Hingstvalsfunderingar inför 2020

Då vi är inne på tredje brunsten med seminering med Sir Oldenburg så tycker seminstationen att jag ska byta hingst om hon inte blir dräktig nu. Så vill ha tips på hingstar som fortfarande skickar i mitten av augusti och har bra villkor och dräktighet. Vill ha en hingst som ger lite resning, förbättrar typ och inte för känslig. Stoet är efter Luxus-Be My Cheif och är liten och lite lågställd men med bra rörelser.

Min Lambodotter

EE0282F1-962D-4657-A65B-D5DDB7196525.jpeg
 
Man kanske inte kan ha för många Canterburyavkommor, men jag var inte riktigt sugen på honom just nu. Men det var typ den första jag tänkte på! Min stallkompis som lämnade på stationen samtidigt som mig, som har ett sto med konstiga brunster fick dräktigt med honom direkt, medan min häst som kändes som det skulle vara lättare med fortfarande inte tagit sig... Så kanske slutar med honom ändå, har två avkommor sedan tidigare och en av dom med mamman till detta sto.
 
Lambourgini har bra dräktighet och villkor. Ger avkommor som är ädla och moderna i typen. Rör sig spänstigt och taktmässigt och kan dessutom hoppa. Tänker att om du testat Sir Oldenburg vill du ha en dubbeltalang vilket Lambo är och ger. Har själv fött upp två avkommor till honom undan ett lite lågställt och långt sto.

Hälsade på honom härom dagen, en mycket fräsch 22-åring, och en oerhört sympatisk herre.

Visa bifogad fil 54857
Tack för tipset! Har ridit in en Lambourgini och den var fantastiskt! Måste kolla upp honom för han har jag inte tänkt på!
 
Tack för tipset! Har ridit in en Lambourgini och den var fantastiskt! Måste kolla upp honom för han har jag inte tänkt på!

Jag gjorde två helsyskon undan mitt Ceylonsto och det var båda så underbara att jag skulle fortsatt göra helsyskon om stoet varit yngre.Snälla och lättlärda, mina ungar fick kortare rygg, mer liggande bog och mer välvd hals än mamman. Underbara luftiga rörelser.
 
Man kanske inte kan ha för många Canterburyavkommor, men jag var inte riktigt sugen på honom just nu. Men det var typ den första jag tänkte på! Min stallkompis som lämnade på stationen samtidigt som mig, som har ett sto med konstiga brunster fick dräktigt med honom direkt, medan min häst som kändes som det skulle vara lättare med fortfarande inte tagit sig... Så kanske slutar med honom ändå, har två avkommor sedan tidigare och en av dom med mamman till detta sto.
Det är väl många som byter till Canterbury när det är svårt att få dräktigt. Han verkar ju ha god fertilitet 😊
 
Det är väl många som byter till Canterbury när det är svårt att få dräktigt. Han verkar ju ha god fertilitet 😊
Inte riktat till dig personligen men jag förstår verkligen inte poängen med att byta hingst så här sent på säsongen. Känns väldigt mycket "dräktigt till varje pris" i motsats till genomtänkt avelsarbete..
 
Inte riktat till dig personligen men jag förstår verkligen inte poängen med att byta hingst så här sent på säsongen. Känns väldigt mycket "dräktigt till varje pris" i motsats till genomtänkt avelsarbete..

Tycker inte det är så konstigt. Många har försökt med sitt förstahandsval flera gr nu och det är helt enkelt inte en bra match. Att man då byter och provar sitt andrahandsval och kanske får dräktigt direkt är jättebra. Det är dyrt att låta stoet gå tomt ett år bara för att förstahandsvalet kanske inte var en perfect match. Jag själv väljer alltid ut två hingstar till per ston som jag kan tänka mig att betäcka med om det skulle skita sig med den första tex tas ur avel eller inte tar sig med den osv.
 
Inte riktat till dig personligen men jag förstår verkligen inte poängen med att byta hingst så här sent på säsongen. Känns väldigt mycket "dräktigt till varje pris" i motsats till genomtänkt avelsarbete..
Det var stostationen som rekommenderade det till mig, hon sa att även om det inte finns bevis för det så sa hennes erfarenhet att det ibland hjälpte att byta hingst, även om hingsten har bra dräktighet. Nu har jag ju lagt både pengar och tid på detta så jag vill inte ge upp än utan ge det en chans till innan säsongen är helt över. Canterbury är egentligen en av mina favorithingstar så jag tycker nog att jag fortfarande är ganska kräsen när jag inte byter till honom direkt. Nu hoppas jag ju dock att hon är dräktig efter detta försök så jag slipper fundera, men jag vill hinna fundera lite om hon nu inte är det.
 
Tycker inte det är så konstigt. Många har försökt med sitt förstahandsval flera gr nu och det är helt enkelt inte en bra match. Att man då byter och provar sitt andrahandsval och kanske får dräktigt direkt är jättebra. Det är dyrt att låta stoet gå tomt ett år bara för att förstahandsvalet kanske inte var en perfect match. Jag själv väljer alltid ut två hingstar till per ston som jag kan tänka mig att betäcka med om det skulle skita sig med den första tex tas ur avel eller inte tar sig med den osv.
Fast för mig låter det inte som att det handlar om ett planerat andrahandsval utan mer som "ta den hingsten för hans simmare är pigga" scenario vilket inte känns så genomtänkt.
 
Fast för mig låter det inte som att det handlar om ett planerat andrahandsval utan mer som "ta den hingsten för hans simmare är pigga" scenario vilket inte känns så genomtänkt.

Så du tycker det är bättre att låta stoet gå tomt om det tex till och med skulle vara så att förstahandsvalet inte har pigga simmare? 🤔
Så kanske man kan tänka om man gör det som hobbyavel att det gör varken från eller till men inte om man bedriver en avelsverksamhet.
 
Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara intressanta.

Jag skulle inte betäcka mitt Lambourgini - Ceylon-sto förrän 2023 men nu ska Saigon komma tillbaka i avel nästa år, och det kan bli svårt att stå emot ;)
Jag försöker intala mig att det blir lite för mycket Ceylon i avkomman.

Hur tänker ni andra kring nästa års hingstval?
Jag har ett sto med ue. Ceylon som jag betäckt med Bon Coeur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 153
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp