Hingstvalsfunderingar inför 2020

@Hippocampus Varför vill du använda Irco Mena för att göra hobbyhäst? Jag jobbade i hoppstall 98-00 och då hade vi massor av Irco Mena hästar och jag skulle inte beskriva någon av dom som trevliga hobbyhästar. En på tio var supersnäll och jättefin att rida haha. Resten var lika tokiga som Cortezhästarna men hårdare.
 
@Hippocampus Varför vill du använda Irco Mena för att göra hobbyhäst? Jag jobbade i hoppstall 98-00 och då hade vi massor av Irco Mena hästar och jag skulle inte beskriva någon av dom som trevliga hobbyhästar. En på tio var supersnäll och jättefin att rida haha. Resten var lika tokiga som Cortezhästarna men hårdare.
Jag har sen jag började med hästar alltid gillat Irco Mena. Så det är en sån där fånig dröm om att nån gång ha en Irco Mena-avkomma. Inget annat ;) Men jag visste inte att de är så hårda...
 
Jag som hade bestämt mig för att använda Dominator Z struntar i det efter att fått villkoren klart för mig.
Det blir några andra som har seglat upp som favoriter.
Aganix du Seigneur, Taloubet och Eldorado van de Zeshoek är de som ligger bäst till just nu.
Aganix-Kannan
Taloubet-Cardento
Eldorado-Corland
 
Vi väntar föl Janeiro Platinum-Dr Doolittle-Weltmeyer i maj och går allt bra så kommer stoet betäckas om. Stoet är själv ganska liten så vill ha en hingst som ger storlek och som inte har veka kotor, samt en riktigt bra galopp. Tankarna trillar gång på gång tillbaka till Jameson RS2, känns lite obeprövat men det känns väldigt spännande att lägga på det här stoet. Har ni några tankar?

Dessutom kan jag inte låta bli att fundera på att betäcka vårt 3års sto Johnson-Florencio, hon ser oerhört fin ut, vänlig men reaktiv, ruskigt balanserad för sin ålder och storlek. Riktigt bra skritt och galopp. Här vill jag inte ha en hingst som ger stora ungar för hon är själv 170cm nu och långlinjerad. Här är det helt blankt men ska jag betäcka så vill jag ha något riktigt bra.
 
Jag har några kandidater till Rosevelten om hon håller sig lika fin som nu.
Liberace for u var förhandsfavorit förra året men skadade sig. Gillar fullblodet på mödernet, det har slagit väl ut på detta stoet förut.
Kjento, också en favorit förra året, isåfall på FAI.
Total US om han är tillgänglig, gillar totilas-blodet i kombination med Don Schufro.
BH har köpt in en treåring som ser fin ut e For Romance - Desperados. Trevligt blod med lite linjeavel på Donnerhall men inte så mycket.
 
Det lär väl sluta med att jag inte kan bestämma mig alls... :banghead:

Så väl jag känner mig själv. :angel: Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har åtminstone, med hjälp av bekanta, minskat listan till sju tänkbara hingstar. Ingen känns klockren och jag vet inte riktigt vad jag är beredd att kompromissa mer med än sånt jag redan gjort. :arghh:
 
Så väl jag känner mig själv. :angel: Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har åtminstone, med hjälp av bekanta, minskat listan till sju tänkbara hingstar. Ingen känns klockren och jag vet inte riktigt vad jag är beredd att kompromissa mer med än sånt jag redan gjort. :arghh:

Tur att det är ett tag kvar 😉😅
 
Någon som har erfarenheter av Quaterbackavkommor?
Har fött upp en med Quaterback som farfar. Kom ut som ett rivjärn, stenhård mentalt och en riktig gris de första månaderna. Utvecklades senare till att bli fantastisk mentalt, stencool och gjorde "allt" jag bad om. Snygg, rörlig och stor, vet dock inte hur mycket som kommer från resten av stammen. Jag älskade min, men han var ingen "duvunge" och med fel hantering hade han blivit livsfarlig, han slog bl.a ner en bekant under tredje dagen av sin konvalescens efter en operation när hon skulle ge PC, alltså vände om med bakdelen och skickade ut henne flera meter. Hon blev livrädd efter det (fullt förståeligt!!), jag plockade hem honom och han var som en lammunge igen.

Har hört över lag att Quaterback ger en hel del humör och hetta.
 
Några åsikter om Bocelli? Avkommorna verkar ju bli trevliga och riktigt bra. Mitt sto har god typ som även hennes avkommor verkar få.

I teorin verkar han riktigt bra men på de filmer jag sett känner jag mest nja... Någon som sett honom live?
 
Vi väntar föl Janeiro Platinum-Dr Doolittle-Weltmeyer i maj och går allt bra så kommer stoet betäckas om. Stoet är själv ganska liten så vill ha en hingst som ger storlek och som inte har veka kotor, samt en riktigt bra galopp. Tankarna trillar gång på gång tillbaka till Jameson RS2, känns lite obeprövat men det känns väldigt spännande att lägga på det här stoet. Har ni några tankar?

Dessutom kan jag inte låta bli att fundera på att betäcka vårt 3års sto Johnson-Florencio, hon ser oerhört fin ut, vänlig men reaktiv, ruskigt balanserad för sin ålder och storlek. Riktigt bra skritt och galopp. Här vill jag inte ha en hingst som ger stora ungar för hon är själv 170cm nu och långlinjerad. Här är det helt blankt men ska jag betäcka så vill jag ha något riktigt bra.
Minns att jag tipsade om Grand Galaxy Win redan när du betäckte Florenciostoet, så nu säger jag samma till hennes dotter ;) . Tror fortfarande på honom :D . Annars har jag snöat in lite på Morricone, älskar hans elasticitet, lätthet och att han ska vara mycket ridbar.
 
Några åsikter om Bocelli? Avkommorna verkar ju bli trevliga och riktigt bra. Mitt sto har god typ som även hennes avkommor verkar få.

I teorin verkar han riktigt bra men på de filmer jag sett känner jag mest nja... Någon som sett honom live?
De tre jag känner till är fina men har varit tuffa som unghästar.
 
Har fött upp en med Quaterback som farfar. Kom ut som ett rivjärn, stenhård mentalt och en riktig gris de första månaderna. Utvecklades senare till att bli fantastisk mentalt, stencool och gjorde "allt" jag bad om. Snygg, rörlig och stor, vet dock inte hur mycket som kommer från resten av stammen. Jag älskade min, men han var ingen "duvunge" och med fel hantering hade han blivit livsfarlig, han slog bl.a ner en bekant under tredje dagen av sin konvalescens efter en operation när hon skulle ge PC, alltså vände om med bakdelen och skickade ut henne flera meter. Hon blev livrädd efter det (fullt förståeligt!!), jag plockade hem honom och han var som en lammunge igen.

Har hört över lag att Quaterback ger en hel del humör och hetta.
Har också erfarenhet av en med Quarterback som farfar. Va väldigt svår innan han blev kastrerad. Väldigt misstänksam och lät bara ett fåtal människor hämta han i hagen. Som kastrerad blev han mycket trevligare och gosig. Men ser spöken överallt, rädd för väldigt mycket och reagerar kraftigt. När jag täckade min häst i boxen bredvid så trodde jag han skulle dö av en hjärtinfarkt. Var även född X-bent. Däremot har han väldigt fina gångarter.
 
Någon som har erfarenheter av Quaterbackavkommor?
Jag har träffat tre st. Snygga och rörliga men påhittiga och inga amatörhästar. Stoet som jag känner bäst till går ganska höga klasser och har lätt för sig. Men hon är tydlig med att hon bestämmer. Har gått genom staket när det passat t.ex. Å andra sidan känner jag hennes två systrar och de är inte ett dugg bättre så det kan komma från mammans sida lika gärna.
 
Inte ett hingstval, men en avelsfundering. Måste det vara ett lovande sto eller en tävlingsindivid för att göra ET? Eller kan man komma med vilket sto som helst bara man betalar?

Skulle gärna ha ett föl efter min welsh, men jag skulle aldrig våga betäcka henne... Därav lite lösa funderingar (hon ska inte betäckas i år). Såg att Lövsta börjat med ET bland annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 198
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp