryst. :grin: Tur jag inte har nåt sto som sagt. ;)
 
Senast ändrad:
Hoppas få till betäckning på min efter 3-årstestet! Hon är e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx.
Eftersom pappan är ung och inte har tävlat så mycket så är jag nog inne på att ta något lite mer beprövat även om det är lätt att förälska sig i nya unghingstar. Mål att kunna sälja som föl. Tar gärna emot tips! Bestämmer nog inte helt förrän efter inridning och bedömning men är ju bra att ha lite kandidater.

28619057_10155398997739290_2144929518529750209_o.jpg
 
Har Sack-stoet att betäcka. Just nu florerar tankarna kring Jameson RS2 om han godkänns av kwpn. Annars är jag sugen på Governor eller kanske Escolar. Vill åt den där 10:mässiga galoppen utan bakben som paddlar bakom hästen "Sezuan-style" :D
 
Hoppas få till betäckning på min efter 3-årstestet! Hon är e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx.
Eftersom pappan är ung och inte har tävlat så mycket så är jag nog inne på att ta något lite mer beprövat även om det är lätt att förälska sig i nya unghingstar. Mål att kunna sälja som föl. Tar gärna emot tips! Bestämmer nog inte helt förrän efter inridning och bedömning men är ju bra att ha lite kandidater.

28619057_10155398997739290_2144929518529750209_o.jpg

Benetton Dream? Känns som att han är en av de hingstar vi har i Sverige som är mest beprövad om man ser till alla fina avkommor utomlands. Gillar även Van Vivaldi, fölen ser jättefina ut så ska bli roligt att se dom om några år!
Tycker kanske att vi har lite dåligt med beprövade dressyrhingstar i Sverige, hade gärna fått in en riktigt fin superförärvare i klass med tex Vivaldi ;)

Annars på utlandsskick finns ju massa, Helgestrands (förvisso lite yngre men ändå lämnat lovande än) Franklin, revulotion, Grey flanell och Grand Galaxy win. PS har ju tex Totilas, Sandro hit och Furstenball. Negro och Painted Black finns i Tullstorp program. Vitalis har jag sett en hel del fina efter, och även Vivaldi så klart. Möjligheterna är många! :D
 
@Gabby_Ossi Jag tycker mig ha sett en del riktigt fina Deodoro-avkommor med bra bakben och ganska kvick mekanik. Det jag tänkt på med flera är att de kunde ha högre halsansättning. Förvisso har din Bernstein bakom och ser ut att vara väl ansatt, men det är kanske värt att ha i tanken i.o.m. hur mycket fbl det finns där bakom. En spontan tanke var For Romance - Ung men ändå väl avlad på och på väg upp i klasserna, samt att avkommorna är eftertraktade.
 
Mitt dressyrsto (maiden) efter briar- xx lutar åt Bonds, 2013. Egna meriter internationellt upp till int IIb. Bonds efter Belissimo M -Sir Donnerhall. Helt fantastisk ridbar och lätta gångarter. Alternativt Ferdades (furstenball-Donnerhall)

Hoppstona har jag inte börjar fundera ännu utan avvaktar för att se hur avkommorna nästa år blir innan vi bestämmer nya hingstar!
 
Jag ska inte betäcka nästa år, men skulle jag ändå göra det blir det Revolution till mitt Lambourgini - Ceylon-sto. Jag såg honom i Herning förra året och blev oerhört förtjust i honom, och han har ju verkligen utvecklats åt rätt håll.
 
Kannan eller Emerald till mitt lilla Corlandsto - troligen Kannan. Hon har en åring efter honom som visserligen inte är historiens snyggaste men jag tror den kommer bli skitbra. Årets Emeraldfölis är helt underbar han också- så just nu har jag inte bättre fantasi än så.
 
@Gabby_Ossi Jag tycker mig ha sett en del riktigt fina Deodoro-avkommor med bra bakben och ganska kvick mekanik. Det jag tänkt på med flera är att de kunde ha högre halsansättning. Förvisso har din Bernstein bakom och ser ut att vara väl ansatt, men det är kanske värt att ha i tanken i.o.m. hur mycket fbl det finns där bakom. En spontan tanke var For Romance - Ung men ändå väl avlad på och på väg upp i klasserna, samt att avkommorna är eftertraktade.

For Romance har jag själv haft som en toppkandidaterna :up:. Tänker också mer "up and coming" med fina unga avkommor än det riktigt gamla gamet. Har också BH Veneziano och Vitalis på den listan.
 
Jag ska betäcka mitt sto f- 10 e: Business x - Dammen nästa år och jag är så spänd på detta! En skada sätter tyvärr stopp för fortsatt fälttävlanskarriär för henne (skulle kunna försöka en gång till enl. vet, men jag väljer att först ta föl på henne och sen får hon bli dressyrhäst på heltid :cool:). Jag är verkligen inte inne i avelsvängen även fast mitt sto är egen uppfödning, men det var ju ett tag sen (hon är 3e generationen, min mamma köpte hennes mormor), så tips mottages tacksamt!

Jag hade tänkt göra en lista på ca 10 hingstar och sen sålla bort en i taget tills jag har den bästa kandidaten kvar, för att inte snöa in mig direkt på en specifik hingst.
Dock så hände det när jag kom till hingst nr 3 på listan... Cascadello I :love: Jag såg att han nämndes några gånger i en tråd här inne så jag tänkte kolla upp vad det var för något och jag föll pladask!

Men jag försöker ändå hålla ett öppet sinne kring hingstval så kom med tips! Målet är att få fram en optimal fälttävlanshäst som är till mig själv.
 
Nintender är jag intresserad utav. Även Baloé tycker jag har växt på mig men har inget passande sto. Kanske får köpa ett :idea:
 
Jag planerar att låta betäcka mitt sto till våren. Hennes styrkor är skritt och galopp, men hon saknar lite register i traven. Hoppar kanon, men det är dressyr som är huvudgrenen. Hon har lätt för att bli lite låg i fronten, så hon behöver en hingst med mer lätthet fram. Fantastiskt temperament.
E. Quite Easy. På moderns sida finns hingstar som t ex Pegasus 424 och Obelisk 394.

Målet är att få fram en framtida tävlingshäst till mig. Jag har inte som mål att tävla på elitnivå, utan nöjer mig med Msv dressyr och lätta klasser i hoppning. Temperamentet är viktigt. Det ska inte bli en Ferrari som inte går att hantera. Helst inte så stor. Den tilltänkta mamman är 163 cm och alldeles lagom mycket häst för mig.

Någon som har tips på vad som kan passa henne? :)
 
Jag planerar att låta betäcka mitt sto till våren. Hennes styrkor är skritt och galopp, men hon saknar lite register i traven. Hoppar kanon, men det är dressyr som är huvudgrenen. Hon har lätt för att bli lite låg i fronten, så hon behöver en hingst med mer lätthet fram. Fantastiskt temperament.
E. Quite Easy. På moderns sida finns hingstar som t ex Pegasus 424 och Obelisk 394.

Målet är att få fram en framtida tävlingshäst till mig. Jag har inte som mål att tävla på elitnivå, utan nöjer mig med Msv dressyr och lätta klasser i hoppning. Temperamentet är viktigt. Det ska inte bli en Ferrari som inte går att hantera. Helst inte så stor. Den tilltänkta mamman är 163 cm och alldeles lagom mycket häst för mig.

Någon som har tips på vad som kan passa henne? :)
Sir Oldenburg? Lämnar vackra, lätta avkommor som inte blir superstora (min var 1.62 vid treårs), tycker de blir rätt "lagom" i allt och har ett stabilt och bra temperament.
 
Sir Oldenburg? Lämnar vackra, lätta avkommor som inte blir superstora (min var 1.62 vid treårs), tycker de blir rätt "lagom" i allt och har ett stabilt och bra temperament.

Fast jag har sett en hel del avkommor på unghästtester som varit medelmåttiga med slätstrukna gångarter och som har galopperat med raka framben. Så man får vara beredd på att det du kallar lagom kan bli hästar som inte sticker ut på något sätt.
 
Fast jag har sett en hel del avkommor på unghästtester som varit medelmåttiga med slätstrukna gångarter och som har galopperat med raka framben. Så man får vara beredd på att det du kallar lagom kan bli hästar som inte sticker ut på något sätt.
Ja? Det lät inte på TS som att hon var ute efter att avla nåt GP-ämne inom någon disciplin, därav ordvalet "lagom", som man sedan får tolka hur man vill. Det är väl bara att gå in på de linjära indexen och kolla vad han nedärver, han har ju inte direkt få avkommor så bedömningsunderlaget kan nog ses som rätt starkt...
 
Ja? Det lät inte på TS som att hon var ute efter att avla nåt GP-ämne inom någon disciplin, därav ordvalet "lagom", som man sedan får tolka hur man vill. Det är väl bara att gå in på de linjära indexen och kolla vad han nedärver, han har ju inte direkt få avkommor så bedömningsunderlaget kan nog ses som rätt starkt...

Tänker att en dressyrhäst bör ha lite bättre rörelser än de SO-avkommor jag sett har. De är minst 20 stycken.
 
Tanken är att få lite mer tryck i ffa traven. Skritten är jättebra och galoppen är väldigt reglerbar. Ang hoppningen så tänker jag att även en dressyrhäst kan hoppa de lägsta klasserna 😉🙂
 
@Gabby_Ossi For Romance eller varför inte Totilas? :heart Dante är en annan kandidat.

vi får se om vi går wild and crazy nästa år och switchar hingstar åt stona.. Isf går vårt rp sto Celestine OnTheRocks e Carlton hill - Heaton Romeo till Bernstein och Grace OnTheRocks*** e Dalwhinnie - Weltburger till Verdi RP..
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 018
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 012
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 179
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp