Hingstvalsfunderingar inför 2020

Vad säger ni om Kentucky van’t Ruytershof? Jag gillar hans inställning till hinder, bakbensteknik och stammen känns intressant. Lite tveksam till hans galopp dock, ser lite oengagerad ut, med raka framben.
 
Skuttar in i tråden efter flera år borta från forumet. Nu är det dags att välja grabb till min ponny som ska betäckas i år! Jag har en solklar favorit i Luxus CML men andraplatsen är betydligt svårare. Hon fick en fantastiskt fin avkomma efter Fairway 2016 som jag definitivt hade kunnat se ett helsyskon till. Men har även funderat lite över olika ponnyhingstar, där har jag dock väldigt dålig koll... Har som mål att få fram en trevlig multitalang med fokus mot dressyr.

Stoets absolut största fördel är hennes underbara temperament! Sen både rör hon sig och hoppar väldigt väl, hon har ganska stora gångarter, inte alls nån typisk "ponny-gång". Hennes stora nackdel är att hon är något överbyggd och att hon därmed lätt blir framtung.

Hon är e. Risegårds Leo (welsh), ue. Labrador - Bordeaux. 141 cm hög men upplevs större.

Så jag letar först och främst en väldigt typstark hingst med bra hhb. Sen önskar jag bra ridbarhet och gångarter i uppförsbacke. Om avkomman stannar på ponnymått eller växer över spelar inget roll. Klart det vore kul med en D-ponny men det är himla svårt att sia om storleken på avkomman tycker jag...

Förslag? :D

Ragnarps Rolex, blev godkänd förra året som 3-åring. Ska gå bruksprov nu i år igen. Bra ridbarhet, mkt fint möderne bakåt. Sen är han även fantastiskt fin :love:
 
jag ska använda min egna hingst till två av mina ston, Sorrento HQS (e Skyliner - Perigueux) som blev godkänd i år i SWB. Ena stoet är e Canturano - Contender, hon hoppade själv 8-8 på 3-års test, har en mamma som är ELIT och syskon med placeringar i svår hoppning. Andra stoet är e Nobel - Magritte, har själv tävlat upp till 1.40, mamman gick 1.50. Hon är syster med mitt svårklass sto Despoina HQS (e Corlensky G - Magritte) som syns på bilden här intill.

Har sen även två ston till som jag antagligen betäcker i år, men de ska föla först (båda dräktiga med Komme Casall). Ena stoet är mamma till Sorrento HQS, hon är e Perigueux - Contendro I. Har ej bestämt hingst än, ska prata med hennes förra ägare i Tyskland och rådfråga lite.
Andra stoet är e For Pleasure - Jalisco B, har inte bestämt hingst där heller. Vet inte ens vad jag funderar på...
 
Ragnarps Rolex, blev godkänd förra året som 3-åring. Ska gå bruksprov nu i år igen. Bra ridbarhet, mkt fint möderne bakåt. Sen är han även fantastiskt fin :love:

Tack för tips! Den ska jag kolla upp! :D (Vart tvungen att göra det nu direkt och blev nog lite kär! Han hade allt jag letar efter! Så går han igenom i år så har jag nog tvåan klar! :love:)

Och grattis till hingsten förresten! ;) det är verkligen fantastiska ston du har!
 
Tack för tips! Den ska jag kolla upp! :D (Vart tvungen att göra det nu direkt och blev nog lite kär! Han hade allt jag letar efter! Så går han igenom i år så har jag nog tvåan klar! :love:)

Och grattis till hingsten förresten! ;) det är verkligen fantastiska ston du har!

Jag känner uppfödaren till Rolex, första gången jag såg honom så sa jag att det är ett hingstämne. Han hade liksom allt 😍

Tack. Till skillnad från Rolex så trodde jag verkligen inte att min hingst skulle vara ett hingstämne.. men den fula ankungen blev en svan.
 
Vad säger ni om Kentucky van’t Ruytershof? Jag gillar hans inställning till hinder, bakbensteknik och stammen känns intressant. Lite tveksam till hans galopp dock, ser lite oengagerad ut, med raka framben.

jag gillar honom, For Pleasure är en favorithingst och även Emerald. Så för mig är det båda i ett liksom. Tror på honom. Mkt fin stam/möderne.
 
jag ska använda min egna hingst till två av mina ston, Sorrento HQS (e Skyliner - Perigueux) som blev godkänd i år i SWB. Ena stoet är e Canturano - Contender, hon hoppade själv 8-8 på 3-års test, har en mamma som är ELIT och syskon med placeringar i svår hoppning. Andra stoet är e Nobel - Magritte, har själv tävlat upp till 1.40, mamman gick 1.50. Hon är syster med mitt svårklass sto Despoina HQS (e Corlensky G - Magritte) som syns på bilden här intill.

Har sen även två ston till som jag antagligen betäcker i år, men de ska föla först (båda dräktiga med Komme Casall). Ena stoet är mamma till Sorrento HQS, hon är e Perigueux - Contendro I. Har ej bestämt hingst än, ska prata med hennes förra ägare i Tyskland och rådfråga lite.
Andra stoet är e For Pleasure - Jalisco B, har inte bestämt hingst där heller. Vet inte ens vad jag funderar på...

Jättefina stammar på dina ston! Men lite "gammalt" blod, kanske något ungt och modernt om du planerar sälja fölen? :)
 
Jättefina stammar på dina ston! Men lite "gammalt" blod, kanske något ungt och modernt om du planerar sälja fölen? :)

menar du For Pleasure stoet? finns flera fina yngre hingstar efter FP tillgängliga nu, känns mer populärt nu än vad det var när jag köpte mitt sto för 8 år sedan. Då var det ingen som ville ha det blodet..

Perigueux är ju inte gammalt blod, han hade flera hästar på unghäst VM förra året och är i ropet nu.
 
menar du For Pleasure stoet? finns flera fina yngre hingstar efter FP tillgängliga nu, känns mer populärt nu än vad det var när jag köpte mitt sto för 8 år sedan. Då var det ingen som ville ha det blodet..

Perigueux är ju inte gammalt blod, han hade flera hästar på unghäst VM förra året och är i ropet nu.

Ah! Ja, jag tänkte främst på FP, han är (var) ju en äldre hingst, men visste inte att han blivit så populär igen nu.
 
Ah! Ja, jag tänkte främst på FP, han är (var) ju en äldre hingst, men visste inte att han blivit så populär igen nu.

Grevlunda har precis köpt en 5-åring efter FP. Eklunda har en 6-åring efter FP i sitt hingstprogram. VDL har en 4-åring efter FP i sitt hingstprogram. Stockholm semin har en FP hingst i sitt program, den är iofs 10 år. Schockemöhle visade en 3-åring efter FP på bruksprovet i SWB i år. Ludger Beerbaum har en fin 3-åring efter FP i sitt hingstprogram. Klatte har en FP hingst de också.
 
Grevlunda har precis köpt en 5-åring efter FP. Eklunda har en 6-åring efter FP i sitt hingstprogram. VDL har en 4-åring efter FP i sitt hingstprogram. Stockholm semin har en FP hingst i sitt program, den är iofs 10 år. Schockemöhle visade en 3-åring efter FP på bruksprovet i SWB i år. Ludger Beerbaum har en fin 3-åring efter FP i sitt hingstprogram. Klatte har en FP hingst de också.
Holsteiner Verband har en superfin hingst efter for FP- Caretino. Forino:love:
 
Vi kommer som det se ut nu betäcka 3 ev 4 ston.
Sto 1: stadspremiesto Carpaccio - Silvester. Holsteinerstam 474a. Betäckas med Charaktevoll (Comme il Faul- Contendro 1)

Sto 2:ppremiesto efter Cormint - Sacramentoson
Holsteinerstam 2180
Betäckas med Keaton (Kannan - Contendro I)

sto 3: Swb sto efter Briar -xx
Maidensto med internationella meriter i Int 2b men hoppar även super. Betäcker för att behålla för mig själv med hopphingst.
betäckas med C-Future(Casall - Landadel)

sto 4: oldenburg efter sandro hit - Donnerhall
Segrar internationellt GP dressyr.
får ev hem denna för betäckning och tar gärna emot tips för en dröm-kombination:love: stor piaff passage och mekanik i traven. Bra temperament men kan behöva förbättra galopp.
 
Risken måste ju finnas att det inte går att leverera som vanligt i och med Corona-viruset. Funderar ni på att ta svensk-stationerade hingstar eller inte betäcka alls isåfall?
 
Risken måste ju finnas att det inte går att leverera som vanligt i och med Corona-viruset. Funderar ni på att ta svensk-stationerade hingstar eller inte betäcka alls isåfall?
För min egen del är jag mer orolig för de lagförslag som ska klubbas igenom framöver gällande gödselhantering och dylikt. Går vissa av de förslagen igenom (bl.a 80% intakt växttäcke även vintertid och en 10 års begränsning på marken) så skulle det inte drabba mig så hårt personligen, men jag undrar hur många som kommer kunna köpa och hålla framför allt unghäst i framtiden. Corona är jag inte så bekymrad över faktiskt.
 
Risken måste ju finnas att det inte går att leverera som vanligt i och med Corona-viruset. Funderar ni på att ta svensk-stationerade hingstar eller inte betäcka alls isåfall?

Det är faktiskt delvis varför jag valt den hingst jag valt. Eftersom han står nära där jag bor, så skulle en stallkompis kunna hämta hem stoet, om jag ligger däckad i covid-19. Dvs jag behöver inte skicka iväg stoet långväga och ha noll koll i flera månader.
 
Vi ska betäcka i år men just nu så väntar vi och ser hur läget blir I Sverige. De är mycket pengar som ska ut den dagen fölungen föds (varmblodstravare) .. De är just nu lite för oroligt i ekonomin.
 
Jag vet inte hur jag ska göra.
Jag har bra svenska alternativ till mina ston. Men det känns ändå olustigt med avseende på att jag tror det blir svårt att sälja föl beroende på hur landets ekonomi utvecklar sig efter Covid-19
 
Risken måste ju finnas att det inte går att leverera som vanligt i och med Corona-viruset. Funderar ni på att ta svensk-stationerade hingstar eller inte betäcka alls isåfall?

Jag har en svenskstationerad hingst som första handsval men jag funderar på om jag ska betäcka eller inte alls i år. Var helt säker tidigare men blivit lite osäker nu. Får se hur det utvecklar sig och först och främst ska stoet föla och må bra.
 
Jag har en svenskstationerad hingst som första handsval men jag funderar på om jag ska betäcka eller inte alls i år. Var helt säker tidigare men blivit lite osäker nu. Får se hur det utvecklar sig och först och främst ska stoet föla och må bra.

Samma här. Jag har tre ston att betäcka men är tveksam om jag kommer våga. Först ska de två som är dräktiga föla. Om nån ska stå över så är det treåringen. Jag kommer nog revidera mina hingstval till svenskstationerade
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 045
Senast: Enya
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
76 906
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp