Hingstvalsfunderingar inför 2020

Duke of Hearts xx är död 😔

Men åååååh! 🙈😣

Jag ger upp snart, om hon inte är dräktig vid kollen på måndag så kanske jag gör en till Caréme-avkomma istället..... Den hon fick förra året ser faktiskt ut att kunna lämpa sig väl till ft upp till **/*** nivå, det kanske får räcka för en gammal tant som jag..
 
Men åååååh! 🙈😣

Jag ger upp snart, om hon inte är dräktig vid kollen på måndag så kanske jag gör en till Caréme-avkomma istället..... Den hon fick förra året ser faktiskt ut att kunna lämpa sig väl till ft upp till **/*** nivå, det kanske får räcka för en gammal tant som jag..
Han har en jättefin godkänd 5-årig son ue. Casall - Acord II i England som rids av Giovanni Ugolotti. Den ska bli spännande att följa 👉🏻
 
Vad tycker du New Port W har att tillföra fälttävlanssporten förutom att han genomfört några 2* i det gamla systemet? 🤔

Filmen från Strzegom (3* oxå gamla systemet) som jag sett att de marknadsför honom med avslutas med en faceplant för ryttaren efter en i övrigt ganska så läbbig runda 🙀
50 % fullblod, trevlig modell, lätta rörliga gångarter samt presterat tom 140.
 
Jag är ju tyvärr en sån som också kollar på vem som äger hingsten och vem som då får pengarna. Det gör ju att en del hingstar i Sverige aldrig blir aktuella för min del, varav New Port är en av de. Annars har han en trevlig stam tycker jag, med minuset långa veka kotor (för mitt sto alltså).
 
Tittar man på horsetelex så har i princip alla varmblodiga ridhästarna även utan synligt xx minst 25-30%
Att HorseTelex räknar så många generationer som de gör är väl tyvärr en av grundorsakerna till att folk anser att dagens moderna sporthästar har så mycket blod i sig så vi inte behöver tillföra något nytt.

T.ex ovan nämnda New Port-W kommer enligt HorseTelex med 48.83% fullblodsinslag men hos Sporthorse Data som bara räknar fem första generationerna har han bara 15.63% fullblod. Det senare går ju helt klart hand i hand med att första fullblod dyker upp i generation 3 och nästa kommer först i generation 5.
 
I fredags var det dags för koll å lilla grå är dräktig på 17 dygn med Ragnarps Rolex på första försöket! :love: :love: Om ett par veckor blir det 30dygnskoll för att se om där finns nåt litet hjärta också!

IMG_20200612_140803_320.jpg


Lilla minishettisen ska få gå en promenad till hingsten här i veckan och se vad hon säger om det. Är hon brunstig igen så kommer vi försöka betäcka vid hand den här gången. De var lite halvt osynkade sist kan man säga... Men då såg jag dem ju såklart inte 24h/dygn heller så de kan mycket väl ha lyckats nån gång när jag inte såg. Blir spännande! :)
 
Tog en kvällspromenad med lilla Linnsan till hingsten igår. Hon var inte alls intresserad av sin kavaljer och jag fick släääääpa henne både dit å hem. :grin: Men sist var hon högbrunstig på torsdagen och fredagen så vi gör ett par koller till i veckan.

IMG_20200614_203428.jpg


Kvar hemma stod den konstaterat dräktiga damen och vrålade sig hes i boxen... :meh:
 
Min treåring åkte till station igår, nåt litet pluttägg och en gulkropp på väg bort. Ny koll på onsdag. Det vore ganska bittert om hon är redo för semin i helgen eftersom hingsten jag vill ha står utomlands...ja ja vi får se på onsdag vad som händer
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 157
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp