Hingstvalsfunderingar inför 2020

Nu är min dam seminerad och klar! :) Jag hade egentligen tänkt åka första svängen till station igår, men så verkade hon lite skum på helgen. På söndagen kom en minishettishingst hit för betäckning av den lilla, och gissa vem det var som blev dökär och stod extremt villigt... :cautious: Hade satt upp dubbla trådar med 1,5 meter mellan som hon så glatt försökte hoppa över (kom halvvägs och drog med sig fyra stolpar :banghead:) för att komma åt hingsten... Sen stod hon och flörtade med honom på varsin sida tråden och den lilla som var avsedd som date var inte ett dugg imponerad. :laugh:

Så på måndagen åkte jag till station. Hon stod med 5cm fint ägg och det beställdes! Stationen hade aldrig hört talas om vare sig hingsten eller hingststationen och hade haft det jättesvårt att få skicken att fungera i år så jag var lagom nervös... Men allt funkade som det skulle och i tisdags blev hon seminerad och igår hade hon släppt ägget och fick komma hem! :love: Och nu är hon inte alls intresserad av hingsten längre. ;) Så nu väntar det ett par nervösa veckor innan första kollen!

Minishettisen kom i brunst under måndagen och är betäckt hon också. :) Så har jag en jäkla tur så kanske det blir två föl samtidigt nästa år! :love:

Vilken hingst blev det?
 
Tjing på er 😇

Nu behöver jag lite input, först var jag inne på att göra en D-ponny och sälja som föl,genom att ta en liten C-ponny-hingst men sen kom jag på att jag egentligen behöver en större häst åt mig själv.

stoet (Canterbury-Claudius) är 155 cm i mkh, hoppade 9-8 på sitt 3 års test nu i helgen och fundera på om Magic Park eller Lamborghini kan va något?

Tips?
😇
Jag hade inte lagt någon av dem om du vill ha en större häst. Lambo har -2,6 på blup och MP -0,8. Fetcher N kanske hade varit ngt? Bra temperament och bra ridbarhet. Han är runt 170 själv och har +0,8. Det är inte mkt men tänker det är iaf på rätt sida strecket 😉
 
Nu är min dam seminerad och klar! :) Jag hade egentligen tänkt åka första svängen till station igår, men så verkade hon lite skum på helgen. På söndagen kom en minishettishingst hit för betäckning av den lilla, och gissa vem det var som blev dökär och stod extremt villigt... :cautious: Hade satt upp dubbla trådar med 1,5 meter mellan som hon så glatt försökte hoppa över (kom halvvägs och drog med sig fyra stolpar :banghead:) för att komma åt hingsten... Sen stod hon och flörtade med honom på varsin sida tråden och den lilla som var avsedd som date var inte ett dugg imponerad. :laugh:

Så på måndagen åkte jag till station. Hon stod med 5cm fint ägg och det beställdes! Stationen hade aldrig hört talas om vare sig hingsten eller hingststationen och hade haft det jättesvårt att få skicken att fungera i år så jag var lagom nervös... Men allt funkade som det skulle och i tisdags blev hon seminerad och igår hade hon släppt ägget och fick komma hem! :love: Och nu är hon inte alls intresserad av hingsten längre. ;) Så nu väntar det ett par nervösa veckor innan första kollen!

Minishettisen kom i brunst under måndagen och är betäckt hon också. :) Så har jag en jäkla tur så kanske det blir två föl samtidigt nästa år! :love:
Vilken hingst blev det ?
 
Tjing på er 😇

Nu behöver jag lite input, först var jag inne på att göra en D-ponny och sälja som föl,genom att ta en liten C-ponny-hingst men sen kom jag på att jag egentligen behöver en större häst åt mig själv.

stoet (Canterbury-Claudius) är 155 cm i mkh, hoppade 9-8 på sitt 3 års test nu i helgen och fundera på om Magic Park eller Lamborghini kan va något?

Tips?
😇

Jag har fött upp två Lambobarn som var helsyskon. Hingsten blev ca 168 medan stoet stannat runt 162. Hon har fantastiskt temperament, lättlärd och känslig men inte dum, och både rör sig och hoppar över genomsnittet. Men är storleken något du vill prioritera rekommenderar jag andra hingstar.

Magic Park har visserligen en aning under snitt i blup men dels är det inte baserat på särskilt många avkommor och dels kan de vara såna som växer sent. Det skulle jag i hans fall inte hänga upp mig så mycket på.

Fetcher N är ett bra förslag för den som vill göra dubbeltalanger, likaså Bravour.
 
Tips på lämplig hopphingst åt rejäl märr? Har ett sto e Ludwigs Champion u fullblod, 167 cm av trevlig dock något grov modell med toppentemperament. Önskar bibehålla hennes coola, glada temperament men förbättra benen då hon i fram är lite inåttåad, biljarderar och har något olika storlek på hovarna. Storleken är ju bra men det är en bastant dam så kanske något lite lättare.
 
Tips på lämplig hopphingst åt rejäl märr? Har ett sto e Ludwigs Champion u fullblod, 167 cm av trevlig dock något grov modell med toppentemperament. Önskar bibehålla hennes coola, glada temperament men förbättra benen då hon i fram är lite inåttåad, biljarderar och har något olika storlek på hovarna. Storleken är ju bra men det är en bastant dam så kanske något lite lättare.
Canterbury?
Mr Vain?
Bravour?
 
vad är det du behöver från fullblodet? det går inte att finna i en ädel hbl hingst?

Ska göra ft-häst, så vill åt uthålligheten, hållbarheten, och till detta stoet framåtbjudning samt känslighet/kvickhet. (Det som gör det lite extra svårt är att jag även behöver bra ridbarhet och bra hovar (inte låga trakter)..)
 
Du vill inte sälja den där? :P

Magic Park hade jag tyckt vara intressant. Bravour, Baloe HP, New Port W, Colmander? (droppar mest lite namn som hade kunnat ge en avkomma intressant för fälttävlan :angel: )
Vad tycker du New Port W har att tillföra fälttävlanssporten förutom att han genomfört några 2* i det gamla systemet? 🤔

Filmen från Strzegom (3* oxå gamla systemet) som jag sett att de marknadsför honom med avslutas med en faceplant för ryttaren efter en i övrigt ganska så läbbig runda 🙀
 
Tips på hingst åt Dressyrsto, e. Westpoint - Jazz ue. Goodtimes
Rätt het och skarp men med super arbetsmoral, önskas förbättra galoppen framförallt, har bra skritt men kan få pass inslag när hon är stressad. Hon är ca 168, behöver ingen jätte häst så hingsten bör inte vara enorm. Samt en hingst som ger bra hovar, kanske svårt å veta. Hon har rätt "platta" fötter och de behöver inte bli sämre ;)
 
Tips på hingst åt Dressyrsto, e. Westpoint - Jazz ue. Goodtimes
Rätt het och skarp men med super arbetsmoral, önskas förbättra galoppen framförallt, har bra skritt men kan få pass inslag när hon är stressad. Hon är ca 168, behöver ingen jätte häst så hingsten bör inte vara enorm. Samt en hingst som ger bra hovar, kanske svårt å veta. Hon har rätt "platta" fötter och de behöver inte bli sämre ;)

Bon Coeur kanske vore spännande?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 133
Senast: Enya
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
76 914
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp