Hingstvalsfunderingar inför 2020

Inte ett hingstval, men en avelsfundering. Måste det vara ett lovande sto eller en tävlingsindivid för att göra ET? Eller kan man komma med vilket sto som helst bara man betalar?

Skulle gärna ha ett föl efter min welsh, men jag skulle aldrig våga betäcka henne... Därav lite lösa funderingar (hon ska inte betäckas i år). Såg att Lövsta börjat med ET bland annat.
Du får väl betäcka hur och vad du vill, anledningen till att de flesta väljer att använda sina bästa ston i ET är för att det är det mest ekonomiska sett ur försäljningspunkt. I övrigt tror jag du kan göra ET på en shettis om du så vill, men billigt blir det inte. 😊
 
Du får väl betäcka hur och vad du vill, anledningen till att de flesta väljer att använda sina bästa ston i ET är för att det är det mest ekonomiska sett ur försäljningspunkt. I övrigt tror jag du kan göra ET på en shettis om du så vill, men billigt blir det inte. 😊

Det som iofs kanske ställer till det är att ponnyn är så liten, så det blir svårarbetat. Större risk för skador både på ponny och veterinär. Men det är ju nåt som ev uppdragsgivare får ta ställning till.

Jag tycker ändå att ET blivit mycket billigare nu, såklart är det massor med pengar, men när man tänker vad man faktiskt får för pengarna, så kan det absolut vara värt det. :)
 
Det som iofs kanske ställer till det är att ponnyn är så liten, så det blir svårarbetat. Större risk för skador både på ponny och veterinär. Men det är ju nåt som ev uppdragsgivare får ta ställning till.

Jag tycker ändå att ET blivit mycket billigare nu, såklart är det massor med pengar, men när man tänker vad man faktiskt får för pengarna, så kan det absolut vara värt det. :)
Tja, det gäller iofs all seminverksamhet på mindre och större raser, så det är ett ställningstagande för respektive veterinär. Jag svarade bara på din fråga om det är möjligt med en "vanlig" häst, och det borde inte vara några problem, reproduktionsproceduren är densamma. 😊
 
Spinner lite, men har någon här gjort ET? Är lite nyfiken på vad slutkostnaden blir. Jag räknade ca 70-80' beroende på vilken hingst jag väljer. Är det ungefär rimligt? Är förstås mycket pengar men jag hade velat ha ett föl på min väldigt meriterade connemara, men vågar inte betäcka henne pga fång. Tänker även att det är viss fördel att använda ett större sto så kan jag faktiskt välja en större hingst utan att oroa ihjäl mig för den biten. Inte aktuellt i år dock men hade kunnat tänka mig det i framtiden.

...och eftersom det handlar om hingsvalsfunderingar hade mitt förstaval varit så töntigt som Totilas😁. Är annars mycket förtjust i Quarterhit. Hade velat ha något väldigt rörligt och det får gärna vara hett, iom att ponny är väldigt cool.
 
Spinner lite, men har någon här gjort ET? Är lite nyfiken på vad slutkostnaden blir. Jag räknade ca 70-80' beroende på vilken hingst jag väljer. Är det ungefär rimligt? Är förstås mycket pengar men jag hade velat ha ett föl på min väldigt meriterade connemara, men vågar inte betäcka henne pga fång. Tänker även att det är viss fördel att använda ett större sto så kan jag faktiskt välja en större hingst utan att oroa ihjäl mig för den biten. Inte aktuellt i år dock men hade kunnat tänka mig det i framtiden.

...och eftersom det handlar om hingsvalsfunderingar hade mitt förstaval varit så töntigt som Totilas😁. Är annars mycket förtjust i Quarterhit. Hade velat ha något väldigt rörligt och det får gärna vara hett, iom att ponny är väldigt cool.
Det låter väl som en någorlunda rimlig summa med en normaldyr hingst förutsatt att allt går bra och friktionsfritt. Vi räknade nog 100' iaf när vi funderade på att göra det med Rosevelten. Det springer iväg rätt bra med hyra av flera ston, de extra behandlingarna osv som följer med ET. Bara språnget på Totilas går väl på typ 40' om de inte sänkt honom. Fryst dessutom vilket gör att du har ännu en komplicerande faktor. Vet inte riktigt hur bra sperma han har. Gör du det i Dk är det billigare.
 
Spinner lite, men har någon här gjort ET? Är lite nyfiken på vad slutkostnaden blir. Jag räknade ca 70-80' beroende på vilken hingst jag väljer. Är det ungefär rimligt? Är förstås mycket pengar men jag hade velat ha ett föl på min väldigt meriterade connemara, men vågar inte betäcka henne pga fång. Tänker även att det är viss fördel att använda ett större sto så kan jag faktiskt välja en större hingst utan att oroa ihjäl mig för den biten. Inte aktuellt i år dock men hade kunnat tänka mig det i framtiden.

...och eftersom det handlar om hingsvalsfunderingar hade mitt förstaval varit så töntigt som Totilas😁. Är annars mycket förtjust i Quarterhit. Hade velat ha något väldigt rörligt och det får gärna vara hett, iom att ponny är väldigt cool.

Nåt som är värt att tänka på är att den större kostnaden för hyra av mottagarsto (hos Lövsta tex) ska betalas först när fostret går att försäkra. Dvs det är inte 80’ man ska ut med innan det ens finns chans på föl, utan när det börjar springa iväg med pengar är det dags att försäkra fostret (nu räknar jag inte med de vanliga ”strulkostnaderna” som kan bli oavsett sto).

Jag tycker ET är spännande, men får inse att mitt sto skulle behöva betäckas med en ardenner för att jag skulle ha en chans att kunna rida avkomman. :rofl:
 
Jag har kokat ned mitt hingstval till två nu; Finslands Ringo och Stald Kiels Tegn. Nu inväntar jag bara svar på om den senare står på fribetäckning eller inte.

Har även haft kontakt med norska föreningen för att ev använda en seminhingst, men normalt skickar de inte till Sverige, så det känns ganska osäkert. Semin hade varit sjukt smidigt, jag vill egentligen inte lämna bort mitt sto två månader. :(
 
Det låter väl som en någorlunda rimlig summa med en normaldyr hingst förutsatt att allt går bra och friktionsfritt. Vi räknade nog 100' iaf när vi funderade på att göra det med Rosevelten. Det springer iväg rätt bra med hyra av flera ston, de extra behandlingarna osv som följer med ET. Bara språnget på Totilas går väl på typ 40' om de inte sänkt honom. Fryst dessutom vilket gör att du har ännu en komplicerande faktor. Vet inte riktigt hur bra sperma han har. Gör du det i Dk är det billigare.
Ja Totilas är väldigt dyr, men tror de sänkt honom till 25-30 nånting. Har inte kollat upp. Finns mycket rörliga hingstar att välja på idag, men är väl mest att det hade varit en tramsigt rolig kombination som jag faktiskt tror på😁.

DK blir nog inte så mycket billigare för mig som bor i Norrland. Just att Lövsta har möjligheten är vad som gör att jag kunnat tänka mig att testa. Men det ligger några år framåt. Så priserna hinner kanske tom sjunka lite till.
 
Det låter väl som en någorlunda rimlig summa med en normaldyr hingst förutsatt att allt går bra och friktionsfritt. Vi räknade nog 100' iaf när vi funderade på att göra det med Rosevelten. Det springer iväg rätt bra med hyra av flera ston, de extra behandlingarna osv som följer med ET. Bara språnget på Totilas går väl på typ 40' om de inte sänkt honom. Fryst dessutom vilket gör att du har ännu en komplicerande faktor. Vet inte riktigt hur bra sperma han har. Gör du det i Dk är det billigare.

+ @Fiorano

Jag har för mig att Lövsta också starkt avråder från fryst i kombination med ET eftersom de upplever att att det är mycket sämre resultat på det. Alltså sämre än om man "bara" räknar med den lägre dräktighetsprocenten generellt för fryst. Men det är nog ett par år sedan jag hörde det, vet inte som de har samma ståndpunkt fortfarande.
 
Hur fakturerar hingstägarna vid ET? jag menar betäckningen sker ju som vanligt men man kan ju spola ut 2 ägg och sätta i 2 nya ston och sedan seminera stoet igen på nästa brunst. Betalar man 1 eller 3 avgifter för hingsten om man gör så?

Jag undrar om någon har hört något om det? Ifall det blir aktuellt med ET i framtiden för mig så ska jag såklart ha en dialog med den aktuella hingstägaren, men som det ser ut nu så är det dyrt nog med föl ändå.
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D
Min röst ligger på Highcruiser! Lämnar härlig ridbarhet, bra gångarter och ett trevligt psyke. Bra alternativ till Luxus😀!

Ps, kul att du ska betäcka😀!!
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D

Rätta mig gärna om jag har fel men har inte Luxus dåliga simmare och haft länge?
Det är ju snart bruksprov för ponnierna. Kanske hittar någon där eller du vill helst ha en beprövad? Jag tycker om Cartier RP 164 men han är ju dressyr.
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D
Den efter Fairway, hur stor blev den ?
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D

Helt utan att kollat närmare på stammen (som jag älskar i de första två leden) säger jag Valdo. Hade gärna betäckt med honom om jag kunnat. Träffade honom när han blev godkänd och snällare hingst får man leta efter. Prestationsmässigt har både han och avkommorna levererat och han sägs ha riktigt bra ridbarhet.
 
Min röst ligger på Highcruiser! Lämnar härlig ridbarhet, bra gångarter och ett trevligt psyke. Bra alternativ till Luxus😀!

Ps, kul att du ska betäcka😀!!

Jo en Highcruiser har jag ju fött upp sen innan men på ett annat sto, också en supertrevlig häst! Bra förslag!

Ja nu är dags igen! Fick en lite unik möjlighet att betäcka även minishettisen då det flyttat in en mini-hingst hos grannen. Den ska visas men är alltså inte godkänd än men så fruktansvärt fin! :love: Så då blir det förhoppningsvis två bebisar!
 
Rätta mig gärna om jag har fel men har inte Luxus dåliga simmare och haft länge?
Det är ju snart bruksprov för ponnierna. Kanske hittar någon där eller du vill helst ha en beprövad? Jag tycker om Cartier RP 164 men han är ju dressyr.

Jo så har det varit. Jag har pratat med ägaren som inte var säker på om han skulle vara i avel i år. Men om han är det är jag ändå beredd att försöka. Hon tog sig på första semineringen sist som maiden och har alltid klockrena brunster, så jag kan gärna börja i tid så att det går att ge det några försök. :)

Jag försöker hålla lite koll på bruksprovet för ponnierna men tycker det är mycket svårare än för swb... Har inget alls emot att prova nåt nytt så blir det nåt intressant där så kan det definitivt vara ett alternativ!
 
Jo så har det varit. Jag har pratat med ägaren som inte var säker på om han skulle vara i avel i år. Men om han är det är jag ändå beredd att försöka. Hon tog sig på första semineringen sist som maiden och har alltid klockrena brunster, så jag kan gärna börja i tid så att det går att ge det några försök. :)

Jag försöker hålla lite koll på bruksprovet för ponnierna men tycker det är mycket svårare än för swb... Har inget alls emot att prova nåt nytt så blir det nåt intressant där så kan det definitivt vara ett alternativ!

Ok,för mig hade det mest känts som pengarna i sjön just pga det men han är ju fin så förstår att du vill försöka :) Tycker Riverdance e. Mr Vain också är fin men han är ju bara 3.
 
Ok,för mig hade det mest känts som pengarna i sjön just pga det men han är ju fin så förstår att du vill försöka :) Tycker Riverdance e. Mr Vain också är fin men han är ju bara 3.

Förstår precis hur du menar. :) Det är ju självklart en ekonomisk fråga också. Jag vill inte lägga för stora pengar på hingstavgifter heller så det är inte fråga om nån dyrgrip. Ett krav är också levande föl avgift, enbart ekonomiskt sett. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 854
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 121
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp