Hingstvalsfunderingar inför 2019

Jag såg honom vid bruksprovet och på Stjärnborg. Krokhas är inget som bekymrar mig till ett sto med normal vinkel, men det är nog det som bitvis bidrar till att han sänker sig så bak. För mig så han svag ut i höger bak, lägg till att han sänker och vinklar hasen så får du instabilitet. Jag tror att han med rätt ridning kommer starka sig och gå rätt jämnt bak, för det är så pass lite. AVN rapportera minsta lilla avvikelse, även de obetydliga.
Som du märker kan jag inte säga bu eller bä om honom. Jag tycker han var en värdig vinnare av bruksprovet, men mina hingstval föll på andra djur.

Vivino är jag kanske inte rätt person att fråga om :grin: Jag hyser ingen kärlek för hingstar som travar helt utan rygg och bärighet bak, oavsett hur bra blod och egenskaper den har i övrigt.

Jag såg din tråd på fejjan och läste vad du sökte, och måste därmed fråga om du tittat på Kjento (tillgänglig via Stockholm Seminstation) :
Åh Kjento har jag kollat på, sååå snygg!!
 
Ja det blir ett-sto, men det är han värd ;) Skicken blir något dyrare, värt att veta. Tittade på Van Olst's visning där han, Crosby och Glamourdale Stal showen, och svor lite över att vi endast kan ta två föl per år. Kjentos möderne är riktigt fint, och enligt hans rapport från 50-dagardprovet är han korrekt i sina extremiteter, vilket gör saken ännu bättre.

Har sett/läst nästan allt som går att se på honom nu och är helt stum. Vilken häst. Han blir förstahandsvalet och ev Suarez som plan b. Funkar TAI från Holland bra? Min seminstation tar fryst från och med i år men hade helst undvikit det. Mitt sto tog sig på första försöket förra året. Hur mycket dyrare blir skicken? Inte för att det spelar så stor roll i det stora hela.
 
Har sett/läst nästan allt som går att se på honom nu och är helt stum. Vilken häst. Han blir förstahandsvalet och ev Suarez som plan b. Funkar TAI från Holland bra? Min seminstation tar fryst från och med i år men hade helst undvikit det. Mitt sto tog sig på första försöket förra året. Hur mycket dyrare blir skicken? Inte för att det spelar så stor roll i det stora hela.
Du får gärna meddela om Kjento's semin och om skicken funkar fint. Trodde inte det var nån i Sverige som tog in på honom. 4-åringen fölar sent men kanske man ändå skulle våga för han är toppenfin.
 
Tyvärr väldigt vanligt med mjuka kotor idag, även på hingstar som inte bedömts ha veka kotor. Men Suarez t.ex. är en top mover med rätt korrekta ben, dessutom ur ett riktigt fint möderne. Och (nu blir det spretigt) Revolution ger väldigt fina välbenade individer. Har sett en hel drös med mjuka, rörliga med väldigt fint beställ och i den benämningen också med bra kotor. En tredje som är mer i linje med den förstnämnda är St. Schufro - Där har du en häst med riktigt bra ben. Starka, raka... Något underdtucken trakt om man skall vara petig.
Jag väntar ett Revolution-föl på ett annat sto i år så blir den fin så är ju han en stark kandidat. Jag håller med om att många är väldigt veka och på hingstvisningar har de lindor och boots så det är svårt att se hur de går.
 
Ponnyn, Lunds Bitsch Boy SPH, borde för det första döpas om, stackarn. Han var fin men för spänd för att visa upp sig vettigt. Han hade nog haft nytta av att ha en trygg kamrat inne på banan samtidigt, eller att ha visats avsuttet.
Är en tysk uppfödare som heter Bitsch och döper sina uppfödningar med namnet, undrar om hon är nåt så sällsynt som en tysk med humor :p:D! På nationella dressyrtävlingarna här i april startade Banana Bitsch-otroligt fin ponny med massor av gång!
 
Har sett/läst nästan allt som går att se på honom nu och är helt stum. Vilken häst. Han blir förstahandsvalet och ev Suarez som plan b. Funkar TAI från Holland bra? Min seminstation tar fryst från och med i år men hade helst undvikit det. Mitt sto tog sig på första försöket förra året. Hur mycket dyrare blir skicken? Inte för att det spelar så stor roll i det stora hela.

Ingen skillnad mot från Tyskland, kolla bara så ni vet vilka dagar de kan skicka till er så är det lättare att rodda i. Vi räknar att skicken hamnar runt 1000 plus moms (men det beror på var man är också), så det är inte så jättestor skillnad. Jättestort lycka till, är lite avis :p Vill också ha en.

Så kul att det är flera som fått upp ögonen för honom. Han är helt unik, en sällsynt komplett individ där du får Negro's goda egenskaper i en modern hingst.
 
Ingen skillnad mot från Tyskland, kolla bara så ni vet vilka dagar de kan skicka till er så är det lättare att rodda i. Vi räknar att skicken hamnar runt 1000 plus moms (men det beror på var man är också), så det är inte så jättestor skillnad. Jättestort lycka till, är lite avis :p Vill också ha en.

Så kul att det är flera som fått upp ögonen för honom. Han är helt unik, en sällsynt komplett individ där du får Negro's goda egenskaper i en modern hingst.

Jaja, inte mer än några hundringar mer då kanske. Tänkte det tredubbla minst :laugh: Är så taggad (brukar annars vara ångestfylld från det att jag vet att stoet måste transporteras tills dess att det är över)! Hoppas nu verkligen att allt går vägen.
 
Jag borde verkligen inte betäcka i år, då jag inte har ekonomi för flera hästar just nu. :meh: Men det kanske blir så ändå om jag inte lyckas låna ut ett av stona för avel, kostar liksom för mycket (i det långa loppet) att låta de båda gå tomma och utan att ridas.

Funderar isf på om jag ska våga använda fryst till den som inte haft föl på 7 år, eller om jag borde köra på färskt ett år först. Om jag ska ta färskt så blir det betydligt färre aktuella hingstar att välja på... Skulle evt kunna göra en till Crelido-unge, men det känns lite o-kreativt..? :p
 
Jag har egentligen bara tänkt försöka ta ett sista föl efter mitt gammelsto i år och rida på unghästen så mycket som jag hinner men går Luxus att få på skick så kanske jag tänker om :angel:. Det stoet har verkligen supertemperament så det känns som det skulle bli lätt att sälja en sån unge. Men det finns risk för att jag vill ha den själv och jag ska inte heller ha fler hästar då det verkligen inte finns tid just nu :o
 
Senast ändrad:
Nu har vi bestämt hingst till ett av stona. Det blir Keaton (Kannan - Contendro I)
Mödernet är Carpaccio (Caretino) - Silvester, och stoet är stadspremiesto i Holsteiner verband.

Sen blir det svårare. Precis fått en väldigt trevlig avkomma efter Crack (Cornet Obolensky - Candillo), och väntar en en Lewine (Livello - Corrado I) Kommer ev använda någon av dessa igen. Eller Million Dollar som vi fått avkomma från tidigare som idag är 1 år och supertrevlig.

Dressyrstoet efter Briar lutar åt Quarter Hit

Jag tror jag behöver fler ston:D
 
Har ett par stycken som är intresserade av att låna magen på mitt sto i år då jag själv inte kommer att betäcka om henne.
Den ena vill gärna använda Benetton Dream.
Skulle gärna vilja veta lite mer om Benetton Dream från er som sett avkommor, till vilken typ av sto passar han?

Stoet i fråga är e. Solos Carex - Nactus. Ca 165 i mkh. Har 8 på typ, extremiteter, skritt och galopp. 7 på övrigt.
Toppen temperament och arbetsvillig, super lugn och trygg i all hantering. Lite åt det känsliga hållet i ridningen men stabil och trygg så länge hon inte blir för överambitiös. Kan jobba tills hon stupar.
Lite korta ben och åt det mer rejäla hållet. Bred mellan frambenen och står stadigt på jorden med stl 4 på skorna 😉
 
@Kristall10 Jag hade valt honom till mindre ston som är snabba från backen med mycket tryck och bärighet i bakkärran, och som rör sig i uppförsbacke.
Gemensamt för hans avkommor är stor, mjuk gång, långa linjer och avspända temperament.
Tänker mig honom som främst en ridbarhetsförbättrare.
 
Tack för bra info 😊

Jag åker ju runt på en del treårstest och liknande varje år, breeders och Scandinavian open, så jag ser en del avkommor och då är det roligt om man kan dela med sig lite av vad man tyckts sig se :) Hans far är en jättestor ridbarhetsförärvare och jag har bara bra erfarenheter av Rotspon-hästar, därav del i min syn på honom som ridbarhetsförärvare.
 
Dräktighetskoll på Rosevelten om en vecka. Hon hade ovulerat när det var dags för seminering (stod med ert 5x4,5 redan på söndagen) men med lite flyt tog hon sig ändå.
4-åringen hoppas jag får tidigt och att allt går fint med fölning, då kanske jag vågar ta henne på fölbrunsten redan med Kjento. Vet inte hur jag ska tänka där, brukar vilja ta dem på andra brunsten, men när de fölar så sent? Alternativet är att ta Liberace som jag tänkt från början och då väntar jag till 30-dygnsbrunsten.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
36
· Visningar
2 019
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 012
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp