Hingstvalsfunderingar inför 2020

Näe, åker inte utomlands med gamla damen för betäckning. Det andra stoet skulle dessutom stressa ihjäl sig om hennes kompis blev borta, tillräckligt jobbigt att åka till seminstationen med en i taget. :cautious:

Sjukt irriterande alltså att tilltänkta backup-hingsten Sir Lando xx åkt till Tyskland, på hans hemmastation fanns nämligen även en aktuell hingst till andra stoet, så de kunde åkt tillsammans om så var. Struligt med fbl pga att så många enbart betäcker naturligt...
Efterfrågan på fullblod inom halvblodsaveln är ganska låg. Flera vill ha fullblod men inte oprövade kort. Du kan inte tänka dig semin från Tyskland? Holsteinerförbundet har flera fina fullblodshingstar. Jag tänker bland annat på Armand xx
 
Heartthrob är iofs inget dumt förslag till det stoet, skulle nog bli en jättefin hopphäst (om man vågar sig på att dubbla Nimmerdor) men knappast nån fälttävlanshäst tror jag...




Näe, inte riktigt så mycket som jag skulle behöva, även han är dock aktuell till det lättare stoet. Men tror inte heller att han är på EU-station? Det står på hemsidan att han ska tävla i år, vet inte hur det blir med det nu, om de kan åka med honom ut av Sverige för tävling??


Tack oavsett för förslag! Som jag trodde verkar det inte finnas några rena eller över 50%fbl tillgängligt.... Kanske måste köpa in fryst istället ändå.
Jag vet inte om de kan skicka utomlands med Future Sport Horses i England har två hingstar (oprövade) som jag tycker verkar spännande, en efter Power Blade xx-Hand in Glove xx som är rent fullblod och en efter Upsilon x-Heraldik xx.
 
Så - jag behöver en hingst med så mycket fbl som möjligt (helst 75-100%), lite storlek (över 1,65 evt lämna stort) och bra temperament. Måste stå på TAI på EU-station, antigen i Norge, Sverige eller Danmark. Vad finns??
Visserligen Tyskland men Duke of Hearts xx står på EU-station. Hans avkommor har hunnit bevisa sig i sporten och via hans morfar får du samma blodslinjer som SAP Hale Bob OLD kommer med på fädernet ;)

Vet inte om Watermolen NL är EU-station men de har Albaran xx på station med färskt och fryst och även här får du in samma blodslinjer som i Bobby :)
 
Visserligen Tyskland men Duke of Hearts xx står på EU-station. Hans avkommor har hunnit bevisa sig i sporten och via hans morfar får du samma blodslinjer som SAP Hale Bob OLD kommer med på fädernet ;)

Vet inte om Watermolen NL är EU-station men de har Albaran xx på station med färskt och fryst och även här får du in samma blodslinjer som i Bobby :)

Ja, har spånat lite på Duke tidigare.... Var även i kontakt med stationen för några år sedan, kan kolla om jag hittar deras majl igen.

Albaran trodde jag dock var död sedan länge? Kul om han lever fortfarande och är i avel.
 
Hur tänker ni kring FAI? Gäller mitt 14-åriga sto, hon har haft ett föl 2016 (tog sig på första men var AI). Vågar man prova FAI? Är så kär i Clarksville!
 
Ja, har spånat lite på Duke tidigare.... Var även i kontakt med stationen för några år sedan, kan kolla om jag hittar deras majl igen.

Albaran trodde jag dock var död sedan länge? Kul om han lever fortfarande och är i avel.
Troddde oxå Albaran var long gone men han har erbjudits på färskt i år :D

Duke of Hearts har faktiskt en äldre bror som gått internationell fälttävlan med steeple och allt back in the day :) Devil's Dope heter den enligt tyska registren hos FEI heter den Devil's Hope.
 
Hur tänker ni kring FAI? Gäller mitt 14-åriga sto, hon har haft ett föl 2016 (tog sig på första men var AI). Vågar man prova FAI? Är så kär i Clarksville!

Ser ingen anledning att inte testa, såvida din station är någorlunda bra på FAI. 14 är ju inte jättegammalt och att hon haft föl för 4 år sedan är positivt. :) Blev inte avrådd fryst till min som gått 7 år sedan senaste fölet. (Men letar som sagt backup-hingst på färskt just in case)
 
Ser ingen anledning att inte testa, såvida din station är någorlunda bra på FAI. 14 är ju inte jättegammalt och att hon haft föl för 4 år sedan är positivt. :) Blev inte avrådd fryst till min som gått 7 år sedan senaste fölet. (Men letar som sagt backup-hingst på färskt just in case)
Tack för svar:) Hur många brunster tänker du att du ger det innan du går över till backup-hingst? Hur vet man om stationen är bra på FAI? Finns statistik för det någonstans?
 
Nu är min dam seminerad och klar! :) Jag hade egentligen tänkt åka första svängen till station igår, men så verkade hon lite skum på helgen. På söndagen kom en minishettishingst hit för betäckning av den lilla, och gissa vem det var som blev dökär och stod extremt villigt... :cautious: Hade satt upp dubbla trådar med 1,5 meter mellan som hon så glatt försökte hoppa över (kom halvvägs och drog med sig fyra stolpar :banghead:) för att komma åt hingsten... Sen stod hon och flörtade med honom på varsin sida tråden och den lilla som var avsedd som date var inte ett dugg imponerad. :laugh:

Så på måndagen åkte jag till station. Hon stod med 5cm fint ägg och det beställdes! Stationen hade aldrig hört talas om vare sig hingsten eller hingststationen och hade haft det jättesvårt att få skicken att fungera i år så jag var lagom nervös... Men allt funkade som det skulle och i tisdags blev hon seminerad och igår hade hon släppt ägget och fick komma hem! :love: Och nu är hon inte alls intresserad av hingsten längre. ;) Så nu väntar det ett par nervösa veckor innan första kollen!

Minishettisen kom i brunst under måndagen och är betäckt hon också. :) Så har jag en jäkla tur så kanske det blir två föl samtidigt nästa år! :love:
 
Jag som skulle seminera ett av halvbloden får stå över pga strulande fodervärd. Hon skulle ha gått till Fetcher N. Så himla trist. Dock behöver jag ju inte fundera över hingst nästa år. :)
 
Ja, har spånat lite på Duke tidigare.... Var även i kontakt med stationen för några år sedan, kan kolla om jag hittar deras majl igen.

Albaran trodde jag dock var död sedan länge? Kul om han lever fortfarande och är i avel.

vad är det du behöver från fullblodet? det går inte att finna i en ädel hbl hingst?
 
Tjing på er 😇

Nu behöver jag lite input, först var jag inne på att göra en D-ponny och sälja som föl,genom att ta en liten C-ponny-hingst men sen kom jag på att jag egentligen behöver en större häst åt mig själv.

stoet (Canterbury-Claudius) är 155 cm i mkh, hoppade 9-8 på sitt 3 års test nu i helgen och fundera på om Magic Park eller Lamborghini kan va något?

Tips?
😇
 
Tjing på er 😇

Nu behöver jag lite input, först var jag inne på att göra en D-ponny och sälja som föl,genom att ta en liten C-ponny-hingst men sen kom jag på att jag egentligen behöver en större häst åt mig själv.

stoet (Canterbury-Claudius) är 155 cm i mkh, hoppade 9-8 på sitt 3 års test nu i helgen och fundera på om Magic Park eller Lamborghini kan va något?

Tips?
😇
Nu kan jag inte olika hingstar eller överdrivet mycket om avel, men hur är ditt sto? Det verkar vara en hopphäst, hur är galoppen? De andra gångarterna? Förväntad mankhöjd (vissa växer ju långsamt)? Hur är tempramentet?

Vad söker du för häst? Trevlig hobbykompis att tävla hoppning med eller en hopphäst på hög nivå?

Jag tror att det här kan hjälpa till en hel del för folk som kan mer :)
 
Nu kan jag inte olika hingstar eller överdrivet mycket om avel, men hur är ditt sto? Det verkar vara en hopphäst, hur är galoppen? De andra gångarterna? Förväntad mankhöjd (vissa växer ju långsamt)? Hur är tempramentet?

Vad söker du för häst? Trevlig hobbykompis att tävla hoppning med eller en hopphäst på hög nivå?

Jag tror att det här kan hjälpa till en hel del för folk som kan mer :)

Hon fick 8-8-8-7-7-8 på exitör och gången och 9-8 i hoppningen, så klass I i gångarter och diplom i hoppning, hon lär väl hamna strax under 160 i mkh troligen.

vill ha en lite större häst med trevlig gång,ridbarhet och bevara hoppet 🙏 viktigt att behålla det goda temperament 😇
 
Hon fick 8-8-8-7-7-8 på exitör och gången och 9-8 i hoppningen, så klass I i gångarter och diplom i hoppning, hon lär väl hamna strax under 160 i mkh troligen.

vill ha en lite större häst med trevlig gång,ridbarhet och bevara hoppet 🙏 viktigt att behålla det goda temperament 😇
Är hon lätt bygd? Vad har du för mål med aveln? :)
 
Hon fick 8-8-8-7-7-8 på exitör och gången och 9-8 i hoppningen, så klass I i gångarter och diplom i hoppning, hon lär väl hamna strax under 160 i mkh troligen.

vill ha en lite större häst med trevlig gång,ridbarhet och bevara hoppet 🙏 viktigt att behålla det goda temperament 😇
Du vill inte sälja den där? :P

Magic Park hade jag tyckt vara intressant. Bravour, Baloe HP, New Port W, Colmander? (droppar mest lite namn som hade kunnat ge en avkomma intressant för fälttävlan :angel: )
 
@Aliisa
Hon är ädel och sportig, är reggad som Sv.Ridponny

@Murray 😂 inte just nu, också min egna uppfödning
 

Bifogade filer

  • 9467F1B0-2DAF-4E52-B518-FFA0CD0E5D8C.jpeg
    9467F1B0-2DAF-4E52-B518-FFA0CD0E5D8C.jpeg
    38 KB · Visningar: 50
Foto : Lisbeth Svedberg
Bild från testet 👋
 

Bifogade filer

  • F7C1A287-A90C-48BA-9463-F0690862E031.jpeg
    F7C1A287-A90C-48BA-9463-F0690862E031.jpeg
    52,8 KB · Visningar: 48

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 141
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp