Hingstvalsfunderingar inför 2020

Tänkte på denna tråden när jag läste om Akriboris öde i Norge :( . Fy fan rent ut sagt.

https://www.eurodressage.com/2020/06/13/akribori-put-down-due-severe-neglect-breeding-yard-norway

Sen på bollen men måste bara kommentera - ja fy faaaan vad vidrigt!! Man fattar ju nu varför de inte alls var interesserade av att låna ut honom till min tränares stuteri då jag frågade förra året (och i år), utan proppsade på att stona måtte skickas till honom (vilket vi lyckligtvis aldrig gjorde).... Skamligt att det går att behandla en så fin häst på det viset!! :cry::rage:
 
Jag kollade minishettisen mot hingst sista gången i torsdags (21 dygn efter högbrunst) och varken hon eller hingsten var intresserade så det bådar ju gott! :) Kommer såklart göra ett blodprov senare för att dubbelkolla, minns inte nu när i dräktigheten det skulle göras men runt 100 dygn kanske det var?

Men nu börjar båda damerna närma sig 30 dygn och de har helt plötsligt ändrat personlighet och blivit så vansinnigt lugna och trötta. De ligger och sover i ligghallen mest hela tiden. :p Så de känns verkligen dräktiga!

På torsdag är ponnyn på 30 dygn, skulle ha åkt till seminstation för koll i veckan men av olika anledningar så kommer det inte bli av förrän på måndag. Men då hoppas jag på att få se ett litet hjärta! :love:
 
Jag frågade ägaren tidigt i år och hon sa att jag skulle få svar i slutet på mars om han skulle finnas tillgänglig, men jag fick aldrig göra nåt så jag antar att han inte är det.

Samma här. Har haft honom på listan sista åren men är alltid så struligt om och när han ska vara i avel så nu har jag strukit honom från listan för gott.
 
Idag var det dags för koll igen och vi fick se ett litet hjärta slå, idag på 34 dygn! :love: Så nu var årets resor till seminstation slut! Jag kommer betala på levande föl så behöver inte åka nån fler gång. Skönt att ha det klart! Enligt seminvet kunde man göra blodprov på shettisen efter 120 dygn så det är väl nästa sak som händer här. :)
 
Kan ju uppdatera lite ang vad det blev för hingstval till slut - hade bestämt mig för Gracieux e. Grim st Clair till 02-an, har tidigare funderat på hans pappa men han är ju död numera och det blev för bökigt att få tag på fryst på kort varsel + lite osäkert ang. fertiliteten. Meeen givetvis så ovulerade stoet på en söndag morgon, så då fick vi leta i frysen och hittade en dos på Carême, som hon har ett superfint föl med från 2019, så nu går vi för en kopia av den. :up:

Till Heartbeat-stoet blev det Norskstationerad hingst då det kändes enklast, inte ens Danmark lyckades få skick hit samma dag nu pga Covid, så hon betäcktes med Captain Hook (efter misslyckad försök med Jaguar Mail). Captain Hook är e. Cassini II - Contender - Landgraf, så jag tror det kan bli ett riktigt fint föl det med!
 
Kan ju uppdatera lite ang vad det blev för hingstval till slut - hade bestämt mig för Gracieux e. Grim st Clair till 02-an, har tidigare funderat på hans pappa men han är ju död numera och det blev för bökigt att få tag på fryst på kort varsel + lite osäkert ang. fertiliteten. Meeen givetvis så ovulerade stoet på en söndag morgon, så då fick vi leta i frysen och hittade en dos på Carême, som hon har ett superfint föl med från 2019, så nu går vi för en kopia av den. :up:

Till Heartbeat-stoet blev det Norskstationerad hingst då det kändes enklast, inte ens Danmark lyckades få skick hit samma dag nu pga Covid, så hon betäcktes med Captain Hook (efter misslyckad försök med Jaguar Mail). Captain Hook är e. Cassini II - Contender - Landgraf, så jag tror det kan bli ett riktigt fint föl det med!
Om du avlar för fälttävlan är vad som helst som inte är Jaguar Mail att föredra. Även om de eventuellt kommer ut kapabla så går de ju sönder i parti och minut om och när de lämnar nuvarande 2* levels..
 
Vårt sto fölade tidigare än beräknat så behöver visst bestämma ny hingst lite tidigare än planerat 😅
Stoet ifråga är Cardento - xx och har fått fyra fina avkommor tidigare efter Cabachon, Special de Muze, Cooper och New Port. Vi själva har en avkomma efter Canterbury sedan tidigare med annat sto.
På listan står Bonaparte, Gamelus, Mr Vain och Colmander just nu. Åsikter? :)
Någon som har uppfattning om fertilitet på dom? Har jag missat någon grabb? Behöver vara svenskt, färskt och ej skimmel.
 
Vårt sto fölade tidigare än beräknat så behöver visst bestämma ny hingst lite tidigare än planerat 😅
Stoet ifråga är Cardento - xx och har fått fyra fina avkommor tidigare efter Cabachon, Special de Muze, Cooper och New Port. Vi själva har en avkomma efter Canterbury sedan tidigare med annat sto.
På listan står Bonaparte, Gamelus, Mr Vain och Colmander just nu. Åsikter? :)
Någon som har uppfattning om fertilitet på dom? Har jag missat någon grabb? Behöver vara svenskt, färskt och ej skimmel.

Har ingen koll på Bonaparte men de andra tre har mycket god fertilitet.
 
Vårt sto fölade tidigare än beräknat så behöver visst bestämma ny hingst lite tidigare än planerat 😅
Stoet ifråga är Cardento - xx och har fått fyra fina avkommor tidigare efter Cabachon, Special de Muze, Cooper och New Port. Vi själva har en avkomma efter Canterbury sedan tidigare med annat sto.
På listan står Bonaparte, Gamelus, Mr Vain och Colmander just nu. Åsikter? :)
Någon som har uppfattning om fertilitet på dom? Har jag missat någon grabb? Behöver vara svenskt, färskt och ej skimmel.
Tycker om både Vain och Gamelus. Vain har bra fertilitet och jag har sett många fina Gamelusungar. Colmander har jag själv aldrig fastnat för men många verkar extremt nöjda med sina avkommor 👌
 
@Murray kollat på mkt treårs i år och Mr Vain typar inte så hårt, det kan bli vad som helst utefter stomaterial. Har sett jättefina (som Leon som visades i Norra Skåne) och några trevliga som knappt gjorde väsen av sig alls.
 
@Murray kollat på mkt treårs i år och Mr Vain typar inte så hårt, det kan bli vad som helst utefter stomaterial. Har sett jättefina (som Leon som visades i Norra Skåne) och några trevliga som knappt gjorde väsen av sig alls.

Finns ju ingen hingst som kan täcka upp för hur mkt som helst om man har ett dåligt stomaterial :)
 
Har ingen koll på Bonaparte men de andra tre har mycket god fertilitet.
Tack! Får kanske ringa och kolla med stationen under dagen. 2011 verkade han ha 5/5 dräktiga, hittar inte data för 2012 på Språngrulla och för 2019 är kanske för tidigt?

Tycker om både Vain och Gamelus. Vain har bra fertilitet och jag har sett många fina Gamelusungar. Colmander har jag själv aldrig fastnat för men många verkar extremt nöjda med sina avkommor 👌
Samma angående Colmander. Har valt bort honom tidigare eftersom han aldrig fått mig intresserad även om han på pappret är bra. Däremot har han lyckats få mig mer intresserad i år.

@Murray kollat på mkt treårs i år och Mr Vain typar inte så hårt, det kan bli vad som helst utefter stomaterial. Har sett jättefina (som Leon som visades i Norra Skåne) och några trevliga som knappt gjorde väsen av sig alls.
Tack! :) Jag har alltid haft Mr Vain som backup (gjorde ett par försök men fick inte dräktigt med förra stoet) och har tänkt hela året att jag ska passa på nu om det är sista året på färskt men det är något som fått mig att börja titta runt lite...


Känner mig trygg med stoet vi har. Första avkomman är den enda som är visad på 3 års och fick fina siffror, även på gångarterna. Den andra är utomlands och ser väldigt fin ut. Förra årets avkomma visade ju knappt någon trav på visningen som föl och det verkar gå i släkten, har inte sett ett enda travsteg ännu på årets 😅 Fullt ös för jämnan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 236
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp